Syytetylle oikeus puolustautua? Olemme liian innokkaita tuomitsemaan?Perjantai 4.12.2015 - Juha Ahola Tunne menee järjen edelle. Olimme esikoistyttäremme Ellan futisturnauksessa. Eräässä ottelussa tyttäremme sai pelinohjaajalta positiivista huomiota ottelun jälkeen vihreän kortin muodossa. Se annetaan reilulle, joukkuetta tsemppaavalle pelaajalle tms. Hetken päästä itku ”pitkästä” ilosta. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, esimies, esimiestyö, johtaminen, vaikuttaminen |
Johtajuus on vaikuttamista tunnetasollaPerjantai 12.6.2015 - Juha Ahola Tee lista viidestä johtajasta, joita eniten ihailet. He voivat toimia liiketaloudessa, sosiaalisen median piirissä, politiikassa, teknologian piirissä, tieteessä tai millä hyvänsä alalla. Mikä saa sinut ihailemaan näitä ihmisiä? On enemmän kuin todennäköistä, että ihailusi viime kädessä perustuu johonkin muuhun kuin heidän saavutuksiinsa, olivatpa ne kuinka häikäiseviä hyvänsä. Voisi melkeinpä lyödä vetoa, että jokainen henkilö listalla vetoaa sinuun nimenomaan tunteen tasolla. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, esimies, esimiestyö, johtaminen, vaikuttaminen |
Erilaisia vallan lajeja: Sosiaalista vipuvaikutusta käyttöön!Perjantai 13.9.2013 - Juha Ahola Oletko kuullut sosiaalisesta vipuvaikutuksesta? Toisin sanoen puhutaan epäsuoran vallan lajeista. Aiheesta on kirjoittanut Robert Cialdini teoksessaan Influence. Suoran vallan lajit voidaan luokitella joko rankaisuvaltaan tai palkitsemisvaltaan. Rankaisuvallan avulla asetetaan toiselle pakotteita tai saatetaan huonompaan tilaan (nolataan, irtisanotaan, rankaistaan fyysisesti tms.). Palkitsemisvallan avulla annetaan toiselle palkkio tai saatetaan parempaan tilaan (kehutaan, ylennetään, annetaan palkankorotus tms.). |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, valta, vallankäyttö, vaikuttaminen |
Muutoksen kohtaamisessa yksilön oman asenteen merkitys on keskiössäPerjantai 28.6.2013 - Juha Ahola Olenko ohjelma vai ohjelmoija? Olenko vain kohtalon ohjaama ja "avuton" vaikuttamaan omiin asioihin vai pystynkö ottamaan vastuun valinnoistani? Olenko myönteinen vai kielteinen? Voinko itse vaikuttaa siihen, olenko myönteinen vai kielteinen? Vai "valitseeko" ympäristö sen puolestani? Miten suhtaudun muutostilanteisiin, työssä, kotona, harrastusten parissa ym.? Olivatpa valinnat tietoisia tai alitajuisia, voimme tarkastella asiaa siten, että valitsemme itse joko aktiivisen tai passiivisen väliltä ja joko myönteisen tai kielteisen väliltä oman suhtautumisen asiaan? |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asenne ratkaisee, itsensä kehittäminen, kanssakäyminen, osaaminen, vaikuttaminen |
Autonomian merkitys motivaatioonPerjantai 14.6.2013 - Juha Ahola Aiemmassa artikkelissa kirjoitin Daniel Pinkin ajatuksia motivoinnista. Autonomia, mestarillisuus ja tarkoitus tulivat esille keskeisinä asioina. Mutta ovatko nuo liian absurdeja käsitteitä? Kuulostaako vain hyvältä sanoa noin, mutta oikeassa yrityselämässä tai vaikkapa esimiestyössä nuo asiat ovat vaikeasti konkretisoitavissa? Mielestäni kyseiset asiat ovat konkretisoitavissa. Käsittelen tällä kertaa autonomian konkretisoimista tarkemmin. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asenne ratkaisee, johtaminen, kanssakäyminen, miten saan ystäviä menestystä vaikutusvaltaa, rikastava vuorovaikutus, sosiaaliset taidot, vaikuttaminen, vastuu, yrittäminen, yritysjohtaminen |
Oletko tikka, tikka, tikka?Perjantai 7.6.2013 - Juha Ahola Härvääminen, puuhastelu, sillisalaatti, jokapaikanhöylä… Juu-ei! Epäsystemaattinen hästääminen työelämässä ei ole mistään kotoisin. Jos sillä levelillä toimintasi menee, hanki rutiineja työpäivään. Tee prioriteettilista loppuunsaatettavista tehtävistä numerojärjestykseen ja tee tehtävät järjestyksessä loppuun asti. Jos kuitenkin olet ohittanut härväysvaiheen ja kykenet työskentelemään rutiininomaisesti myös ja työpäiväsi ovat kutakuinkin samankaltaisia eli voit saada paljon aikaiseksi ja työstä tulee tyytyväisyyttä niin haastaisin sinua ajattelemaan luovemmin. |
1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, itsensä kehittäminen, osaaminen, perehdyttäminen, vaikuttaminen, vastuu |
Kill Your DarlingsTorstai 6.6.2013 - Maarit Balac Oma luomus on rakas, se on selvää, olipa sitten kyse lastentarvikkeista, ledvaloista tai pihavajoista. Rakkaus "omaan lapseen" on erityisen vahvaa kun kyseessä on oma innovaatio, itse kehitetty ja valmistettu. Mutta myös ihan palkkatyössä oleva myyjä usein ihastuu tuotteiden hienouksiin, mikä sinällään on hienoa. Aito usko myymiensä tuotteiden erinomaisuuteen näkyy vilpittömänä intona asiaa kohtaan. Intohimo saakin roihuta täysillä jos myyt tuotteesi suoraan kuluttajalle, sen sijaan jos tarjoat tuotteitasi jälleenmyyjälle tai muille yritysasiakkaille, niin tarvitset lukuja ja faktoja. |
4 kommenttia . Avainsanat: Maarit Balac, myynti, ostaminen, jälleenmyyjä, ostopäätökseen vaikuttaminen |
Mikä ihmisiä motivoi? Keppi - porkkana, vai jokin muu?Perjantai 3.5.2013 - Juha Ahola Mitä tiede kertoo ihmisen motivaatiosta? Asiaa on tutkittu paljon. Kirjailija Daniel Pink, joka on toiminut mm. Al Goren vastaavana puheenkirjoittajana, luennoi asiasta intohimoisesti. Olin kuuntelmassa Pinkin esitystä Nordic Business Forumin seminaarissa viime syksynä. Yllättävänä tuloksena voitaneen todeta, että palkkio – rangaistus –malli (jos –› niin) ei toimikaan kuin tietyin reunaehdoin. Milloin välitön palkinto toimii? Kun on kyse mekaanisesta, yksinkertaisesta lyhyen aikavälin tehtävästä, välitön palkkio toimii. Mikäli tehtävä on hivenen monimutkaisempi ja vaatii kongitiivisia ajattelutaitoja, palkitseminen toimii käänteisesti eli mitä parempi palkkio, sen huonompi lopputulos. |
1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, itsensä kehittäminen, osaaminen, sitoutuminen, tavoite, vaikuttaminen, valmentaminen, yrittäminen, yritysjohtaminen |
Minulle tätä ja sinulle ei mitään!Perjantai 1.2.2013 - Juha Ahola On helppo olla vailla kaikenlaista! Pieni lapsi on itsekäs! Hän osaa ajatella vain sitä, mitä itse haluaa, mutta ei sen vaikutuksia muiden elämään. Siksi lapsi esittää halunsa suoraviivaisesti ja ehdottomina vaatimuksina. Kasvatuksen myötä lapsi oppii (toivottavasti) jakamaan omastaan, vaikka myös puolensa pitämisen taito on tärkeää. Nössöt ei pärjää! No, mutta kaikkihan me olemme itsekkäitä. Kasvatuksen ja kasvun myötä opimme jakamaan omastamme, mutta myös käyttämään ns. vastavuoroisuusperiaattetta eli molemmat hyötyvät (molemmat antaa ja molemmat saa). Alakouluikäisen pitäisi tätä menetelmään osata käyttää puhumattakaan yläkouluikäisestä. |
1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, esiintyminen, esiintymistaidot, ihmissuhdetaidot, rikastava vuorovaikutus, sosiaaliset taidot, vaikuttaminen, vastuu |
"Ota tukka pois silimiltä!"Maanantai 3.12.2012 - Juha Ahola Olimme parikymmentävuotta sitten Keski-Pohjanmaa jalkapalloturnauksessa pelaamassa. Omien otteluiden tauolla seurasimme muiden joukkueiden välisiä pelejä. Eräs tapaus jäi mieleeni hyvänä opetuksena tulevaisuuteen, sillä tuskinpa asia muutoin nytkään mieleeni juolahtaisi. Nokian Pyryn D-juniorit (12v.) taistelivat jatkoon pääsystä rangaistuspotkukilpailussa. Katsojia oli paikalla jonkin verran. Eräs katsoja (huutelija) oli huudellut jo pelin aikana useamman kerran Nokian Pyryn kaljupäiselle pelaajalle: "Ota tukka pois silimiltä". Huutelija kuveitteli varmasti olevansa hauska. Kun tuli kaljupäisen pelaajan vuoro vetää pilkku, huutelija toisti: "Ota tukka pois silimiltä, että näet ampua". ja rätkätti omalle vitsilleen. Pelaaja epäonnistui. Hän ampui pallon maalin yli ja huutelija pärskähti räkäiseen nauruun. Nokian Pyry hävisi ottelun tuon epäonnistumisen myötä ja tippui jatkosta. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asenne ratkaisee, carpe diem, ihmissuhdetaidot, itsensä kehittäminen, sosiaaliset taidot, tartu hetkeen, vaikuttaminen |
VuorovaikutusvastuuMaanantai 23.7.2012 - Pauli Vuorio Olen suurimman osan työssäoloajastani ollut vaikuttaja-ammatissa. Siis tehtävissä, joissa tehtävänä on vaikuttaa. Ainakin pari asiaa olen oppinut. Vaikuttaja-ammateissa esimerkiksi myyjänä, esimiehenä, johtajana tai vaikka sitten päätoimittajana sanoman perustelija on vastuussa vuorovaikutuksen syntymisestä. Vastuu sanoman oikeanlaisesta perillemenosta on vaikutukseen pyrkivällä. |
16 kommenttia . Avainsanat: Pauli Vuorio, vuorovaikutus, vastuu, työnteko, valittaminen, selittäminen, vaikuttaminen, yrittäminen |
Puhutahan asioosta justihin niin ku ne onPerjantai 2.3.2012 - Olli Linjala Kysyin eräältä hyvin menestyvältä yrittäjältä salaisuutta siihen, miksi yhden miehen yrityksestä on kasvanut yli 60 hengen menestyjä. Sain vastukseksi kaikkien yhteisöjen menestyksen, henkisen hyvinvoinnin sekä taloudellisen kannattavuuden siemenen "Sovitahan kuinka toimitahan ja toimitahan niin ku sovittihin. Puhutahan asioosta justihin niin ku ne on, kehutahan kun siihe on aihetta ja oikaastahan jos on menny mettähän." Nuo lauseet sisältävät huomattavasti enemmän kuin sanat kertovat. Niistä löytyvät minkä tahansa yhteisön perusarvot. Keskinäinen avoimuus, puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä ja nimenomaan asioista, ei henkilökohtaisuuksista. Annetaan rehellistä palautetta, jolloin niiden arvo nousee saajan mielessä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Olli Linjala, asenne, arvot, palaute, itsetunto, vaikuttaminen |
Myyjällä on maailman yleisin tehtäväMaanantai 3.1.2011 - Pauli Vuorio Myyjä on maailman yleisin ammatti. Jos yrityksessä ei synny kauppaa, ei sillä synny muutakaan. Tällä hetkellä vain harva myyjä kykenee lunastamaan lupauksensa ja täyttämään – saati ylittämään – asiakkaan odotukset. Vaikka esim. yritysmyynnissä on osallisena kaksi yritystä, myyjän on luotava luottamuksellinen suhde ostamiseen osallistuviin henkilöihin. Päätöksiä tekevät ihmiset, eivät yritykset. |
3 kommenttia . Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, vaikuttaminen, palvelu, asiakkaan odotukset, ostopäätös, myynnin filosofia |
Mitä myynti voikaan opettaa?Keskiviikko 14.7.2010 - Pauli Vuorio Vanhan englannin sana "sell" on tiettävästi tarkoittanut antamista tai auttamista ja siihen liittyvää merkitystä. Nyt se tarkoittaa jopa pettämistä (rahasta). Suomessa asia on muuttunut vielä selvemmin – vai onko kyse siitä, että muutos on tapahtunut meillä nopeammin? |
5 kommenttia . Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, vaikuttaminen, manipulointi, asenne, asennemuutos |
Mitä myynti voikaan opettaa?Torstai 3.6.2010 - Pauli Vuorio Vanhan englannin sana "sell" on tiettävästi tarkoittanut antamista tai auttamista ja siihen liittyvää merkitystä. Nyt se tarkoittaa jopa pettämistä (rahasta). Suomessa asia on muuttunut vielä selvemmin – vai onko kyse siitä, että muutos on tapahtunut meillä nopeammin? |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyntitaito, myyntityö, vaikuttaminen, asenne |
Kaavoista parhainPerjantai 9.4.2010 - Pauli Vuorio Vaikuttamisen malleja ja kaavoja on paljon. Tunnetuimpia on markkinointiviestinnän AIDA-kaava. Kaavan nimi tulee englannin kielen avainsanoista attention, interest, desire ja action. Eli huomio, kiinnostus, halu ja toiminta. |
2 kommenttia . Avainsanat: Pauli Vuorio, vaikuttaminen, markkinointi, viestintä, markkinointiviestintä, myynti |