Blogin arkisto

Don Draperin, Esko Ahon ja intiaanien neuvo myyjille jotka istuvat kuolleen hevosen selässä

Share |

Maanantai 6.7.2015 - Heikki Luoma


Oletko seurannut tv-sarjaa Mad Men? Jos olet niin tiedät, että se kertoo 60-luvun new yorkilaisesta mainostoimistosta ja sen asiakkaista.

Päähenkilö on Don Draper.

Tässä videossa Don pitää presentaation mainoksesta, joka myy naisten uimapukuja:

Presentaatio ei pääty kuten tavalliset myyntipresentaatiot, vai mitä?

Luuletko, että moni myyjä tekisi kuten Don? Uskon, että moni haluaisi tehdä kuten Don, mutta ei uskalla.

Don heitti asiakkaan kirjaimellisesti ulos varmistaen, ettei joudu käyttämään aikaansa asiakkaaseen enää.

Muutamia viikkoja sitten Esko Ahoa haastateltiin tv:ssä siitä millaista on olla pääministeri. Hän sanoi, että hallituksessa ollessa oli oltava valmis kaatamaan hallitus, jota itse vetää. Ellei ole valmis tekemään sitä, hallitus jatkaa vain siksi, että se pysyisi koossa, mutta ei saa mitään aikaan.

Sekä Don että Esko tietävät, että on oltava valmis kävelemään pois.

Muutamia vuosia sitten sparrasin it-firmaa, jonka myyntijohtaja kertoi yrittäneensä vuosia saada myytyä isoa hanketta suomalaiselle isolle firmalle. Hänestä oli hyvä, että keskustelut jatkuivat edelleen. Hän ei ollut valmis kävelemään pois vaan käytti aikaansa turhaan hankkeeseen, joka ei koskaan toteutunut.

Intiaanien viisaus on, että hevosen kuollessa nouse pois hevosen selästä ja hanki uusi hevonen.

Miten paljon yrityksissä käytetään aikaa ja vaivaa asioihin, koska ei haluta kävellä pois? Todeta, että nyt riitti. Tehdään jotain muuta, mutta tätä ei jatketa. Vai istutteko kuolleitten hevosten selässä?

Kun on valmius kävellä pois tilanteesta saa työn haltuunsa ja johtaa itseään. Valitset itse eikä joku toinen.

Kuinka suuri osuus yrityksesi myyntihankkeista on sellaisia, jotka eivät etene, mutta myyntihenkilöstö työstää niitä jatkuvasti? Jos osuus on suuri, uskalla kävellä pois niistä ja vapauttaa voimavaroja uusien asiakkaiden hakemiseen.

Signaali siitä, onko asiakas tosissaan on, kuinka paljon asiakas panostaa kaupan syntymiseen? Ellei asiakas panosta mitään niin hevonen on kuollut ja sinä ja myyjäsi olette ainoat, jotka panostavat. Silloin kauppa ei toteudu.

Tunnista tuo, ole valmis kävelemään pois ja tekemään jotain muuta.

Heikki Matias Luoma
Actional Oy
www.actional.fi

Avainsanat: Heikki Luoma, kaupan syntyminen, kävellä pois, kuollut hevonen, lopettaa, luopua, myyjä, myyminen, myynti, valita


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini