Huoneistojen vuokraus ja KaizenTiistai 28.7.2015 - Kari Vahtolammi Jari Parantainen ottaa omassa Pölli tästä- blogissaan kantaa siihen, että väliaikaisten asuntojen vuokraus on omalla tavallaan hunningolla. Eli hänellä on melkoisen negatiivinen kokemus väliaikaisen huoneiston vuokraamisesta. Asunto ei tainnut ihan vastata laatuluokituksia. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, kaizen, kehittyminen, oppiminen, ongelma, ratkaisu |
Oppia ikä kaikki, mutta onko se sallittuaTiistai 19.5.2015 - Kari Vahtolammi Olen aika pitkään seurannut LinkedInissä erilaisia keskusteluita liittyen rekrytointiin, työpaikan hakuun, testaukseen ja muihin hr- puolen asioihin. Eli oma kiinnostus on pelkän koodaamisen lisäksi kääntynyt kohti johtamista ja hr- toimintoja. Keskusteluissa on aika usein ilmennyt samankaltaiset ongelmat eli laaja-alainen osaaminen ja projektista toiseen hyppiminen nähdään negatiivisena asiana. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, kaizen, kehittyminen, oppiminen, ongelma, ratkaisu |
Se mihin et kiinnitä huomiotasi sisältää usein ratkaisun ongelmiinMaanantai 20.4.2015 - Heikki Luoma Nuorena miehenä oli työpaikkahaastattelussa. Toimitusjohtaja kertoi yrityksestä ja sen tuotteista. Kuuntelin kai aika tarkasti ja tein ehkä hyviä kysymyksiä, koska sain paikan ja myös aavistin ennen työn aloittamista kuinka teen vaikutuksen myyntiin. Kun työ sitten alkoi tutkin asiakasrekisterin, joka silloin oli riippukansioita sisältävä arkistokaappi. Aavistus oli oikea. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, huomaamaton, huomio, kiinnittäminen, ongelman ratkaisu, ratkaisu |
Kaizen - jatkuvaa kehittymistäTiistai 14.4.2015 - Kari Vahtolammi Lähes kaikissa organisaatioissa puhutaan jatkuvasta kehittymisestä. Ja kehittymistä tehdään harppauksittain eli pidetään vuosittain kehityspäiviä, joissa pohditaan mihin suuntaan menisimme. Eli kehittymistä pyritään tekemään suurilla askeleille. Mutta kehittyminen tapahtuu parhaiten silloin, kun se tehdään aina ongelman löytyessä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, kaizen, kehittyminen, oppiminen, ongelma, ratkaisu |
Kognitiivisia vinoumia - Uusi päivä / Uusi asiaTiistai 7.4.2015 - Kari Vahtolammi Viimeaikoina olen ihmetellyt kognitiivisia vinoumia ja niiden hyödyntämistä. Tänään ajattelin uusi päivä / uusi asia- sarjassa vilkaista vielä kahta uutta vinoumaa eli haloefektiä ja virheellistä konsensusefektiä. Molemmat vinoumat monesti vastaavat kysymykseen siitä, että miksi toimimme määrätyllä tavalla. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, virhe, oppiminen, ongelma, konsensusefekti |
Deux Ex Machina - (Uusi päivä / Uusi asia)Tiistai 10.3.2015 - Kari Vahtolammi Antiikin kreikassa oli tapana ratkaista näytelmissä umpikujaan päättynyt juonenkäänne yksinkertaisesti. Eli avuksi otettiin nosturi, jolla tuotiin jumala ratkaisemaan ja muuttamaan juonta yllättävästi. Laite ja ratkaisu on nimetty Deux Ex Machina- nimellä. Termi on latinaa ja sen käyttö alkoi antiikin Kreikasta, jossa nosturin avulla tuotiin jumalia ratkaisemaan ongelmia ja kuljettamaan juonta eteenpäin. Tyypillinen menetelmän käyttäjä oli kreikkalainen tragedioiden kirjoittaja Euripides, jolla puolessa tarnoita käytettiin nosturilla tuotua jumalaa juonen ongelmien ratkaisijana. Nykypäivän tarinoiden kirjoittamisessa samankaltaisen rakenteen käyttäminen, eli yllättävän juoneen kuulumattoman avun käyttäminen, kertoo kirjoittajan huonosta osaamisesta. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, ongelma, ratkaisu |
