Blogin arkisto

Huoneistojen vuokraus ja Kaizen

Share |

Tiistai 28.7.2015 - Kari Vahtolammi


karivahtolammi.jpgJari Parantainen ottaa omassa Pölli tästä- blogissaan kantaa siihen, että väliaikaisten asuntojen vuokraus on omalla tavallaan hunningolla. Eli hänellä on melkoisen negatiivinen kokemus väliaikaisen huoneiston vuokraamisesta. Asunto ei tainnut ihan vastata laatuluokituksia.

Toisaalta kun katselee Jarin kuvia asunnosta, niin voi asioista olla kovinkaan paljoa eri mieltä.  Sen verran itse olen ollut mukana kotisiivouksissa, että tuollainen jälki on suoraan sanoen luokatonta.

Toisaalla Jari pohtii sitä kuinka asiakkaan saisi mukaan huoneiston siisteydestä vaalimiseen. Eli asukkaat hiukan huolehtisivat siitä, että asunto pysyy kunnossa. Ja tässä kohdassa tulee mieleen se, että kuinka jatkuvaa kehitystä tehdään Toyotan tehtailla. Eli kun poikkeama tulee, niin silloin linja pysähtyy ja pienet valkotakkiset ongelmanratkaisijat kipittävät etsimään ongelmaa ja ratkaisua.

Eli silloin pitää lähteä liikkeelle hiukan uudesta suunnasta eli pohtia asioita asiakkaan suunnasta ja samalla myös pohtia mitä on jatkuva kehittäminen. Eli tuolla Lean- maailmassa puhutaan käsitteenä Kaizenista  eli jatkuvasta kehittämisestä.  Ja jatkuva kehittäminen tarkoittaa sitä, että koko ajan puututaan pieniin ongelmiin ja hiotaan niitä paremmiksi. Eikä suinkaan sitä, että kerran pari vuodessa pidetään kehittämispäivät.

Kuinka tuo ajatus liittyy tuohon Jarin kirjoitukseen. Eli aika yksinkertaisesti. Harva yritys uskaltaa käyttää ns. yleishälytyskahvaa eli lopettaa tuotantoprosessia virheen ilmetessä. Mieluummin peitellään ongelma ja yritetään kiertää se. Useinmiten olisi kuitenkin tehokkaampaa heti etsiä ongelman aiheuttaja ja pyrkiä korjaamaan ongelma. Eli maton alle lakaisemisen sijaan pitäisi alkaa ongelman ratkaisemiseen. Softapuolella tuo näkyy pieleen menneinä projekteina ja palvelupuolella varmaankin menetettyinä asiakkuuksina.

Joskus kannattaa ostaa kaikille työntekijöille tuomarin pilli. Ja aina kun tuotantoprosessi jossain vaiheessa tuottaa virheen, niin sen havaitsija puhaltaa pilliin. Ja silloin aloitetaan ripeästi korjaavat toimenpiteet. Ajan mittaan nuo vihellykset harvenevat ja samalla laatu kasvaa. Harva vain uskaltaa kokeilla tuota.

Kuhan pohdin, Kari…

Kari Vahtolammi
Kirjoittaja on hiukan yli viisikymppinen yrittämisestä, opiskelusta (TTY) ja psykologiasta kiinnostunut it-alan ammattilainen.

www.karivahtolammi.com

Avainsanat: Kari Vahtolammi, kaizen, kehittyminen, oppiminen, ongelma, ratkaisu


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini