Blogin arkisto

Vinkkejä hyvän ihmiskeskeisen liiketoiminnan rakentamiseksi

Share |

Keskiviikko 6.11.2013 - Pasi Rahikka


pasirahikka.jpgAina välillä sanon jotain sellaista, joka kuulostaa sen verran hyvältä, että haluan jakaa sen eteenpäin.

"Useimmat ihmiset ajattelevat, että palvelu on jotain sellaista, joka syntyy ongelman jälkeen. Palvelu alkaa ensimmäisestä kontaktistasi."

Siinä se. Joten puhuaksemme palvelun ammattilaisuudesta, joka on Human Business Way -konseptini ytimessä, haluan kertoa sinulle hieman lisää minun omasta palvelukonseptistani. Jos tämä on sinusta kiinnostavaa, suosittelen, että luet Mitch Joelin juttuja. Hän on paras.

Oletko vielä kyydissä? Nyt siis puhutaan palvelusta.

PALVELEVAN JOHTAJUUDEN NOUSU 

Olen Robert Greenleafin kirjan, Servant Leadership fani. Luin sen paljon aiemmin, kuin oikeastaan tajusin mistä siinä oli pohjimmiltaan kyse. Perusajatus on tässä: sinä, johtajana, olet olemassa palvellaksesi tiimiäsi. Konsepti menee tästä vielä paljon pidemmälle, mutta tämä oli mielestäni kaikkein tärkein ajatus. Viimevuosina muut ovat ottaneet koppia tästä samasta konseptista ja he ovat onnistuneet luomaan suhteellisen käyttökelpoisia ideoita tämän pohjalta, mutta silti pidän henkilökohtaisesti Robertin kirjasta kaikkein eniten.

Nyt kun olen sanonut tämän. Suhteuta tämä samainen ajatus itseesi (elämässäsi), ja liiketoimintaasi. Kaikki toimii paremmin, jos ajattelet olevasi olemassa palvellaksesi muita. Jos mahdollinen asiakkaasi ja ostajasi uskoo, että hänellä on oikeasti merkitystä, silloin hänen on helpompi olla uskollisempi sinulle. Jos sinulla on jokin ongelma, mutta olet toiminut palveleva asenne edellä, ratkaisu on aina paljon helpompi löytää. Jos palveleva ajattelumallisi toimii alusta-loppuun, ihmiset oppivat tekemään töitä ongelmiensa nopeamman ratkaisemisen eteen. Ihmiset valittavat vähemmän kokonaisuudessaan, jos tavoitteenasi on palvella.

Jonka jatkoksi, ja hyvän ihmiskeskeisen liiketoiminnan rakentamiseksi, puhutaan vielä hetki siitä, mitä asenteellesi voi tehdä.

KYSY ITSELTÄSI NÄMÄ KYSYMYKSET

Jos uskot, että palveluammattilaisuuden palkitsevuuteen, kysy itseltäsi nämä seuraavat kysymykset:

  1. Onko asiakkaani helppo tavoittaa minut, jos heillä on kysyttävää? (Määritä "asiakas" niinkuin itse haluat).
  2. Onko verkko.olemukseni yhtä houkutteleva, kuin jokin kauppa tai toimisto? Tietäväkö ihmiset sen, mitä pitäisi tehdä ensimmäiseksi, kun he ovat yhteydessä minuun? Ohjaanko minä heitä seuraavaan vaiheeseen?
  3. Teenkö tuotteeni tai palveluni helposti ymmärrettäväksi, jotta ihmiset tuntevat tajuavansa sen?
  4. Teenkö kaiken mahdollisen myydessäni, että ostajastani tulee sankarini?
  5. Sitoudunko täysin asiakkaani tyytyväisyyden varmistamiseen?

Nämä kysymykset ovat yksinkertainen pintaraapaisu ja silti ne luotaavat riittävän syvälle, kun urhaat niille hetken aivokapasiteettiasi ja aikaasi. Vastaukset ovat niitä, joiden mukaan sinun pitää elää, ei vain jotain, josta ollaan samaa mieltä. Jos ajattelet tästä asiasta samalla tavoin, kuin minä. Haluatko, että ihmisten on helppo saavuttaa sinut? Minä teen tämän mahdollisimman helpoksi, mutta tämä ei tietysti sovi kaikille. Tämä ei ole tehokasta.

