Tällainen on festarikeikan hiilijalanjälki20.06.2012
Sunrise Avenuella on meneillään vilkas keikkakesä Keski-Euroopan festivaaleilla. Saksassa platinaa Out of Style -albumillaan myynyt bändi soitti toukokuun lopulla Münchenissä jalkapallon Mestarien liigan finaalissa, ensimmäisenä suomalaisyhtyeenä. Kesän tähtihetkiin kuuluu päälavan keikka 24.6. Wienin Donau Insel Festissa, joka on Euroopan suurin ulkoilmatapahtuma. – Festari on saarella keskellä Tonavaa. Siellä pääsee itsekin katsomaan paljon bändejä laidasta laitaan, myös isoja nimiä, yhtyeen bändin nokkamies Samu Haber hehkuttaa. Suomalainen kestävän kehityksen asiantuntija Gaia Consulting Oy laski Sunrise Avenuen Donau Insel Festin keikan hiilijalanjäljeksi noin neljä tonnia hiilidioksidia, joka vastaa noin 25 000 kilometrin ajoa henkilöautolla. Suurin osa päästöistä aiheutuu yhtyeen ja muun kiertuehenkilöstön lennoista Helsingistä Wieniin ja takaisin. Muita jalanjälkeen vaikuttavia tekijöitä olivat matkustaminen ja hotelliyöpymiset Wienissä, kaluston kuljetus laivalla ja kuorma-autolla keikkapaikalle sekä keikanaikaiset päästöt, jotka syntyvät pääosin keikan energiankulutuksesta. Laskennassa huomioitiin myös Sunrise Avenuen osuus festivaalialueen rakentamisesta ja ylläpidosta aiheutuvasta energiankäytöstä. Yleisön matkustusta ei otettu lukuihin, mutta päästöt vähenevät huomattavasti, mikäli festarikansa liikkuu julkisilla liikennevälineillä. Karkeasti arvioiden yleisön hiilijalanjälki on kutakin festivaalin esiintyjää kohti samaa suuruusluokkaa kuin Sunrise Avenuen keikan muut päästöt. Haasteen hiilijalanjäljen tarkastamiseen antoi bändin kaima viinimaailmasta, chileläinen Sunrise, joka on pohjoismaissa hiilineutraali. Sen päästöt kompensoidaan ostamalla päästöhyvityksiä Santiagon ilmastopörssistä. Hiilijalanjälkeään pienentääkseen viini-Sunrise on trimmannut tuotantoa ja jakelua, laivannut suurempia eriä kerralla ja keventänyt lasipulloa. Myös Sunrise Avenue on uudistanut logistiikkaansa. Yhtyeen kiertuekalusto laivattiin jo keväällä Keski-Eurooppaan, jossa se siirtyy rekalla keikkakaupungista toiseen. Suomeen kalusto palautuu vasta syksyllä. – Huomasimme, ettei turhassa tavaran lennättelyssä ollut järkeä. Nykyään koko porukalla on mukana vain käsimatkatavat. Kalusto liikkuu varmemmin ja rundaamisessa on paljon vähemmän säätöä, Haber listaa etuja. Stadionkiertueita tekevien yhtyeiden keikkailun hiilidioksidipäästöt ovat huomattavasti korkeammat. Keskivertosuomalaisen hiilijalanjälki on noin kymmenen tonnia vuodessa, joka muodostuu suurimmaksi osaksi asumiseen, liikkumiseen ja ruokaan liittyvistä tekijöistä. |