Esiintymistaito kuntoon: Kehonkieli paljastaa todelliset tunteesiPerjantai 17.3.2023 - Eila Mäntyjärvi Puhetaitoon ei kuulu vain se, mitä puhut, vaan myös se, miten puhut. Kehonkielellä voi luoda vakuuttavuutta, mutta epävarma tai ristiriitainen kehonkieli voi myös murentaa sitä ja saada kuulijat epäilemään sanomaasi. Siksi on tärkeää, että kehonkieli puhuu samaa kieltä sanojen kanssa. Kehonkieli paljastaa, mitä oikeasti tunnemme ja ajattelemme; ajatuksemme ja tunteemme ikään kuin ”vuotavat” huomaamattamme ulos. Hyvin nopeat reaktiot näkyvät ennen niiden peittämistä niin sanottuina mikroilmeinä. Jotta luomme puhujina uskottavuutta, meidän täytyy seistä sanojemme takana myös tunnetasolla. Esiintymiskammoiselle kehonkielen hallinta tarkoittaa sitä, että jos hän onnistuu tsemppaamaan itseensä luottamusta ja positiivista asennetta, varmuus huokuu myös ulospäin eikä jännitys näy yhtä pahasti kuulijoille – jos lainkaan. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Esihenkilö, esimies, johtaminen, viestintä, puhetaito, kuuntelu, tunneäly, vuorovaikutus, palaute, kannutaminen, kehittäminen, alainen, työyhteisö, johtaminen, päällikkö, delegointi, esiintyminen, kehonkieli, nonverbaalinen viestintä, vastaanotto |
7 vinkkiä, joilla saat tiimisi loistamaanMaanantai 16.1.2023 - Eila Mäntyjärvi Esihenkilöviestintä ja esihenkilön vuorovaikutustaidot ovat ratkaisevassa roolissa siinä, miten hyvin tiimi työskentelee ja miten hyvin sen tavoitteet täyttyvät. Esihenkilön viestintä- ja vuorovaikutustaidot vaikuttavat työilmapiiriin, työssä viihtymiseen ja sitä kautta yrityksen tai organisaation tuloksiin. Hyvillä vuorovaikutus- ja viestintätaidoilla esihenkilö saa tiiminsä loistamaan! (Postaus sisältää lopussa myös kaupallisia linkkejä. Ne on merkitty *merkillä) Kahdenkeskinen keskustelu on ”rikkainta” viestintää, koska silloin voit keskittyä täysin keskustelukumppanisi sanalliseen ja sanattomaan viestintään |
2 kommenttia . Avainsanat: Esihenkilö, esimies, johtaminen, viestintä, puhetaito, kuuntelu, tunneäly, vuorovaikutus, palaute, kannutaminen, kehittäminen, alainen, työyhteisö, johtaminen, päällikkö, delegointi, esiintyminen, kehonkieli, nonverbaalinen viestintä, vastaanotto |
Pidä vaikuttava puhe - muista eetos, paatos ja logos!Keskiviikko 26.10.2022 - Eila Mäntyjärvi Hyvä puhe vangitsee kuulijansa ja jää mieleen. Mutta mistä syntyy puhe-esityksen voima? Yhteistyökumppanini Pauli Vuorio kertoo jokaisessa Vaikuttava puhe ja esiintyminen -koulutuksessamme yli kaksi tuhatta vuotta vanhoista vaikuttavan puheen peruspilareista eli eetoksesta, paatoksesta, logoksesta ja kairoksesta. Esittelen ne nyt myös Enerzian blogissa! Antiikin Kreikassa vaikuttaneen retoriikan eli puhetaidon kehittäjän Aristoteleen mukaan puheen voima syntyy ethoksesta, toisin sanoen puhujan olemuksesta, pathoksesta eli tunteiden herättämisestä sekä logoksesta eli vakuuttavasta ja loogisesti jäsennellystä sisällöstä. Ethoksen, pathoksen ja logoksen toimivasta yhteispelistä syntyy kairos, toimiva ajoitus, jolla puhuja vakuuttaa kuulijansa. |
4 kommenttia . Avainsanat: Esihenkilö, esimies, johtaminen, viestintä, puhetaito, kuuntelu, tunneäly, vuorovaikutus, palaute, kannutaminen, kehittäminen, alainen, työyhteisö, johtaminen, päällikkö, delegointi, esiintyminen, kehonkieli, nonverbaalinen viestintä, vastaanotto |
Johda viisaasti: 10 vinkkiä toimivampaan esihenkilöviestintäänMaanantai 6.6.2022 - Eila Mäntyjärvi
Johtamisella ja esihenkilötyöllä on valtava rooli työssä viihtymisessä, yhteisiin tavoitteisiin sitoutumisessa ja tuloksen tekemisessä. Johtaminen ja esihenkilötyö ovat mitä suurimmassa määrin viestintää, joten ei ole ihme, että suurimmassa osassa organisaatioita sisäinen viestintä on yksi suurimpia kehittämisen kohteita. |
2 kommenttia . Avainsanat: Esihenkilö, esimies, johtaminen, viestintä, puhetaito, kuuntelu, tunneäly, vuorovaikutus, palaute, kannutaminen, kehittäminen, alainen, työyhteisö, johtaminen, päällikkö, delegointi, esiintyminen, kehonkieli, nonverbaalinen viestintä, vastaanotto |
Mihin esimiestä, johtajaa, valmentajaa tai sparraajaa tarvitaan?Tiistai 3.5.2022 - Juha Ahola Eräs alainen toimitti esimiehelleen valmistelemansa kirjallisen esityksen pyydetystä suunnitteilla olevasta projektista. Esimies kysyi muutaman tunnin kuluttua alaiseltaan: ”Oletko tehnyt parhaasi tämän esityksen eteen?” |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, esimies, esimiestyö, johtaminen |
Tukea - mutta myös vastuutaMaanantai 8.8.2016 - Aira Wallin Hyvän johtajan ominaisuuksiin kuuluu taito kuunnella, tukea ja kannustaa alaistaan - saada alainen käyttämään koko potentiaalinsa ja joskus vähän ylikin. Tämä kuuluu tämän päivän johtamiskeskusteluun kuin nenä päähän. Näitä myönteisiä ja rakentavia ulottuvuuksia käy kieltäminen. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Aira Wallin, johtaja, esimies, esimiestyö, luottamus, työ, työyhteisö |
3 tilannetta, jolloin korjaavaa palautetta ei saa antaaPerjantai 29.4.2016 - Juha Ahola Milloin ei saa antaa korjaavaa palautetta?
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, johtaja, esimies, esimiestyö, johtaminen |
7 estettä korjaavan palautteen antamisellePerjantai 22.4.2016 - Juha Ahola Korjaavan palautteet esteitä
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, johtaja, esimies, esimiestyö, johtaminen |
Johtajan ja esimiehen rooliin kuuluu päätöksentekoPerjantai 18.3.2016 - Juha Ahola ”Mitä tekisin työntekijän kanssa, joka ei tunnu motivoituvan, vaikka olemme tehneet yhtä ja toista hänen kanssaan?”
”Mitä tarkalleen ottaen olette tehneet?”
”On perehdytetty, pidetty useita henkilökohtaisia tapaamisia, sparrattu, eikä mikään tunnu tepsivän. Mitä tehdä?”
”Olisko aika antaa varoitus tai jopa potkut?”
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, organisaatio, johtaja, esimies, esimiestyö |
Valta-asema pitäisi ansaita myös urheiluseuroissaPerjantai 5.2.2016 - Juha Ahola ”Kansa päättää, kuka johtaa!” Yrityksissä, yhdistyksissä, urheiluseuroissa (ylipäätään erilaisissa yhteisöissä) organisaation kehityksen lasikattona on johdon kypsyys. Kypsymätön johtaja pelkää kompetenssin kasvua ja nk. itseään ”viisaampien” mukaantuloa tai ylipäätään sitä, että vastuuta jaetaan yhä useammille ihmisille. Lojaliteetti johdon tekemiä valintoja kohtaan alkaa rakoilla, kun ”rivissä” aletaan huomata, että johto onkin kehityksen jarruna. Kompetenssia löytyisi pienemmissä rooleissa, jopa ”rivissä” olevilta enemmän. |
1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, organisaatio, johtaja, esimies, esimiestyö |
Myyntijohtajan keino - valmentamalla vaikuttaa myyjän käyttäytymiseenMaanantai 25.1.2016 - Heikki Luoma Johtaminen on vaikuttamista johdettavien käyttäytymiseen. Ellei vaikutusta ole, ei johtamista ole. Johtajalla on useita vaikuttamiskeinoja. Keinot voivat perustua:
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, johtaminen, coaching, valmennus, esimiestyö |
Miksi esimiehen on tarjouduttava auttamaan alaistaan?Maanantai 21.12.2015 - Heikki Luoma Suomalaisissa yrityksissä vältellään riskin ottamista. Näin ainakin väitetään ja luultavasti väitteessä on perää vaikka mitään tutkimusta asiasta ei ole näkynyt. Mistä riskin välttely sitten johtuu? Ensinnäkin yritystoiminta sinällään on riskipitoista ja yritykset pyrkivät pienentämään riskiä monin tavoin. Markkinoita tutkitaan, asiakkailta kysellään, tehdään investointilaskelmia ja laaditaan suunnitelmia, joiden avulla pyritään pienentämään epäonnistumisen mahdollisuutta. |
1 kommentti . Avainsanat: Heikki Luoma, esimies, esimiestyö, johtaminen, riski, riskinhallinta |
Syytetylle oikeus puolustautua? Olemme liian innokkaita tuomitsemaan?Perjantai 4.12.2015 - Juha Ahola Tunne menee järjen edelle. Olimme esikoistyttäremme Ellan futisturnauksessa. Eräässä ottelussa tyttäremme sai pelinohjaajalta positiivista huomiota ottelun jälkeen vihreän kortin muodossa. Se annetaan reilulle, joukkuetta tsemppaavalle pelaajalle tms. Hetken päästä itku ”pitkästä” ilosta. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, esimies, esimiestyö, johtaminen, vaikuttaminen |
Johtaja, esimies, tarvitset kastelukannun - huolehdi puutarhastasiPerjantai 21.8.2015 - Juha Ahola Kastelukannu. Mitä sillä tehdään? Kastellaan kukkia ja kasveja, jotta ne saavat riittävästi vettä. Toisia kukkia ja kasveja kastellaan enemmän, toisia vähemmän. Legendaarinen, viime vuosisadan parhaaksi johtajaksi valittu, Jack Welch puhui johtajuudesta vuosi sitten Suomen vierailullaan. Mieleeni jäi hänen puheestaan kastelukannu. Hän kertoi, että johtajan tehtävä on kulkea “kastelukannu kädessään” työyhteisössä ja kastella kukakin “kukkaa/kasvia”. Näin toimimalla johtajan tai esimiehen asenne on mentaalisesti oikea. Hänen tehtävä on luoda olosuhteet onnistumisille, ja ruokkia onnistumisen kulttuuria auttamalla ihmisiä loistavaan. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, johtaja, esimies, esimiestyö, johtaminen |
Henkilöstöjohtamisen tavoitteetTiistai 21.7.2015 - Kari Vahtolammi Istuin eilen illalla henkilöstöjohtamisen tentissä. Tämä on osa omia opiskelujani, joilla tähtään uusien taitojen oppimiseen eli haluan ymmärtää johtamista myös yliopistotasoisen koulutuksen kautta. Ja tämän kurssin avulla pyrin avaamaan itselleni näkemystä siitä, mitä on hyvä henkilöstöjohtaminen. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, johtaminen, esimiestyö, henkilöstöjohtaminen |
