Blogin arkisto

Juntit pois puhelinmyynnistä!

Share |

Torstai 1.12.2016 - Eila Mäntyjärvi


Kännykän soitto herättää minut linja-auton unettavasta hurinasta. "Täällä Päivi Pälättäjä Gyne-Vakuutuksesta hei. Oletko kuullut, että tutkimusten mukaan peräti joka kymmenes suomalainen nainen sairastuu rintasyöpään ja sinun ikäisilläsi riski on peräti…".

Toivun vasta kolmannessa lauseessa ymmärtämään, mistä on kysymys: "Hei, en minä...", yritän pistää väliin. "Kerroinko jo tästä suurenmoisesta vakuutuksesta, joka pälä pälä…Se maksaa vain 420 euroa vuodessa ja tarjous on voimassa vain tänään!"

Myyjä vetää henkeä ja onnistun sanomaan nopeasti, ettei minua kerta kaikkiaan kiinnosta. "Tämä puhelu nauhoitetaan. Teidän ei tarvitse tehdä mitään. Lasku tilaamastanne vakuutuksesta tulee viikon sisällä suoraan kotiinne, helppoa ja kätevää!" Myyjä hehkuttaa. "Mutta en minä ole mitään tilannut!" Tuohdun tosissani. "Nytkö alatte perua? Kuten sanoin, puhelu nauhoitetaan…" Myyjä sanoo jäiseen äänensävyyn. "Kuten sanoin, en osta mitään!" lähes karjaisen puhelimeen. "No, (närkästynyt tauko), ei sitten. Päivän jatkoja!" Myyjä lyö luurin korvaani.

Jään miettimään, tuliko nauhoitukseen luvattua mitään, jonka edes etäisesti voisi tulkita tilaukseksi. Kaduttaa jo koko puhelimeen vastaaminen. Näytöllä näkyi ihan asiallinen numero, joten en osannut epäillä puhelinmyyjän olevan asialla.

Ilmaisia irtosuhteita ei ole

Muistin saman tien pari aikaisempaa tapausta, joissa minulle oli tarjottu ilmaiseksi "paria näytenumeroa" jostain lehdestä tai tuotteesta ilman sitoumuksia. Kuinkas kävikään

Parin ilmaisen näytenumeron jälkeen tuotteen tilaus jatkui automaattisesti ja pian postiluukusta kolahti kestotilauksen lasku. Kun soitin yrityksen asiakaspalveluun, olin yhtäkkiä kestotilaaja. "Tilauksenne jatkuu automaattisesti toistaiseksi, koska ette irtisanonut sitä kahden ilmaisen näytenumeron jälkeen. Jos irtisanotte tilauksenne nyt, maksatte laskun vain siltä ajalta, kun olette vastaanottaneet normaalihintaisen tuotteen." Eli tarjous, joka "ei sido mihinkään" velvoitti peruuttamaan tilauksen. Nastaa. Olisi kannattanut nauhoittaa puhelu, koska siinä ei mainittu kestotilauksesta mitään. Hampaita kiristellen maksoin laskut ja vannoin, ettei koskaan enää.

En usko olevani ainoa höynäytetty. Harva kehtaa keskeyttää toisen puhetulvaa, saati lyödä luuria tylysti korvaan. Moni on päätynyt "kokeilemaan" jotain tuotetta sillä ehdolla, ettei se sido mihinkään. Yhtä moni on karvaasti saanut kokea, että kokeilu päätyykin kestotilaukseen, jonka purkaminen on hankalaa. Yleensä pitää maksaa yksi tai useampi normaalihintainen tuote, ennen kuin tilauksesta pääsee irti.

Varsinkin vanhempia ihmisiä puhelinmyyjien on helppo vetää kuin pässiä narusta ja saada puhuttua tilaajaksi. Huonokuntoinen eläkeläinen ei muista, kehtaa tai osaa perua tilausta. Turhaa tavaraa saattaa tulla viikkojen ajan ennen kuin omainen tai joku hoitajista puuttuu asiaan.

Harva tietää, että kuluttajasuojalain mukaan asiakasta ei saa koukuttaa kestotilaajaksi harhaanjohtavilla tai epäselvillä mielikuvilla tilauksen määräaikaisuudesta. Puhelinmyyntiin pätee kahden viikon harkinta-aika, jonka puitteissa asiakkaalla on oikeus peruuttaa sopimus joko ilmoittamalla siitä tai palauttamalla tavara elinkeinonharjoittajalle.

Onneksi hyviäkin puhelinmyyjiä on. Heitä, jotka kysyvät jo alussa, onko hyvä aika puhua ja jotka ymmärtävät, jos tuote ei kiinnosta. Hyvä myyjä osaa päättää puhelun niin, että siitä ei jää paha mieli. Hyvältä puhelinmyyjältä minä tilaan mielelläni, sillä tiedän, mitä olen ostamassa, mihin hintaan ja mihin olen sitoutumassa. Häneltä tilaan toistekin.

Eila Mäntyjärvi

Avainsanat: myynti, puhelinmyynti, asiakaspalvelu, yritys, myyjä, asiakaspalvelija, puhelinmyyjä, puhelinmarkkinointi, telemarkkinointi, telemarkkinoija, myyntityö


Kommentit

17.11.2008 13.38  Kuluttajavirastolla on ohjeistus asiaan

Ainakin Kuluttajavirastolla on ohjeita, että harhaanjohtaminen on laissa kielletty. Kuluttajan on jo puhelun alussa saatava tieto siitä, että tarkoituksena on tuotteen markkinointi eikä esimerkiksi arvontavoitosta ilmoittaminen...
Yksi perusasia on, että puhelinkeskustelua ei voi ainakaan tämän ohjeen mukaan aloittaa korostetusti esimerkiksi lahjalupauksella niin, että tarjouksen sisältö maksullisine osuuksineen jää toisarvoiseen asemaan...
Asiakasta ei saa koukuttaa myöskään kestotilaajaksi harhaanjohtavilla tai epäselvillä mielikuvilla määräaikaisuudesta....
Näyttövelvollisuus on yrityspuolella siitä, että tilaus vastaa todellisuuudessa telemarkkinoijan myyntipuheita...
Kuluttajavirastosta saa varmaan lisää tietoa...

21.11.2008 9.54  Oon tosi hyvä

Sehän on hyvä vaan, että suurin osa on ammattitaidottomia, niin on meille ammattitaitoisille tilausta !

25.1.2017 12.37  Ymmärrän, mutta silti ärsyttää

Ei ole kyllä mitään pahempaa kuin puhelinmyyjät. Mutta voin kuvitella, että vielä kuluttajaa kamalampaa on olla itse puhelinmyyjä. En periatteesta ikinä tilaa mitään puhelinkaupustelijoilta, sillä siinä jäävät ne ehdot aika vähälle huomiolle ja "ilmaisista näytteistä" tosiaan tuleekin jotain aivan muuta. Mutta pitäisi muistaa, että ei se ole puhelinmyyjän vika. Minullakin on pimeä menneisyys asiakaspalvelussa, eikä siinä asiakkaille ehtinyt/voinut/saanut sen vertaa suun vuoroa, että olisi aina pystynyt tilausehdot kokonaan selvittämään.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini