Hulluutta on olla oppimattaTiistai 8.9.2015 - Kari Vahtolammi Aika usein kuulee valitusta siitä, että työ on rasittavaa, turhauttaava tai tylsää. Ja melkein samaan hengenvetoon puhutaan siitä, että halutaan vaihtaa työpaikkaa. Ja kun kysyy, että millaista paikkaa haet, niin vastaus on aina että nykyistä vastaavaa mutta parempaa. ”Hulluutta on se, että tekee samat asiat uudelleen ja uudelleen ja odottaa eri tuloksia.”, Alber Eistein Voisiko olla, että palkkapohdinnan sijaan joskus kannattaisi pohtia mitä työltään haluaa. Eli etsiä niitä muitakin motivaattoreita kuin työsuhdebemari tai iso palkka. Eli etsiä niitä töitä joista saa aitoa tyydytystä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, työ, työnteko, työyhteisö, oppiminen, kehittyminen |
Pari myyttiä oppimisestaTiistai 25.8.2015 - Kari Vahtolammi Kun aikuisiällä itse opiskelen TTY:llä, niin olen eräänkin kerran kuullut samoja myyttejä oppimisesta ja ajattelin listata yleisimpiä niistä tähän kirjoitukseen. Eli yleisimmät myytit liittyvät älykkyyteen, ikään sekä siihen, ettei voi oppia oppimaan. Monikin ajattelee, että koulusta valmistuessa on valmis hyödyntämään oppimiaan taitoja, mutta koulutus antaa vasta perustiedot asian hallitsemiselle. Eli kannattaa ajatella oppimista elinikäisenä prosessina ja unohtaa olevansa valmis. Elinikäinen oppiminen on ottamista vastuuta omasta elämästä ja omasta työstä. Ja elinikäinen oppiminen on myös sitä, että lopettaa uskomaan yleisimpiin myytteihin oppimisesta. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, oppiminen, opinnot, myytti |
Kertaaminen on opintojen äitiTiistai 4.8.2015 - Kari Vahtolammi Luin Pekka Mattilan kirjoittaman blogitekstin Haluatko oppia nopeammin ja jäin ajattelemaan oppimisen eri osatekijöitä. Ja tuossakin blogitekstissä ja siiihen liittyvässä videossa tuli ilmi yksi hyvin tärkeä asia eli kertaaminen. Vanha sananlasku sanoo, että kertaaminen on opintojen äiti. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, oppiminen, opinnot, kertaus |
Huoneistojen vuokraus ja KaizenTiistai 28.7.2015 - Kari Vahtolammi Jari Parantainen ottaa omassa Pölli tästä- blogissaan kantaa siihen, että väliaikaisten asuntojen vuokraus on omalla tavallaan hunningolla. Eli hänellä on melkoisen negatiivinen kokemus väliaikaisen huoneiston vuokraamisesta. Asunto ei tainnut ihan vastata laatuluokituksia. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, kaizen, kehittyminen, oppiminen, ongelma, ratkaisu |
Lineaarista tietoa etsimässäTiistai 16.6.2015 - Kari Vahtolammi Kouluopetus perustuu pitkälti lineaariseen oppimisen malliin eli tietojen palastelemiseen. Mutta se ei ole ainoa tapa oppia, koska osa oppijoista on kokonaisvaltaisia oppijoita eli ryhmittelijöitä. Ja heille, ketkä ovat ryhmittelijöitä pienien kokonaisuuksien kautta oppiminen on hyvin tuskallista. |
1 kommentti . Avainsanat: Kari Vahtolammi, oppiminen, tieto, lineaarinen tieto, oppija, oppiminen |
Työyhteisö, jossa kaikki rakastavat oppimistaTorstai 11.6.2015 - Aila Wallin Olin SITRAn organisoiman hankkeen päätösseminaarissa. Siellä rakennettiin uutta koulutusta yhteiskuntamme, ja osittain myös globaaliksi rakentumiseksi. Tavoitteena on koulu, jossa kaikki rakastavat oppimista. Mietin, mitä sovellettavaa ideoissa ja keskustelussa olisi työpaikoille. Digitalisaatio on yksi tulevaisuuden ja osittain jo tämänkin päivän ajureista - maapalloistumisen ja monimuotoistumisen lisäksi. Tämä on selvää ja sen mukanaan tuomia haasteita ja mahdollisuuksia tuodaan esiin joka tuutista, jopa kyllästymiseen saakka. Internetin ihmeellistä, intensiivistä ja innovatiivista maailmaa hehkutetaan siinä määrin, että heikompaa välillä hirvittää. |
1 kommentti . Avainsanat: Aila Wallin, koulutus, oppiminen, koulu, työyhteisö, globalisaatio, internet, sosiaalinen media, |
Oppia ikä kaikki, mutta onko se sallittuaTiistai 19.5.2015 - Kari Vahtolammi Olen aika pitkään seurannut LinkedInissä erilaisia keskusteluita liittyen rekrytointiin, työpaikan hakuun, testaukseen ja muihin hr- puolen asioihin. Eli oma kiinnostus on pelkän koodaamisen lisäksi kääntynyt kohti johtamista ja hr- toimintoja. Keskusteluissa on aika usein ilmennyt samankaltaiset ongelmat eli laaja-alainen osaaminen ja projektista toiseen hyppiminen nähdään negatiivisena asiana. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, kaizen, kehittyminen, oppiminen, ongelma, ratkaisu |
Kaizen - jatkuvaa kehittymistäTiistai 14.4.2015 - Kari Vahtolammi Lähes kaikissa organisaatioissa puhutaan jatkuvasta kehittymisestä. Ja kehittymistä tehdään harppauksittain eli pidetään vuosittain kehityspäiviä, joissa pohditaan mihin suuntaan menisimme. Eli kehittymistä pyritään tekemään suurilla askeleille. Mutta kehittyminen tapahtuu parhaiten silloin, kun se tehdään aina ongelman löytyessä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, kaizen, kehittyminen, oppiminen, ongelma, ratkaisu |
Kognitiivisia vinoumia - Uusi päivä / Uusi asiaTiistai 7.4.2015 - Kari Vahtolammi Viimeaikoina olen ihmetellyt kognitiivisia vinoumia ja niiden hyödyntämistä. Tänään ajattelin uusi päivä / uusi asia- sarjassa vilkaista vielä kahta uutta vinoumaa eli haloefektiä ja virheellistä konsensusefektiä. Molemmat vinoumat monesti vastaavat kysymykseen siitä, että miksi toimimme määrätyllä tavalla. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, virhe, oppiminen, ongelma, konsensusefekti |
Miksi - Yksi voimakkaimmista sanoistaTiistai 17.3.2015 - Kari Vahtolammi Siinä vaiheessa, kun miksi- sana muuttuu ei-sanaksi, peli on menetetty. Se kertoo siitä, että osaa jo kaiken ja uutta ei tarvitse opetella. Eli ihminen on täydellinen ja pyrkii vastaamaan liian usein kysymyksiin ei- sanalla ja jättää pohtimatta mahdollisuudet. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, ei, miksi, oppiminen |
Älä lupaa mahdottomia ja aja itseäsi umpikujaan!Perjantai 6.2.2015 - Juha Ahola Eräille koulutuspäiville, joille osallistuin, minulta pyydettiin erillinen puheenvuoro. Aihena oli: "Miten myydä tuote x?" ja aikaa varattu 45–60 minuuttia. Koulutuspäivän ohjelma oli varsin tiivis ja toinen koulutuksen järjestäjistä kysyi aamupäivällä pari tuntia ennen osuuttani, onnistuisiko vetää oma setti 30 minuuttiin. Lupasin innokkaasti, että pystyn luovimaan tilanteen mukaan, kyllähän se passaa! Lähdin liikkeelle samoilla slideillä osuuteeni. Hoputin ja kiiruhdin aikataulun kanssa, jotta ehdimme mahdollisimman paljon, mutta kylläpä se kävi selväksi, että 30 minuuttia oli aivan liian vähän aikaa osallistavaan tyyliini, kun vuorovaikutusta luonnollisesti syntyi. Yritin kuitenkin ehtiä mahdollisimman paljon ja aika ylittyi eikä kaikkia asioita ehditty käsitellä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, esiintyminen, itsensä kehittäminen, kehittyminen, oppiminen |
Työharjoittelu on ohi - mitä opimme?Keskiviikko 4.2.2015 - Anja Kadziolka Jos luit artikkelin "Miten yrittäjä voisi auttaa nuoria, ja nuoret yrittäjiä?" tiedät, että minulla on ollut muutaman kuukauden työharjoittelija. Lupasin myös raportoida, kun harjoittelu on ohi. Nyt se on. Harjoittelijani, 18-vuotias Outi, valmistui juuri loistavin arvosanoin merkonomiksi. Hänellä on nyt kädet täynnä mahdollisuuksia jatko-opintoihin niin kotimaisissa amk:issa kuin yliopistoissa ulkomailla, ja tietysti loistava työtodistus taskussaan! |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, työ, työssäoppiminen, harjoittelija |
Miten yrittäjä voisi auttaa nuoria ja nuoret yrittäjiä?Keskiviikko 3.12.2014 - Anja Kadziolka Oletko koskaan harkinnut työharjoittelijan ottamista? Itse olen, todella pitkään. Ja nyt sen tein. Viime sunnuntaina laitoin rekrytointi-ilmoituksia muutamiin eri oppilaitoksiin. Joistain ei ole vielä edes vastattu, yhdestä pessimistiseen sävyyn "meillä on tällä hetkellä 130 vapaata paikkaa…" ja yhdestä tuli heti yksi ehdokas. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, työ, työssäoppiminen, harjoittelija |
Mitä sinun tulee tietää myynnin valmennuksesta ennen kuin ostat valmennuspaketinMaanantai 19.5.2014 - Heikki Luoma Harkitsetko myynnin valmennusta myyjillesi? Saatat toimia kuten moni muukin. Ostat valmennusfirmasta paketin. Myyjä kertoo räätälöivänsä paketin sinun tarpeisiisi, millä myyjä perustelee paketin korkean hinnan. Tilaat paketin, joka maksaa 5000 euroa per päivä. Myyjät antavat loistavat arvosanat valmennukselle. Muutaman viikon kuluttua valmennusfirma pitää seurantatilaisuuden. Huomaat, etteivät myynnin tulokset ole parantuneet. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myyjä, myynti, myyntiprojekti, myyntivalmennus, tavoitteet, tekemällä oppiminen, toteutus, valmennus |
Taikasanoja ja pari muuta pikku loitsuaTorstai 24.4.2014 - Pasi Rahikka Dobroye utro on hyvää huomenta venäjäksi. Ai mistäkö nyt tuulee? Idästä tietysti. Haluan oppia uuden kielen, uusia taikasanoja. Ai miksikö? Koska niiden avulla on mahdollista tehdä ihmeitä. Kokea pieniä onnistumisia. Minua kiehtoo ajatus uuden oppimisesta. Olen sitä mieltä, että osaamisen jatkuvasta kehittämisestä on hyötyä. Minusta jatkuva oppiminen on ainoa vaihtoehto onnistua tulevaisuudessa. Ja taikasanoissa on magiikkaa... |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pasi Rahikka, kieli, oppiminen, sanat |
Opiskelua elämää vai tenttiä vartenTiistai 1.4.2014 - Kari Vahtolammi Istuin aamulla tentissä ja pohdin samalla opiskelun mielekkyyttä. Kotona oli viikonloppuna juteltu siitä, että onko asian ymmärtäminen ja mahdollisuus soveltaa omaan elämään tärkeämpää kuin arvosana. Ja ainakin itse opiskelen siksi, että saan uutta tietoa tukemaan omia tietojani ja ehkä arvojanikin. Mutta taasen aamulla mietin opiskelun mielekkyyttä. Tentin tekijä taisi taasen olla mennyt sieltä missä aita on matalin, eli pyrki tenttaamaan sitä, onko materiaali sisäistetty nippelitasolla sen sijaan että tarkistaisi asian ymmärtämystä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, opiskelu, oppiminen, koulutus, muisti |
Haluan selvittää väärät uskomukseni ja oppia uutta!Perjantai 14.3.2014 - Juha Ahola Muutama viikko sitten istuuduin sähköisen markkinoinnin seminaariin takapenkkiin. Yhtäkkiä päähäni pälkähti kysymys, miksi istun täällä? Tiedän jo jonkin verran sähköisestä markkinoinnista. Jokin herättelevä aivopulssi ja mielenoikku iski positiivisella tavalla. Mitäpä jos istuisinkin seminaarissa juuri siksi, että tarkistan vanhoja tietojani (lue uskomuksiani) sähköisestä markkinoinnista ja mietin, mitkä uskomukseni ovat vääriä. Missä asioissa kenties tietämykseni on vanhaa tai virheellistä? |
1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, asenne, oppiminen |
Visuaalista oppimistaTiistai 25.2.2014 - Kari Vahtolammi Itse olen todennut opettaessa, että oppilailla on erilaisia tapoja oppia asioita eli on niitä visuaalisia, auditiivisiä sekä kinesteettisiä opiskelijoita. Ja omassa opiskelussa pitäisi oppia tuntemaan oma tyylinsä oppia. Itse kuulun aika suurelta osin visuaalisen opiskelijan muottiin. Oman oppimistyylin tunnistaminen on loppujen lopuksi aika tärkeää, jotta saa kaiken irti opiskelusta. Jo pelkästään muistiinpanojen tekemistapa vaihtelee oman oppimistavan mukaisesti. Auditiivisen opiskelijan kannattaa keskittyä kuunteluun ja tälläisen visuaalisen opiskelijan kannattaa pohtia omaa strategiaa muistiinpanohjen tekemiseen. |
5 kommenttia . Avainsanat: Kari Vahtolammi, oppiminen, oppimistyyli, visuaalinen oppiminen, mind map |
Oppia ikä kaikki - Haastattelussa yrittäjä Mikko HanskiPerjantai 14.2.2014 Haastattelussa yrittäjä Mikko hanski, osa 1/3. Oululainen Mikko Hanski, 34, valmistui Oulun yliopiston teknillisestä tiedekunnasta viime vuosikymmenellä diplomi-insinööriksi. Hänen kaltaisen taustan omaavista henkilöistä varsin moni toimii Nokian, NSN:n, Renesas Mobilen ym. yritysten palveluksessa eri tehtävissä. Viimeisen 5–10 vuoden aikana lienee konkretisoitunut jo sotien jälkeen syntyneille ikäpolville (eli vanhemillemme), että alla oleva sitaatti ei ole tätä päivää. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, oppiminen, yrittäminen |
Emme ota tikkaa töihin!Perjantai 15.11.2013 - Juha Ahola Oletko kuullut tuttavan kertovan laittaneensa jo 50 tai 100 työhakemusta, mutta mistään ei kuulu mitään? Taannoin luin artikkelin, jonka mukaan eräs henkilö oli hakenut noin 500 paikkaan töihin tuloksetta. Periksiantamattomuudesta on annettava taputusta olalle, mutta toisaalta on mahdollista, että muutama räpsäytys korville olisi myös paikallaan. Miksi? |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, työnhaku, asenteet, muutos, oppiminen |