Valittajatyypit - 4 eri tavalla toimivaa valittajatyyppiäMaanantai 24.10.2022 - Juha Ahola
|
2 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, myynti, asiakaspalvelu, kauppa, myyjä, kohtaaminen |
Kuunteleminen ei riitä! Pitää kuulla, mitä signaaleja asiakas viestittää ja tarttua niihin. Älykäs kuuntelu!Perjantai 2.9.2022 - Juha Ahola
Kävin vastikään parturissa. Lipsautin keskusteluiden yhteydessä tahallani, että sainpas parkkerattua autoni muutaman korttelin päähän kiekkopaikalle. Osoitin siis olevani turhamaisen pikkutarkka ainakin tietyntyyppisistä kuluista. Samassa kohtaa piilee siis myyjälle mahdollisuus käyttää ”heikkouttani” hyväksi. |
2 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, keskustelu, kuuntelu, kuuntelutaito, älykäs kuuntelu |
Mihin esimiestä, johtajaa, valmentajaa tai sparraajaa tarvitaan?Tiistai 3.5.2022 - Juha Ahola
Esimies kysyi muutaman tunnin kuluttua alaiseltaan: ”Oletko tehnyt parhaasi tämän esityksen eteen?” |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, esimies, esimiestyö, johtaminen |
Yritykset saavat palautetta ja reklamaatioita - valituksen tasotKeskiviikko 2.3.2022 - Juha Ahola
Asiakkaat ilmaisevat asiansa ja puhuvat huonosta kokemuksestaan suoraan myyjälle, vähittäiskauppiaalle, tuottajalle tms. Tämä on paras mahdollinen vaihtoehto, kenelle valittaa, koska tällöin tuotteen/palvelun tarjonnut yritys saa mahdollisuuden reagoida asiaan esim jollakin seuraavista tavoista: |
4 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, palaute, asiakaspalaute, valitus, reklaamatio |
Et voi olla puoliksi raskaana!Maanantai 4.10.2021 - Juha Ahola
Et voi olla puoliksi raskaana – joko olet tai et ole. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, luottamus, sopimus, työyhteisö, epäluottamus |
Virtaa verkostosta. BNI-perustajan Ivan Misnerin ajatuksia ja ohjeitaPerjantai 22.5.2020 - Juha Ahola
”Kuinka moni teistä tuli tänne toivoen tekevänsä bisnestä – tai jopa tehdäkseen kaupat.” Ylivoimainen enemmistö yleisöstä nosti kätensä. Sitten kysyin: ”Kuinka moni on täällä tänään ostaakseen jotakin?” |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, BNI, verkostoituminen, monimuotoisuus |
Innostamisen ABC osa 1/2Perjantai 19.7.2019 - Juha Ahola
Vedä! Ihmiset innostuvat esimerkistä. Kun on esimerkillisesti innostunut, innostaa samalla toisia – ainakin niitä, jotka ovat halukkaita innostumaan. Ei kannata lannistua siitä, etteivät kaikki innostu. Vedä mukaan innostukseesi ne, ketkä on vedettävissä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, esimerkki, innostaminen, innostuminen, johtaminen, innostamisen abc |
Älä lähetä sitä persoonatonta mailia, vaan iske iholle nykyaikaisemmin ja henkilökohtaisemmin!Sunnuntai 14.7.2019 - Juha Ahola
A) Lupaa laittaa sähköpostilla pari ehdotusta tapaamiselle. B) Ehdottaa ajankohdan puhelimessa siten, että laittaa vahvistuksen sähköpostilla siitä ja ollaan yhteydessä, jos se ei sovikaan. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, sähköposti, sähköpostimarkkinointi, markkinointiviestintä, massapostitus, spämmi, spam |
Kritiikin antaminen ja saaminen ystävyyssuhteissaKeskiviikko 23.11.2016 - Juha Ahola Myös ystävyyssuhteissa tulee tilanteita, että tuntuu tarpeelliselta antaa palautetta. Tietyt tilanteet voivat eskaloida tarpeen antaa palautetta ja tässä kiteytetysti muutamia muistutuksia, miten kritiikkiin/palautteeseen olisi hyvä suhtautua niin antajan kuin vastaanottajan roolista. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, joharin ikkuna, palaute, kritiikki |
Henkilökohtaisen arvostelun takana voi olla monenlaisia motiivejaTorstai 29.9.2016 - Juha Ahola
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, arvostelu, kommunikaatio, viestintä, keskustelu |
Aitous ja persoona myyvätTorstai 29.9.2016 - Juha Ahola
Kuulen kymmeniä hissipuheita viikossa. Hissipuheisiin valmennetaan niin, että koeta erottua, saa aikaan wow-ilmiö, pidä huoli, että hissipuheesi jää mieleen. Helpommin sanottu kuin tehty. Sosiaaliset normit ajavat meitä itse asiassa pitämään varsin formaalin esityksen – sellaisen, ettemme erottuisi massasta. Näin tulemme helpommin hyväksytyksi. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, myyntipuhe, hissipuhe |
Millä tavalla firma suoraan tai epäsuoraan ilmaisee, etteivät palautteet ole heidän työkalu toiminnan kehittämiseen?Perjantai 5.8.2016 - Juha Ahola
Kohta 3 (katteettomat lupaukset) on listalla itselleni tärkeä työkalu luottamuksen rakentamisen ja testaamisen merkeissä. Ennen ostopäätöstä on kätevä testata kyseisen ihmisen/firman arvot katsomalla, toteuttaako hän (pienen) lupauksen, jonka on tehnyt eli ostajan roolista kannattaa ohjata keskutelu siten, että myyjä tekee jonkin lupauksen (laitan mailin x mennessä, soitan x mennessä jne). Siksi sähköpostin pyytäminen ei ole ostajan vinkkelistä laisinkaan typerää ja itse asiassa myyjän vinkkelistä on hyvä pitää mielessä, että osa asiakkaista saattaa testata eikä sano tuota lausahdusta vain retorisesti. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, palaute, yritys, myyntityö, asiakas |
Takki auki peliin! Pistetään Jauhinkangasta kunnolla päihin!Perjantai 8.7.2016 - Juha Ahola
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, yhteistyö, joukkuepeli, pelaaminen |
Toinen osasi motivoida, toinen vaan naljaili!Perjantai 1.7.2016 - Juha Ahola
Muistan hyvin, kun eräs kokenut pelaaja tykkäsi olla harjoituksissa (ja peleissä) hyökkäyspäässä ja hän huuteli usein sarkastisen naljailevasti muille oman joukkueen pelaajille harjoituksissa: “Saa puolustaa!” |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, yhteistyö, joukkuepeli, pelaaminen |
Miten kalliiksi tulee olla ostamatta?Perjantai 10.6.2016 - Juha Ahola
Myyjän kannalta saattaa olla kohtalokasta alkaa puhua vaihtoehtoiskustannuksesta eli mitä muuta rahalla saisi, koska tällöin se ”muu” voi olla jotain, mitä myyjällä ei ole tarjota. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, säästö, ostaminen, kulutus, ostopäätös, kustannus, kulu |
7 erilaista asiakaspalautekyselyä kerätä palautettaPerjantai 3.6.2016 - Juha Ahola
PLUSSAT JA MIINUKSET Erilaisia kysymyksiä tai väittämiä, johin asiakas vastaa myöntävästi (+) tai kieltävästi (-). Tällaisella kyselyllä saadaan validoitua, mitkä asiat koetaan toimivina/hyvinä ja mitkä eivät. + Nopea vastata. Mitattavaa tietoa. Vastauksista nähdään, mitkä asiat ovat ok ja mitkä vaativat huomiota. – Pelkkä kyllä (plussa +) / ei (miinus -) on aika raaka ja ehdoton. Sanavalinnat tärkeitä kysymysten asettelussa. Esim. vrt. “Saan hyvää palvelua.” Vs. “Saan erittäin hyvää palvelua.” Vs. “Saan hyvää palvelua aina.” |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, palaute, asiakaspalaute, valitus, keskustelu |
Sinä olet samanlainen selittelijä! Keksi keinot!Perjantai 27.5.2016 - Juha Ahola
Kohtasin reilu 2 vkoa sitten la iltana pitkästä aikaa kaverini Antin. Hän haastoi minut juoksulenkille ja sen perään saunomaan. Kesken lenkin hän sanoi, että ruvetaanpa Juha käymään kerta viikossa yhdessä lenkillä. Kakistelin! Miksi, vaikka lenkkieily on kuulunut jo vuosien ajan kuvioihini? Sama syy, kuin miksi sinä et todennäköisesti lenkkeile / käy salilla tai tee asioita, joita olisi kiva tehdä, mutta… AIKA! |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, lenkki, aamulenkki, aikataulu, ajankäyttö |
Kynätön myyjä on yhtä kuin munaton myyjäPerjantai 20.5.2016 - Juha Ahola
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myyjä, myyntityö, myynti, kauppa |
3 tilannetta, jolloin korjaavaa palautetta ei saa antaaPerjantai 29.4.2016 - Juha Ahola
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, johtaja, esimies, esimiestyö, johtaminen |
7 estettä korjaavan palautteen antamisellePerjantai 22.4.2016 - Juha Ahola
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, johtaja, esimies, esimiestyö, johtaminen |