Blogin arkisto

Mainoslahjojen merkitys myynnin tukena

Share |

Tiistai 13.4.2021 - Vesa Nippala


Vesa-Nippala-250.jpg

Koronaepidemia on muuttanut markkinoinnin kenttää monella toimialalla merkittävästi. Ihmiset eivät liiku enää niin paljon - messuja ja muita tapahtumia ei järjestetä ja paljon asiakaskohtaamisia jää toteutumatta. Monella toimialalla tehdään kuitenkin entinen määrä myyntiä, mutta nyt myyminen tapahtuu osittain eri tavoilla kuin aikaisemmin. Digitaalisen markkinoinnin merkitys on kasvanut.

Entäs mainoslahjat, joita on perinteisesti jaettu nimenomaan messuilla ja muissa tapahtumissa? Ovatko ne menettäneet merkitystään? Itse uskon, että niillä on sama vaikutus kuin aiemminkin - messujen ja muiden tapahtumien puuttuessa täytyy vain löytää uusia tapoja hyödyntää ja jakaa niitä.

Moni iso yritys käyttää noin kolmanneksen markkinointibudjetistaan mainoslahjoihin. Miksi - mitkä ovat mainoslahjojen hyöty ja merkitys ja mitä niillä saavutetaan

Mainoslahjojen merkitys

Mainoslahja auttaa muistamaan brändin


Yrityksen nimi kulkee mainoslahjan mukana ja lahjan saaja muistaa yrityksen ja sen tuotteet ja palvelut toistuvasti mainoslahjaa käyttäessään.

Parantaa asiakasuskollisuutta


Tottakai lahjan saamisesta tulee aina hyvä mieli! Antamalla lahjan asiakkaallesi, sitoutat häntä samalla yritykseesi.

Mainoslahja levittää bränditietoutta eteenpäin


Mainoslahjan käyttäjä tulee mainostaneeksi yritystä joka paikassa missä sitä
käyttää - käyttöön päätyvä mainoslahja voi siten oikeasti olla erittäin edullinen tapa saada todella paljon näkyvyyttä brändille.

Sitouttaa henkilöstöä


Konkreettinen esim. 20 eur hintainen lahja työntekijälle ilahduttaa ja sitouttaa työntekijää paljon enemmän kuin esimerkiksi saman hintainen rahallinen bonus. Varsinkin monessa isoissa yrityksissä tämän merkitys on ymmärretty ja on suunniteltu lahjaohjelma, jonka mukaisesti työntekijöille annetaan säännöllisesti lahjoja.


Mainoslahja voi olla myös hyvä tapa antaa tunnustusta hyvin suoriutuneelle työntekijälle.


Lisäksi työntekijöiden pukeutuminen yrityksen mainostekstiileihin viestii tiimihenkeä ja positiivista yrityskuvaa asiakkaiden ja yhteistyökumppanien suuntaan.

Mainoslahjat rekrytointitilanteessa

Monet yritykset hyödyntävät mainoslahjoja myös työhaastattelun yhteydessä antamalla haastateltavalle jonkun pienen yrityslahjan.
Somessa näkee nykyään yhä useammin myös postauksia, kun joku aloittaa uudessa työpaikassa ja on saanut kasan mainoslahjoja odottamaan työpöydälle - mikä mahtava tapa luoda positiivista henkeä uudelle työntekijälle ja samalla toivottaa siten hänet tervetulleeksi! Ja tottakai on työnantajalle pelkkää plussaa, jos työntekijä vieläpä postaa aiheesta someen.

Mitä mainoslahjaksi?

Yleisesti ottaen parhaat mainoslahjat ovat hyödyllisiä ja käytännöllisiä - jotta ne päätyvät myös käyttöön. Tällaisia ovat esimerkiksi T-paidat ja muut mainostekstiilit, kunhan painomateriaali on hyvän maun mukaan suunniteltu.
Lisäksi suosituimpia mainoslahjoja ovat esimerkiksi erilaiset kassit painatuksella, puhtihuivit ja logolliset juomapullot, jotka ovat näkyviä ja edullisia mainoslahjoja. Edullisen hintansa ansiosta ne soveltuvat hyvin myös massajakeluun.

Tärkeitä asiakkaita ja työntekijöitä on hyvä muistaa ajoittain myös arvokkaammilla mainoslahjoilla.

Kirjoittaja: Vesa Nippala, yrittäjä, hakukoneoptimoinnin ja verkkoliiketoiminnan huippuasiantuntija Orivedeltä.

eLuotsi Finland Oy
https://www.eluotsi.fi/

Avainsanat: Hakukoneet, markkinointi, löydettävyys, liidit, Google, hakutulokset


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini