Blogin arkisto

Tunnista omat vahvuutesi

Share |

Keskiviikko 27.11.2013 - Pasi Rahikka


pasirahikka.jpgDon Draper televisiosarja Mad Menistä on äärimmäisen hyvä pelastamaan pieleen menneitä kauppoja. Kun asiakas ei tykkää mainoskampanjastaan, tämä kuvitteellinen johtaja onnistuu kertomaan täydellisen tarinan, joka muuttaa asiakkaan mielen. Hänen tarinankerrontakykynsä on lahja, jollaista ei ole kenelläkään toisella tässä toimistossa.

Tullaksesi menestyksekkääksi liiketoiminnan vetäjäksi määritä omat vahvuutesi ja taitosi ja pidä niistä huolta.

Vahvuutesi ovat lopulta menestyksesi avaimia.

"Kun teemme niitä juttuja, joissa olemme jo valmiiksi hyviä, liiketoimintaosaamisemme on ketterämpää", George Mason -yliopiston psykologian professori Todd Kashdan kertoo.

"Kun pitää löytää paras tapa kehittää kyvykkyyksiäsi, se on parasta tehdä hyödyntämällä omia vahvuuksiasi", hän sanoo.

Käytä näitä neljää vinkkiä apunasi tunnistaaksesi omat ydinvahvuutesi.

Tässä vinkit:

1. Kiinnitä huomiota jännityksen merkkeihin.

Silloin kun ryhdyt tekemään sellaisia asioita, joissa olet todella hyvä, innostuksesi on näkyvää. Pupillisi laajenevat, rintakehäsi levenee, puheesi muuttuu nopeaksi ja notkeaksi ja kätesi liikkuvat isommin.

"Voit havaita kuinka elossa olevalta ja motivoituneelta joku toinen näyttää silloin, kun hän käyttää ydinvahvuuksiaan", Kashdan jatkaa.

Kysy lähimmältä mentoriltasi siitä, milloin vaikutat olevasi kaikkein eläväisimmillään tai tarkkaile itseäsi päivän aikana. Koska tunnet itsesi kaikkein uppoutuneimmaksi? Energisimmäksi?

"Kun ihmiset hyödyntävät vahvuuksiaan, he pulpahtavat pintaan", Kashdan kuvailee.

(Jos tarkkailu kuulostaa hankalalta, voit myös kokeilla verkkokyselyä, kuten VIA Character Strengths -testiä, joka auttaa sinua tunnistamaan ja arvioimaan omia vahvuuksiasi.)

2. Irtaannuta itsesi titteleistä.

Löytääksesi lahjasi sinun on tutkittava uusia rooleja.

"Ajattele yritystäsi laboratoriona, rohkaistu käyttämään muuttuvia rooleja ja katso mitä tapahtuu. Jos ihmiset ovat innossaan kokeilemassa jotain muuta ja sinulla on tähän liittyviä todisteita siinä missä he voivat olla hyviä, kokeile ihmeessä", Kashdan suosittelee.

Esimerkkinä, jos johtaja haluaa luovemman ja innovatiivisemman työpaikan, mutta hän kokee, että hän ei ole oikea henkilö muutosta toteuttamaan. Kashdan auttaa häntä tunnistamaan muutosagentin henkilökunnastaan - jonkun, joka on luova, joka ei välttämättä välitä muiden mielipiteistä niin paljoa - jonka sitten osoittaa muutosta toteuttamaan. Roolien jakamisella vahvuuksien mukaisesti, mieluummin kuin titteleiden mukaan, saavutetaan vahvempi tiimi.

3. Kiinnitä huomiosi siihen, mitä teet täysin eri tavalla, kuin muut.

Tilanteissa, joissa oikeasti käytät vahvuuksiasi, erotut joukosta. Tulokulmasi on ainutkertainen. Nimetäksesi vahvuutesi sinun on tunnistettava nämä hetket ja ilmaistava se, miten olet erilainen.

Kashdan muistaa yhden johtajan yhdestä aamutapaamisestaan, jossa tämä mies kertoi eläväisen tarinan hänen lastensa seikkailuista merimaailmassa.

"Hän ei ollut niinkään keskittynyt turvallisuuteen, kuin itse seikkailun hehkuttamiseen."

Kashdan kertoo, että samanlaisen itsemääräämisoikeuden korostaminen voisi auttaa häntä riippumattomien työntekijöiden johtamisessa.

4. Kuvaa vahvuuksiasi luovasti.

Kun annat vahvuuksillesi nimen, vältä sitä mitä Kashdan kutsuu "jargoniksi", tarkoittaen sanoja, joita käytetään nykyään aivan liiaksi, kuten "intohimoinen" tai "omistautunut". Näiden sijasta pyri löytämään termejä, jotka todella kuvaavat vahvuuttasi.

"Jännittävän sanan löytämällä pääset eroon tavallisimmista mielleyhtymistä."

Kashdan käyttää termejä, kuten tarinankertoja, itsemääräämisen tukija, tutkija, energiahautomo ja akku. Nämä erityispiirteet auttavat lahjojen käyttöönotossa.

"Kun annat vahvuudellesi nimen, se saa merkityksellisemmän osan elämässäsi", hän lopettaa.

~ 4 Ways to Discover Your Strengths, Nadia Goodman ~

Pasi Rahikka

Alkuperäinen kirjoitus

Pasi Rahikka on perheellinen surffausta rakastava ratkaisu- ja palvelumyynnin ekspertti Lohjalta. Hän on menestynyt urallaan lukuisissa eri myynnin ja myynnin kehityksen tehtävissä. Pasi on saanut kiitosta aurinkoisena ja energisen innostavana asiansa osaavana ammattilaisena, jolla on käytännön kokemusta ja menestystä useilta eri toimialoilta sekä kuluttaja- ja yritysmyynnistä että myös yrittäjänä. 

Hänen positiivinen ja ennakkoluuloton asenteensa ongelmien ratkaisuun yhdistettynä käytännön osaamiseen ja tekemiseen ovat keskeisiä elementtejä, joiden avulla hän voi auttaa yrityksiä myymään enemmän. Pasi osaa myös sosiaalisen liiketoimintamedian valjastamisen myyntiä aikaansaavaksi työkaluksi. Pasin värikäs blogi toimii monille inspiraation ja käytännön työkalujen lähteenä.

Avainsanat: Pasi Rahikka, yrittäminen, vahvuudet, myynti


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini