Blogin arkisto

Muutoksen Piru

Perjantai 10.8.2018 - Olli Linjala

Maailman varmin asia on muutos. Niihin me törmäämme päivittäin, isoihin ja pieniin piruihin. Muutos saa elämänmenon sekaisin? Muutosta vastaan täytyy taistella hinnalla millä hyvänsä? Aina joku muu keksii muutoksia? Ennen kaikki oli selkeää ja helppoa, sai vaan rauhassa tehdä töitä ja elellä omaa elämäänsä? Muutos tuo aina mukanaan hankaluuksia?

Lue lisää »

11 kommenttia . Avainsanat: Olli Linjala, muutos, asenteet, onnistuminen

Palvelu on myyntiä

Tiistai 5.3.2013 - Olli Linjala

linjala_nettikolumni.jpgPalvelun laatu ja ihmisten kohtelu ovat mitä suurimmassa määrin myyntiä. Kielteinen asenne tulee uskomattoman kalliiksi, koska sillä vaikeutetaan tai jopa estetään myyntitapahtuman syntyminen. 
Usein niin voimakkaasti, että asiakas tai työkaveri ei halua olla missään tekemisissä tällaisen henkilön ja/tai hänen edustamansa työyhteisön kanssa.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Olli Linjala, asenne, työyhteisö, palvelu, myynti, myyntityö

Totuus on tarua ihmeellisempää, referaatti eräästä keskustelusta

Tiistai 19.2.2013 - Olli Linjala

linjala_nettikolumni.jpgNimet muutettu,paitsi kirjoittajan oma

"Voi kun saisi nuo muutkin tajuamaan myönteisyyden merkityksen työyhteisössä. Minä olen aina suhtautunut positiivisesti asioihin. Mutta on niin vaikeaa tämän porukan kanssa, kun kaikki muut vaan valittavat. Justiin kerroin työkaverille kuinka inhottava tuo Maisa on. Aina se on puhumassa pahaa selän takana. Itsellä sillä on ongelmia.Tiedätkö, se yrittää kaikilla tavoin vampata Jussia, joo sen pomoa! Joka päivä se menee sen huoneeseen, on mukamas jotain asiaa."

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Olli Linjala, asenne, työyhteisö

Firma ei tee mitään

Tiistai 12.6.2012 - Olli Linjala

Usein kuulee sanottavan kuinka firma myy, firma palvelee, firma maksaa tai sitten firmat ovat jopa asiakkaita. Totuus on kuitenkin se, että ihmiset tekevät. Olemme kehitelleet oivan tavan paeta vastuuta menemällä kilpien taakse piiloon. Työyhteisön hyvinvoinnin kehittämisessä on ensiarvoisen tärkeää, että jokainen sen ihminen ymmärtää olevansa firman tärkein henkilö. Todellinen vastuunkantaja.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Olli Linjala, työyhteisö, työ, asenne, kehittyminen, etu, yritys, rutiinit

Tunne on alkulähde

Perjantai 9.3.2012 - Olli Linjala

Tunteiden merkitystä ei ymmärretä työelämässä. Arvotamme kaikenlaisia muita asioita, kuten osaamista, rahaa, menestystä ja paikkaamme tärkeimmän vaikuttajan, eli tunteen, materiaalilla. Tunne on ihmisten välisen kanssakäymisen ainoa todellinen mittari. Tunne on myöskin jokaisen ihmisen toiminnan alkulähde.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Olli Linjala, asenne, arvot, tunne, kanssakäyminen

Puhutahan asioosta justihin niin ku ne on

Perjantai 2.3.2012 - Olli Linjala

Kysyin eräältä hyvin menestyvältä yrittäjältä salaisuutta siihen, miksi yhden miehen yrityksestä on kasvanut yli 60 hengen menestyjä. Sain vastukseksi kaikkien yhteisöjen menestyksen, henkisen hyvinvoinnin sekä taloudellisen kannattavuuden siemenen "Sovitahan kuinka toimitahan ja toimitahan niin ku sovittihin. Puhutahan asioosta justihin niin ku ne on, kehutahan kun siihe on aihetta ja oikaastahan jos on menny mettähän." Nuo lauseet sisältävät huomattavasti enemmän kuin sanat kertovat. Niistä löytyvät  minkä tahansa yhteisön perusarvot. Keskinäinen avoimuus, puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä ja nimenomaan asioista, ei henkilökohtaisuuksista. Annetaan rehellistä palautetta, jolloin niiden arvo nousee saajan mielessä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Olli Linjala, asenne, arvot, palaute, itsetunto, vaikuttaminen

Miksi elämä ei voisi olla mukavaa?

Maanantai 12.12.2011 - Olli Linjala

"Kyllä on mukavaa kun taas pääsee töihin!" Tämän lauseen kuulin torikahvilassa viereisestä pöydästä. Oletin auringonpistoksen sumentaneen kuullunymmärtämiskykyni. Salakuuntelun tuloksena minulle aukeni monta uutta näkökantaa työyhteisön ja työstä nauttimisen merkityksestä elämänlaatuun.

Avoin kiinnostus työkaveria ja hänen persoonaansa kohtaan on rakentava ominaisuus. Tunnemmeko työkaverimme? Paljonko tiedämme hänen arvomaailmastaan, erityisosaamisistaan, harrastuksistaan, perheestään tai elämän tavoitteista? Tiedänkö, mitä hän ajattelee minusta kaverina, työkaverina tai ylipäätään ihmisenä? Nämä ovat perustietoa, jotta voimme viihtyä työyhteisössämme, joka muodostuu aina ihmisistä

Lue lisää »

6 kommenttia . Avainsanat: Olli Linjala, tahto, tunne, tunteet, onnistuminen, työyhteisö, hymy, asenne

Henkilökuntaa ei kiinnosta

Keskiviikko 26.10.2011 - Olli Linjala

Kun yrityksen koko henkilökunnalle tarjotaan mahdollisuutta löytää ajatuksia oman työyhteisönsä taloudellisen ja henkisen hyvinvoinnin kehittämiseen, vaikka aivan ilmaiseksi, niin vastauksena usein on, että porukka ei kiinnostunut asiasta. Kenen pitää silloin katsoa peiliin - ja pitkään?

Lue lisää »

8 kommenttia . Avainsanat: Olli Linjala, henkilökunta, kehittäminen, työyhteisö, johtajuus, esimies, kuunteleminen, kannustus, luottamus, hyvinvointi, kielteisyys, onnistuminen, johtamistaito

Voitko luottaa? Voiko sinuun luottaa

Maanantai 4.4.2011 - Olli Linjala

olli_kasi_poskella_muokattu.jpgLuottamus, sana jota käytetään aivan liian heppoisasti. Ei oikein voi luottaa, aika hyvin voi luottaa, useimmiten voi luottaa! Luottamus on ehdotonta, joko luotetaan tai sitten ei luoteta. Muita vaihtoehtoja ei ole. Ilman 100 % luottamusta yksikään yhteisö ei voi toimia, ei yksikään parisuhde, ei yksikään yhdistys eikä työyhteisö. Riittääkö se, että puolisosi on sinulle uskollinen kahdeksankymmentäviisi prosenttisesti?

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Olli Linjala, luottamus, työnantaja, lupaus

Lupa iloita

Maanantai 17.1.2011 klo 11.08 - Olli Linjala

Elämän arki on tulvillaan ilon aiheita. Luvallisia niistä ovat lapset, lastenlapset, erilaiset perhejuhlat ja tietenkin yllätysvoitot totossa, lotossa tai Suomeen tulleessa kultamitalissa. Hopeinen onkin sitten jo surun ja murheen paikka.

Suomalaisessa kulttuurissa saavat pettymyksestään tai onnistumisistaan avoimesti tunteilla ainoastaan urheilijat – paitsi suunnistajat. Se tuli toteen näytetyksi Vuoden 2010 urheilija -palkinnon voittaneen naisen riettaan ilon ja riemun paheksunnalla. Seitsemän maailmanmestaruuden ansiosta saadusta tunnustuksesta ei saisi näyttää tunteitaan. Mitähän muutkin meistä ajattelevat?

Lue lisää »

4 kommenttia . Avainsanat: Olli Linjala, positiivisuus, tunteiden näyttäminen, avoimuus, elämänilo, kielteisyys, arvot, yhteisöllisyys, onnistumisen ilo, yhdessä kehittyminen

Mulla on oikeus!

Perjantai 17.12.2010 - Olli Linjala

Elämässä on paljon asioita, joihin ihmisillä on oikeus. Tämän oikeuden taakse on helppo piiloutua tehdäkseen tyhmyyksiä, ollakseen tahditon, loukatakseen kanssaihmisten arvoja, kylvääkseen epäsopua, tuhotakseen parisuhde tai työyhteisö. Ihmisellä on oikeus olla tyhmä, sivistymätön, likainen, haiseva – mutta onko noita oikeuksiaan pakko käyttää.

Presidentin vastaanotolla 6.12.2010 syntyi ristiriitaisia tunteita, tarvetta väkivallalla ja jopa tappouhkauksilla pelotteluun. Sukupuolineutraalien tanssimiseen ja lenkkarijalkineiseen frakkimieheen ihastuneitten ja vihastuneitten välistä torailua.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Olli Linjala, asenne, käytöstavat, suvaitsevaisuus, tuomitseminen, yhteisöllisyys

Vie sinä, minä valitan?

Perjantai 5.11.2010 - Olli Linjala

Terve ihminen haaveilee. Pääsääntöisesti haaveet kohdistuvat parempaan elämään. Onnellisuus, terveys, talous, raittius, vaikuttaminen, arvostus… Luettelo on loputon. Sellaiseksi se myös jää, täyttymättömien haaveiden listaksi. Miten yhden kirjaimen eron ymmärtäminen voi muuttaa koko elämän? Täyttymätön – täyttämätön!

Lue lisää »

3 kommenttia . Avainsanat: Olli Linjala, unelmointi, vastuun pakoilu, vastuun ottaminen, elämänhallinta, oma-aloitteisuus, henkinen vahvuus, asenne, tekosyyt, urautuminen, elämänlaatu

Uupumista voi ehkäistä

Tiistai 29.6.2010 klo 10.21 - Olli Linjala

Täysin väärä luulo on se, että työuupumusta, pohjaan palamista ja masennukseen sairastumista ei voisi ennalta ehkäistä. Yhtä väärä on uskomus, että työ uuvuttaa, harvoin siitä on kysymys.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Olli Linjala, työuupumus, masennus, arvot, hyvinvointi, jaksaminen, asenne, myönteisyys, kielteisyys, ihmissuhteet, johtaminen, työyhteisö, avoimuus, luottamus, työelämän pelisäännöt, pysähtyminen, arvostus, oikeudenmukaisuus, elämänmuutos

Kun raha loppuu, alkaa ajatteleminen

Keskiviikko 26.5.2010 - Olli Linjala

Onko välttämätöntä odottaa tappiin saakka, viimeiseen, josta ei ole paluuta? Haluaako yrittäjä altistaa yrityksensä tahallaan kriisiin? Uhanalaistaa henkilökuntansa työpaikat, saattaa heidät tukalaan talouteen, velkavankeuteen itsensä seuraksi? Ei tietenkään. Useimmiten  muutoksen tarpeet tulevat ulkopuolelta. Asiakkaat säilyvät, tilaukset vaan hupenevat. Nyt on hyvä päivä ajatella, suunnitella yhdessä. Nostaa henkilökunnan oman arvon tuntoa ja työyhteisön arvostusta. Luoda pohja menestymiselle.

Lue lisää »

8 kommenttia . Avainsanat: Olli Linjala, työyhteisö, muutos, arvostus, rutiinit, kielteisyys, menestys, yhteisöllisyys

Ilmaista mainetta ja markkinointia

Maanantai 17.5.2010 - Olli Linjala

Hyvissä arkipäivän käytöstavoissa ei ole mitään kielteistä, loukkaavaa tai järjellä vastustettavaa. Ne parantavat työyhteisöjen ja paikkakunnan mainetta ilmapiiriä, estävät pohjaan palamista, auttavat jaksamaan, vähentävät koulu- ja työpaikkakiusaamista. Hyvistä käytöstavoista hyötyvät kaikki niin kotioloissa kuin työpaikoilla. Hyvillä tavoilla ja käytöksellä voidaan kohentaa kaupunki- ja kuntakuvaa, vähentää väki- ja ilkivaltaa. Miellyttävällä kohtelulla parannetaan huomattavasti myös palvelulaadun mielikuvaa.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Olli Linjala, markkinointi, mielikuvat, palvelu, käytöstavat, asenne, asennemuutos

Markkinointi ei ole mörkö - Se on tapa ajatella ja asennoitua kokonaisuuteen

Keskiviikko 5.5.2010 klo 8.00 - Olli Linjala

Markkinointi on jokaisen henkilökuntaan kuuluvan ihmisen velvollisuus, riippumatta mikä on asema, ammatti tai tehtävä. Jos asenne markkinointiin on välinpitämätön tai suorastaan kielteinen, joutaa sellaisten ihmisten työpaikka lähteäkin Kiinaan. Suomessa toimiminen edellyttää myönteistä, eteenpäin vievää asennetta ja halua menestyä omassa työssään. Ylpeyttä omasta työyhteisöstään ja yhteistyön ymmärrystä. Ei kuulu mulle -ajatusmalli on työyhteisöjä ja sitä kautta koko hyvinvointia nakertava asenne.

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Markkinointi, asenne, henkilökunta, asenneongelmat, Olli Linjala, ammattilaiset

Rekkakuskeista yrityskonsultteja

Tiistai 6.4.2010 - Olli Linjala

Kolmostiellä, Tampereen pohjoispuolella nääs, on paljon mäkiä. Sulkuviivat estivät ohituksen, joten jouduin ajamaan ylämäkeä raskaassa kuormassa olleen rekka-auton perässä. Kuljettajalla oli luontaisia selviytymiskykyjä, sellaisia, joita jokaisessa työyhteisössä tarvittaisiin kipeästi. Hänellä oli myös oivat edellytykset löytää mahdollisuuksia ja minulla perässähiihtäjänä tilaisuus huomata ja oivaltaa niitä. Samaa tarvittaisiin jokaisessa työyhteisössä.

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Olli Linjala, arvot, asenne, työyhteisö, pelisäännöt, jaksaminen, yhteispeli, ammattitaito, rutiinien rikkominen

Arvottomassa työyhteisössä on tuhoon johtavat asenteet

Maanantai 11.1.2010 klo 8.00 - Olli Linjala

Olin voimakkaasti mukana nujertamassa 1990-luvun lamaa Suomessa. Kiivaimpana vuotena ajoin autolla 124 000 kilometriä ja yövyin 203 yötä hotelleissa. Tärkeimmät viestini olivat jaksamisen ratkaisevan suuri merkitys selviytymisessä, urautuneitten rutiinien rikkominen sekä halu selvitä olemassa olevassa tilanteessa. Henkilökohtaisena jaksamisen käyttövoimana oli pienistäkin onnistumisistani nauttiminen, ihmisiltä saamani palaute sekä erittäin korkea oman työn arvostaminen.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Olli Linjala, työyhteisö, työ, asenne, kehittyminen, etu, rutiinit, urautuminen, laatu, laadukkuus, arvot, luottamus

Mitä! Minäkö tyhmä? En, olen rutiinien raiskaama

Lauantai 26.12.2009 - Olli Linjala

Turengin Asema, tiettävästi Suomen vanhin rautatieasema, on juuri entisöity upeaksi kokouspaikaksi ja ravintolaksi (kannattaa tutustua vaikka netissä). Olin saanut kutsun avajaisiin. Asemapäällikkö Mikko Sampo kertoi tarinan, joka hänelle oli sattunut. Tuli mieleen muita minulle kerrottuja tarinoita. Ne ovat taruakin ihmeellisempiä. Kaikille tarinoille on yhteistä rutiinien raiskaama asenne.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Olli Linjala, asenteet, palvelu, rutiinit

Me ollaan sankareita kaikki...

Maanantai 23.11.2009 - Olli Linjala

Arjen sankariksi määritellään usein ihminen, joka tekee työtä vuorotta, ei pidä koskaan lomia, ahertaa jopa viikonloput. Tällä mielettömyydellä kerskutaan, röyhistellään rintaa ja ollaan valmiit vaikka vetäsemään turpaan, mikäli joku uskaltaa arvostella tällaista mielettömyyttä. Äiti joka ei koskaan pitänyt vapaapäivää, lomasta puhumattakaan, on arjen sankari. Yrittäjä, tuuperruttuaan verstaansa lattialle, saa kirkkaimman kruunun. Peruja niiltä ajoilta kun perunatkin kaivettiin kyykkäkepeillä, peltoja raivattiin kuokalla ja pettua pistettiin jauhojen jatkeeksi.

Lue lisää »

4 kommenttia . Avainsanat: Olli Linjala, yrittäminen, jaksaminen, arki, työaika, rutiinit, loma

Vanhemmat kirjoitukset »