18 myyntitoimintojen ongelmista kertovaa oiretta ja niiden ratkaisutMaanantai 29.12.2014 - Heikki Luoma 1 Oire: Puuttuu uusia asiakkaita joihin ottaa yhteys Ratkaisu: Asiakaskohderyhmän uudelleen määrittely ja tarvittaessa uuden asiakaskohderyhmän valinta 2 Oire: Prospektoinnin keinoja käytetään huonosti tai keinot puuttuvat Ratkaisu: Prospektointikeinojen ja työkalujen laatiminen tai muuttaminen 3 Oire: Vaikeuksia päästä samalle aaltopituudelle asiakkaan kanssa Ratkaisu: Ajatusten muutos siitä mitä myynti oikeastaan on. Kuuntelun ja asiakkaan tarpeiden tarkempi ymmärrys ennen ratkaisua 4 Oire: Kyvyttömyys saada asiakas myöntämään ongelmia tai tarpeita Ratkaisu: Asiakkaan asenteita ja tilannetta luotaavien kysymysten laatiminen ennakkoon ja kysymysten käyttäminen asiakastilanteissa |
1 kommentti . Avainsanat: myynti, oire, ongelma, ratkaisu |
Analyysi ja audit avuksi myyntitoiminnan ongelmiinMaanantai 14.10.2013 - Heikki Luoma Jos yrityksessäsi on puutteita myyntitoiminnassa, niin toiminnan analyysi ja audit voi olla ratkaisu. On joukko inhimillisiä tekijöitä, jotka vaikeuttavat yrityksen johdon mahdollisuuksia kehittää myyntitoimintaa yrityksen sisäisin voimin. Sisäinen myyntitoiminnan kehittäminen kärsii osallisten egoista. Isot egot pyrkivät suojelemaan itseään kuvitelluilta tai todellisilta uhilta ja käyttämään tilaisuutta nostaakseen omaa asemaansa yrityksen menestyksen kustannuksella. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, analyysi, audit, auditointi, ongelmanratkaisu, johtaminen, myynti |
Kun asiakkaasi on tietoinen ongelmasta toimi myyjänä näin ja vältä paha virheMaanantai 15.7.2013 - Heikki Luoma Kerron tällä kertaa miten voit myyjänä toimia, kun asiakkaasi on tunnistanut olevansa ongelmissa, mutta ei ole tunnistanut ratkaisua. Ehkä hän luulee, ettei ratkaisua ole olemassakaan. Asiakkaalla on siis huoli. Hän tietää, ettei jokin toimi kunnolla, jossain on vikaa, mutta hän ei tiedä miten hän ratkaisisi asian. Avain tällaiseen tapaukseen on, että myyjänä sympatiseeraat asiakasta. Sinun tulee myötäelää asiakkaan tuskaa, turhautumista, epätoivoa ja jopa vihaa ja pelkoa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, asiakastapaaminen, asiakkaan ongelma, myynnin suunnittelu, myynti, myyntikäynti, myyntikeskustelu, myyntiprosessi, ratkaisumyynti, ratkaisun tarjoaminen, strategian jalkautus, toteutus, uusasiakashankinta |
Alkoholi työikäisen väestön yleisin kuolinsyyLauantai 20.4.2013 - Pekka Siikala Hyvin monilla on hoitamattomana kuolemaan johtava alkoholiongelma. Ikävä kyllä alkoholi on erityisesti Suomessa pyhä lehmä eikä sen todellisista haittavaikutuksista oikeastaan edes haluta puhua. Paradoksaalista on ettei ihminen tarvitse alkoholia mihinkään sisäisesti nautittuna. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pekka Siikala, alkoholi, riippuvuus, alkoholiongelma, raittius |
Miksi valmentautua, kun koulut on jo käyty?Maanantai 18.7.2011 - Hans-Peter Siefen Suomalainen koulujärjestelmä on maailman paras. Kuulimme tämän jälleen pari kuukautta sitten, kun Newsweek julkaisi Suomen maailman parhaaksi maaksi syntyä. Voimme kaikki siis olla onnellisia syntymästämme tähän satumaisen kauniiseen maahan, jossa kaikki asiat ovat hyvin ja on turvallista. Se miten ne ovat tulevaisuudessa meillä kullakin, riippuu meistä itsestämme. |
7 kommenttia . Avainsanat: Hans-Peter Siefen, koulutus, kehittyminen, ongelmanratkaisu, valmentautuminen, elämänkokemus, yhteistyö, asenne |
Sanojen "yrittäjä" ja "myynti" maineenpuhdistusMaanantai 4.7.2011 - Hans-Peter Siefen Olen kuullut usein sanottavan, että sana "yrittäjä" tulisi vaihtaa johonkin kunniakkaampaan. Vaihtoehtoisversioita olen kuullut monia, mm. onnistuja, tekijä, menestyjä, rohkelikko jne. Kaikki tosi hyviä sanoja, ja monesti juuri näitä yrittäminen onkin. Kuten tiedämme, tilanne on kuitenkin se, ettei se nimi miestä tai naista pahenna, eikä varmasti yrittäjääkään. |
10 kommenttia . Avainsanat: Hans-Peter Siefen, yrittäminen, myynti, identiteetti, identiteettiongelma, arvostus |
Markkinointi ei ole mörkö - Se on tapa ajatella ja asennoitua kokonaisuuteenKeskiviikko 5.5.2010 klo 8.00 - Olli Linjala Markkinointi on jokaisen henkilökuntaan kuuluvan ihmisen velvollisuus, riippumatta mikä on asema, ammatti tai tehtävä. Jos asenne markkinointiin on välinpitämätön tai suorastaan kielteinen, joutaa sellaisten ihmisten työpaikka lähteäkin Kiinaan. Suomessa toimiminen edellyttää myönteistä, eteenpäin vievää asennetta ja halua menestyä omassa työssään. Ylpeyttä omasta työyhteisöstään ja yhteistyön ymmärrystä. Ei kuulu mulle -ajatusmalli on työyhteisöjä ja sitä kautta koko hyvinvointia nakertava asenne. |
2 kommenttia . Avainsanat: Markkinointi, asenne, henkilökunta, asenneongelmat, Olli Linjala, ammattilaiset |
Vastoinkäymisten summa on vakioSunnuntai 3.5.2009 klo 15.00 - Soile Haanpää Välillä tässä elämänpolulla polkiessa tuntuu, että ongelmat seuraavat toisiaan. Kun yhdestä suosta rämpii ylös, niin seuraava silmäke jo odottaa. Ja vastoinkäymiset toimivat kuin magneetti, vetävät toisiaan puoleensa. Ensin tökkii töissä, sitten harrastuksissa, terveys rakoilee, ja sitten ihmissuhteetkin alkavat mättää. Osakekurssit romahtavat, kauppa ei käy. |
4 kommenttia . Avainsanat: Soile Haanpää, Soile, Haanpää, vastoinkäyminen, onni, onnellisuus, ongelma, yrittäjä, myyntityö, paineensietokyky |
Väärässä olemisen taitoPerjantai 12.12.2008 klo 8.00 - Soile Haanpää Pauli Hanhiniemen kappaleessa Joki lauletaan: "kun on aina saatava viimeinen sana, vaikka se ei johtais mihinkään." Olet varmaan itsekin törmännyt joskus ihmiseen, joka haluaa aina viimeisen sanan. Haluaa olla oikeassa, väittelee viimeiseen asti kanssasi, usein vielä ihan yhdentekevästä asiasta. Tai on vaan periaatteessa keskusteluissa asioista eri mieltä, ja tuo kantansa esille joka välissä. Olen aina ajatellut, että tällaiset ihmiset ovat ärsyttäviä. Rasittavia, ja ehdottomasti välteltäviä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Soile Haanpää, Soile, Haanpää, asenne, vastoinkäyminen, onni, onnellisuus, ongelma, yrittäjä, myyntityö, paineensietokyky |
Sampo-Danske pankin asiakastuki on fiaskoTiistai 1.4.2008 klo 21.49 - Ahti Pontinen Sampo pankin suuri verkkopankkiuudistus tapahtui maaliskuun lopulla. Verkkopankkiuudistus aiheutti ongelmia käytännössä kaikilla osa-alueilla. Ongelmia oli verkkopankin toiminnassa, toiminnan nopeudessa, tietosuojassa, uusittavissa pankkikorteissa, mutta ennen kaikkea asiakaspalvelussa. |
19 kommenttia . Avainsanat: Sampo pankki, verkkopankki, verkkopankkiuudistus, Ahti Pontinen, verkkopankkiongelmat. verkko pankissa maksaminen, pankkitoiminta, |