Blogin arkisto

Esiintymistaito kuntoon: Kehonkieli paljastaa todelliset tunteesi

Perjantai 17.3.2023 - Eila Mäntyjärvi

Puhe

Puhetaitoon ei kuulu vain se, mitä puhut, vaan myös se, miten puhut. Kehonkielellä voi luoda vakuuttavuutta, mutta epävarma tai ristiriitainen kehonkieli voi myös murentaa sitä ja saada kuulijat epäilemään sanomaasi. Siksi on tärkeää, että kehonkieli puhuu samaa kieltä sanojen kanssa.

Kehonkieli paljastaa, mitä oikeasti tunnemme ja ajattelemme; ajatuksemme ja tunteemme ikään kuin ”vuotavat” huomaamattamme ulos. Hyvin nopeat reaktiot näkyvät ennen niiden peittämistä niin sanottuina mikroilmeinä.

Jotta luomme puhujina uskottavuutta, meidän täytyy seistä sanojemme takana myös tunnetasolla. Esiintymiskammoiselle kehonkielen hallinta tarkoittaa sitä, että jos hän onnistuu tsemppaamaan itseensä luottamusta ja positiivista asennetta, varmuus huokuu myös ulospäin eikä jännitys näy yhtä pahasti kuulijoille – jos lainkaan.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Esihenkilö, esimies, johtaminen, viestintä, puhetaito, kuuntelu, tunneäly, vuorovaikutus, palaute, kannutaminen, kehittäminen, alainen, työyhteisö, johtaminen, päällikkö, delegointi, esiintyminen, kehonkieli, nonverbaalinen viestintä, vastaanotto

7 vinkkiä, joilla saat tiimisi loistamaan

Maanantai 16.1.2023 - Eila Mäntyjärvi

Puhe

Esihenkilöviestintä ja esihenkilön vuorovaikutustaidot ovat ratkaisevassa roolissa siinä, miten hyvin tiimi työskentelee ja miten hyvin sen tavoitteet täyttyvät. Esihenkilön viestintä- ja vuorovaikutustaidot vaikuttavat työilmapiiriin, työssä viihtymiseen ja sitä kautta yrityksen tai organisaation tuloksiin. Hyvillä vuorovaikutus- ja viestintätaidoilla esihenkilö saa tiiminsä loistamaan!

(Postaus sisältää lopussa myös kaupallisia linkkejä. Ne on merkitty *merkillä)

Kahdenkeskinen keskustelu on ”rikkainta” viestintää, koska silloin voit keskittyä täysin keskustelukumppanisi sanalliseen ja sanattomaan viestintään

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Esihenkilö, esimies, johtaminen, viestintä, puhetaito, kuuntelu, tunneäly, vuorovaikutus, palaute, kannutaminen, kehittäminen, alainen, työyhteisö, johtaminen, päällikkö, delegointi, esiintyminen, kehonkieli, nonverbaalinen viestintä, vastaanotto

Pidä vaikuttava puhe - muista eetos, paatos ja logos!

Keskiviikko 26.10.2022 - Eila Mäntyjärvi

Puhe

Hyvä puhe vangitsee kuulijansa ja jää mieleen. Mutta mistä syntyy puhe-esityksen voima?

Yhteistyökumppanini Pauli Vuorio kertoo jokaisessa Vaikuttava puhe ja esiintyminen -koulutuksessamme yli kaksi tuhatta vuotta vanhoista vaikuttavan puheen peruspilareista eli eetoksesta, paatoksesta, logoksesta ja kairoksesta. Esittelen ne nyt myös Enerzian blogissa!

Antiikin Kreikassa vaikuttaneen retoriikan eli puhetaidon kehittäjän Aristoteleen mukaan puheen voima syntyy ethoksesta, toisin sanoen puhujan olemuksesta, pathoksesta eli tunteiden herättämisestä sekä logoksesta eli vakuuttavasta ja loogisesti jäsennellystä sisällöstä. Ethoksen, pathoksen ja logoksen toimivasta yhteispelistä syntyy kairos, toimiva ajoitus, jolla puhuja vakuuttaa kuulijansa.

Lue lisää »

4 kommenttia . Avainsanat: Esihenkilö, esimies, johtaminen, viestintä, puhetaito, kuuntelu, tunneäly, vuorovaikutus, palaute, kannutaminen, kehittäminen, alainen, työyhteisö, johtaminen, päällikkö, delegointi, esiintyminen, kehonkieli, nonverbaalinen viestintä, vastaanotto

100 vuotta sitten Frank Bettger keksi nämä 13 ohjetta tullakseen huippuluokan myyjäksi

Tiistai 7.6.2022 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgFrank Bettgerin (s.1888) kirja Miten minusta tuli huippuluokan myyjä on yksi maailman myydyimmistä myyntikirjoista. Kirjan suomenkielisestä käännöksestä oli vuonna 1983 otettu jo neljä painosta ja alkuteos ilmestyi 1953.

