Blogin arkisto

Messuihin valmistautuminen: messuosaston suunnittelu ja tiimin valmennus

Tiistai 14.1.2025 - Vesa Nippala

Vesa-Nippala-250.jpg

Messuosastojen suunnittelu on tärkeä osa onnistunutta messutapahtumaa, ja se edellyttää huolellista valmistautumista. Parhaimmillaan messuosasto tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden yrityksille esitellä tuotteitaan ja palveluitaan sekä luoda vaikuttavia ensivaikutelmia. Tässä artikkelissa syvennymme messuosastojen suunnittelun eri osa-alueisiin ja tarkastelemme, miten eri tekijät vaikuttavat osaston menestykseen. Lopuksi vielä tarjoamme näkökohtia messutiimin valmentamiseen menestyksekkäitä messuja varten.

Tavoitteen määrittely on suunnittelun perusta

Messuosaston suunnittelun lähtökohta on selkeiden tavoitteiden asettaminen. Kun tiedetään, miksi messuille osallistutaan, voidaan osaston suunnittelussa tehdä valintoja, jotka tukevat näitä päämääriä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Messut, markkinointi, löydettävyys, messuosastot

Myynnin välttelijä on mestarimyyjä

Keskiviikko 8.1.2025 - Pauli Vuorio

Pauli Vuorio.jpg

Pauli Vuorio
Myyntikouluttaja
Toimitusjohtaja
Power Competence Oy

hän myy vain täysin väärää asiaa omaksi ja muidenkin haitaksi.

Joillakin ihmisillä on taipumus käyttää kaikki retoriset taitonsa ja asenteensa siihen, että aina on väärä aika tehdä myyntiä tai sitä täytyy ainakin hidastaa ja vaikeuttaa.

Myynnin välttelijä käyttää myös kaiken karismansa, eetoksensa ja kokemuksensa tätä tarkoitusta varten ja valjastaa mestarillisesti statuksensa, referenssinsä, pelkonsa, luulonsa ja tietonsa tätä tarkoitusta varten. Hän uskoo fundamentalistisesti asiaansa ja valikoi sopivat seikat todistamaan myynnin välttelyn välttämättömyyttä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Myynti, markkinointi, löydettävyys, liidit

Esihenkilöviestintä, jolla tapetaan työn ilo ja imu

Maanantai 25.11.2024 - Eila Mäntyjärvi

Huono-esihenkiloviestinta.jpg

Parhaimmillaan töihin paluu on ihan jees: on kivaa nähdä työkavereita ja palata arkeen. Useimmille se sujuukin helposti. Valitettavan monille töihin paluu aiheuttaa ahdistusta jo viikkoja ennen loman loppua. Erään sotealalla työskentelevän ystäväni kommentti oli kuvaava: ”Takaisin siihen paskaan, ei kuule nappaa.”

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Esihenkilöviestinnän työkalupakki

Tunnistatko työsi todellisen tehokkuuden?

Torstai 18.1.2024 - Pauli Vuorio

Pauli Vuorio.jpg

Pauli Vuorio, myyntikouluttaja, toimitusjohtaja Power Competence Oy

Todistetusti monissa tehtävissä 80 prosenttia tuloksesta tehdään 20 prosentissa työajasta. Aina on mahdollista parantaa ja saada enemmän aikaan. Kaikissa tapauksissa emme tiedä miten se tulee tapahtumaan, mutta se on todistetusti mahdollista. Sama pätee laatuun lähes kaikilla mittareilla.

Tässä esittämäni ajatuksenvirta tähän liittyen saattaa aiheuttaa joissakin vastustusta ja/tai tahattomasti tai ehkä tahallaankin väärinymmärrystä. Joku lukija saattaa jopa tuntea, että ajatukseni koskee nimenomaisesti hänen työtehtäväänsä, josta en tiedä yhtään mitään ja josta annetaan epäreilua kritiikkiä.  Mikäli näin käy, sanon provosoivasti, että ehkäpä nyt osui ja upposi. Ainakin toivon, että pysähtyisit hetkeksi miettimään, mikä ja miksi kirpaisi.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Myynti, markkinointi, löydettävyys, liidit

Myynnin pakoilun loppu

Tiistai 29.8.2023 - Pauli Vuorio

Pauli Vuorio.jpg

Pauli Vuorio, myyntikouluttaja, toimitusjohtaja Power Competence Oy

Blogit ja sosiaalisen median päivitykset ovat parhaimmillaan erinomainen tapa hankkia asiakkaita, kun ne tehdään ja hyödynnetään oikein.

Uskallan väittää, että ylivoimaisesti suurimmalla osalla sosiaaliseen mediaan ja blogeihin käytetty aika oikeisiin aktiivisiin myynnillisiin toimenpiteisiin muutettuna tuottaisi valtavan paljon parempia tuloksia. Jos sisältömarkkinointiin ja myynnin edistämiseen käyttää aikaa paljon ilman tulosta, on se jatkuvaa pakenemista pelätystä tai epämiellyttävästä toiminnasta – useimmiten myynnistä.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Myynti, markkinointi, löydettävyys, liidit

Esihenkilöviestinnän työkalupakki: Mihin esihenkilöviestintää tarvitaan?

Tiistai 8.8.2023 - Eila Mäntyjärvi

Esihenkilöviestintä on keino tutustua tiimiinPuhe

Esihenkilöviestintä on tärkeä osa johtamista ja varsinkin aloittavalle esihenkilölle tärkeä tapa tulla tutuksi ja tutustua omaan tiimiin.

Tässä esihenkilöviestinnän työkalupakissa kerron esihenkilön viestintätehtävistä ja annan kymmenen viestintävinkkiä työtään aloittavalle esihenkilölle.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Esihenkilöviestinnän työkalupakki

Esiintymistaito kuntoon: Kehonkieli paljastaa todelliset tunteesi

Perjantai 17.3.2023 - Eila Mäntyjärvi

Puhe

Puhetaitoon ei kuulu vain se, mitä puhut, vaan myös se, miten puhut. Kehonkielellä voi luoda vakuuttavuutta, mutta epävarma tai ristiriitainen kehonkieli voi myös murentaa sitä ja saada kuulijat epäilemään sanomaasi. Siksi on tärkeää, että kehonkieli puhuu samaa kieltä sanojen kanssa.

Kehonkieli paljastaa, mitä oikeasti tunnemme ja ajattelemme; ajatuksemme ja tunteemme ikään kuin ”vuotavat” huomaamattamme ulos. Hyvin nopeat reaktiot näkyvät ennen niiden peittämistä niin sanottuina mikroilmeinä.

Jotta luomme puhujina uskottavuutta, meidän täytyy seistä sanojemme takana myös tunnetasolla. Esiintymiskammoiselle kehonkielen hallinta tarkoittaa sitä, että jos hän onnistuu tsemppaamaan itseensä luottamusta ja positiivista asennetta, varmuus huokuu myös ulospäin eikä jännitys näy yhtä pahasti kuulijoille – jos lainkaan.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Esihenkilö, esimies, johtaminen, viestintä, puhetaito, kuuntelu, tunneäly, vuorovaikutus, palaute, kannutaminen, kehittäminen, alainen, työyhteisö, johtaminen, päällikkö, delegointi, esiintyminen, kehonkieli, nonverbaalinen viestintä, vastaanotto

7 vinkkiä, joilla saat tiimisi loistamaan

Maanantai 16.1.2023 - Eila Mäntyjärvi

Puhe

Esihenkilöviestintä ja esihenkilön vuorovaikutustaidot ovat ratkaisevassa roolissa siinä, miten hyvin tiimi työskentelee ja miten hyvin sen tavoitteet täyttyvät. Esihenkilön viestintä- ja vuorovaikutustaidot vaikuttavat työilmapiiriin, työssä viihtymiseen ja sitä kautta yrityksen tai organisaation tuloksiin. Hyvillä vuorovaikutus- ja viestintätaidoilla esihenkilö saa tiiminsä loistamaan!

(Postaus sisältää lopussa myös kaupallisia linkkejä. Ne on merkitty *merkillä)

Kahdenkeskinen keskustelu on ”rikkainta” viestintää, koska silloin voit keskittyä täysin keskustelukumppanisi sanalliseen ja sanattomaan viestintään

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Esihenkilö, esimies, johtaminen, viestintä, puhetaito, kuuntelu, tunneäly, vuorovaikutus, palaute, kannutaminen, kehittäminen, alainen, työyhteisö, johtaminen, päällikkö, delegointi, esiintyminen, kehonkieli, nonverbaalinen viestintä, vastaanotto

Pidä vaikuttava puhe - muista eetos, paatos ja logos!

Keskiviikko 26.10.2022 - Eila Mäntyjärvi

Puhe

Hyvä puhe vangitsee kuulijansa ja jää mieleen. Mutta mistä syntyy puhe-esityksen voima?

Yhteistyökumppanini Pauli Vuorio kertoo jokaisessa Vaikuttava puhe ja esiintyminen -koulutuksessamme yli kaksi tuhatta vuotta vanhoista vaikuttavan puheen peruspilareista eli eetoksesta, paatoksesta, logoksesta ja kairoksesta. Esittelen ne nyt myös Enerzian blogissa!

Antiikin Kreikassa vaikuttaneen retoriikan eli puhetaidon kehittäjän Aristoteleen mukaan puheen voima syntyy ethoksesta, toisin sanoen puhujan olemuksesta, pathoksesta eli tunteiden herättämisestä sekä logoksesta eli vakuuttavasta ja loogisesti jäsennellystä sisällöstä. Ethoksen, pathoksen ja logoksen toimivasta yhteispelistä syntyy kairos, toimiva ajoitus, jolla puhuja vakuuttaa kuulijansa.

Lue lisää »

4 kommenttia . Avainsanat: Esihenkilö, esimies, johtaminen, viestintä, puhetaito, kuuntelu, tunneäly, vuorovaikutus, palaute, kannutaminen, kehittäminen, alainen, työyhteisö, johtaminen, päällikkö, delegointi, esiintyminen, kehonkieli, nonverbaalinen viestintä, vastaanotto

Valittajatyypit - 4 eri tavalla toimivaa valittajatyyppiä

Maanantai 24.10.2022 - Juha Ahola

juhaahola.jpgJokainen asiakas kokee palvelun jollain tavalla. Osa asiakkaista on aloitteellisempia ja aktiivisempia antamaan palautetta, osa ei. Tässä kohtaa itse asiassa hiljaisuus ei välttämättä olekaan tyytyväisyyden merkki.

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, myynti, asiakaspalvelu, kauppa, myyjä, kohtaaminen

Yrittäjän ilmaiset laskurityökalut netissä

Perjantai 7.10.2022 - Nordic Bank

Netissä olevat maksuttomat laskurityökalut tuovat yrittäjän arkeen helpotusta. Kaikkea ei tarvitse laskea itse päässä, eikä laskukaavoja tarvitse muistella. Kirjoita vain luvut laskuriin, niin laskuri ilmoittaa hetkessä oikean vastauksen.

Yrittäjän tärkeimmät laskurityökalut löytyvät lainavertailupalvelu Nordic Bankin nettisivuilta. Laskurityökaluilla laskeminen on erittäin helppoa ja nopeaa, joten yrittäjän aikaa säästyy muihin asioihin. Sivuilta löytyy laskurit esimerkiksi prosenttilaskujen, viivästyskoron ja IBAN-tilinumeron laskemiseen. Kaikkia laskureita saa käyttää veloituksetta niin monta kertaa kuin on tarve.

Lue lisää »

32 kommenttia .

Lahja sinulle, arvoisa lukija

Maanantai 3.10.2022 - Pauli Vuorio

paulivuorio_blogi.jpg

Hei. Tässä on sinulle lahjaksi 6 asennetaulua ladattavaksi ja vaikka työhuoneen seinälle tulostettavaksi. Kolme niistä on aivanerityisesti myyntiin ja kolme sopii mielestäni mihin tahansa työtehtävään.

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: myynti., koulutus, myyntikoulutus, asenne, asennetaulut

Lean ja myynnin johtamisen taito

Keskiviikko 28.9.2022 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgAmerikkalaisen Eric Riesin kirja The Lean Startup oli menestys. Yksi kirjan sanomista on nopeat kokeilut. Tehdään nopeasti ja testataan toimiiko, opitaan ja päätetään jatkosta.

Voi olla, että suomalainen Supercell käyttää samoja oppeja. Ainakin sen toimitusjohtajan Ilkka Paanasen mukaan peliyhtiö hylkää toimimattomat pelit nopeasti. Yhtiö on tappanut useita peliprojekteja ennen osumistaan jättimenestyspeliin.

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Heikki Luoma, lean, johtaminen, myynnin johtaminen, myynti, myyntityö

Kuunteleminen ei riitä! Pitää kuulla, mitä signaaleja asiakas viestittää ja tarttua niihin. Älykäs kuuntelu!

Perjantai 2.9.2022 - Juha Ahola

juhaahola.jpgIhmisellä on kaksi korvaa ja yksi suu ja niitä tulisi käyttää tasapuolisesti. Se tarkoittaa sitä, että kun puhut 10 sekuntia, seuraavaksi olet hiljaa 20 sekuntia ja kuuntelet. Ammattimainen myyjä kuuntelee asiakasta ja kysyy oikeat kysymykset. Hän ei painosta, vaan johdattelee.

Kävin vastikään parturissa. Lipsautin keskusteluiden yhteydessä tahallani, että sainpas parkkerattua autoni muutaman korttelin päähän kiekkopaikalle. Osoitin siis olevani turhamaisen pikkutarkka ainakin tietyntyyppisistä kuluista. Samassa kohtaa piilee siis myyjälle mahdollisuus käyttää ”heikkouttani” hyväksi.

