Esiintymistaito kuntoon: Kehonkieli paljastaa todelliset tunteesiPerjantai 17.3.2023 - Eila Mäntyjärvi Puhetaitoon ei kuulu vain se, mitä puhut, vaan myös se, miten puhut. Kehonkielellä voi luoda vakuuttavuutta, mutta epävarma tai ristiriitainen kehonkieli voi myös murentaa sitä ja saada kuulijat epäilemään sanomaasi. Siksi on tärkeää, että kehonkieli puhuu samaa kieltä sanojen kanssa. Kehonkieli paljastaa, mitä oikeasti tunnemme ja ajattelemme; ajatuksemme ja tunteemme ikään kuin ”vuotavat” huomaamattamme ulos. Hyvin nopeat reaktiot näkyvät ennen niiden peittämistä niin sanottuina mikroilmeinä. Jotta luomme puhujina uskottavuutta, meidän täytyy seistä sanojemme takana myös tunnetasolla. Esiintymiskammoiselle kehonkielen hallinta tarkoittaa sitä, että jos hän onnistuu tsemppaamaan itseensä luottamusta ja positiivista asennetta, varmuus huokuu myös ulospäin eikä jännitys näy yhtä pahasti kuulijoille – jos lainkaan. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Esihenkilö, esimies, johtaminen, viestintä, puhetaito, kuuntelu, tunneäly, vuorovaikutus, palaute, kannutaminen, kehittäminen, alainen, työyhteisö, johtaminen, päällikkö, delegointi, esiintyminen, kehonkieli, nonverbaalinen viestintä, vastaanotto |
7 vinkkiä, joilla saat tiimisi loistamaanMaanantai 16.1.2023 - Eila Mäntyjärvi Esihenkilöviestintä ja esihenkilön vuorovaikutustaidot ovat ratkaisevassa roolissa siinä, miten hyvin tiimi työskentelee ja miten hyvin sen tavoitteet täyttyvät. Esihenkilön viestintä- ja vuorovaikutustaidot vaikuttavat työilmapiiriin, työssä viihtymiseen ja sitä kautta yrityksen tai organisaation tuloksiin. Hyvillä vuorovaikutus- ja viestintätaidoilla esihenkilö saa tiiminsä loistamaan! (Postaus sisältää lopussa myös kaupallisia linkkejä. Ne on merkitty *merkillä) Kahdenkeskinen keskustelu on ”rikkainta” viestintää, koska silloin voit keskittyä täysin keskustelukumppanisi sanalliseen ja sanattomaan viestintään |
2 kommenttia . Avainsanat: Esihenkilö, esimies, johtaminen, viestintä, puhetaito, kuuntelu, tunneäly, vuorovaikutus, palaute, kannutaminen, kehittäminen, alainen, työyhteisö, johtaminen, päällikkö, delegointi, esiintyminen, kehonkieli, nonverbaalinen viestintä, vastaanotto |
Pidä vaikuttava puhe - muista eetos, paatos ja logos!Keskiviikko 26.10.2022 - Eila Mäntyjärvi Hyvä puhe vangitsee kuulijansa ja jää mieleen. Mutta mistä syntyy puhe-esityksen voima? Yhteistyökumppanini Pauli Vuorio kertoo jokaisessa Vaikuttava puhe ja esiintyminen -koulutuksessamme yli kaksi tuhatta vuotta vanhoista vaikuttavan puheen peruspilareista eli eetoksesta, paatoksesta, logoksesta ja kairoksesta. Esittelen ne nyt myös Enerzian blogissa! Antiikin Kreikassa vaikuttaneen retoriikan eli puhetaidon kehittäjän Aristoteleen mukaan puheen voima syntyy ethoksesta, toisin sanoen puhujan olemuksesta, pathoksesta eli tunteiden herättämisestä sekä logoksesta eli vakuuttavasta ja loogisesti jäsennellystä sisällöstä. Ethoksen, pathoksen ja logoksen toimivasta yhteispelistä syntyy kairos, toimiva ajoitus, jolla puhuja vakuuttaa kuulijansa. |
4 kommenttia . Avainsanat: Esihenkilö, esimies, johtaminen, viestintä, puhetaito, kuuntelu, tunneäly, vuorovaikutus, palaute, kannutaminen, kehittäminen, alainen, työyhteisö, johtaminen, päällikkö, delegointi, esiintyminen, kehonkieli, nonverbaalinen viestintä, vastaanotto |
Johda viisaasti: 10 vinkkiä toimivampaan esihenkilöviestintäänMaanantai 6.6.2022 - Eila Mäntyjärvi
Johtamisella ja esihenkilötyöllä on valtava rooli työssä viihtymisessä, yhteisiin tavoitteisiin sitoutumisessa ja tuloksen tekemisessä. Johtaminen ja esihenkilötyö ovat mitä suurimmassa määrin viestintää, joten ei ole ihme, että suurimmassa osassa organisaatioita sisäinen viestintä on yksi suurimpia kehittämisen kohteita. |
2 kommenttia . Avainsanat: Esihenkilö, esimies, johtaminen, viestintä, puhetaito, kuuntelu, tunneäly, vuorovaikutus, palaute, kannutaminen, kehittäminen, alainen, työyhteisö, johtaminen, päällikkö, delegointi, esiintyminen, kehonkieli, nonverbaalinen viestintä, vastaanotto |
HissipuheKeskiviikko 17.7.2019 - Kari Vahtolammi Hissipuheen pitäminen on taito, jossa hyvä idea tai tuote paketoidaan parin kolmen minuutin esitykseksi. Kolme minuutia on hyvin lyhyt aika vakuuttaa vastapuoli oman iden kannattavuudesta. Hissipuhe on itsellekkin hyvin uusi asia eli en ikinä ole pitänyt tuollaista kolmen minuutin puhetta, jossa pyrin vakuuttamaan vastapuolen oman ideani, tuotteeni tai vaikkapa oman osaamiseni tasosta. Ja siksi päätin hiukan tutkia millainen on hyvä hissipuhe. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, puhe, hissipuhe, ensivaikutelma, puhetyyli, puhetaito |
Juntit pois puhelinmyynnistä!Torstai 1.12.2016 - Eila Mäntyjärvi Kännykän soitto herättää minut linja-auton unettavasta hurinasta. "Täällä Päivi Pälättäjä Gyne-Vakuutuksesta hei. Oletko kuullut, että tutkimusten mukaan peräti joka kymmenes suomalainen nainen sairastuu rintasyöpään ja sinun ikäisilläsi riski on peräti…". |
3 kommenttia . Avainsanat: myynti, puhelinmyynti, asiakaspalvelu, yritys, myyjä, asiakaspalvelija, puhelinmyyjä, puhelinmarkkinointi, telemarkkinointi, telemarkkinoija, myyntityö |
Aitous ja persoona myyvätTorstai 29.9.2016 - Juha Ahola Puljujärvi veti ihmisten sympatiat puolelleen, vaikka englannin kieli ei taittunut erityisen sujuvasti ja tulkki auttoi haastattelussa. Miksi? Koska Jesse ei yrittänyt peitellä tai häpeillyt sitä, että englannin kieli ei ole hänen vahvuuksiaan. Hän veti hymy huulilla haastattelussa ja näytti, että tällainen minä vain olen. Kuulen kymmeniä hissipuheita viikossa. Hissipuheisiin valmennetaan niin, että koeta erottua, saa aikaan wow-ilmiö, pidä huoli, että hissipuheesi jää mieleen. Helpommin sanottu kuin tehty. Sosiaaliset normit ajavat meitä itse asiassa pitämään varsin formaalin esityksen – sellaisen, ettemme erottuisi massasta. Näin tulemme helpommin hyväksytyksi. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, myyntipuhe, hissipuhe |
Insinööri ja tarinankertomisen taitoKeskiviikko 18.11.2015 - Kari Vahtolammi Vanha hiukan pyöreä insinööri makaa sängyllä ja lukee violettikantista kirjaa. Pohtii, harmaantuvat kulmakarvat rypistyy ja aina väliin kuuluu hiljainen huokaus. Pitäisikö hänenkin oppia kertomaan tarinoita pelkän tiukan faktan sijaan. Insinööri kääntää kylkeä ja jatkaa lukemista, huokaa hiljalleen ja pohtii tarinoiden vaikutusta. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, tarina, narratiivi, kerronta, puhetaito |
Rupattelu hyvä pohja keskustelun syntymiselle, eikä paskanjauhantaa!Perjantai 4.9.2015 - Juha Ahola Smalltalk on paskanpuhumista, pintaliitoa ja millloin mitäkin, kun suomalaisilta kysytään? Usein törmään mielipiteisiin, että smalltalkin kaltainen rupattelu mielletään amerikkalaiseksi pintaliitämiseksi. No, miten sitten pitäisi toimia? Tehdä niinkuin eräs NLP:stä höyrähtänyt “syvällinen pohtija”? |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, dialogi, keskustelu, puhekulttuuri, rupattelu, väittely |
Kun Joulupukki puhuu, on syytä kuunnellaTiistai 23.12.2014 - Pauli Vuorio Hyvä puhe vaikuttaa monen keinon avulla. Puhujan uskottavuus ja vetoavuus, asia, tunteisiin vetoaminen, oikea ajoitus. Erityisesti se, että tietää kenelle puhuu mahdollistaa keinojen vaikuttavan käyttämisen. Kun puhe tulee sydämestä olet todennäköisemmin pidemmällä, kuin arvaatkaan. Olennaista on myös, että osaa kiteyttää sanomansa lyhyeen ja ymmärrettävään muotoon. Aitoa kuuntelemista ja kuulemista unohtamatta. On jopa uskomaton asia, etteivät kaikki usko miten eri asiat vaikuttavat, vaan ajattelevat liikaa mihin itse uskovat eivätkä ota tarpeeksi huomioon, että vastaanottaja ei ole oma itse. Vain asiasisältö ei vaikuta siihen mihin uskotaan ja kuten tiedämme hyvänkin tarinan saa pilalle huonolla kerronnalla. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että vain sananhelinällä tai kaunopuheisuudella pääsisi pitkälle.Retoriikka on on paljon muuta ja retoriset kysymykset ja mainittu kaunopuheisuus ovat vain pieni osa siitä. Myöskin argumentaatio ja väittelytaito ovat vain osa kokonaisuutta, joskin tietyissä tilanteissa jopa kaikkein oleellisimpia. Puhujalla ja viestijällä on oltava asiaa ja ja hän tietää kenelle viestii. Puheviestinnässä onkin mahdollista olla kaikki keinot käytössä nonverbaalinen viestintä mukaan luettuna. Yleensä onkin, tahdoimme tai emme. Se on ehkä silloin voimakkain viestinnän muoto. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, puhe, puhetaito, joulu, joulupukki |
Millainen mörkö siellä toisessa päässä luuria on? Älä jää hieromaan järvisimpukkaa!Perjantai 8.8.2014 - Juha Ahola Puhelinmyyjä saa liki kirjaimellisesti korvilleen tuon tuostakin! Moni asiakas projisoi turhautumisensa ja itse aiheuttamansa kiireen tai aiemmat heikot kokemukset puhelinmyyjän niskaan. Myyjän tuleekin tunnistaa, milloin vastassa on sellainen mörkö, jonka kanssa jumppaamiseen ei kannata käyttää aikaansa. Nämä möröt tulee erottaa niistä, jotka kuulostavat möröltä, mutta kenties eivät kiinnostu, koska ajoitus on huono tai lähestymistapa ei osunut heti oikeaan. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, puhelinmyynti, kuuntelu, kiinnostus |
Kun uskot, että kauppa tulee se tulee varmemminTiistai 12.11.2013 - Pauli Vuorio Myynnissä jos jossain on itseään toteuttavia ennusteita. Ja ne todella toteuttavat itseään. Yksi esimerkki on puhelimessa tehtävä kaupan käynti tai kun käytetään puhelinta tapaamisten sopimiseen.Tämä on tärkeä asia, koska monet kokenneetkin myyjät pelkäävät puhelinta, heillä on siitä ihmeellisiä uskomuksia pelkoja ja joillain puhelinkammokin. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyjä, puhelinkammo, asiakas |
Näin helpotat puhelimitse tapahtuvaa asiakastapaamisten sopimistaMaanantai 8.7.2013 - Heikki Luoma Tapaamisten sopiminen puhelimitse on monelle kokeneelle myyjälle ehkä se vastenmielisin myynnin tehtävä. Sen tekemistä vältellään jopa aktiivisesti ja varsinkin passiivisesti. Tuosta syystä on syntynyt yrityspalveluja, jotka tarjoavat ulkoistettua tapaamisten sopimista. Kuuntelin erään tuollaisen yrityksen toimitusjohtajan esitystä eräässä yleisötilaisuudessa. Yleisön joukosta esitettiin kysymys, kumpi on parempi, soittaa itse vai ulkoistaa? Olin itsekin miettinyt monasti samaa ja odotin mielenkiinnolla toimitusjohtajan vastausta. |
6 kommenttia . Avainsanat: Heikki Luoma, asiakastapaamisten sopiminen, cold call, itsensä johtaminen, myynti myyntiprosessi, myyntisoitto, puhelimitse tapahtuva asiakastapaamisten sopiminen, puhelinmyynti, soittaminen, tapaamisten sopiminen, uusasiakashankinta |
Kun Joulupukki puhuu, on syytä kuunnellaPerjantai 21.12.2012 - Pauli Vuorio Hyvä puhe vaikuttaa monen keinon avulla. Puhujan uskottavuus ja vetoavuus, asia, tunteisiin vetoaminen, oikea ajoitus. Erityisesti se, että tietää kenelle puhuu mahdollistaa keinojen vaikuttavan käyttämisen. Kun puhe tulee sydämestä olet todennäköisemmin pidemmällä, kuin arvaatkaan. Olennaista on myös, että osaa kiteyttää sanomansa lyhyeen ja ymmärrettävään muotoon. Aitoa kuuntelemista ja kuulemista unohtamatta. On jopa uskomaton asia, etteivät kaikki usko miten eri asiat vaikuttavat, vaan ajattelevat liikaa mihin itse uskovat eivätkä ota tarpeeksi huomioon, että vastaanottaja ei ole oma itse. Vain asiasisältö ei vaikuta siihen mihin uskotaan ja kuten tiedämme hyvänkin tarinan saa pilalle huonolla kerronnalla. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että vain sananhelinällä tai kaunopuheisuudella pääsisi pitkälle.Retoriikka on on paljon muuta ja retoriset kysymykset ja mainittu kaunopuheisuus ovat vain pieni osa siitä. |
1 kommentti . Avainsanat: Pauli Vuorio, puhe, puhetaito, joulu, joulupukki |
Tahallinen väärinymmärtäminen on taitolajiMaanantai 13.8.2012 - Taru Jousia Suomessa on valloillaan tahallisen väärinymmärtämisen kulttuuri. Se ei ole eteenpäin vievää rakentavaa vuorovaikutusta, joka kasvattaa osallistujien välistä luottamusta ja uskottavuutta vaan päinvastoin – tahallinen väärinymmärtäminen vie pohjan uskottavuudelta ja luotettavuudelta. Se ei ole hedelmällistä dialogia, joka auttaa oppimaan ja ymmärtämään. Se on asenteiden ja ennakkoluulojen kyllästämien päänsisäisten mörköjen ulospäästämistä. Tahallinen väärinymmärtäminen ei pyri ymmärtämään, mitä toisella on sanottavaa. Se pyrkii vahvistamaan omaa maailmankatsomusta ja omia ennakkoluuloja. Kun tälläinen tapa viestiä ottaa pikkusormen, se vie helposti koko käden, kuten jossain Suomen kolkissa näyttää nyt käyneen. |
13 kommenttia . Avainsanat: Taru Jousia, puheviestintä, viestintä, vuorovaikutus |
Otatsä naiselta pataan?Maanantai 28.6.2010 - Kari Uoti Oikeusasiamies antoi huomautuksen hätäkeskuspäivystäjälle, joka kysyi hätäkeskukseen soittaneelta, otatsä naiselta pataan? Oikeusasiamiehen mielestä hätäkeskuspäivystäjän tulee olla puheissaan ja käytöksessään korostetun asiallinen, siis viranomainen ei saa tiedustella ottelijoitten keskinäisiä suhteita, siis missä sarjassa herra painii ja painiiko rouva samassa sarjassa.
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Uoti, hätäpuhelu, tasa-arvo, sukupuoli, miehisyys, naiseus, perheväkivalta |
Kivat sulle ja ei väkisinPerjantai 11.12.2009 - Kirsi Kyllönen Tiedän - aihe on kaluttu moneen kertaan, mutta nyt on kerta kaikkiaan pakko purkautua aiheesta puhelinmyynnin ja -työskentelyn kultainen käytös. Itsekin työskentelen puheammatissa, toimittajana, ja satun toki toisinaan soittamaan haastateltavalleni niin sanotusti väärään aikaan. En tietenkään ennalta sovittua haastattelua tehdessäni, vaan sen ajankohtaa sopiessani. Satojen ellei tuhansien juttujen kokemuksella välillä vastaajan päästä kuuluu ärräpäitä, joskus sammallustakin ja onpa korvat ainakin kertaalleen punoittaneet ihan haistattelustakin. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kirsi Kyllönen, puhelinmyynti, asiakaspalvelu |
Pelkuri vai peluriKeskiviikko 2.12.2009 - Maria Lehtiniemi Toimenkuvaani kuuluu yritysasiakkaiden tavoittelu puhelimitse. En myy mitään, vaan tarjoan mahdollisuutta riskittömään ja maksuttomaan yhteistyöhön. Puhelun alussa esittelen itseni omalla ja yrityksen nimellä, jonka jälkeen pyydän saada langan päähän yrityksen toimitusjohtajan tai markkinoinnista vastaavan. Useimmiten kaikki etenee jouhevasti, keskusteluyhteys syntyy ja yhteistyöhön joko ryhdytään, tai sitten ei. Toisinaan toki asian päätökseen saattaminen vaatii useammankin kuin yhden keskustelun. |
3 kommenttia . Avainsanat: Maria Lehtiniemi, asiakaspalvelu, puhelinkäyttäytyminen, kohteliaisuus |
Me ihmiset olemme erilaisia jo pelkästään äänemme kauttaTorstai 24.9.2009 - Pauli Vuorio Sosiaaliset tyyppi- ja tyylitypologiat perustuvat käyttäytymistieteellisiin tutkimuksiin. Niitä on myös sovellettu menestyksellisesti erilaisissa myynti- ja markkinointiohjelmissa, erityisesti Yhdysvalloissa. Mikään pyhä totuus ne eivät ole. |
4 kommenttia . Avainsanat: Pauli Vuorio, sosiaalinen tyyppi, sosiaalinen tyyli, tyylitypologia, ääni, äänenkäyttö, retoriikka, puheoppi |
Hello hello hello - ne pienet erotTorstai 20.8.2009 - Miia Godvin Manner-Euroopan kierroksen jälkeen Isoon-Britanniaan muutto tuntuu lähes kotiinpaluulta. Monien suomalaisten tapaan eurooppalaisten eli "eurojen" ajatellaan täälläkin löytyvän ihan jostain muualta, lähinnä patonginpurijoiden ja schnitzelinkäristäjien naapurustosta. Monet tavat, makumieltymykset ja varsinkin sopivan sarkastinen huumori saa solahtamaan arkipäivän kuvioihin täällä melkein huomaamatta. Toisinaan kuitenkin tuntuu, että vastapuolen kanssa ei olla edes samalla planeetalla, samasta Unionista puhumattakaan. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Miia Godvin, Iso-Britannia, kulttuurierot, tavat, työskentely ulkomailla, aikakäsitys, opastus, puheenaiheet, small talk, eurooppalaisuus |