Poimin kirjan hyllystä. Selasin sen kellastuneita lehtiä ja silmäni osuivat luetteloon asioista, joihin Frank Bettger nuorena myyjänä päätti keskittyä viikon kerrallaan.

Ajattelen, että luettelon idea itsensä kehittämisestä on ajaton. Menetelmä sopii ehkä jopa paremmin nykyaikaan kuin aikaan sata vuotta sitten, koska meidän on nykyään vaikeampi keskittyä  kuin kauan sitten.

Lue lisää »

7 kommenttia . Avainsanat: Heikki Luoman, myynti, markkinointi, kehittyminen

Johda viisaasti: 10 vinkkiä toimivampaan esihenkilöviestintään

Maanantai 6.6.2022 - Eila Mäntyjärvi

EILA_LOKKA.jpg

Johtamisella ja esihenkilötyöllä on valtava rooli työssä viihtymisessä, yhteisiin tavoitteisiin sitoutumisessa ja tuloksen tekemisessä. Johtaminen ja esihenkilötyö ovat mitä suurimmassa määrin viestintää, joten ei ole ihme, että suurimmassa osassa organisaatioita sisäinen viestintä on yksi suurimpia kehittämisen kohteita.

Tässä blogissa saat kymmenen vinkkiä, joilla voit kehittää esihenkilöviestintääsi, kommentoithan, jos olet eri mieltä!

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Esihenkilö, esimies, johtaminen, viestintä, puhetaito, kuuntelu, tunneäly, vuorovaikutus, palaute, kannutaminen, kehittäminen, alainen, työyhteisö, johtaminen, päällikkö, delegointi, esiintyminen, kehonkieli, nonverbaalinen viestintä, vastaanotto

Dogmaattisia oppeja arvoja ja asenteita

Torstai 29.9.2016 - Pauli Vuorio

Bruce Lee oli kiinalainen itämaisten taistelulajien taitaja ja Kung-fu-elokuvanäyttelijä. Elokuvissa hän päihittää kaikki vastustajat. Näistä kukin edustaa yhtä tyylilajia aina karatesta taekwondoon, kun taas Bruce Leen salaisuus oli se, että hänellä ei ollut mitään tunnistettavaa tyyliä. Hän pystyi mukautumaan tilanteisiin. Sen viestin hän halusi myös saada maailmalle. Bruce Lee neuvoi olemaan kuin vesi. Älä jumitu.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Asenne, arvot, ennakkoluulot, Pauli Vuorio, ihmiset eivät muutu, ihmiset voivat muuttua, työyhteisö, auktoriteetit, auktoriteetti, tottumuksen voima, kehittyminen

3 pätevää syytä myynnin johdolle tehdä myyntisuunnitelma

Maanantai 4.7.2016 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgPuhuin puhelimessa pk-yrityksen toimitusjohtajan kanssa myynnin suunnittelusta. Hän kertoi yrityksellä olevan myynnin suunnitelman. Avainhenkilöiden kanssa keskustellaan suunnitelmasta usein, hän sanoi, ja suunnitelma on selvä.

Kysyin onko suunnitelma paperilla. Ei ole päästy vielä niin pitkälle vastasi toimitusjohtaja, että saataisiin suunnitelma paperille.

Myynnin suunnitelmasta on toki hyvä keskustella, mutta jossain vaiheessa suunnitelmasta on päätettävä. Sitä toimitusjohtajan yrityksessä ei oltu tehty.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myynti, markkinointi, myyntityö, kehittyminen

Matti sanoin "Ei meille tarvitse sitä kertoa, koska me tiedämme jo"

Maanantai 13.6.2016 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgToimitusjohtaja Matti sanoi, että tietävänsä, että oman väen tekemät asiakassoitot ovat parempia kuin ulkoistetut soitot. Hänen äänessään oli närkästystä.

“Ei meille tarvitse sitä kertoa, koska me tiedämme jo.”

No hyvä, ajattelin. Ihmettelin kuitenkin mielessäni, että yritys on silti ulkoistanut asiakastapaamisten sopimisen. Matti sanoo tietävänsä mikä on parasta, mutta tekee silti toisin.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myynti, markkinointi, myyntityö, kehittyminen

Asiakas elää menneisyydessä ja myyjä elää tulevaisuudessa

Maanantai 16.5.2016 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgEn muista enää koska sen kuulin ensimmäisen kerran. Ehkä se oli 80-luvulla kun myin ensimmäisiä kertoja. Saamani opetus oli, että älä esitä ratkaisua liian aikaisin. Varmaan monta kertaa unohdin ohjeen ja esitin myydessä ratkaisun liian aikaisin ja asiakkaan kiinnostus loppui siihen paikkaan.