Lue uudestaan viimeinen kysymykseni "asiakastyytyväisyyteen sitoutumisesta". Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että palautat asiakkaasi rahat ilman ihmettelyitä. Tämä tarkoittaa sitä, että tiedät seisovasi tuotteidesi ja palveluidesi takana. Tämä tarkoittaa sitä, että jonkun täytyy olla tyytyväinen, ennenkuin voit voittaa tässä pelissä.

Minulla on syyni siihen, että leivon jokaiseen projektiini enemmän arvoa, kuin niistä pyydettävä hinta antaisi ymmärtää. Haluan antaa enemmän arvoa, jotta ihmiset tuntisivat saavansa koko rahansa edestä arvoa, ja enemmän. Tämä on minun palveluammattilaisuuttani käytännössä.

ANNA ASIAKKAILLESI NAPPULA

Kaikissa tapauksissa, varmista, että ostajallasi/asiakkaallasi/kaikkein-tärkeimmällä-tyypillä, on "nappi". He voivat pysäyttää kaiken. He voivat pyytää apua. He voivat tehdä hälytyksen. Tämä on sinun etusi. Voit sijoittaa "itkupillit" omalle listalleen, ja voit miettiä kaikessa rauhassa sitä onko heillä sinun etusi päällimmäisenä. Tästä kulmasta on helpompi edetä.

TÄMÄ ON USEIMMITEN PÄINVASTOIN

Useimmat yritykset ja organisaatiot toimivat täysin toisesta kulmasta. He ovat huolissaan siitä, että sinä pöllit kylpytakin ja saippuat hotellihuoneesi kaapeista. He eivät halua sallia sitä, että toisesta kaupungista ostamiasi kenkiä voisi palauttaa kotikaupunkiisi (jep, olen kyllä kuullut myös päinvastaisista tarinoista). Useimpien yritysten säännöstö on rakennettu sen ympärille, että sinä olet valehtelija, petkuttaja, tai sellainen, joka haluaa vain "kusettaa" yritystään.

Haluatko tietää salaisuuden? Jos kohtelet SINUN asiakkaitasi/osatajiasi/kontaktejasi sellaisina ihmisinä, jotka ovat kumppaneitasi ja elintärkeitä ekosysteemillesi, tienaat takuulla enemmän rahaa, asiakkaasi ovat uskollisempia, kuin kaikkien tulevien vuosien kylpytakkivarkauksien ja kenkäpalautusten aiheuttamat kustannukset yhteensä, kertaa tuhat. Me tiedämme varmuudella hyvän palvelun takaisinmaksun, eli ROI:n. Se on miljoona plus x.

Joten kerropa minulle, onko palveluammattilaisuuden periaate jotain sellaista, jolla olisi arvoa sinun yrityksessäsi? Miksi ette, tai miksi päättäisitte työskennellä tällä samaisella asenteella?

Klikkaa, kommentoi, vastaa, ja kerro mitä olet mieltä?

Aivan kuten aina aiemminkin, jos pidät tästä jutusta, jaa se eteenpäin kaikille niille, joita uskot tällaisten juttujen kiinnostavan. Palveluammattilaisuus on tässä tapauksessa sitä, että rohkaisen sinua olemaan mahdollisimman suorasukainen sen ihmisen suuntaan, jonka kanssa tämän jaat.

Nähdään ensiviikolla.

--Chris...

Pasi Rahikka

Alkuperäinen kirjoitus

Pasi Rahikka on perheellinen surffausta rakastava ratkaisu- ja palvelumyynnin ekspertti Lohjalta. Hän on menestynyt urallaan lukuisissa eri myynnin ja myynnin kehityksen tehtävissä. Pasi on saanut kiitosta aurinkoisena ja energisen innostavana asiansa osaavana ammattilaisena, jolla on käytännön kokemusta ja menestystä useilta eri toimialoilta sekä kuluttaja- ja yritysmyynnistä että myös yrittäjänä. 

Hänen positiivinen ja ennakkoluuloton asenteensa ongelmien ratkaisuun yhdistettynä käytännön osaamiseen ja tekemiseen ovat keskeisiä elementtejä, joiden avulla hän voi auttaa yrityksiä myymään enemmän. Pasi osaa myös sosiaalisen liiketoimintamedian valjastamisen myyntiä aikaansaavaksi työkaluksi. Pasin värikäs blogi toimii monille inspiraation ja käytännön työkalujen lähteenä.

Avainsanat: Pasi Rahikka, johtaminen, liiketoiminta, myynti, asiakas


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini