Esiintymistaito kuntoon: Kehonkieli paljastaa todelliset tunteesiPerjantai 17.3.2023 - Eila Mäntyjärvi Puhetaitoon ei kuulu vain se, mitä puhut, vaan myös se, miten puhut. Kehonkielellä voi luoda vakuuttavuutta, mutta epävarma tai ristiriitainen kehonkieli voi myös murentaa sitä ja saada kuulijat epäilemään sanomaasi. Siksi on tärkeää, että kehonkieli puhuu samaa kieltä sanojen kanssa. Kehonkieli paljastaa, mitä oikeasti tunnemme ja ajattelemme; ajatuksemme ja tunteemme ikään kuin ”vuotavat” huomaamattamme ulos. Hyvin nopeat reaktiot näkyvät ennen niiden peittämistä niin sanottuina mikroilmeinä. Jotta luomme puhujina uskottavuutta, meidän täytyy seistä sanojemme takana myös tunnetasolla. Esiintymiskammoiselle kehonkielen hallinta tarkoittaa sitä, että jos hän onnistuu tsemppaamaan itseensä luottamusta ja positiivista asennetta, varmuus huokuu myös ulospäin eikä jännitys näy yhtä pahasti kuulijoille – jos lainkaan. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Esihenkilö, esimies, johtaminen, viestintä, puhetaito, kuuntelu, tunneäly, vuorovaikutus, palaute, kannutaminen, kehittäminen, alainen, työyhteisö, johtaminen, päällikkö, delegointi, esiintyminen, kehonkieli, nonverbaalinen viestintä, vastaanotto |
7 vinkkiä, joilla saat tiimisi loistamaanMaanantai 16.1.2023 - Eila Mäntyjärvi Esihenkilöviestintä ja esihenkilön vuorovaikutustaidot ovat ratkaisevassa roolissa siinä, miten hyvin tiimi työskentelee ja miten hyvin sen tavoitteet täyttyvät. Esihenkilön viestintä- ja vuorovaikutustaidot vaikuttavat työilmapiiriin, työssä viihtymiseen ja sitä kautta yrityksen tai organisaation tuloksiin. Hyvillä vuorovaikutus- ja viestintätaidoilla esihenkilö saa tiiminsä loistamaan! (Postaus sisältää lopussa myös kaupallisia linkkejä. Ne on merkitty *merkillä) Kahdenkeskinen keskustelu on ”rikkainta” viestintää, koska silloin voit keskittyä täysin keskustelukumppanisi sanalliseen ja sanattomaan viestintään |
2 kommenttia . Avainsanat: Esihenkilö, esimies, johtaminen, viestintä, puhetaito, kuuntelu, tunneäly, vuorovaikutus, palaute, kannutaminen, kehittäminen, alainen, työyhteisö, johtaminen, päällikkö, delegointi, esiintyminen, kehonkieli, nonverbaalinen viestintä, vastaanotto |
Pidä vaikuttava puhe - muista eetos, paatos ja logos!Keskiviikko 26.10.2022 - Eila Mäntyjärvi Hyvä puhe vangitsee kuulijansa ja jää mieleen. Mutta mistä syntyy puhe-esityksen voima? Yhteistyökumppanini Pauli Vuorio kertoo jokaisessa Vaikuttava puhe ja esiintyminen -koulutuksessamme yli kaksi tuhatta vuotta vanhoista vaikuttavan puheen peruspilareista eli eetoksesta, paatoksesta, logoksesta ja kairoksesta. Esittelen ne nyt myös Enerzian blogissa! Antiikin Kreikassa vaikuttaneen retoriikan eli puhetaidon kehittäjän Aristoteleen mukaan puheen voima syntyy ethoksesta, toisin sanoen puhujan olemuksesta, pathoksesta eli tunteiden herättämisestä sekä logoksesta eli vakuuttavasta ja loogisesti jäsennellystä sisällöstä. Ethoksen, pathoksen ja logoksen toimivasta yhteispelistä syntyy kairos, toimiva ajoitus, jolla puhuja vakuuttaa kuulijansa. |
4 kommenttia . Avainsanat: Esihenkilö, esimies, johtaminen, viestintä, puhetaito, kuuntelu, tunneäly, vuorovaikutus, palaute, kannutaminen, kehittäminen, alainen, työyhteisö, johtaminen, päällikkö, delegointi, esiintyminen, kehonkieli, nonverbaalinen viestintä, vastaanotto |
Johda viisaasti: 10 vinkkiä toimivampaan esihenkilöviestintäänMaanantai 6.6.2022 - Eila Mäntyjärvi
Johtamisella ja esihenkilötyöllä on valtava rooli työssä viihtymisessä, yhteisiin tavoitteisiin sitoutumisessa ja tuloksen tekemisessä. Johtaminen ja esihenkilötyö ovat mitä suurimmassa määrin viestintää, joten ei ole ihme, että suurimmassa osassa organisaatioita sisäinen viestintä on yksi suurimpia kehittämisen kohteita. |
2 kommenttia . Avainsanat: Esihenkilö, esimies, johtaminen, viestintä, puhetaito, kuuntelu, tunneäly, vuorovaikutus, palaute, kannutaminen, kehittäminen, alainen, työyhteisö, johtaminen, päällikkö, delegointi, esiintyminen, kehonkieli, nonverbaalinen viestintä, vastaanotto |
Mikään ei voita innostavaa ja motivoivaa livekoulutustaKeskiviikko 20.4.2022 - Pauli Vuorio
Aito vuorovaikutus ja inspiroivat keskustelut mahdollistavat monipuolisen oppimisen ja verkostoitumisen. |
1 kommentti . Avainsanat: koulutus, livekoulutus, etäkoulutus, vuorovaikutus, keskustelut |
Älä hoe omaa totuttasi kuin levysoitin - kuuntele kuuroutuaksesiPerjantai 19.2.2016 - Juha Ahola Meillä kullakin on omat ongelmamme. Käymme itsemme kanssa Jaakobin painia milloin minkäkin ihmissuhteisiin liittyvän haasteen kanssa – puoliso, vanhemmat, sisarukset, ystävät… Se, joka kokee ongelman, yrittää löytää mielenrauhan selittämällä tilanteita luottamilleen ihmisille. Usein kuitenkin haasteena on se, että vaikka puhuminen, avautuminen, helpottaa niin samalla ongelman omaavalla ihmisellä jää levy päälle. Silmät ja korvat kutistuvat ja suu kasvaa moninkertaiseksi. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kehittyminen, itsensä kehittäminen, keskustelu, dialogi, vuorovaikutus |
Vihellyspilli prosessissaTiistai 11.8.2015 - Kari Vahtolammi Jos kuulee jalkapallo- tai lätkäkentällä pillin vihellyksen niin tietää, että jollakulla on ongelmia. Samaten merkkivalon syttyminen ja äänimerkki kertoo tuotantohihnalla jonkun vetäneen andon- narusta. Eli on tullut jokin ongelmakohta vastaan. Lätkä- tai jalkapallokentällä pillin vihellys tarkoittaa yleensä rangaistusta tai maalia. Ja mitä vähemmän oman joukkueen kohdalle sattuu näitä tapahtumia, niin sitä parempi suoritus on. Eli voi epäillä, että pelin lopputulos on vähintäin tasapeli ja omat pelaajat eivät ole saaneet rangaistuksia. Eli se kertoo, että pelaamisessa ei ollut suurempia ongelmia. Samalla tavalla tuotantolinjan pysäyttämiset kertovat ongelmia tuotantoprosessissa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, merkki, merkkiääni, andon, prosessi, kaizen, pdca, vuorovaikutus |
Työelämän perustaito - VuorovaikutusTiistai 23.6.2015 - Kari Vahtolammi Yksi työelämän perustaidoista on vuorovaikutustaito. Vaikka yleensä kuvitellaan, että vuorovaikutustaidot ovat luontaisia ja perittyjä, niin ne ovat kuitenkin opittuja taitoja. Eli niitä voi kehittää ja opetella. Ja kannataa muistaa se, etteivät ne ole sidottuja sukupuoleen vaan että kumpikin sukupuoli voi oppia niitä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, vuorovaikutus, kollektiivisuus, työelämä |
Näetkö positiivisia asioita vai kosto elää?Perjantai 13.2.2015 - Juha Ahola Elefantti kysyi kamelilta: Miksi sinulla on tissit selässä? Kameli vastaa: Tyhmä kysymys tyypiltä, jolla roikkuu mulkku naamassa! Tälle kuvalle useat meistä ovat naureskelleet Facebookissa levinneenä vitsinä. Kosto elää! Aina on helppo löytää toisista jotain moitittavaa. Jollakulla on iso takapuoli tai iso nenä, toiset ovat päässeet lihomaan ja jotkut ovat luuviuluja. Sitten löytyy himotreenaajia, joilla elämä pyörii oman navan ympärillä? |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asenne, suhtautuminen, vuorovaikutus |
Parempaa keskustelukulttuuriaMaanantai 2.2.2015 - Aila Wallin Työyhteisön tapa keskustella ilmentää varsin usein paitsi työntekijöiden vuorovaikutusta ja hyvinvointia työssä, myös sen toimivuutta ja tehokkuutta. Avoimen keskustelukulttuurin tiedetään lisäävän suorituskykyä. Se rakentaa koko organisaatiota. Ei vain tunnu olevan ollenkaan niin yksinkertaista saada aikaan avointa ja rakentavaa keskusteluilmapiiriä, avointa ja rakentavaa keskustelukulttuuria. Sille ei ole tilaa, ei aikaa eikä paikkaa. Ja kuka siitä sitten on vastuussa? Kun tullaan yhteen ja kokoustetaan, ihmisten vuorovaikutustaidot saattavat olla aika hukassa: yksi ei puhu lainkaan, toinen puhuu toisten päälle. Usein varsinainen keskustelu alkaa vasta kokouksen jälkeen - ja usein vasta, kun esimies ei enää ole paikalla. Ja joskus tuntuu siltä, että todetaan paremmaksi välttää koko keskustelua, ettei synny ristiriitoja, konflikteja ja ikäviä ehdotuksia työkaverin, esimiehen tai organisaation toiminnan muuttamiseksi. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Aila Wallin, keskustelu, keskustelukulttuuri, vuorovaikutus, hyvinvointi, työ, työpaikka, työyhteisö, johtaminen |
Ruskean kielen sijaan toimintaa - ja vieläpä yhteistyötoimintaa!Perjantai 17.10.2014 - Juha Ahola Shut up and show up! Kohdatessa liikkeenjohtajia, myyjiä, myyntijohtajia, yrittäjiä ym. smalltalkataan ja vaihdetaan käyntikortteja. Samalla on helppo lupailla suosittelevansa toisen palveluita eteenpäin ja maalailla hienoja kuvia mahdollisista yhteistyömahdollisuuksista, mutta kuten tiedämme, puheet jäävät lähes aina vain puheiksi. Kyse on pikemminkin miellyttämisestä todellisuudessa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, vuorovaikutus, viestintä, yhteistyö |
Vain viiden minuutin tähdenTiistai 23.9.2014 - Kari Vahtolammi Joskus aikoinaan työkaverini sanoi, että kaipaan rinnalleni diplomaatin. Simo tarkoitti tällä sitä, että omaan nopean ituitiivisen tavan arvioida ratkaisuja ja sanon mielipiteeni töksähtävästi. Eli käytännössä kävelen muiden mielipiteiden yli. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, kommunikointi, viestintä, vuorovaikutus, työyhteisö |
Älä luota sanaan, vaan tekoihin! Ja muista, että rivien väliin jää monesti se oleellinen!Perjantai 16.5.2014 - Juha Ahola Toinen toistaan parempi työnhakija tulee haastatteluihin. Kaikki ovat luotettavia, ahkeria, oma-aloitteisia jne. Rehellisyys on tärkeää, asiat on tärkeä puhua suoraan, asiakkaat ovat tietenkin kaiken a ja o ym. Myyjät lupaavat ummet ja lammet poikkeuksetta! "On tärkeä kuulla, mitä se sanoo, mitä se ei sano". |
1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, luottamus, vuorovaikutus |
Suomalainen keskustelumenetelmä - Herne nenäänTiistai 17.12.2013 - Kari Vahtolammi Osallistun aina silloin tällöin eri palstoilla keskusteluihin ja taidan omata aika kärkevän tavan tuoda esiin omia mielipiteitäni. Mutta minun mielestäni jokaisen ihmisen perustaitoihin pitäisi kuulua taito keskustella, väitellä ja puolustaa omaa kantaansa. Suomalainen tapa puolustaa omaa kantaansa on kuoreen vetäytyminen, keskustelusta loukkaantuneena poistuminen ja väittäminen ettei kukaan ulkopuolinen voi ymmärtää asian vakavuutta ja oikeaa toimintatapaa. Ja tehokas tapa keskustelun lopettamiseen on myös auktoriteettiperustelu, eli jos muuten ei pärjää niin käytetään asemaa apuna. |
9 kommenttia . Avainsanat: Kari Vahtolammi, keskustelu, mielipide, vuorovaikutus |
"Kunhan en oo vaan myymäsä mittää!" Mikä erottaa asiakaspalvelijan ja myyjän?Perjantai 23.8.2013 - Juha Ahola Oletko aktiivinen soittamaan asiakkaille vai toivotko, että asiakkaat ovat yhteydessä sinuun, jotta voit toimia asiakaspalvelijana ja tilauksen vastaanottajana tai käsittelijänä? Tässä on vedenjakaja! Kuka tahansa normaalit sosiaaliset taidot omaava henkilö voi olla asiakaspalvelutyöntekijä ja tilausten käsittelijänä olipa sitten kyse puhelinmyynnistä tai kasvokkain tapahtuvasta kaupantekotilanteesta. Palveluammateissa on Suomessakin lukuisa määrä ihmisiä. Ruokakaupan kassalla ja lihatiskillä sekä infopisteessä, erikoisliikkeiden kassakoneen takana tai hyllyjen välissä, ravintoloissa tarjoilijoina jne. Löytyy näitä tilauksen vastaanottajia. Jostain ihmeellisestä syystä myös em. joukkoon on pesiytynyt myyjiä. Ja mikä erottaa myyjän asiakaspalvelutyöntekijästä? |
5 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, asiakaspalvelu, asiakaspalvelupäällikkö, huippumyyjä, kanssakäyminen, myyminen, myynti ja markkinointi, rikastava vuorovaikutus, sosiaaliset taidot, vastuu |
Keskustelu etenee vaiheittain - eikä ole sillisalaattiaPerjantai 16.8.2013 - Juha Ahola Montako kertaa olet ollut jossain keskustelussa mukana, jonka olisi pitänyt johtaa johonkin, mutta käytännössä se ei johtanut yhtään mihinkään? Vai kävikö niin, että keskustelussa mukana olleet kyllä kertoivat jokainen oman mielipiteensä, mutta yhteistä näkemystä ei syntynyt tai edes yritetty löytää? Puhutaanpa kehityskeskustelusta tai muusta tavoitteellisesta keskustelusta. Miten keskustelu etenee vaiheittain? Keskustelun tulee tapahtua häiriöttömässä tilassa ilman keskeytyksiä. Esimiehen tulee irtautua läppäriltä ja olla näpräämättä puhelintaan. Tarvitaan aito läsnäolo ja keskittyminen vain kyseiseen keskusteluun. |
1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, esiintyminen, esiintymistaidot, ihmissuhdetaidot, kanssakäyminen, rikastava vuorovaikutus, sosiaaliset taidot |
Autonomian merkitys motivaatioonPerjantai 14.6.2013 - Juha Ahola Aiemmassa artikkelissa kirjoitin Daniel Pinkin ajatuksia motivoinnista. Autonomia, mestarillisuus ja tarkoitus tulivat esille keskeisinä asioina. Mutta ovatko nuo liian absurdeja käsitteitä? Kuulostaako vain hyvältä sanoa noin, mutta oikeassa yrityselämässä tai vaikkapa esimiestyössä nuo asiat ovat vaikeasti konkretisoitavissa? Mielestäni kyseiset asiat ovat konkretisoitavissa. Käsittelen tällä kertaa autonomian konkretisoimista tarkemmin. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asenne ratkaisee, johtaminen, kanssakäyminen, miten saan ystäviä menestystä vaikutusvaltaa, rikastava vuorovaikutus, sosiaaliset taidot, vaikuttaminen, vastuu, yrittäminen, yritysjohtaminen |
Älä mene nakkikoppijonoon klo 4 aamuyöllä, jos et halua turpiin!Perjantai 10.5.2013 - Juha Ahola Kaverini sai spolle-AUK:ssa mieleenpainuvan ohjeen itsepuolustuksen ensimmäisestä askeleesta. "Älä mene nakkikoppijonoon klo 4 aamuyöllä, jos et halua turpiin!" Minkä sanoman tämän pitää sisällään? On viisautta ajatella ennaltaehkäisevästi. Nakkikoppijonossa on todennäköisempää joutua tappeluun kuin kaupan kassajonossa tai kotisohvalla. Sanotaan, että älykäs ihminen selviää tilanteesta, johon viisas ei edes joudu. Kun ymmärtää syy-seuraussuhteita kokonaiskuvan kannalta, osaa valita taistelunsa paremmin. Heittämällä lokaa, sotkee myös itsensä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kanssakäyminen, miten saan ystäviä menestystä vaikutusvaltaa, rikastava vuorovaikutus, sosiaaliset taidot, vastuu |
Kateus voi olla hyväksi - mutta niin myös pahaksi!Perjantai 19.4.2013 - Juha Ahola Miltä tuntuu, jos naapuri ajaa pihaansa tuliterällä Mersulla? Entäpäs jos kavereilla käy flaksi illanvietossa, mutta itselle jää vain luu käteen? Mitäpäs jos työtoveri saa enemmän pomon huomiota ja aikaa? Onnistuisiko vilpitön onnitteleminen, jos sinua myöhemmin työyhteisöön tullut ja vähemmän kouluttautunut henkilö saa pitkään havittelemasi esimiesaseman? Tuntuuko reilulta, että opiskelijakaveri lueskelee tenttiin vain parisen tuntia edellisenä iltana tv:n ääressä ja saa paremman arvosanan kuin sinä, vaikka ahersit tenttikirjojen parissa kymmeniä tunteja edellisen viikon aikana? Harmittaako, jos työtoveri saa "paremmat kesälomapäivät" kuin sinä? |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asenne ratkaisee, rikastava vuorovaikutus, sosiaaliset taidot |
Helppoheikki, olet ärsyttävän tungetteleva! Keksi jotain fiksumpaa!Perjantai 22.3.2013 - Juha Ahola "Tuleppa ostamaan 4 purkkia, vain 10 euroa." "Tästä loppiaiseksi 4 purkkia 10 eurolla." Nämä huutelut voivat toimia kaupanteossa markettien aulassa, mutta minua ne eivät sytytä. Eilen koin tätä helppoheikki-tuputusmyyntiä osakseni eräässä oululaisessa kaupassa. Seurasin muutamien ohikulkeneiden asiakkaiden reaktioita näihin huuteluihin ja vaivautuneen ystävällisiä ei-kiitos-vastauksia havaitsin. Tärkeää on myös se, miten myyjä esittää viestinsä – ääni ja kehonkäyttö ovat keskeisessä roolissa. Moni vaivautuu, osa turhautuu ja mitä ilmeisemmin osa jopa ostaa – muutoin tuskin helppoheikki-tyyliin ei kukaan myisikään. Isoon ääneen huomion herättäminen ja kailottaminen on sitä torimyyntiä, jota tapahtuu |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asiakaspalvelu, kanssakäyminen, myyminen, myynti ja markkinointi, myyntityö, rikastava vuorovaikutus, sosiaaliset taidot |