Myyjä tienaa SINUN palkkasiMaanantai 8.2.2010 klo 22.00 - Kim Väisänen Tämä kirjoitus on nostettu uudelleen kommentoitavaksi. Osallistu keskusteluun ja ota kantaa! Matkarakastaja raju, tulee, silloin menee taju. Niinpä. Ennakkoluulo myyjästä löyhämoraalisena kaupparatsu-Huikkasena, joka krapulaisena punasilmänä jakelee firman tuotenäytteitä, pysyy yllättävän tiukassa. Ei auta, vaikka työelämän renessanssissa ilmiselvää myyntityötä piilotellaan kryptisten englanninkielisten titteleiden taakse. Account manager, sales executive ja vice president of sales saavat palkkansa siitä, että asiakas vetäisee pieniprinttisen sopimuksen alareunaan nimensä ja tavara vaihtaa omistajaa. Ei se myyntityö muuksi muutu piilottamalla ammattinimike Lontoon murteen taakse. Toisaalta harva myyjä tunnustautuu myyjäksi, vapaa-ajallakin esittäydytään avainasiakaspäälliköksi tai yhteysjohtajaksi. Jotkut englanninkieliset työnimikkeet kannattaisi vain jättää kääntämättä. Ei auta syyttää edesmennyttä Juha 'Watt' Vainiota ja mainiota Matkarakastaja-viisua siitä, ettei myyntityötä arvosteta turhan korkealle kotimaisissa ammattilistauksissa. Suomalais-slaavilaiseen dna:han on syövytetty mielikuva myyntityöstä epärehellisenä laukkuryssäduunina, jossa totuuden välttely ja joustava moraali ovat vähintäänkin ammattisairauksia tai -edellytyksiä. Tuttava on kaupannut autoja parikymmentä vuotta, ja hänen isänsä muistaa aina tavatessamme kantaa huoltaa siitä, että tekeekö poika rehellistä työtä. Arvatenkin vanhan kansan mies pelkää, että hänen poikansa sotkeutuu viinaan, vilppiin ja vilunkiin - ammatillisessakin mielessä. Akateemisestakaan maailmasta ei ole saatu apua myyntityön arvostuksen nostamiseen. Keilaniemen takaisen alueen ex-proffa, nykyinen konsultti, dissasi takavuosina myyntityötä riittävää pontevammin. Duuni on kuulemma epä-älyllistä, josta mielekkyys on kaukana. Kovaa tekstiä villapaitamieheltä, jonka luulisi tietävän, että mikäli parhaat kyvyt olisivat yliopistolla, kävisi kapitalistinen markkinatalous ne sieltä pois rekrytoimassa. Sellainen mahti rahalla on. Helppohan se on viisastella lujuusopin kaavoja tunkkaisessa luentosalissa, mutta käypä kauppaamassa loistoristeilijä korealaisille. Vaatii integraalia suurempaa tilannetajua ja tunneälyä, kun yritetään saada vastapuoli luopumaan muutamasta sadasta miljoonasta eurosta. Suomeen mahtuu turhan monta teknisluontoista keksijää ja tuuleenkylväjää, mutta hyvistä kauppamiehistä ja -naisista on huutavaa kovempi pula. Muutenhan maailman turut ja torit olisivat täynnä suomalaista high-techiä, huonekalua ja rättiä. Jos Nokia jätetään ottamatta huomioon, missä ovat suomalaiset Ikeat ja H&M:t? Olisiko niin, että fotogeneettiset länsinaapurit olisivat parempia muussakin kuin jääkiekon loppuotteluissa? Jos sinikeltaiset hannuhanhet olisivat yhtään huonompia myyntityössä, jäisi esimerkiksi maailmalla tunnettu skandinaavinen design Carlsbergin vihreän tölkin varaan. Kyllä meillä viinaa osataan juoda, muttei myydä. Finlandia Vodkakin yrittää tätä nykyä saavuttaa yleistä tunnettuutta yhdysvaltalaisessa omistuksessa. Eino Leinon Lapin