Mihin esimiestä, johtajaa, valmentajaa tai sparraajaa tarvitaan?Tiistai 3.5.2022 - Juha Ahola Eräs alainen toimitti esimiehelleen valmistelemansa kirjallisen esityksen pyydetystä suunnitteilla olevasta projektista. Esimies kysyi muutaman tunnin kuluttua alaiseltaan: ”Oletko tehnyt parhaasi tämän esityksen eteen?” |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, esimies, esimiestyö, johtaminen |
Tukea - mutta myös vastuutaMaanantai 8.8.2016 - Aira Wallin Hyvän johtajan ominaisuuksiin kuuluu taito kuunnella, tukea ja kannustaa alaistaan - saada alainen käyttämään koko potentiaalinsa ja joskus vähän ylikin. Tämä kuuluu tämän päivän johtamiskeskusteluun kuin nenä päähän. Näitä myönteisiä ja rakentavia ulottuvuuksia käy kieltäminen. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Aira Wallin, johtaja, esimies, esimiestyö, luottamus, työ, työyhteisö |
3 tilannetta, jolloin korjaavaa palautetta ei saa antaaPerjantai 29.4.2016 - Juha Ahola Milloin ei saa antaa korjaavaa palautetta?
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, johtaja, esimies, esimiestyö, johtaminen |
7 estettä korjaavan palautteen antamisellePerjantai 22.4.2016 - Juha Ahola Korjaavan palautteet esteitä
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, johtaja, esimies, esimiestyö, johtaminen |
Johtajan ja esimiehen rooliin kuuluu päätöksentekoPerjantai 18.3.2016 - Juha Ahola ”Mitä tekisin työntekijän kanssa, joka ei tunnu motivoituvan, vaikka olemme tehneet yhtä ja toista hänen kanssaan?”
”Mitä tarkalleen ottaen olette tehneet?”
”On perehdytetty, pidetty useita henkilökohtaisia tapaamisia, sparrattu, eikä mikään tunnu tepsivän. Mitä tehdä?”
”Olisko aika antaa varoitus tai jopa potkut?”
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, organisaatio, johtaja, esimies, esimiestyö |
Valta-asema pitäisi ansaita myös urheiluseuroissaPerjantai 5.2.2016 - Juha Ahola ”Kansa päättää, kuka johtaa!” Yrityksissä, yhdistyksissä, urheiluseuroissa (ylipäätään erilaisissa yhteisöissä) organisaation kehityksen lasikattona on johdon kypsyys. Kypsymätön johtaja pelkää kompetenssin kasvua ja nk. itseään ”viisaampien” mukaantuloa tai ylipäätään sitä, että vastuuta jaetaan yhä useammille ihmisille. Lojaliteetti johdon tekemiä valintoja kohtaan alkaa rakoilla, kun ”rivissä” aletaan huomata, että johto onkin kehityksen jarruna. Kompetenssia löytyisi pienemmissä rooleissa, jopa ”rivissä” olevilta enemmän. |
1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, organisaatio, johtaja, esimies, esimiestyö |
Myyntijohtajan keino - valmentamalla vaikuttaa myyjän käyttäytymiseenMaanantai 25.1.2016 - Heikki Luoma Johtaminen on vaikuttamista johdettavien käyttäytymiseen. Ellei vaikutusta ole, ei johtamista ole. Johtajalla on useita vaikuttamiskeinoja. Keinot voivat perustua:
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, johtaminen, coaching, valmennus, esimiestyö |
Miksi esimiehen on tarjouduttava auttamaan alaistaan?Maanantai 21.12.2015 - Heikki Luoma Suomalaisissa yrityksissä vältellään riskin ottamista. Näin ainakin väitetään ja luultavasti väitteessä on perää vaikka mitään tutkimusta asiasta ei ole näkynyt. Mistä riskin välttely sitten johtuu? Ensinnäkin yritystoiminta sinällään on riskipitoista ja yritykset pyrkivät pienentämään riskiä monin tavoin. Markkinoita tutkitaan, asiakkailta kysellään, tehdään investointilaskelmia ja laaditaan suunnitelmia, joiden avulla pyritään pienentämään epäonnistumisen mahdollisuutta. |
1 kommentti . Avainsanat: Heikki Luoma, esimies, esimiestyö, johtaminen, riski, riskinhallinta |
Syytetylle oikeus puolustautua? Olemme liian innokkaita tuomitsemaan?Perjantai 4.12.2015 - Juha Ahola Tunne menee järjen edelle. Olimme esikoistyttäremme Ellan futisturnauksessa. Eräässä ottelussa tyttäremme sai pelinohjaajalta positiivista huomiota ottelun jälkeen vihreän kortin muodossa. Se annetaan reilulle, joukkuetta tsemppaavalle pelaajalle tms. Hetken päästä itku ”pitkästä” ilosta. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, esimies, esimiestyö, johtaminen, vaikuttaminen |
Johtaja, esimies, tarvitset kastelukannun - huolehdi puutarhastasiPerjantai 21.8.2015 - Juha Ahola Kastelukannu. Mitä sillä tehdään? Kastellaan kukkia ja kasveja, jotta ne saavat riittävästi vettä. Toisia kukkia ja kasveja kastellaan enemmän, toisia vähemmän. Legendaarinen, viime vuosisadan parhaaksi johtajaksi valittu, Jack Welch puhui johtajuudesta vuosi sitten Suomen vierailullaan. Mieleeni jäi hänen puheestaan kastelukannu. Hän kertoi, että johtajan tehtävä on kulkea “kastelukannu kädessään” työyhteisössä ja kastella kukakin “kukkaa/kasvia”. Näin toimimalla johtajan tai esimiehen asenne on mentaalisesti oikea. Hänen tehtävä on luoda olosuhteet onnistumisille, ja ruokkia onnistumisen kulttuuria auttamalla ihmisiä loistavaan. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, johtaja, esimies, esimiestyö, johtaminen |
Henkilöstöjohtamisen tavoitteetTiistai 21.7.2015 - Kari Vahtolammi Istuin eilen illalla henkilöstöjohtamisen tentissä. Tämä on osa omia opiskelujani, joilla tähtään uusien taitojen oppimiseen eli haluan ymmärtää johtamista myös yliopistotasoisen koulutuksen kautta. Ja tämän kurssin avulla pyrin avaamaan itselleni näkemystä siitä, mitä on hyvä henkilöstöjohtaminen. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, johtaminen, esimiestyö, henkilöstöjohtaminen |
Johtajuus on vaikuttamista tunnetasollaPerjantai 12.6.2015 - Juha Ahola Tee lista viidestä johtajasta, joita eniten ihailet. He voivat toimia liiketaloudessa, sosiaalisen median piirissä, politiikassa, teknologian piirissä, tieteessä tai millä hyvänsä alalla. Mikä saa sinut ihailemaan näitä ihmisiä? On enemmän kuin todennäköistä, että ihailusi viime kädessä perustuu johonkin muuhun kuin heidän saavutuksiinsa, olivatpa ne kuinka häikäiseviä hyvänsä. Voisi melkeinpä lyödä vetoa, että jokainen henkilö listalla vetoaa sinuun nimenomaan tunteen tasolla. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, esimies, esimiestyö, johtaminen, vaikuttaminen |
Esimiehen vallasta ja vallan puutteestaMaanantai 9.3.2015 - Heikki Luoma Valta on sitä, että yhdellä ihmisellä on mahdollisuus vaikuttaa asioihin, joilla on merkitystä toiselle ihmiselle tai ryhmälle. Yritysmaailmassa vallan ajatellaan usein olevan esimiehillä. Silloin kyse on aseman mukana tuomasta vallasta. Käytännössä vallan olemus on usein paljon monimutkaisempi. Esimies ei välttämättä omaa valtaa juuri lainkaan. Hän ei pysty vaikuttamaan alaistensa asioihin. |
1 kommentti . Avainsanat: Heikki Luoma, esimies, esimiestyö, hierarkia, säännöt, valta, vastuu |
Jos asiakaslähtöisyydestä on paljon hyötyä, niin miksi yritykset eivät sitten toteuta sitä? Osa 3Torstai 5.2.2015 - Harkki Karkkila Henkiset voimavarat riittämättömätAsiakaslähtöisyys on erityisesti asennetta; ihmisistä ja heidän tekemisistään, yrittämisestä, hoksaamisestaan yms riippuvaa. Yksi suurimmista syistä saattaa olla myös esimiesten ja työtovereiden riittämätön kypsyys, omanarvontunnon puute, kateus, pelko oman uran hidastumisesta, omien ambitioiden saavuttamisen vaikeutumisesta. Ovatko yrityksen resurssit riittävät vaativaan muutos- ja kehitystyöhön? |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Harri Karkkila, asiakaslähtöisyys, johtaminen, esimiestyö |
Jos asiakaslähtöisyydestä on paljon hyötyä, niin miksi yritykset eivät sitten toteuta sitä? Osa 2Torstai 29.1.2015 - Harkki Karkkila Asiakaslähtöisyys ei tehoa (kokemukset)Varsin yleistä on, että yritys on yrittänyt kehittyä asiakaslähtöisemmäksi, mutta laihoin tuloksin. Huonoin kokemus on silloin, jos prosessi on pysäytetty siinä vaiheessa, kun kustannukset ovat suurelta osaltaan toteutuneet, mutta tuloksia ei vielä tunnu – silloin saadaan vain tappioita. Yleisimpiä epäonnistumisen syitä voivat olla: |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Harri Karkkila, asiakaslähtöisyys, johtaminen, esimiestyö |
Jos asiakaslähtöisyydestä on paljon hyötyä, niin miksi yritykset eivät sitten toteuta sitä? Osa 1Torstai 22.1.2015 - Harkki Karkkila Jim Collins toteaa kirjassaan ’Good to Great’ (21), että hyvä on erinomaisen pahin vihollinen – aivan liian usein yrityksessä hykerrellään tyytyväisyydestä ja lopetetaan kehittäminen, kun saadaan hyvää palautetta – eikä siis enää tavoitella erinomaisuutta. Ja kuitenkin vasta erinomaisuus muuttaa asiakkaan ostokäyttäytymistä yritykselle suosiolliseen suuntaan. |
1 kommentti . Avainsanat: Harkki Karkkila, asiakaslähtöisyys, johtaminen, esimiestyö |
Kuka kannusti ja auttoi eteenpäin juuri oikealla hetkellä?Perjantai 2.1.2015 - Juha Ahola Kun olin 12-vuotias, jalkapallovalmentajani antoi minulle merkittävästi roolia ja vastuuta joukkueessamme. Hän huomasi vahvuuteni, joilla pystyin auttamaan joukkuetta parhaite. Hänellä oli pelisilmäm myös muuhun. Valmentaja passitti minut seuraavana vuonna erotuomarikursseille ja olin todennäköisesti ainakin Keski-Pohjanmaan piirin nuorin tuomari. Ennen lukiota olinkin erotuomarina ja rajamiehenä (tosiaan silloin ei rajamiestä kutsuttu avustavaksi erotuomariksi) satoja otteluita. Sain erinomaista kokemusta vaikeasta tehtävästä tuomarin roolissa etenkin, kun olin erityisen nuori kyseiseen tehtävään. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: kannustus, rooli, menestyminen, opastus, esimies, esimiestyö |
"Hän kannustaa aina, eikä kampita!"Perjantai 14.11.2014 - Juha Ahola Kuulin juuri tarinan nuoresta myyntiryhmän esimiehestä, joka oli saavuttanut erittäin positiivisia tuloksia ryhmänsä kanssa eritoten esimerkkinsä johdosta. Esimies psyykkasi itseään kovilla tuloksillaan ja tiedosti oman panoksensa merkityksen. Hän avasi asiaa omalle mentorilleen, joka kuuli tarkalla korvalla rivien välistä, että myyntiryhmän esimiehellä oli mahdollisesti kihahtamassa hattuun menestyksen tuoma tulos ja etenkin oman panoksen merkitys. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, esimies, esimiestyö, johtaminen, mentori, |
Hyvä pomo, paha pomo?Tiistai 21.10.2014 - Kari Vahtolammi Aloittelin aamulla töiden tekoa ja jäin pohtimaan sitä, että mikä muuttuu firman kasvaessa isommaksi. Yksi selvä asia on sellainen, että työnteossa pomottamisen suhde muuttuu. Eli hyvästä pomosta pitää tulla se paha pomo. Eli kun joutuu priorisoimaan, aikatauluttamaan ja vaatimaan, niin työnkuva muuttuu. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, työ, esimies, esimiestyö, johtaminen |
Mikromanageeraus voi johtua luonteenpiirteistä, tilanteesta tai se voi olla rakenteellista jolloin mikromanageerauksesta voi toipuaMaanantai 6.10.2014 - Heikki Luoma Mikromanageeraus on johtamisen tyyli, jolla tarkoitetaan, että esimies seuraa ja valvoo läheltä yksityiskohtaisesti alaistensa tekemisiä. Mikromanageerauksella on yleensä kielteinen merkitys eikä sitä yleisesti sitä pidetä toivottavana asiana. Yleensä mikromanageeraajan alaiset tunnistavat ongelman, mutta mikromanageerajat itse eivät tunnista eivätkä hyväksy ongelman olemassa oloa mikä vaikeuttaa korjaamista. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, aikajänne, alaiset, coachaus, esimies, esimiestyö, johtaminen, johtamisjärjestelmä, kyvyt, luonteenpiirre, mikromanageeraus, rakenteellinen, sisäistäminen, tilannekohtainen |