Blogin arkisto

Esiintymistaito kuntoon: Kehonkieli paljastaa todelliset tunteesi

Perjantai 17.3.2023 - Eila Mäntyjärvi

Puhe

Puhetaitoon ei kuulu vain se, mitä puhut, vaan myös se, miten puhut. Kehonkielellä voi luoda vakuuttavuutta, mutta epävarma tai ristiriitainen kehonkieli voi myös murentaa sitä ja saada kuulijat epäilemään sanomaasi. Siksi on tärkeää, että kehonkieli puhuu samaa kieltä sanojen kanssa.

Kehonkieli paljastaa, mitä oikeasti tunnemme ja ajattelemme; ajatuksemme ja tunteemme ikään kuin ”vuotavat” huomaamattamme ulos. Hyvin nopeat reaktiot näkyvät ennen niiden peittämistä niin sanottuina mikroilmeinä.

Jotta luomme puhujina uskottavuutta, meidän täytyy seistä sanojemme takana myös tunnetasolla. Esiintymiskammoiselle kehonkielen hallinta tarkoittaa sitä, että jos hän onnistuu tsemppaamaan itseensä luottamusta ja positiivista asennetta, varmuus huokuu myös ulospäin eikä jännitys näy yhtä pahasti kuulijoille – jos lainkaan.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Esihenkilö, esimies, johtaminen, viestintä, puhetaito, kuuntelu, tunneäly, vuorovaikutus, palaute, kannutaminen, kehittäminen, alainen, työyhteisö, johtaminen, päällikkö, delegointi, esiintyminen, kehonkieli, nonverbaalinen viestintä, vastaanotto

7 vinkkiä, joilla saat tiimisi loistamaan

Maanantai 16.1.2023 - Eila Mäntyjärvi

Puhe

Esihenkilöviestintä ja esihenkilön vuorovaikutustaidot ovat ratkaisevassa roolissa siinä, miten hyvin tiimi työskentelee ja miten hyvin sen tavoitteet täyttyvät. Esihenkilön viestintä- ja vuorovaikutustaidot vaikuttavat työilmapiiriin, työssä viihtymiseen ja sitä kautta yrityksen tai organisaation tuloksiin. Hyvillä vuorovaikutus- ja viestintätaidoilla esihenkilö saa tiiminsä loistamaan!

(Postaus sisältää lopussa myös kaupallisia linkkejä. Ne on merkitty *merkillä)

Kahdenkeskinen keskustelu on ”rikkainta” viestintää, koska silloin voit keskittyä täysin keskustelukumppanisi sanalliseen ja sanattomaan viestintään

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Esihenkilö, esimies, johtaminen, viestintä, puhetaito, kuuntelu, tunneäly, vuorovaikutus, palaute, kannutaminen, kehittäminen, alainen, työyhteisö, johtaminen, päällikkö, delegointi, esiintyminen, kehonkieli, nonverbaalinen viestintä, vastaanotto

Pidä vaikuttava puhe - muista eetos, paatos ja logos!

Keskiviikko 26.10.2022 - Eila Mäntyjärvi

Puhe

Hyvä puhe vangitsee kuulijansa ja jää mieleen. Mutta mistä syntyy puhe-esityksen voima?

Yhteistyökumppanini Pauli Vuorio kertoo jokaisessa Vaikuttava puhe ja esiintyminen -koulutuksessamme yli kaksi tuhatta vuotta vanhoista vaikuttavan puheen peruspilareista eli eetoksesta, paatoksesta, logoksesta ja kairoksesta. Esittelen ne nyt myös Enerzian blogissa!

Antiikin Kreikassa vaikuttaneen retoriikan eli puhetaidon kehittäjän Aristoteleen mukaan puheen voima syntyy ethoksesta, toisin sanoen puhujan olemuksesta, pathoksesta eli tunteiden herättämisestä sekä logoksesta eli vakuuttavasta ja loogisesti jäsennellystä sisällöstä. Ethoksen, pathoksen ja logoksen toimivasta yhteispelistä syntyy kairos, toimiva ajoitus, jolla puhuja vakuuttaa kuulijansa.

Lue lisää »

4 kommenttia . Avainsanat: Esihenkilö, esimies, johtaminen, viestintä, puhetaito, kuuntelu, tunneäly, vuorovaikutus, palaute, kannutaminen, kehittäminen, alainen, työyhteisö, johtaminen, päällikkö, delegointi, esiintyminen, kehonkieli, nonverbaalinen viestintä, vastaanotto

Johda viisaasti: 10 vinkkiä toimivampaan esihenkilöviestintään

Maanantai 6.6.2022 - Eila Mäntyjärvi

EILA_LOKKA.jpg

Johtamisella ja esihenkilötyöllä on valtava rooli työssä viihtymisessä, yhteisiin tavoitteisiin sitoutumisessa ja tuloksen tekemisessä. Johtaminen ja esihenkilötyö ovat mitä suurimmassa määrin viestintää, joten ei ole ihme, että suurimmassa osassa organisaatioita sisäinen viestintä on yksi suurimpia kehittämisen kohteita.

Tässä blogissa saat kymmenen vinkkiä, joilla voit kehittää esihenkilöviestintääsi, kommentoithan, jos olet eri mieltä!

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Esihenkilö, esimies, johtaminen, viestintä, puhetaito, kuuntelu, tunneäly, vuorovaikutus, palaute, kannutaminen, kehittäminen, alainen, työyhteisö, johtaminen, päällikkö, delegointi, esiintyminen, kehonkieli, nonverbaalinen viestintä, vastaanotto

Mihin esimiestä, johtajaa, valmentajaa tai sparraajaa tarvitaan?

Tiistai 3.5.2022 - Juha Ahola

juhaahola.jpgEräs alainen toimitti esimiehelleen valmistelemansa kirjallisen esityksen pyydetystä suunnitteilla olevasta projektista.

Esimies kysyi muutaman tunnin kuluttua alaiseltaan:

”Oletko tehnyt parhaasi tämän esityksen eteen?”

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, esimies, esimiestyö, johtaminen

Tukea - mutta myös vastuuta

Maanantai 8.8.2016 - Aira Wallin

ailawallin.jpgHyvän johtajan ominaisuuksiin kuuluu taito kuunnella, tukea ja kannustaa alaistaan - saada alainen käyttämään koko potentiaalinsa ja joskus vähän ylikin. Tämä kuuluu tämän päivän johtamiskeskusteluun kuin nenä päähän. Näitä myönteisiä ja rakentavia ulottuvuuksia käy kieltäminen.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Aira Wallin, johtaja, esimies, esimiestyö, luottamus, työ, työyhteisö

3 tilannetta, jolloin korjaavaa palautetta ei saa antaa

Perjantai 29.4.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgMilloin ei saa antaa korjaavaa palautetta?

  • Kostoksi tai ilkeilläksesi
    • Motiivin pitää olla ekologinen. Kosto tai ilkeily ovat vääriä motiiveja. Palautteen pitää aina auttaa palautteen saajaa.
  • Tunnekuohussa/suutuksissa – anna aaltojen hiukan rauhoittua
    • Tunnekuohussa asiat vääristyvät ja helposti jo käsiteltyjä vanhoja asioita tulee nostettua esille. Kun tekee ”väyryset”, antaa palautteen varmasti paremmin ja yhteistä kenttää kasvattaen.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, johtaja, esimies, esimiestyö, johtaminen

7 estettä korjaavan palautteen antamiselle

Perjantai 22.4.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgKorjaavan palautteet esteitä

  • Epäonnistumisen pelko
    • Palautteen antaja pelkää, että palaute ei johda oikeaan muutokseen ja toinen vain loukkaantuu.
  • Oman reaktion pelko
    • Palautteen antaja pelkää, mitä, jos toinen suuttuu tai rupeaa itkemään

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, johtaja, esimies, esimiestyö, johtaminen

Johtajan ja esimiehen rooliin kuuluu päätöksenteko

Perjantai 18.3.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpg”Mitä tekisin työntekijän kanssa, joka ei tunnu motivoituvan, vaikka olemme tehneet yhtä ja toista hänen kanssaan?”
”Mitä tarkalleen ottaen olette tehneet?”
”On perehdytetty, pidetty useita henkilökohtaisia tapaamisia, sparrattu, eikä mikään tunnu tepsivän. Mitä tehdä?”
”Olisko aika antaa varoitus tai jopa potkut?”

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, organisaatio, johtaja, esimies, esimiestyö

Valta-asema pitäisi ansaita myös urheiluseuroissa

Perjantai 5.2.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpg”Kansa päättää, kuka johtaa!”

Yrityksissä, yhdistyksissä, urheiluseuroissa (ylipäätään erilaisissa yhteisöissä) organisaation kehityksen lasikattona on johdon kypsyys. Kypsymätön johtaja pelkää kompetenssin kasvua ja nk. itseään ”viisaampien” mukaantuloa tai ylipäätään sitä, että vastuuta jaetaan yhä useammille ihmisille. Lojaliteetti johdon tekemiä valintoja kohtaan alkaa rakoilla, kun ”rivissä” aletaan huomata, että johto onkin kehityksen jarruna. Kompetenssia löytyisi pienemmissä rooleissa, jopa ”rivissä” olevilta enemmän.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, organisaatio, johtaja, esimies, esimiestyö

Myyntijohtajan keino - valmentamalla vaikuttaa myyjän käyttäytymiseen

Maanantai 25.1.2016 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgJohtaminen on vaikuttamista johdettavien käyttäytymiseen. Ellei vaikutusta ole, ei johtamista ole.

Johtajalla on useita vaikuttamiskeinoja. Keinot voivat perustua:

  • henkilökohtaiseen karismaan
  • tulevaisuuden uskon luomiseen
  • käskemiseen ja määräilyyn
  • rankaisuun
  • uhkailuun ja lahjontaankin

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, johtaminen, coaching, valmennus, esimiestyö

Miksi esimiehen on tarjouduttava auttamaan alaistaan?

Maanantai 21.12.2015 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgSuomalaisissa yrityksissä vältellään riskin ottamista. Näin ainakin väitetään ja luultavasti väitteessä on perää vaikka mitään tutkimusta asiasta ei ole näkynyt.

Mistä riskin välttely sitten johtuu?

Ensinnäkin yritystoiminta sinällään on riskipitoista ja yritykset pyrkivät pienentämään riskiä monin tavoin. Markkinoita tutkitaan, asiakkailta kysellään, tehdään investointilaskelmia ja laaditaan suunnitelmia, joiden avulla pyritään pienentämään epäonnistumisen mahdollisuutta.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Heikki Luoma, esimies, esimiestyö, johtaminen, riski, riskinhallinta

Syytetylle oikeus puolustautua? Olemme liian innokkaita tuomitsemaan?

Perjantai 4.12.2015 - Juha Ahola

juhaahola.jpgTunne menee järjen edelle. Olimme esikoistyttäremme Ellan futisturnauksessa. Eräässä ottelussa tyttäremme sai pelinohjaajalta positiivista huomiota ottelun jälkeen vihreän kortin muodossa. Se annetaan reilulle, joukkuetta tsemppaavalle pelaajalle tms.

Hetken päästä itku ”pitkästä” ilosta.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, esimies, esimiestyö, johtaminen, vaikuttaminen

Johtaja, esimies, tarvitset kastelukannun - huolehdi puutarhastasi

Perjantai 21.8.2015 - Juha Ahola

juhaahola.jpgKastelukannu. Mitä sillä tehdään? Kastellaan kukkia ja kasveja, jotta ne saavat riittävästi vettä. Toisia kukkia ja kasveja kastellaan enemmän, toisia vähemmän.

Legendaarinen, viime vuosisadan parhaaksi johtajaksi valittu, Jack Welch puhui johtajuudesta vuosi sitten Suomen vierailullaan. Mieleeni jäi hänen puheestaan kastelukannu. Hän kertoi, että johtajan tehtävä on kulkea “kastelukannu kädessään” työyhteisössä ja kastella kukakin “kukkaa/kasvia”. Näin toimimalla johtajan tai esimiehen asenne on mentaalisesti oikea. Hänen tehtävä on luoda olosuhteet onnistumisille, ja ruokkia onnistumisen kulttuuria auttamalla ihmisiä loistavaan.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, johtaja, esimies, esimiestyö, johtaminen

Henkilöstöjohtamisen tavoitteet

Tiistai 21.7.2015 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgIstuin eilen illalla henkilöstöjohtamisen tentissä. Tämä on osa omia opiskelujani, joilla tähtään uusien taitojen oppimiseen eli haluan ymmärtää johtamista myös yliopistotasoisen koulutuksen kautta. Ja tämän kurssin avulla pyrin avaamaan itselleni näkemystä siitä, mitä on hyvä henkilöstöjohtaminen.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, johtaminen, esimiestyö, henkilöstöjohtaminen

