100 vuotta sitten Frank Bettger keksi nämä 13 ohjetta tullakseen huippuluokan myyjäksiTiistai 7.6.2022 - Heikki Luoma
Poimin kirjan hyllystä. Selasin sen kellastuneita lehtiä ja silmäni osuivat luetteloon asioista, joihin Frank Bettger nuorena myyjänä päätti keskittyä viikon kerrallaan. Ajattelen, että luettelon idea itsensä kehittämisestä on ajaton. Menetelmä sopii ehkä jopa paremmin nykyaikaan kuin aikaan sata vuotta sitten, koska meidän on nykyään vaikeampi keskittyä kuin kauan sitten. |
7 kommenttia . Avainsanat: Heikki Luoman, myynti, markkinointi, kehittyminen |
Dogmaattisia oppeja arvoja ja asenteitaTorstai 29.9.2016 - Pauli Vuorio Bruce Lee oli kiinalainen itämaisten taistelulajien taitaja ja Kung-fu-elokuvanäyttelijä. Elokuvissa hän päihittää kaikki vastustajat. Näistä kukin edustaa yhtä tyylilajia aina karatesta taekwondoon, kun taas Bruce Leen salaisuus oli se, että hänellä ei ollut mitään tunnistettavaa tyyliä. Hän pystyi mukautumaan tilanteisiin. Sen viestin hän halusi myös saada maailmalle. Bruce Lee neuvoi olemaan kuin vesi. Älä jumitu. |
1 kommentti . Avainsanat: Asenne, arvot, ennakkoluulot, Pauli Vuorio, ihmiset eivät muutu, ihmiset voivat muuttua, työyhteisö, auktoriteetit, auktoriteetti, tottumuksen voima, kehittyminen |
3 pätevää syytä myynnin johdolle tehdä myyntisuunnitelmaMaanantai 4.7.2016 - Heikki Luoma
Kysyin onko suunnitelma paperilla. Ei ole päästy vielä niin pitkälle vastasi toimitusjohtaja, että saataisiin suunnitelma paperille. Myynnin suunnitelmasta on toki hyvä keskustella, mutta jossain vaiheessa suunnitelmasta on päätettävä. Sitä toimitusjohtajan yrityksessä ei oltu tehty. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myynti, markkinointi, myyntityö, kehittyminen |
Matti sanoin "Ei meille tarvitse sitä kertoa, koska me tiedämme jo"Maanantai 13.6.2016 - Heikki Luoma
“Ei meille tarvitse sitä kertoa, koska me tiedämme jo.” No hyvä, ajattelin. Ihmettelin kuitenkin mielessäni, että yritys on silti ulkoistanut asiakastapaamisten sopimisen. Matti sanoo tietävänsä mikä on parasta, mutta tekee silti toisin. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myynti, markkinointi, myyntityö, kehittyminen |
Asiakas elää menneisyydessä ja myyjä elää tulevaisuudessaMaanantai 16.5.2016 - Heikki Luoma
Luulen intuitiivisesti tajunneeni mistä oli kysymys, mutta vasta myöhemmin Lontoossa opiskellessani opin perusteet miksi liian aikaisin esitetty ratkaisu ei ole hyvä asia myyjän kannalta. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myynti, markkinointi, myyntityö, kehittyminen |
Älä hoe omaa totuttasi kuin levysoitin - kuuntele kuuroutuaksesiPerjantai 19.2.2016 - Juha Ahola
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kehittyminen, itsensä kehittäminen, keskustelu, dialogi, vuorovaikutus |
Hulluutta on olla oppimattaTiistai 8.9.2015 - Kari Vahtolammi
”Hulluutta on se, että tekee samat asiat uudelleen ja uudelleen ja odottaa eri tuloksia.”, Alber Eistein Voisiko olla, että palkkapohdinnan sijaan joskus kannattaisi pohtia mitä työltään haluaa. Eli etsiä niitä muitakin motivaattoreita kuin työsuhdebemari tai iso palkka. Eli etsiä niitä töitä joista saa aitoa tyydytystä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, työ, työnteko, työyhteisö, oppiminen, kehittyminen |
Huoneistojen vuokraus ja KaizenTiistai 28.7.2015 - Kari Vahtolammi
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, kaizen, kehittyminen, oppiminen, ongelma, ratkaisu |
Myyjä, yrittäjä, näin saat tasaisuutta myyntiinPerjantai 24.7.2015 - Juha Ahola
Kysymykset ovat retorisia ja jokseenkin mustavalkoisia, mutta pointtina on se, että poukkoilevuudelle on syynsä, muukin kuin rytmitalous. Tai ainakin epätasaisuutta vastaan voi kamppailla ja hommaa ottaa omiin käsiin, kun ymmärtää, mitä ovat aktiviteetit ja rutiinit sekä suunnitelmallisuus. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, myyjä, kehittyminen, myynnin kehittyminen, tehokkuus |
Oppia ikä kaikki, mutta onko se sallittuaTiistai 19.5.2015 - Kari Vahtolammi
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, kaizen, kehittyminen, oppiminen, ongelma, ratkaisu |
Myyjän evoluutio askel askeleelta!Perjantai 24.4.2015 - Juha Ahola
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, myyjä, kehittyminen, myynnin kehittyminen |
Kaizen - jatkuvaa kehittymistäTiistai 14.4.2015 - Kari Vahtolammi
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, kaizen, kehittyminen, oppiminen, ongelma, ratkaisu |
Positiivinen turhautuminen hiki päässä kuokkiaPerjantai 20.3.2015 - Juha Ahola
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, aikaansaaminen, kehittyminen, tehokkuus |
Älä lupaa mahdottomia ja aja itseäsi umpikujaan!Perjantai 6.2.2015 - Juha Ahola
Lähdin liikkeelle samoilla slideillä osuuteeni. Hoputin ja kiiruhdin aikataulun kanssa, jotta ehdimme mahdollisimman paljon, mutta kylläpä se kävi selväksi, että 30 minuuttia oli aivan liian vähän aikaa osallistavaan tyyliini, kun vuorovaikutusta luonnollisesti syntyi. Yritin kuitenkin ehtiä mahdollisimman paljon ja aika ylittyi eikä kaikkia asioita ehditty käsitellä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, esiintyminen, itsensä kehittäminen, kehittyminen, oppiminen |
Blogin kirjoittamisen vaikeudestaTiistai 4.2.2014 - Kari Vahtolammi
|
2 kommenttia . Avainsanat: Kari Vahtolammi, blogi, kirjoittaminen, kehittyminen, kieli |
Mikä saattaa herättää aivonystyrät kehittämään yrityksen toimintoja?Perjantai 6.12.2013 - Juha Ahola
Usein näemme ongelmakohtia helposti arkisessa työpäivässä ja niistä puhutaan kuppikunnissa jupisten. Ongelmien ratkaisijat ja etenkin toimeenpanijat puolestaan ovat kortilla. Olisiko siis fiksua kannustaa nostamaan keskeisimpiä ongelmia esiin, tehdä siitä hyväksyttävää ja jopa toivottavaa siten, että ongelman esittäjällä ei tarvitse siis olla ratkaisua. Nurkkakuntaisista jupinoista todennäköisesti nostetaan vain tärkeitä ongelmia esiin. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, osaaminen, kehittyminen, itsensä kehittäminen |
Onnistuneet tavoitteet: Realismi lyhyellä aikavälillä, rohkeus pitkällä aikavälillä!Torstai 9.5.2013 - Hans-Peter Siefen
Blogissa Jarmo toteaa, että väite tavoitteiden merkityksen suuresta voimasta lepää täysin ilmassa. Jarmo on väärässä. On tietysti olemassa monenlaisia tutkimustuloksia (ja jopa olemattomia legendoja), mutta tässä muutama fakta: |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Hans-Peter Siefen, tavoite, tavoitteet, työ, työura, osaaminen, kehittyminen |
Y-sukupolvi haastaa esimiesten johtamistaidotMaanantai 17.9.2012 - Ulla Vilkman
|
4 kommenttia . Avainsanat: Ulla Vilkman, esimiestyö, johtaminen, kehittyminen, koulutus, kunnianhimo, tunneäly, vuorovaikutustaidot, y-sukupolvi |
Firma ei tee mitäänTiistai 12.6.2012 - Olli Linjala Usein kuulee sanottavan kuinka firma myy, firma palvelee, firma maksaa tai sitten firmat ovat jopa asiakkaita. Totuus on kuitenkin se, että ihmiset tekevät. Olemme kehitelleet oivan tavan paeta vastuuta menemällä kilpien taakse piiloon. Työyhteisön hyvinvoinnin kehittämisessä on ensiarvoisen tärkeää, että jokainen sen ihminen ymmärtää olevansa firman tärkein henkilö. Todellinen vastuunkantaja. |
1 kommentti . Avainsanat: Olli Linjala, työyhteisö, työ, asenne, kehittyminen, etu, yritys, rutiinit |
Miksi valmentautua, kun koulut on jo käyty?Maanantai 18.7.2011 - Hans-Peter Siefen Suomalainen koulujärjestelmä on maailman paras. Kuulimme tämän jälleen pari kuukautta sitten, kun Newsweek julkaisi Suomen maailman parhaaksi maaksi syntyä. Voimme kaikki siis olla onnellisia syntymästämme tähän satumaisen kauniiseen maahan, jossa kaikki asiat ovat hyvin ja on turvallista. Se miten ne ovat tulevaisuudessa meillä kullakin, riippuu meistä itsestämme. |
7 kommenttia . Avainsanat: Hans-Peter Siefen, koulutus, kehittyminen, ongelmanratkaisu, valmentautuminen, elämänkokemus, yhteistyö, asenne |