Blogin arkisto

Sanotaan, että myyntityö on yksinkertaista. Miksi sitä kuitenkin niin harvat osaavat?

Share |

Maanantai 31.8.2015 - Pauli Vuorio


paulivuorio_blogi.jpgTämän päivän myynnin ja tulevaisuudenkin supersankari on asiantuntija. Ja jokaisen asiantuntijan täytyy myös mielellään olla vähintään mukana myynnissä. Karrikoidun myyntykin ja saarnaajan aika on ohi monilla aloilla, on kuitenkin paljon opittavaa heiltäkin, eikä niin, kuin usein kuulee puhuttavan näistä halveksuttavasti. Todellisuudessa todellinen myyntitykki ei ole koskaan ollutkaan se lipevä, teennäinen tyrkyttävä, ei pidä sekoittaa näitä myyjään. Ne ovat tunnusmerkkejä yritteliäistä ihmisistä, mutta kuitenkin myyjäkokelaista. Joskus valitettavasti täysin vääristä luuloista tehdä  myyntitityötä, joskus vääristä ihmisistäkin.  

Myyjätkin ovat ihmisiä ja tekevät virheitä, myyjien jokaisen tiedonpuutteeseen ja taidon puutteeseen tai käytökseen vain tartutaan ja se muistetaan. Muut saavat olla erehtyväisiä ihmisiä, mutta myyjän pitäisi olla täydellinen ihminen. Suomessa. Kun etsitään syyllistä, se on ensimmäiseksi lähes aina myyjä. Digitaalisen myynnin opeissa luodaan asiakkaaseen suhde ja sitten vasta myydään. Sanotaan ettei tehdä niin kuin "myyntitykit". Tänä päivänä myynti kaipaa maassamme arvostusta, jota se ei ole vielä koskaan tarpeeksi  täällä saanut kuten muualla. Tätä ei edesauta myynnin historian väärentäminen.

Sanotaan, että myyntityö on yksinkertaista. Miksi sitä kuitenkin niin harvat osaavat?

Todelliset myyntitykit ovat aina tehneet niin, että ovat luoneet suhteen. Parhaimmat käyttävät aikansa energiansa ja taitonsa 80% suhteen ( luottamuksen ) rakentamiseen ja heidän ei tarvitse käyttää kuin 20% kaupan päättämiseen. Suurin osa tekee ja on ennenkin tehnyt juuri toisinpäin. Eli 80% tekee tyrkyttävästi, teknisesti väärin, teennäisesti ja vaikka mitä.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että sinun pitäisi hurrata, kun tulet ensitapaamisesta ilman kauppoja! Yksi esimerkki mitä voimme oppia vanhoilta kunnon myyntimiehiltä ( ja naisilta) on kaupanpäätös taidot ja sen, että kun kauppa on mahdollista lyödä lukkoon, se myös lyödään.

Yksi asia on, että erityisesti myyntityössä työaikana pitää tehdä töitä. Se on parhaimmillaan erittäin hyvin palkattua ahkeran ihmisen työtä ja huonoimmillaan huonosti palkattua laiskan ihmisen hommaa. Tuloksen tekemisen tarvetta et pääse myynnissä karkuun olit yrittäjä, johtaja, asiantuntija tai palkattu myyntihenkilö.

Tänä päivänä myynti kaipaa maassamme arvostusta, jota se ei ole vielä koskaan tarpeeksi  täällä saanut kuten muualla. Tähän tärkeä askel on positiivinen suhtautuminen myyntitoimenpiteisiin. Me kaikki elämme suoraan tai välillisesti myynnistä. Vai mitä arvelet tapahtuvan jos kukaan ei myisi kellekään mitään?.

Tarvitsemme intoa myyntiin -Kauppojen tekeminen on elinehto.

Pauli Vuorio
Kirjoittaja on yrittäjä, pitkän linjan myyntimies, Aktiivisen henkilökohtaisen myyntikouluttaja, jonka viimeisin kirja on Myynnin Kultainen Kirja.

Otetta Myynnin kultaisesta kirjasta ( Myynnin kultainen kirja - Maailman johtavan elossaolevan myyntikouluttajan ajatuksia myynnistä )

Parhaat myyjät osaavat luonnostaan (luonnollisesti) ja helposti ”ystävystyä”prospektin kanssa, kun taas huonoimmat myyjät eivät osaa. Niiden välillä,kuinka paljon pidät itsestäsi ja kuinka hyvin tulet toimeen ihmisten kanssa, on myös suora yhteys. Kaikki työ, mitä teet kehittääksesi itsekunnioitustasi,moninkertaistaa ystävyystekijää ja sinusta tulee entistä menestyneempi myyjä.Jos taas valehtelet työnantajallesi tai vaimollesi olevasi sairaana, itsekunnioituksesi menee alaspäin ja sitä huonommin myyt.

Avainsana myymisessä on innostus. Sen vaikutus on ainakin 51 prosenttia klousaamiskyvystä.
Suora yhteys on seuraavien asioiden välillä: kuinka paljon pidät itsestäsi, itsekunnioitus ja kuinka innostunut olet. Voittamisen kokemus (se tunne!) ontärkeä ja siitä on hyötyä, kun sen käyttää oikein. Joka kerta, kun klousaamme kaupan,itsekunnioituksemme nousee, kykymme esiintyä ja toimia tehokkaasti paranee.

www.kultainenkirja.fi

Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyntityö, työ, myyjä, myyntitykki


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini