Blogin arkisto

Brian Tracyn myyntioppia

Keskiviikko 5.10.2016 - Pauli Vuorio

pauliblogikuva.jpgBrian Tracy lainaa kuuluisaa pareton periaatetta ja jatkaa: Top 20 prosenttia tienaa keskimäärin 16 kertaa enemmän kuin  loput 80 prosenttia keskimäärin. Top 20 prosenttia tienaa keskimäärin 54 kertaa enemmän kuin loput 16 prosenttia (20 prosentista) keskimäärin. Winning edge tarkoittaa sitä, että pienet erot esim. tekemisessä tuottavat suuria eroja tuloksissa. Tärkeä oppi on se, että keskivertomyyjän ja huippumyyjän ero on pieni, mutta kun huippumyyjä tekee paljon perusasioita hiukan paremmin kuin keskivertomyyjä, siitä kertyy pitkässä juoksussa suuri ero. Esimerkiksi, jos hevonen nro 1 voittaa hevosen nro 2 turvanmitalla, se on vain turvan verran parempi (ei kaksi kertaa parempi eikä 50 prosenttia parempi vaan ehkäpä noin 3–4 prosenttia parempi ajassa), mutta vuoden aikana tienattu rahasumma on helposti 10–15-kertainen hevosen nro 1 eduksi, kun se voittaa aina turvan mitalla.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyjä, myyntitaito, Brian Tracy

Mitä on asenne?

Lauantai 1.10.2016 - Pauli Vuorio

paulivuorio_blogi.jpgTärkein tekijä menestyksessä on asenne. Carnegie instituutin tutkimukseen, jossa haastateltiin yli 300.000 ihmistä eri aloilta, perustuen tiedon osuus on 7,5 %, taidon 7,5 % ja asenteen osuus menestystekijänä on 85 %.

Yritysten ja organisaatioiden suurin käyttämätön voimavara on useiden, ympäri maailmaa tehtyjen tutkimusten perusteella henkilökunnan osaamisen vajaakäyttö, jonka syynä on tekemisen asenteen,  motivaation ja halun kantaa itsenäisesti vastuuta, matala taso.

Lue lisää »

4 kommenttia . Avainsanat: Pauli Vuorio, asenne, myynti, myyjä, myyntityö

Dogmaattisia oppeja arvoja ja asenteita

Torstai 29.9.2016 - Pauli Vuorio

Bruce Lee oli kiinalainen itämaisten taistelulajien taitaja ja Kung-fu-elokuvanäyttelijä. Elokuvissa hän päihittää kaikki vastustajat. Näistä kukin edustaa yhtä tyylilajia aina karatesta taekwondoon, kun taas Bruce Leen salaisuus oli se, että hänellä ei ollut mitään tunnistettavaa tyyliä. Hän pystyi mukautumaan tilanteisiin. Sen viestin hän halusi myös saada maailmalle. Bruce Lee neuvoi olemaan kuin vesi. Älä jumitu.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Asenne, arvot, ennakkoluulot, Pauli Vuorio, ihmiset eivät muutu, ihmiset voivat muuttua, työyhteisö, auktoriteetit, auktoriteetti, tottumuksen voima, kehittyminen

Myyntityö on monen tietämättömän mielestä pakottamista ja kylmäsoitot ovat historiaa, koska niin sanoi markkinointiguru

Keskiviikko 9.3.2016 - Pauli Vuorio

paulivuorio_blogi.jpgMyyntityöhön liitetään Suomessa usein termi pakottaminen. Ihmiset jotka eivät ole myyntiä tehneet, tai eivät siitä mitään tiedä, nimenomaan luulevat että myynti on pakottamista. Voi kun ihmisiä vain voisikin kuulkaas pakottaa ostamaan jotain. Silloinhan gangsterit yms. olisivat myyntityössä parhaita ja nimenomaan heitä haettaisiin näihin hommiin.

Nykyajan oppi on, että kylmäsoitot ovat historiaa ja niitä ei kannata tehdä, eikä niistä tule yhtään mitään.
Minäkään en suosittele tekemään kylmäsoittoja kaikessa kaupanteossa, en todellakaan.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Pauli Vuorio, asenne, myynti, myyjä, myyntityö

Jokainen meistä myy - tässä on oppia ihan mihin tahansa

Keskiviikko 17.2.2016 - Pauli Vuorio

jokainen-meista-myy.jpg

Amerikkalainen nimeltä E. K. Strong julkaisi jo vuonna 1925 nimitykset: ominaisuudet, hyödyt, vastaväitteiden käsittely ja kaupan päättäminen. Hän keksi myös avoimet ja suljetut kysymykset. 

Harva myyjä tietää, että nuo on keksitty jo 90 vuotta sitten, mutta ne ovat edelleen käytössä kirjoittaa Heikki Luoma  http://www.mma.fi/blogi/hyva-myyja-haviaa-onnellisesti

Erityistä oli se, että myyntiä voi oppia. Se oli uutta 100 vuotta sitten. Vielä nykyään jotkut ovat sitä mieltä, että hyväksi myyjäksi synnytään eikä myymistä voi oppia.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Pauli Vuorio, asenne, myynti, myyjä, myyntityö

Millainen on itsetuntosi ja itsetietämyksesi?

Maanantai 19.10.2015 - Pauli Vuorio

paulivuorio_blogi.jpgNiin työ- kuin yksityiselämässä kaikkein tukevin jalusta on terve itsetunto. Heikolla itsetunnolla varustettu ihminen heijastaa ympärilleen huonoa oloa, syyllistyy ylilyönteihin ja kohtelee toisia huonosti, jotta pystyisi salaamaan omat heikkoutensa. Tasapainoinen ihminen tietää arvonsa, tuntee voimavaransa, osaa ottaa ne käyttöön ja kehittää itseään. Hän ei helposti loukkaannu eikä häkelly, vaan hallitsee tilanteen kuin tilanteen. Uskallan väittää, että kukaan ei voi tässä toimia ns.saavutetulla edulla. Itsetuntoa täytyy huoltaa.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, itsetunto, itsetietämys, minäkuva, myyjä, myynti, myyntityö

Koneet korvaavat ihmisiä töissä. Erityisesti myyjä on uhattuna.

Maanantai 12.10.2015 - Pauli Vuorio

paulivuorio_blogi.jpgTaas kerran, tällä kertaa tämän kuun Iltalehdessä oli juttua miten tietokoneistuminen uhkaa kymmeniä ammatteja. Eniten on ennustettu vaarassa olevan matalapalkkaiset ja vähänkoulutetut työt, joista yksi on puhelinmyyjät tai usein tarkennettuna puhelin- ja asiakaspalvelukeskusten myyjät. Tälläkään kertaa ei ollut mitään kahdesta asiasta:

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyjä, myyntityö

Huhut myyjien kuolemasta ovat suuresti liioiteltuja

Torstai 1.10.2015 - Pauli Vuorio

paulivuorio_blogi.jpgTänään ja mitä todennäköisimmin tulevaisuudessa kilpailu on raivokkaampaa ja määrätietoisempaa kuin milloinkaan ennen, koska tietoa ja tarjontaa on enemmän. Nimenomaan tästä syystä siinä ratkaisevassa tilanteessa, kun asiakas on tekemisissä kanssasi henkilökohtaisesti tai kun otat yhteyttä asiakkaaseen tai tapaat asiakkaita, universaalit aktiivisen henkilökohtaisen myynnin taidot ovat äärimmäisen arvokkaita. Niiden oppeja voidaan myös siirtää ja jalostaa muunkinlaiseen myyntiin kuin sellaiseen, jossa on kyse henkilökohtaisesta kontaktista asiakkaan kanssa.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyjä, myyntityö

Sanotaan, että myyntityö on yksinkertaista. Miksi sitä kuitenkin niin harvat osaavat?

Maanantai 31.8.2015 - Pauli Vuorio

paulivuorio_blogi.jpgTämän päivän myynnin ja tulevaisuudenkin supersankari on asiantuntija. Ja jokaisen asiantuntijan täytyy myös mielellään olla vähintään mukana myynnissä. Karrikoidun myyntykin ja saarnaajan aika on ohi monilla aloilla, on kuitenkin paljon opittavaa heiltäkin, eikä niin, kuin usein kuulee puhuttavan näistä halveksuttavasti. Todellisuudessa todellinen myyntitykki ei ole koskaan ollutkaan se lipevä, teennäinen tyrkyttävä, ei pidä sekoittaa näitä myyjään. Ne ovat tunnusmerkkejä yritteliäistä ihmisistä, mutta kuitenkin myyjäkokelaista. Joskus valitettavasti täysin vääristä luuloista tehdä  myyntitityötä, joskus vääristä ihmisistäkin.  

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyntityö, työ, myyjä, myyntitykki

Joko sitä on myyjä tai sitten ei ole

Torstai 2.4.2015 - Pauli Vuorio

pauliblogikuva.jpgMoni uskoo liikaakin otsikon väittämään. Että myyntikyvyt olisivat synnynnäisiä, on onneksi vain legendaa. Yhtä hyvin voisi väittää, että joku on synnynnäinen hitsari, sihteeri, posteljooni, mitä vain. Että mikään kirja tai valmennus ei auta, vaan kaikki valmiudet saadaan jo syntymässä. Tietenkin ihmisten lähtöasetelmat voivat olla hyvinkin erilaisia ja matkat hyvin eripituisia. Kaikista ei tule hyvä hitsareita, sihteerejä eikä posteljoonejakaan. Myyntityö ei ole mikään poikkeus, kaikista ei tule parhaita myyjiä, ei aina edes hyviä myyjiä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyjä, myyntityö,

Myynti- Kartoitus

Torstai 12.3.2015 - Pauli Vuorio

pauliblogikuva.jpgTärkeä vaihe myynnin portaissa on kartoituskysymysten teko. Parhaita ovat avoimet kysymykset, sillä silloin asiakkaan vastausten on oltava kertovia. Avoimet kysymykset alkavat esimerkiksi kysymyssanoilla mitä, kuinka ja millaisia. ”Mitä kaikkea teidän yrityksenne tekee?” ”Kuinka laajalla alueella yrityksenne toimii?” ”Millaisia teidän asiakkaanne ovat?”

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyjä, myyntitaito

Myyjä- Huhuilla on valtava voima- Niin on totuudellakin

Torstai 5.3.2015 - Pauli Vuorio

pauliblogikuva.jpgKaikki myyntitekniikat, myyntisapluunat, hyvät opit ja tuotetietous ovat myyjän työvälineitä. Työkalupakissa onkin hyvä olla paljon välineitä. Jos myyntipuheet tulevat koneellisesti etkä ole aidosti läsnä, ihmiset kyllä tuntevat sen.

Oman persoonan täytyy olla mukana siten, ettet esitä sellaista mitä et oikeasti ole tai missä et ole kokonaan mukana. Myyjällä pitää olla sisäinen tuli hommassa mukana. Ja arvotkin on hyvä ellei jopa välttämätöntä olla kunnossa.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyjä, myyntitaito

Mikä on aktiivisessa myynnissä on muuttunut?

Torstai 26.2.2015 - Pauli Vuorio

pauliblogikuva.jpgKylmäkontaktit, tuputtaminen, tyrkyttäminen ilman että asiakkaaseen luodaan ensin mitään suhdetta ovat useimmille historiaa ja ne ovat olleet yleensä huonoja tai ainakin raskaita malleja historiassakin. Tavat joilla luodaan suhde asiakkaisiin ovat hyvin samankaltaisia siinä puhelinsoitossa tai tapaamisessa asiakkaan kanssa jossa käytät itseäsi myyntivälineenä, mutta se milloin käytät itseäsi tähän , eli mistä ja miten saadaan liidejä on useimmille muuttunut. Useimmille se on muuttunut ja muuttuu yhä radikaalimmin.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyjä, myyntitaito

Myyjä on kuollut? Eläköön myyjä!

Torstai 19.2.2015 - Pauli Vuorio

pauliblogikuva.jpgMaailmassa monta on myymätöntä asiaa, se vielä hämmästyttää kummastuttaa myös digitaalistakin markkinoijaa. Niin kauan, kuin ihminen on ihminen ja  tarvitsemme ja haluamme olla ihmisten kanssa suoraan tekemisissä  aktiiviselle  henkilökohtaiselle myyntityölle on tarvetta.

Digitaalisuus muuttaa kuitenkin  varmasti erittäin merkittävästi myyntiä. Se on jo muuttanut ja jatkoa seuraa. Monille tämä tarkoittaa vähintään tehtävän muuttumista ja joillekin aivan varmasti alan vaihtumista myyntityöstä johonkin muuhun. Entistä useammin myyjän oleelliseen tehtävään kuuluu hallita myös sosiaalisen median viestintään liittyviä taitoja ja vähintään ne ovat myynnin tukivälineitä, prospektien ja  liidien hankinnassa ja myös suoraan kaupan tekemisessä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyjä, myyntitaito

Huhut myyjän kuolemasta ovat suuresti liioiteltuja

Torstai 12.2.2015 - Pauli Vuorio

pauliblogikuva.jpgHuhut myyjien kuolemasta tai katoamisesta ovat suuresti liioiteltuja. Kun päivittyy käsitys mitä myynti , myyjiä tarvitaan enemmän kuin koskaan ennen.

Tänään ja mitä todennäköisimmin tulevaisuudessa kilpailu on raivokkaampaa ja määrätietoisempaa kuin milloinkaan ennen, koska tietoa ja tarjontaa on enemmän ja myyjiä on enemmän.
Ja nimenomaan tästä syystä siinä ratkaisevassa tilanteessa, kun asiakas on tekemisissä kanssasi henkilökohtaisesti tai kun otat yhteyttä asiakkaan henkilökohtaisesti tai tapaat asiakkaita universaalit aktiivisen henkilökohtaisen myynnin taidot ovat äärimmäisen arvokkaita.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyjä, myyntitaito

Ammattimainen myyjä- Tärkeämpi kuin koskaan

Torstai 5.2.2015 - Pauli Vuorio

pauliblogikuva.jpgMitä sanoisit, jos omaksumalla yhden taidon voisit menestyä paremmin? Useimmissa tapauksissa aktiivinen myyntityö on edelleen välttämätöntä ja tärkeämpää kuin koskaan.

Erilaiset ja eri taustaiset ihmiset tarvitsevat myyntitaitoja. Tosiasiassa myyntitaitoja tarvitsee ihan jokainen ihminen elämässään. Aivan erityisesti myyntitaitoja tarvitsee jokainen yrittäjä ja nykyään lähes jokainen asiantuntija myyntitteleillä toimivien lisäksi.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyjä, myyntitaito

Kun Joulupukki puhuu, on syytä kuunnella

Tiistai 23.12.2014 - Pauli Vuorio

pukki.jpgHyvä puhe vaikuttaa monen keinon avulla. Puhujan uskottavuus ja vetoavuus, asia, tunteisiin vetoaminen, oikea ajoitus. Erityisesti se, että tietää kenelle puhuu mahdollistaa keinojen vaikuttavan käyttämisen. Kun puhe tulee sydämestä olet todennäköisemmin pidemmällä, kuin arvaatkaan. Olennaista on myös, että osaa kiteyttää sanomansa lyhyeen ja ymmärrettävään muotoon. Aitoa kuuntelemista ja kuulemista unohtamatta.

On jopa uskomaton asia, etteivät kaikki usko miten eri asiat vaikuttavat, vaan ajattelevat liikaa mihin itse uskovat eivätkä ota tarpeeksi huomioon, että vastaanottaja ei ole oma itse. Vain asiasisältö ei vaikuta siihen mihin uskotaan ja kuten tiedämme hyvänkin tarinan saa pilalle huonolla kerronnalla. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että vain sananhelinällä tai kaunopuheisuudella pääsisi pitkälle.Retoriikka on on paljon muuta ja retoriset kysymykset ja mainittu kaunopuheisuus ovat vain pieni osa siitä. Myöskin argumentaatio ja väittelytaito ovat vain osa kokonaisuutta, joskin tietyissä tilanteissa jopa kaikkein oleellisimpia. Puhujalla ja viestijällä on oltava asiaa ja ja hän tietää kenelle viestii. Puheviestinnässä onkin mahdollista olla kaikki keinot käytössä nonverbaalinen viestintä mukaan luettuna. Yleensä onkin, tahdoimme tai emme. Se on ehkä silloin voimakkain viestinnän muoto.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, puhe, puhetaito, joulu, joulupukki

Kaiken perusta on myynti

Maanantai 3.11.2014 - Pauli Vuorio

paulivuorioblogi_paakirjoitus.jpgMyynti on yrityksen avaintoimintoja. Kun yritys saa myyntiä, se mahdollistaa sen, että jatkossakin yritys ylipäätään voi pidemmän päälle olla olemassa.

Myynti on se keino, jolla maamme talous voi nousta. Myynti saa aikaan talouskasvua ja työpaikkoja.

Tänä päivänä puhutaan siitä uhasta, että netti, tekoäly tai teknologia ylipäätään korvaa ihmisen, ja että se on uhka erityisesti myyjille.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyjä, myyntityö,

Kaupanteko muuttuu

Keskiviikko 30.4.2014 - Pauli Vuorio

paulivuorioblogi_paakirjoitus.jpgSuomi on myynnin kehitysmaa, muutamista loistavista tuloksistakin huolimatta. Niin on moni muukin , jolla viittaan siihen että  esim. maailman tunnetuimpiin kuuluvan yritysvalmentajan Brian Tracyn mukaan  jopa 70 % ei oikeastaan kouluta myyjiään lainkaan.

Onko siis mikään ihme jos muut keinot ajaisivat ohi, jos pelkästään tämän takia?

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyjä, myyntityö,

Mihin katoavat myyjät menevät?

Keskiviikko 23.4.2014 - Pauli Vuorio

paulivuorioblogi_paakirjoitus.jpgGartner on ennustanut, että USA:n 18 miljoonasta myyjästä 15 miljoonaa saa etsiä muita töitä vuoteen 2020 mennessä. Tätä tulkitaan mm niin, että vain viidennes saa siis pitää työpaikkansa. Suomessa on n. 80 000 B2B-myyjää. Gartnerin logiikalla heitä poistuisi n. 66 000.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyjä, myyntityö,

Vanhemmat kirjoitukset »