Hirvittääkö toimistosi hiilijalanjälki? Näillä vinkeillä ekologisempi ote työpäivään!26.04.2013
Kenellä on kierrätysvastuu? Kuka napsauttaa turhat virransyöjät off-asentoon? Heitätkö paperia roskiin vain yhden lukukerran jälkeen? Jokaisessa toimistossa työskentelee joukko yllätysvaikuttajia. Kiinteistöt kuluttavat lähes puolet kaikesta käytetystä energiasta Suomessa. 70–90 prosenttia energiasta kuluu kiinteistön käytön aikaisessa toiminnassa eli silloin kun puurramme työpaikalla tai kokkailemme kotona. Toimistotyön suurimmat ympäristöpäästöt aiheutuvat ilmanvaihdosta, lämmityksestä ja jätteistä. – Energiankulutusta voidaan leikata usein jopa 15 prosenttia pienillä muutoksilla, kuten tarkastamalla lämmityksen ja ilmanvaihdon säädöt sekä sulkemalla tarpeettomat toiminnot, kuten turha valaistus ja käyttämättömät sähkölaitteet, yön ajaksi, energia- ja ekotehokkuustiimin projektipäällikkö Hanna Ruohonen ISS Palveluista kertoo. Jokaisen työntekijän arkipäivän ekoteot ovat olennainen osa kiinteistön käytönaikaista ekotehokkuutta. – Vaikutat helposti työpaikkasi sähkönkulutukseen esimerkiksi käyttämällä omaa valaisintasi vain tarpeen mukaan. Huolehdi myös, että tarpeettomat kattovalaisimet pimenevät, kun toimisto tyhjenee. Vaikka päivitykset estäisivätkin tietokoneen sulkemisen yöksi, voi näytön aina sammuttaa, Ruohonen muistuttaa. Paperivuori kuriinHelppo toimiston ekoteko on paperinkulutuksen vähentäminen. Toimistojätteestä valtaosa on paperia ja reilusti yli puolet siitä päätyy roskiin jo saman päivän aikana. Paperiarkin matka on ympäristövaikutuksia ja kustannuksia pullollaan. – Ensin maksetaan paperista, sitten sen printtaamisesta ja lopulta myös sen hävittämisestä, erityisesti jos arkille on tulostettu tietosuojajätteeseen kuuluvia luottamuksellisia tietoja, Ruohonen laskee. Jokainen voi vaikuttaa paperivuoren korkeuteen miettimällä, voisiko palaverimuistion tai myyntiraportin lukaista sittenkin suoraan koneelta. Pienempi jätemäärä vähentää ympäristökuormaa ja näkyy paitsi pienempinä jätemaksuina myös maltillisempina hankintakuluina. Työntekijä päättää jätteen loppusijoituspaikanKoska paperijätettä syntyy toimistoympäristössä eniten, se sujahtaa helposti lähimpään jäteastiaan. Moni ajattelee, että siivooja siirtää arkit oikeaan paikkaan. Joskus jopa kuvitellaan, että viimeistään jätteenkäsittelylaitos hoitaa erottelun. Tosiasiassa työntekijän päätös määrittää sen, mihin paperi lopulta päätyy. Hyvät lajittelupäätökset mahdollistetaan oikeilla roska-astioilla ja niiden oikeilla paikoilla. – Oikein kierrätetystä paperista tehdään uusiopaperia. Energiajätteeseen tai pahimmassa tapauksessa kaatopaikalle päätyminen katkaisee paperin materiaalikierron ja kuormittaa ympäristöä turhaan, Ruohonen tähdentää. – Toimistotyöstä syntyy tavallisimmin ehkä noin kymmentä eri jätettä. Niiden oikeat sijoituspaikat opettelemalla kukin voi pienellä vaivalla helposti parantaa omaa ekotehokkuuttaan. Muista!
Älä!
Faktaa: Mikä jäte kuuluu minnekin?
|