Johtajuus on vaikuttamista tunnetasolla

Perjantai 12.6.2015 - Juha Ahola

juhaahola.jpgTee lista viidestä johtajasta, joita eniten ihailet. He voivat toimia liiketaloudessa, sosiaalisen median piirissä, politiikassa, teknologian piirissä, tieteessä tai millä hyvänsä alalla. Mikä saa sinut ihailemaan näitä ihmisiä? On enemmän kuin todennäköistä, että ihailusi viime kädessä perustuu johonkin muuhun kuin heidän saavutuksiinsa, olivatpa ne kuinka häikäiseviä hyvänsä. Voisi melkeinpä lyödä vetoa, että jokainen henkilö listalla vetoaa sinuun nimenomaan tunteen tasolla.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, esimies, esimiestyö, johtaminen, vaikuttaminen

Noin 20 hengen yrityksen on alettava organisoitua

Maanantai 11.5.2015 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgMuistan hallituksen puheenjohtajan Teron sanat edelleen, vaikka hän sanoi ne monia vuosia sitten. Tero sanoi, että yrityksen kasvaessa noin 20 henkilön yritykseksi sen on muutettava toimintatapaansa tai tulee vaikeuksia. Meitä oli silloin 10.

Työssäni olen huomannut, että Teron sanat pitävät paikkansa. Joissakin yrityksissä vaikeuksia esiintyy, tai ne tunnistetaan aikaisemmin kuin toisissa, mutta Teron 20 henkeä on aika hyvä peukalosääntö.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, esimies, hierarkia, kasvu, organisaatio, organisoituminen, pk-yritys, toimintatapa

Esimiehen vallasta ja vallan puutteesta

Maanantai 9.3.2015 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgValta on sitä, että yhdellä ihmisellä on mahdollisuus vaikuttaa asioihin, joilla on merkitystä toiselle ihmiselle tai ryhmälle. Yritysmaailmassa vallan ajatellaan usein olevan esimiehillä. Silloin kyse on aseman mukana tuomasta vallasta.

Käytännössä vallan olemus on usein paljon monimutkaisempi. Esimies ei välttämättä omaa valtaa juuri lainkaan. Hän ei pysty vaikuttamaan alaistensa asioihin.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Heikki Luoma, esimies, esimiestyö, hierarkia, säännöt, valta, vastuu

Jos asiakaslähtöisyydestä on paljon hyötyä, niin miksi yritykset eivät sitten toteuta sitä? Osa 3

Torstai 5.2.2015 - Harkki Karkkila

harrikarkkila.jpgHenkiset voimavarat riittämättömät

Asiakaslähtöisyys on erityisesti asennetta; ihmisistä ja heidän tekemisistään, yrittämisestä, hoksaamisestaan yms riippuvaa. Yksi suurimmista syistä saattaa olla myös esimiesten ja työtovereiden riittämätön kypsyys, omanarvontunnon puute, kateus, pelko oman uran hidastumisesta, omien ambitioiden saavuttamisen vaikeutumisesta. Ovatko yrityksen resurssit riittävät vaativaan muutos- ja kehitystyöhön?

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Harri Karkkila, asiakaslähtöisyys, johtaminen, esimiestyö

Jos asiakaslähtöisyydestä on paljon hyötyä, niin miksi yritykset eivät sitten toteuta sitä? Osa 2

Torstai 29.1.2015 - Harkki Karkkila

harrikarkkila.jpgAsiakaslähtöisyys ei tehoa (kokemukset)

Varsin yleistä on, että yritys on yrittänyt kehittyä asiakaslähtöisemmäksi, mutta laihoin tuloksin. Huonoin kokemus on silloin, jos prosessi on pysäytetty siinä vaiheessa, kun kustannukset ovat suurelta osaltaan toteutuneet, mutta tuloksia ei vielä tunnu – silloin saadaan vain tappioita. Yleisimpiä epäonnistumisen syitä voivat olla:

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Harri Karkkila, asiakaslähtöisyys, johtaminen, esimiestyö

Vanhemmat kirjoitukset »