Luulen intuitiivisesti tajunneeni mistä oli kysymys, mutta vasta myöhemmin Lontoossa opiskellessani opin perusteet miksi liian aikaisin esitetty ratkaisu ei ole hyvä asia myyjän kannalta.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myynti, markkinointi, myyntityö, kehittyminen

Älä hoe omaa totuttasi kuin levysoitin - kuuntele kuuroutuaksesi

Perjantai 19.2.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgMeillä kullakin on omat ongelmamme. Käymme itsemme kanssa Jaakobin painia milloin minkäkin ihmissuhteisiin liittyvän haasteen kanssa – puoliso, vanhemmat, sisarukset, ystävät… Se, joka kokee ongelman, yrittää löytää mielenrauhan selittämällä tilanteita luottamilleen ihmisille. Usein kuitenkin haasteena on se, että vaikka puhuminen, avautuminen, helpottaa niin samalla ongelman omaavalla ihmisellä jää levy päälle. Silmät ja korvat kutistuvat ja suu kasvaa moninkertaiseksi.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kehittyminen, itsensä kehittäminen, keskustelu, dialogi, vuorovaikutus

Hulluutta on olla oppimatta

Tiistai 8.9.2015 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgAika usein kuulee valitusta siitä, että työ on rasittavaa, turhauttaava tai tylsää. Ja melkein samaan hengenvetoon puhutaan siitä, että halutaan vaihtaa työpaikkaa. Ja kun kysyy, että millaista paikkaa haet, niin vastaus on aina että nykyistä vastaavaa mutta parempaa.

”Hulluutta on se, että tekee samat asiat uudelleen ja uudelleen ja odottaa eri tuloksia.”, Alber Eistein

Voisiko olla, että palkkapohdinnan sijaan joskus kannattaisi pohtia mitä työltään haluaa. Eli etsiä niitä muitakin motivaattoreita kuin työsuhdebemari tai iso palkka. Eli etsiä niitä töitä joista saa aitoa tyydytystä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, työ, työnteko, työyhteisö, oppiminen, kehittyminen

Huoneistojen vuokraus ja Kaizen

Tiistai 28.7.2015 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgJari Parantainen ottaa omassa Pölli tästä- blogissaan kantaa siihen, että väliaikaisten asuntojen vuokraus on omalla tavallaan hunningolla. Eli hänellä on melkoisen negatiivinen kokemus väliaikaisen huoneiston vuokraamisesta. Asunto ei tainnut ihan vastata laatuluokituksia.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, kaizen, kehittyminen, oppiminen, ongelma, ratkaisu

Myyjä, yrittäjä, näin saat tasaisuutta myyntiin

Perjantai 24.7.2015 - Juha Ahola

juhaahola.jpgHaluatko olla tehokas ja saada aikaiseksi? Haluatko mieluummin jonkinlaista tasaisuutta poukkoilevuuden sijaan? Olisiko parempi, että 5 uutta asiakasta pyytäisi tarjousta päivittäin kuin, että yhtenä päivänä tulisi 25 tarjouspyyntöä ja muina päivinä on hiljaista? Tai että yksi viikko olet tarjouspyyntöjen kanssa ihan tupella ja kolme viikkoa on hiljaista?

Kysymykset ovat retorisia ja jokseenkin mustavalkoisia, mutta pointtina on se, että poukkoilevuudelle on syynsä, muukin kuin rytmitalous. Tai ainakin epätasaisuutta vastaan voi kamppailla ja hommaa ottaa omiin käsiin, kun ymmärtää, mitä ovat aktiviteetit ja rutiinit sekä suunnitelmallisuus.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, myyjä, kehittyminen, myynnin kehittyminen, tehokkuus

Oppia ikä kaikki, mutta onko se sallittua

Tiistai 19.5.2015 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgOlen aika pitkään seurannut LinkedInissä erilaisia keskusteluita liittyen rekrytointiin, työpaikan hakuun, testaukseen ja muihin hr- puolen asioihin. Eli oma kiinnostus on pelkän koodaamisen lisäksi kääntynyt kohti johtamista ja hr- toimintoja. Keskusteluissa on aika usein ilmennyt samankaltaiset ongelmat eli laaja-alainen osaaminen ja projektista toiseen hyppiminen nähdään negatiivisena asiana. 

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, kaizen, kehittyminen, oppiminen, ongelma, ratkaisu

Myyjän evoluutio askel askeleelta!

Perjantai 24.4.2015 - Juha Ahola

juhaahola.jpgMyyjä kehittyy työssään askel askeleelta. On mahdollista, että myyjä jämähtää tietylle tasolle. Toisaalta vaikkapa 1. vaiheen kohdalla moni myyjä heittää pyyhkeen kehään alkuinnostuksen jälkeen.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, myyjä, kehittyminen, myynnin kehittyminen

Kaizen - jatkuvaa kehittymistä

Tiistai 14.4.2015 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgLähes kaikissa organisaatioissa puhutaan jatkuvasta kehittymisestä. Ja kehittymistä tehdään harppauksittain eli pidetään vuosittain kehityspäiviä, joissa pohditaan mihin suuntaan menisimme. Eli kehittymistä pyritään tekemään suurilla askeleille. Mutta kehittyminen tapahtuu parhaiten silloin, kun se tehdään aina ongelman löytyessä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, kaizen, kehittyminen, oppiminen, ongelma, ratkaisu

Positiivinen turhautuminen hiki päässä kuokkia

Perjantai 20.3.2015 - Juha Ahola

juhaahola.jpgPellolla uurasti sinnikäs ja uuttera työmies. Hän kuokki perunoita kovaa tahtia kuokallaan. Miehen tekniikka näytti optimaalisen hienolta ja harjoitellulta. Kaikesta päätelleen hän oli kokenut perunan kuokkija. Eräs ohikulkija pysähtyi pellon viereen toviksi. Hän kysyi kuokkamieheltä, eikö tämä voisi olla tehokkaampi. Kuokkamies vastasi, että hän kyllä tekee parhaansa, on ahkera ja omasta mielestään hänellä on erinomainen tekniikka kuokkia perunoita.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, aikaansaaminen, kehittyminen, tehokkuus

Älä lupaa mahdottomia ja aja itseäsi umpikujaan!

Perjantai 6.2.2015 - Juha Ahola

juhaahola.jpgEräille koulutuspäiville, joille osallistuin, minulta pyydettiin erillinen puheenvuoro. Aihena oli: "Miten myydä tuote x?" ja aikaa varattu 45–60 minuuttia. Koulutuspäivän ohjelma oli varsin tiivis ja toinen koulutuksen järjestäjistä kysyi aamupäivällä pari tuntia ennen osuuttani, onnistuisiko vetää oma setti 30 minuuttiin. Lupasin innokkaasti, että pystyn luovimaan tilanteen mukaan, kyllähän se passaa!

Lähdin liikkeelle samoilla slideillä osuuteeni. Hoputin ja kiiruhdin aikataulun kanssa, jotta ehdimme mahdollisimman paljon, mutta kylläpä se kävi selväksi, että 30 minuuttia oli aivan liian vähän aikaa osallistavaan tyyliini, kun vuorovaikutusta luonnollisesti syntyi. Yritin kuitenkin ehtiä mahdollisimman paljon ja aika ylittyi eikä kaikkia asioita ehditty käsitellä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, esiintyminen, itsensä kehittäminen, kehittyminen, oppiminen

Useimmat esimiehet elävät itse tehdyssä laatikossa joka rajoittaa mitä he voivat tehdä

Maanantai 26.5.2014 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgOsa laatikon seinistä on organisaation rakennuspiirrustuksissa. On hierarkisen suhteet ja tehtävänkuvaukset.

Suuri osa laatikosta on itse mielessä rakennettua. Ne ovat itse itselle tehtyjä rajoituksia. Tehdään työtä turvallisessa suojassa. Olemme mukavuusalueellamme tarvitsematta pinnistää. Muutkin voivat haluta, että pysymme laatikossamme. Emme kokeile rakentamamme laatikon seiniä, mikä vain vahvistaa seiniä entisestään.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, esimiestyö, johtajuus, johtaminen, johtamisen kehittäminen, kannustus, laatikko, motivaatio, palkitseminen, seuraukset, tehtävänkuvaus, toteutus, valta, valtaannuttaminen, yhteistyö

Itsensä kehittämisen lähteenä avoimuuden lisääminen, luottamuksen rakentaminen ja palautteen käsitteleminen

Perjantai 9.5.2014 - Juha Ahola

joharinikkuna

AVOIN: Itselle tunnettu – toisille tunnettu

  • avoin, hyväksytään toinen toisemme
  • isompi yhteinen eheä kuva
  • voi ottaa riskejä

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, itsensä kehittäminen, itsetutkiskelu, joharin ikkuna

Vanhemmat kirjoitukset »