Blogin arkisto

Näin selviät yt-neuvotteluista - viisi vinkkiä esimiehille

12.11.2014

Yrityksen yt-neuvottelut ovat kova paikka koko työyhteisölle. Myös esimiehet reagoivat vahvasti muutokseen ja saattavat paineiden alla siirtää omaa epävarmuuttaan työyhteisöön. Kriisin ja shokin yli selviää parhaiten etsimällä ratkaisuja yhdessä, esimiestyön valmentaja Helka Pirinen neuvoo.

Luo arki ja rutiinit

Työyhteisön jäsenet reagoivat eri tavoin yrityksen ensimmäiseen yt-uutiseen. Ne, jotka ovat kokeneet aiemmin työelämässään muutoksia ja yt-neuvotteluita, suhtautuvat asiaan neutraalimmin kuin ne, joille tilanne on uusi.

– Kyllä suomalaisista yrityksistä löytyy työntekijöitä, joilla on monipuolinen kokemus muutoksista ja kykyä sietää epävarmuutta. He pystyvät jatkamaan töitään melko normaalisti, mutta suurin osa työntekijöistä kaipaa paljon aikaa asioiden sulatteluun ja sokin ohimenemiseen menee pidemmän aikaa, esimiestyön valmentaja ja konsultti Helka Pirinen kuvailee.

Pirisen mukaan esimiesten tehtävänä on arjen pyörittäminen. Hän kannustaa turvautumaan rutiineihin mullistusten keskellä. Töiden pitää jatkua, vaikka se olisikin rankkaa.

Kuuntele ja ole läsnä

Esimiehen on hyvä kuunnella työntekijöitä herkällä korvalla. Ison kriisin aikana työyhteisössä kaivataan vastauksia ja avointa keskustelua, mutta myös erilaisten vahvojen tunteiden läpikäyntiä.

– Suurin osa työntekijöistä menee yt-tilanteen alussa täysin sokkiin. Pelko ja epävarmuus saavat vallan ja tiedon vastaanottaminen on vaikeaa. Vain kaikkein tärkein tieto jää päähän, Pirinen sanoo.

Pirisen mukaan esimiehen pitää antaa työntekijöille aikaa, olla läsnä ja käytettävissä. Viestinnän tulisi olla ensisijaisesti ymmärryksen luomista, enemmän kuin tiedon jakamista yksisuuntaisesti.

– Yt-neuvottelujen pahin mahdollinen skenaario on esimiesten piiloutuminen omiin poteroihinsa ilman, että työntekijöitä kuunnellaan, hän muistuttaa.

Aseta tärkeysjärjestys

Yt-neuvottelut tuovat joka kerta mukanaan liudan uudistuksia, joita johto esittelee esimiehille, jotka puolestaan soveltavat niitä arjen työhön.

– Muutokset tulevat usein isossa rytäkässä ja ne ovat isoja määrittelemättömiä asioita, jolloin työntekijöiden on vaikea ymmärtää niitä ja niiden merkitystä hänelle itselleen, Pirinen huomauttaa.

Tällöin tärkeään rooliin nousevat esimiehen priorisointitaidot ja kyky hahmottaa olennaiset asiat ja tekeminen.

– Esimiehen kannattaa määritellä tarkasti mitä tehdään missäkin muutoksen vaiheessa ja viedä muutostavoitteet yksi kerrallaan käytäntöön. Ymmärtämistä auttaa, jos jakaa asiat pienempiin, inhimillisempiin osiin. On tärkeää puhua mitä on jo tehty, mihin keskitytään nyt ja mitä tehdään seuraavaksi.

Ole päättäväinen

Esimiehiltä vaaditaan yt-neuvotteluissa myös päättäväisyyttä ja esimiesaseman ottamista. Jos esimiehet epäröivät, työntekijät reagoivat esimiehen epävarmuuteen ja alkavat syyttää esimiestään omasta pahasta olostaan. Tilanteen kärjistyessä he saattavat jopa alkaa kiusata epävarmaa esimiestä.

– Kenenkään ei tarvitse sietää kiusaamista. Esimiehen tulee asettaa rajat, kuinka työpaikalla käyttäydytään ja myös kuinka häntä kohdellaan, Pirinen muistuttaa.

Pirisen mukaan sekä työntekijät että yrityksen johto saattavat unohtaa, että muutos tulee yllätyksenä myös keskijohdolle ja he ovat yhtä sokissa yt-neuvotteluiden alussa kuin työntekijät.

– Esimiehet jätetään liiankin usein yksin muutoksissa. Monet esimiehet ovat kertoneet, kuinka heistä tuntuu pahalta, mutta ei ole ketään jonka kanssa voi puhua asiasta. Päätösten takana pitää seistä ja viedä muutokset urheasti läpi. Esimiehet tarvitsisivatkin kipeästi vertaisryhmiä, joissa jakaa asioita suoraan ja luottamuksellisesti, valmentaja Pirinen kommentoi.

Ajattele positiivisesti

Harva esimies ja työntekijä voi enää välttää yt-neuvotteluita työurallaan. Pirinen kannustaa ajattelemaan yt-neuvotteluja kasvun paikkana ja etsimään uusia tapoja toteuttaa muutos. Parhaimmat ideat esimies löytää yhdessä työntekijöiden ja oman esimiehensä kanssa.

– Yt- eli yhteistoimintaneuvottelut viittaa sananakin yhdessä tekemiseen. Se jää monesti irtisanomisissa varjoon. On niin helppo siirtyä vastakkainasetteluun työntekijä-työnantaja ja syyttää toista osapuolta. Parjaamisen kulttuurista pitäisi päästä pärjäämisen kulttuuriin, sillä vain yhteistyössä yritys ja työntekijät varmistavat pärjäämisen nyt ja tulevaisuudessa, Pirinen sanoo.

Muistilista esimiehille:

  1. Luo arki ja rutiinit
  2. Kuuntele ja ole läsnä
  3. Aseta tärkeysjärjestys
  4. Ole päättäväinen
  5. Ajattele positiivisesti

Teksti: People & Leadrship Consulting Oy

11.08.2015Lakanneita yrityksiä enemmän kuin viime vuonna
10.08.2015Power Truck Show'ssa täynnä painavaa asiaa ja viihdettä
07.08.2015Heinäkuussa vähiten konkursseja neljään vuoteen
06.08.2015Fennovoiman kotimainen omistus yli 60 %:n - rakentamislupahakemuksen käsittely jatkuu
05.08.2015Rehn Skodan Transtech-kaupasta: Ratkaisu turvaa tärkeän osaamisen säilymisen Kainuussa
04.08.2015Ainutlaatuinen kansainvälinen kuljetusalan suurtapahtuma
30.06.2015Teknologiasta ikääntyneiden arkea
29.06.2015Toukokuussa 330 000 työtöntä työnhakijaa
24.06.2015Joka kymmenes suomalainen lomailee velaksi
23.06.2015Sano kyllä! -kampanja kannustaa työelämän uudistamiseen

Siirry arkistoon »