kesää mukaillen: miks meillä niin on monta teknistä mielipuolta, miks vähän myyjiä kanteleen? Myyntityön arvostusta lisäisi sen akateemisen opetuksen lisääminen. Markkinointia, jolla on hyvin vähän tekemistä myynnin kanssa, voi opiskella lähes jokaisessa yliopistossa. Myyntiä pääaineena ei juuri missään. Vanha viisaus siitä, että insinööri on hyvä renki, mutta huono isäntä, olisi syytä ottaa huomioon koulutuspoliittisestikin. Ei se tekniikka, maailman paraskaan, itse itseään myy. Se vaatii koulutetun ammattilaisen. Aikana, jolloin taloudellisen maailmanlopun merkeistä puuttuvat ainoastaan topless-keskiolutbaarit ja megakirppikset, on hyvä pitää siellä propelliosastollakin tosiasiat mielessä. Mikäli se ärsyttävä ekstrovertti ei hanki tilauskirjaa täyteen, on edessä uuden työpaikan hankinta. Kim Väisänen |
Avainsanat: Kim Väisänen, myyntityö, myyjä, asenteet, ennakkoluulot |
|
26.3.2009 14.07
Laukku Lasse
Myyjien koulutukseen olisi syytä panostaa. Liian moni luulee olevansa ammattimyyjä, muttei tunne alaa lainkaan. Sitten syntyy näitä tarinoita kiertävistä pölynimurikauppiaista. |
26.3.2009 14.10
ikimyyjä
En ole vielä päivääkään tehnyt työtä, jossa en myisi jotakin jossakin muodossa. Edunvalvontatyössä kauppaamme ajatuksia, kaupan kassalla kulutushyödykkeitä ja jos ei muuta myytävää ole niin omaa erinomaisuutta esimiehelle lomautusten uhatessa. |
26.3.2009 14.15
Marrakesh
Olen kirjoittajan kanssa eri mieltä siitä, ettei markkinoinnilla olisi juurikaan tekemistä myynnin kanssa. Sitähän se nimenomaan on! Tavoitteena on saada tuotetta tai palvelua tunnetummaksi ja myydä enemmän. |
26.3.2009 14.15
Hiekkavientiä Saharaan
Väisänen on NIIN oikeassa! Suomessa on tosi pitkät perinteet vieroksua kaupankäyntiä sen puhtaassa muodossa. |
26.3.2009 15.12
Pumpuli
Naseva otsikko. |
26.3.2009 15.32
Pauli Vuorio
Marrakesh:"Olen kirjoittajan kanssa eri mieltä siitä, ettei markkinoinnilla olisi juurikaan tekemistä myynnin kanssa. Sitähän se nimenomaan on! Tavoitteena on saada tuotetta tai palvelua tunnetummaksi ja myydä enemmän." |
27.3.2009 14.23
Myyjä / ostaja tänä päivänä
Myynnin kenttä on laaja.... |
27.3.2009 19.58
Ahti Pontinen
Suurin osa kaikista ostajista koulutuksesta ja tittelistä rippumatta on kuitenkin useimpien tuotteiden ja palveluiden kanssa amatöörejä. Ammattiostajia, jotka tunnistavat tietoisesti muutakin ammattitaitoa kuin miellyttävyyden on aina se hyvin pieni vähemmistö.Ammattiostaja tietenkin vaatii enemmän. |
27.3.2009 20.49
PPP
"Ostaja tekee päätöksen, mitä ostaa ja keneltä." |
15.4.2009 11.08
Mikään tuote ei myy itse itseään
Insinöörit ja muut suunnittelijat ja tuotevalmistajat ovat aina kuvitelleet, että heidän oma tuotteensa tai muu luomuksensa on niin ainutlaatuinen, että se myy itse itsensä. Ja tulevat jatkossakin näin kuvittelemaan. Eipä ole ilman myyntitoimenpiteitä ja myyjää vielä mikään tuote alkujaan itseänsä kaupannut. |
6.8.2009 14.51
Martti Peussa
Erittäin hyvä kirjoitus. |
6.8.2009 15.22
Pauli Vuorio
Näinhän se on. Jotkut myynnin lajit vaativat enemmän vääntämistä asiakkaan kanssa kuin toiset. |
Näin se menee. Myyjä on sankari.