Johtajuus on vaikuttamista tunnetasollaPerjantai 12.6.2015 - Juha Ahola Tee lista viidestä johtajasta, joita eniten ihailet. He voivat toimia liiketaloudessa, sosiaalisen median piirissä, politiikassa, teknologian piirissä, tieteessä tai millä hyvänsä alalla. Mikä saa sinut ihailemaan näitä ihmisiä? On enemmän kuin todennäköistä, että ihailusi viime kädessä perustuu johonkin muuhun kuin heidän saavutuksiinsa, olivatpa ne kuinka häikäiseviä hyvänsä. Voisi melkeinpä lyödä vetoa, että jokainen henkilö listalla vetoaa sinuun nimenomaan tunteen tasolla. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, esimies, esimiestyö, johtaminen, vaikuttaminen |
Noin 20 hengen yrityksen on alettava organisoituaMaanantai 11.5.2015 - Heikki Luoma Muistan hallituksen puheenjohtajan Teron sanat edelleen, vaikka hän sanoi ne monia vuosia sitten. Tero sanoi, että yrityksen kasvaessa noin 20 henkilön yritykseksi sen on muutettava toimintatapaansa tai tulee vaikeuksia. Meitä oli silloin 10. Työssäni olen huomannut, että Teron sanat pitävät paikkansa. Joissakin yrityksissä vaikeuksia esiintyy, tai ne tunnistetaan aikaisemmin kuin toisissa, mutta Teron 20 henkeä on aika hyvä peukalosääntö. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, esimies, hierarkia, kasvu, organisaatio, organisoituminen, pk-yritys, toimintatapa |
Esimiehen vallasta ja vallan puutteestaMaanantai 9.3.2015 - Heikki Luoma Valta on sitä, että yhdellä ihmisellä on mahdollisuus vaikuttaa asioihin, joilla on merkitystä toiselle ihmiselle tai ryhmälle. Yritysmaailmassa vallan ajatellaan usein olevan esimiehillä. Silloin kyse on aseman mukana tuomasta vallasta. Käytännössä vallan olemus on usein paljon monimutkaisempi. Esimies ei välttämättä omaa valtaa juuri lainkaan. Hän ei pysty vaikuttamaan alaistensa asioihin. |
1 kommentti . Avainsanat: Heikki Luoma, esimies, esimiestyö, hierarkia, säännöt, valta, vastuu |
Jos asiakaslähtöisyydestä on paljon hyötyä, niin miksi yritykset eivät sitten toteuta sitä? Osa 3Torstai 5.2.2015 - Harkki Karkkila Henkiset voimavarat riittämättömätAsiakaslähtöisyys on erityisesti asennetta; ihmisistä ja heidän tekemisistään, yrittämisestä, hoksaamisestaan yms riippuvaa. Yksi suurimmista syistä saattaa olla myös esimiesten ja työtovereiden riittämätön kypsyys, omanarvontunnon puute, kateus, pelko oman uran hidastumisesta, omien ambitioiden saavuttamisen vaikeutumisesta. Ovatko yrityksen resurssit riittävät vaativaan muutos- ja kehitystyöhön? |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Harri Karkkila, asiakaslähtöisyys, johtaminen, esimiestyö |
Jos asiakaslähtöisyydestä on paljon hyötyä, niin miksi yritykset eivät sitten toteuta sitä? Osa 2Torstai 29.1.2015 - Harkki Karkkila Asiakaslähtöisyys ei tehoa (kokemukset)Varsin yleistä on, että yritys on yrittänyt kehittyä asiakaslähtöisemmäksi, mutta laihoin tuloksin. Huonoin kokemus on silloin, jos prosessi on pysäytetty siinä vaiheessa, kun kustannukset ovat suurelta osaltaan toteutuneet, mutta tuloksia ei vielä tunnu – silloin saadaan vain tappioita. Yleisimpiä epäonnistumisen syitä voivat olla: |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Harri Karkkila, asiakaslähtöisyys, johtaminen, esimiestyö |