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, keskustelu, kuuntelu, kuuntelutaito, älykäs kuuntelu

Menestyjät erottuvat kaikkialla

Keskiviikko 31.8.2022 - Rauno Korpi

Yritysvalmentajan taipaleella pyrkii aistimaan menestymisen ja toisaalta menestyksettömyyden juurisyitä.  Ainakin muutamien tekijöiden toteutumisella näyttävät menestymisen edellytykset paranevan oleellisesti sattumaa paremmiksi. 

Lue lisää »

10 kommenttia . Avainsanat: Asiakas, yritysvalmentaja, menestys, menestyjä, luotettavuus, Rauno, Korpi, Rauno Korpi

100 vuotta sitten Frank Bettger keksi nämä 13 ohjetta tullakseen huippuluokan myyjäksi

Tiistai 7.6.2022 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgFrank Bettgerin (s.1888) kirja Miten minusta tuli huippuluokan myyjä on yksi maailman myydyimmistä myyntikirjoista. Kirjan suomenkielisestä käännöksestä oli vuonna 1983 otettu jo neljä painosta ja alkuteos ilmestyi 1953.

Poimin kirjan hyllystä. Selasin sen kellastuneita lehtiä ja silmäni osuivat luetteloon asioista, joihin Frank Bettger nuorena myyjänä päätti keskittyä viikon kerrallaan.

Ajattelen, että luettelon idea itsensä kehittämisestä on ajaton. Menetelmä sopii ehkä jopa paremmin nykyaikaan kuin aikaan sata vuotta sitten, koska meidän on nykyään vaikeampi keskittyä  kuin kauan sitten.

Lue lisää »

7 kommenttia . Avainsanat: Heikki Luoman, myynti, markkinointi, kehittyminen

Johda viisaasti: 10 vinkkiä toimivampaan esihenkilöviestintään

Maanantai 6.6.2022 - Eila Mäntyjärvi

EILA_LOKKA.jpg

Johtamisella ja esihenkilötyöllä on valtava rooli työssä viihtymisessä, yhteisiin tavoitteisiin sitoutumisessa ja tuloksen tekemisessä. Johtaminen ja esihenkilötyö ovat mitä suurimmassa määrin viestintää, joten ei ole ihme, että suurimmassa osassa organisaatioita sisäinen viestintä on yksi suurimpia kehittämisen kohteita.

Tässä blogissa saat kymmenen vinkkiä, joilla voit kehittää esihenkilöviestintääsi, kommentoithan, jos olet eri mieltä!

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Esihenkilö, esimies, johtaminen, viestintä, puhetaito, kuuntelu, tunneäly, vuorovaikutus, palaute, kannutaminen, kehittäminen, alainen, työyhteisö, johtaminen, päällikkö, delegointi, esiintyminen, kehonkieli, nonverbaalinen viestintä, vastaanotto

Mihin esimiestä, johtajaa, valmentajaa tai sparraajaa tarvitaan?

Tiistai 3.5.2022 - Juha Ahola

juhaahola.jpgEräs alainen toimitti esimiehelleen valmistelemansa kirjallisen esityksen pyydetystä suunnitteilla olevasta projektista.

Esimies kysyi muutaman tunnin kuluttua alaiseltaan:

”Oletko tehnyt parhaasi tämän esityksen eteen?”

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, esimies, esimiestyö, johtaminen

Mikään ei voita innostavaa ja motivoivaa livekoulutusta

Keskiviikko 20.4.2022 - Pauli Vuorio

paulivuorio_blogi.jpg

Aito vuorovaikutus ja inspiroivat keskustelut mahdollistavat monipuolisen oppimisen ja verkostoitumisen.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: koulutus, livekoulutus, etäkoulutus, vuorovaikutus, keskustelut

Yritykset saavat palautetta ja reklamaatioita - valituksen tasot

Keskiviikko 2.3.2022 - Juha Ahola

juhaahola.jpgTaso 1: VALITUS YRITYKSELLE

Asiakkaat ilmaisevat asiansa ja puhuvat huonosta kokemuksestaan suoraan myyjälle, vähittäiskauppiaalle, tuottajalle tms.

Tämä on paras mahdollinen vaihtoehto, kenelle valittaa, koska tällöin tuotteen/palvelun tarjonnut yritys saa mahdollisuuden reagoida asiaan esim jollakin seuraavista tavoista:

Lue lisää »

4 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, palaute, asiakaspalaute, valitus, reklaamatio

Vanhemmat kirjoitukset »