Blogin arkisto

3 tilannetta, jolloin korjaavaa palautetta ei saa antaa

Share |

Perjantai 29.4.2016 - Juha Ahola


juhaahola.jpgMilloin ei saa antaa korjaavaa palautetta?

  • Kostoksi tai ilkeilläksesi
    • Motiivin pitää olla ekologinen. Kosto tai ilkeily ovat vääriä motiiveja. Palautteen pitää aina auttaa palautteen saajaa.
  • Tunnekuohussa/suutuksissa – anna aaltojen hiukan rauhoittua
    • Tunnekuohussa asiat vääristyvät ja helposti jo käsiteltyjä vanhoja asioita tulee nostettua esille. Kun tekee ”väyryset”, antaa palautteen varmasti paremmin ja yhteistä kenttää kasvattaen.
  • Julkisesti/ryhmän edessä
    • Yksilölle ei tule antaa korjaavaa palautetta (lähtökohtaisesti) ryhmän edessä, ellei kyseessä ole vaikkapa sellainen tilanne, jossa jokainen läsnäolija käy vuoroin puhumasssa ja kullekin annetaan palaute vuoroin. Tällaisessa tilanteessa on erityisen tärkeää huomioida palautteen antamisen tapa. Jos puolestaan yksittäistä yksilöä ”tylytetään” ryhmän edessä, palautteella voi olla niin yksilön kuin ryhmän dynamiikan kannalta huonoja seuraamuksia.

Anna kuitenkin ryhmää koskeva korjaava palaute ryhmälle koko ryhmän läsnäollessa. Näin kaikki saavat samanaikaisesti saman viestin.

Osa suosii palautteen antamisessa hampurilaismallia eli kerrotaan ensin, mitä hyvää, sitten kerrotaan kehityskohta ja lopuksi vielä palataan, mitä hyvää. Tämä on yksi tapa antaa palaute rakentavasti!

Tärkeintä palautteen antamisessa on se, että se palvelee palautteen saajaa ja lisäksi, että se on annettu hyvillä, vilpittömillä, intresseillä.

Juha Ahola
Vauhtipyörä.fi

Avainsanat: Juha Ahola, johtaja, esimies, esimiestyö, johtaminen


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini