Voiko ammattiliitto olla tuomarina ja rankaisijana?Maanantai 2.3.2009 klo 8:18 - Ahti Pontinen Palvelualojen ammattiliitto järjesti luottamusmiehen työsuhteen purkamisen perusteella Markantalo-boikotin. Suomen kaupan liitto kertoo vieneensä boikotin työtuomioistuimeen, koska pitää sitä laittomana työtaistelutoimena. |
Avainsanat: PAM, ammattiliitto, palvelualojen ammattiliitto, Ahti Pontinen, Pontinen Ahti, Suomen kaupan liitto, luottamusmies, markantalo, boikotti, työtuomioistuin, työsuhteen purku, irtisanominen |
|
14.2.2009 15:20
Markus Mäkelä
Entisenä luottamusmiehenä paheksun toimintaa mihinkä pam on tässä käynnistänyt. |
15.2.2009 12:07
Hyödyllinen linkki kirjoittajalle
- |
15.2.2009 12:59
Helsinki
Uskomattomat työyhteisöt |
15.2.2009 13:08
Helsinki
Hyvä markus mäkelä. |
16.2.2009 15:36
tytteli
Pamilta sain tekstiviestikutsun kyseiseen mielenosoitukseen. En tosin mennyt, kun en ollut koko juttusta siinä vaiheessa kuullutkaan. |
16.2.2009 16:23
Miten käy työpaikkojen ?
Saas nähä kuinka homman kanssa käy. |
16.2.2009 21:36
Kalastaja
Syyllinen vai syytön, Markantalo vai PAM ? |
17.2.2009 0:54
J
Sakko on kyllä ihan olematon PAM:in "liikevaihdolle". |
18.2.2009 1:27
Petro
Turhia kekkoslovakian aikasia noi kaikki ammattiliitot. Jos se 5 centin palkankorotuksen vinkuminen joka vuos lakoilemalla loppus, niin Suomessa ois puolet vähemmän työttömiä. Kassasta saa saman ku liitoista työttömäks jäädessä eikä tartte maksaa älyttömiä summia palkastaan jäsenmaksuihin. Nuo liittojen vinkumat korotukset ei koskaa tuu korreloitumaan jäsenmaksujen kanssa. Se on vaan tyhmää maksaa liikaa... |
18.2.2009 8:19
K
Kassasta saa kyllä samat työttömyysedut, mutta jos joudut käräjöimään työnantajaasi vastaan, liitto hoitaa oikeudenkäyntikulut. Vaikka häviäisit. Sitä paitsi liiton jäsenmaksut ovat verovähennyskelpoisia. |
19.2.2009 0:20
Petro
Suomessa on ilmainen oikeusapu varattomille ja työtön täyttää nämä kriteerit. |
19.2.2009 9:01
K
Totta, oikeassa olet Petro. Mutta oikeusavussakin on olemassa tietyt omavastuut ja ne porrastuvat tulojen mukaan. |
19.2.2009 10:18
???
Siinä tapauksessa, että kuuluu ammattiliittoon ja saa ammattiliiton mukaan ajamaan kannnetta ja häviää jutun, ei tarvitse maksaa vastapuolen oikeukäyntikuluja, eikä ole omavastuita? |
20.2.2009 9:18
K
Ainakin minulla kuluu jäsenyyteen oikeusvakuutus. Työsuhdeasioissahan kanteen nostaa aina liitto ja siksi se on korvausvelvollinen. |
22.2.2009 23:23
Petro
Juu mutta irtisanomisen täytyy olla laiton että liitto lähtee asiaa viemään eteenpäin. Jos kyseessä on laiton irtisanominen niin voitat sen oikeudessa ilman liittoakin. |
23.2.2009 0:07
AP
Liitto lähtee monesti nostamaan kanteen, koska, jos voittaa jutun saa siitä uutisen liiton lehteen esimerkiksi, että näin näitä voitetaan ja taas oli liitto oikeassa. Jos häviää, on liiton kassassa pieni summa. Tämä on myös uhkaus yritykselle, että sovi juttu ja maksa.Jos juttu on voiton kannalta fifty¨-fifty, niin liitto usein alkaa asiaa ajamaan. Hävittyjä juttuja liitto ei julkaise. Liitto kantaa riskin työntekijän puolesta. Siksi myös silloin kun työntekijä on väärässä on korvauksia tullut. Työntekijällä ei riskiä. Toki työntekijä yksinään olisi heikompi osapuoli työnantajaa vastaan, ellei tämä nyt sitten ole ihan yksinään yrittävän palkkalistoilla. Kuitenkin jutuista oikeasti enimmäkseen työntekijä häviää, siis kaikista jutuista oli sitten kuka vaan kanteen tekijänä. Liitot haluavat antaa asiasta eri kuvan. Nehän haluavat lisää jäseniä. |
2.3.2009 10:02
Kalastaja
Lähes kaikki tähän asiaan kommentoineet ovat liikuttavan yksimielisiä siitä, kuinka mahtava ammattijärjestö on epäoikeudenmukaisesti kohdellut pientä yrittäjää ja samassa salaliitossa ovat tietysti verottaja, pankkiherrat, poliitikot, EU jne. Syyllisiä ahdinkoon löytyy aina muualta, paitsi omasta tekemisestä. Kaupan tiskiltä löytyy halpaa Norjan lohta, polttoaineveron palautuksen käsittely tullissa on hidasta, hylje repii pyydykset, kalastusvakuutuksen ehdot ovat huonot jne. Kaikki sortavat pientä kalastajaa. Eivätkä kuluttajatkaan älyä ryhtyä ostoboikottiin kotimaisen kalan puolesta On se niin väärin. Kenet haastaisin oikeuteen ? Taidan silti keskittyä olennaiseen ja jatkaa yrittämistä. |
2.3.2009 11:47
Huonoa johtamista?
Niin. Eihän yrityksessä pystytty tekemään parhaalla mahdollisella tavalla asioita jos tämmöisiä tulee. Tehtäviin on valittu vääriä henkilöitä tai sisäinen tiedotus on ollut todella huonoa ja ei ole pystytty motivoimaan henkilöstöä jne... |
2.3.2009 13:27
Directa jutussa samoja piirteitä
Hyvin samantyyppinen tilanne on nyt Suomen Yrittäjät vastaan Directa. |
Voisi ainakin olla ihan hyvä kuulla kaikkien mielipiteet ja tosiasiat ennen moisia mielenosoituksia tai boikotteja. Niillä kun kiusataan vaan kaikkia työntekijöitä