Blogin arkisto

Esiintymistaito kuntoon: Kehonkieli paljastaa todelliset tunteesi

Perjantai 17.3.2023 - Eila Mäntyjärvi

Puhe

Puhetaitoon ei kuulu vain se, mitä puhut, vaan myös se, miten puhut. Kehonkielellä voi luoda vakuuttavuutta, mutta epävarma tai ristiriitainen kehonkieli voi myös murentaa sitä ja saada kuulijat epäilemään sanomaasi. Siksi on tärkeää, että kehonkieli puhuu samaa kieltä sanojen kanssa.

Kehonkieli paljastaa, mitä oikeasti tunnemme ja ajattelemme; ajatuksemme ja tunteemme ikään kuin ”vuotavat” huomaamattamme ulos. Hyvin nopeat reaktiot näkyvät ennen niiden peittämistä niin sanottuina mikroilmeinä.

Jotta luomme puhujina uskottavuutta, meidän täytyy seistä sanojemme takana myös tunnetasolla. Esiintymiskammoiselle kehonkielen hallinta tarkoittaa sitä, että jos hän onnistuu tsemppaamaan itseensä luottamusta ja positiivista asennetta, varmuus huokuu myös ulospäin eikä jännitys näy yhtä pahasti kuulijoille – jos lainkaan.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Esihenkilö, esimies, johtaminen, viestintä, puhetaito, kuuntelu, tunneäly, vuorovaikutus, palaute, kannutaminen, kehittäminen, alainen, työyhteisö, johtaminen, päällikkö, delegointi, esiintyminen, kehonkieli, nonverbaalinen viestintä, vastaanotto

7 vinkkiä, joilla saat tiimisi loistamaan

Maanantai 16.1.2023 - Eila Mäntyjärvi

Puhe

Esihenkilöviestintä ja esihenkilön vuorovaikutustaidot ovat ratkaisevassa roolissa siinä, miten hyvin tiimi työskentelee ja miten hyvin sen tavoitteet täyttyvät. Esihenkilön viestintä- ja vuorovaikutustaidot vaikuttavat työilmapiiriin, työssä viihtymiseen ja sitä kautta yrityksen tai organisaation tuloksiin. Hyvillä vuorovaikutus- ja viestintätaidoilla esihenkilö saa tiiminsä loistamaan!

(Postaus sisältää lopussa myös kaupallisia linkkejä. Ne on merkitty *merkillä)

Kahdenkeskinen keskustelu on ”rikkainta” viestintää, koska silloin voit keskittyä täysin keskustelukumppanisi sanalliseen ja sanattomaan viestintään

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Esihenkilö, esimies, johtaminen, viestintä, puhetaito, kuuntelu, tunneäly, vuorovaikutus, palaute, kannutaminen, kehittäminen, alainen, työyhteisö, johtaminen, päällikkö, delegointi, esiintyminen, kehonkieli, nonverbaalinen viestintä, vastaanotto

Pidä vaikuttava puhe - muista eetos, paatos ja logos!

Keskiviikko 26.10.2022 - Eila Mäntyjärvi

Puhe

Hyvä puhe vangitsee kuulijansa ja jää mieleen. Mutta mistä syntyy puhe-esityksen voima?

Yhteistyökumppanini Pauli Vuorio kertoo jokaisessa Vaikuttava puhe ja esiintyminen -koulutuksessamme yli kaksi tuhatta vuotta vanhoista vaikuttavan puheen peruspilareista eli eetoksesta, paatoksesta, logoksesta ja kairoksesta. Esittelen ne nyt myös Enerzian blogissa!

Antiikin Kreikassa vaikuttaneen retoriikan eli puhetaidon kehittäjän Aristoteleen mukaan puheen voima syntyy ethoksesta, toisin sanoen puhujan olemuksesta, pathoksesta eli tunteiden herättämisestä sekä logoksesta eli vakuuttavasta ja loogisesti jäsennellystä sisällöstä. Ethoksen, pathoksen ja logoksen toimivasta yhteispelistä syntyy kairos, toimiva ajoitus, jolla puhuja vakuuttaa kuulijansa.

Lue lisää »

4 kommenttia . Avainsanat: Esihenkilö, esimies, johtaminen, viestintä, puhetaito, kuuntelu, tunneäly, vuorovaikutus, palaute, kannutaminen, kehittäminen, alainen, työyhteisö, johtaminen, päällikkö, delegointi, esiintyminen, kehonkieli, nonverbaalinen viestintä, vastaanotto

Johda viisaasti: 10 vinkkiä toimivampaan esihenkilöviestintään

Maanantai 6.6.2022 - Eila Mäntyjärvi

EILA_LOKKA.jpg

Johtamisella ja esihenkilötyöllä on valtava rooli työssä viihtymisessä, yhteisiin tavoitteisiin sitoutumisessa ja tuloksen tekemisessä. Johtaminen ja esihenkilötyö ovat mitä suurimmassa määrin viestintää, joten ei ole ihme, että suurimmassa osassa organisaatioita sisäinen viestintä on yksi suurimpia kehittämisen kohteita.

Tässä blogissa saat kymmenen vinkkiä, joilla voit kehittää esihenkilöviestintääsi, kommentoithan, jos olet eri mieltä!

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Esihenkilö, esimies, johtaminen, viestintä, puhetaito, kuuntelu, tunneäly, vuorovaikutus, palaute, kannutaminen, kehittäminen, alainen, työyhteisö, johtaminen, päällikkö, delegointi, esiintyminen, kehonkieli, nonverbaalinen viestintä, vastaanotto

Älä lähetä sitä persoonatonta mailia, vaan iske iholle nykyaikaisemmin ja henkilökohtaisemmin!

Sunnuntai 14.7.2019 - Juha Ahola

juhaahola.jpgBuukkari soittaa, mutta ei onnistu sopimaan tapaamista. Tuotteeseen/palveluun on kenties kiinnostusta, mutta kalenteri ei ole käsien ulottuvilla. Mitä tekee buukkari?

A) Lupaa laittaa sähköpostilla pari ehdotusta tapaamiselle.

B) Ehdottaa ajankohdan puhelimessa siten, että laittaa vahvistuksen sähköpostilla siitä ja ollaan yhteydessä, jos se ei sovikaan.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, sähköposti, sähköpostimarkkinointi, markkinointiviestintä, massapostitus, spämmi, spam

Henkilökohtaisen arvostelun takana voi olla monenlaisia motiiveja

Torstai 29.9.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgToisinaan asiakkaiden, esimiesten, alaisten, kollegoiden tai yhteistyökumppaneiden toimesta saa kuulla ”kunniansa” ja tosiaan tämä kommunikaatio saattaa lipsahtaa henkilökohtaisen arvostelun puolelle. Tiettyyn rajaan asti tätä voi sietää ja katsoa läpi sormien, mutta mitä tahansa ei tarvitse kuunnella.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, arvostelu, kommunikaatio, viestintä, keskustelu

Some: Ei tekniikkaa vaan ajatustavan muutos

Keskiviikko 1.6.2016 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgHarva pohtii sitä, että ensimmäisistä blogikirjoituksista on jo yli 20 vuotta aikaa. Tai että nykymuotoista bloggaamista kommenteineen on harrastettu jo Open Diaryn viitoittamalla tiellä 16–17 vuotta. Eli vaikka sosiaalinen media terminä on uudehko, niin puitteet sille ovat olleet olemassa lähemmäs parikymmentä vuotta.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, some, sosiaalinen media, blogi, viestintä

K***pää-kirjastotäti? Kun säännöt syrjäyttävät ajattelun

Perjantai 12.2.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgIstuin perjantaina kirjaston hiljaisessa työskentelytilassa nelisen tuntia. Sai todellakin työskennellä häiriöttä, kun salissa oli hiljaista, kuin huopatossutehtaalla. Eräässä vaiheessa kuitenkin syntyi häiriötä nimittäin harmaapäinen eläkeikää lähestyvä kirjastotäti päätti käyttää auktoriteettiasemaa todella fiksusti.

Tästä osansa sai kaksi n. 25 vuotiasta opiskelijaa (naapurintyttö-look), jotka työskentelivät vierekkäin. Työntekijä moitti ”tyttöjen” käytöstä inhottavalla äänensävyllä:

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kirjasto, ajattelu, säännöt, viestintä, kommunikointi

Idioottimaisen helppo tapa saada lisää tilauksia ja tehdä enemmän kauppaa

Perjantai 11.12.2015 - Juha Ahola

juhaahola.jpgMarkkinointiviestintä! Sanan voi määritellä monella tavalla, mutta nyt avaan sanan siten, että kyseessä on viestintää (sitä, mitä tekee ja tarjoaa) markkinoille.

Kerro (muistuta) edes olemassaolostasi niin sekin voi lisätä kaupan määrää!

Taannoin eräs fysioterapeutti lähetti sähköpostin niille asiakkaille, joiden sähköpostin oli jostain syystä sattunut ottamaan talteen. Rekisterin koko oli noin 200. Hauskaa on se, että sähköpostin sisältö oli niinkin huikea kuin ilmoitus sähköpostiosoitteen vaihtumisesta. Seurauksena fyssari sai seuraavan viikon kalenterin täyteen. 200 asiakkaasta työlukuna voidaan käyttää avaamisprosenttina noin 30 (%), joten viestin avasi kenties noin 67 asiakasta. Jos edes 5 % tilaisi palvelua heti niin se tarkoittaisi vähintään 3 asiakasta, joka tarkoittaa yli 150 euron alv:tonta liikevaihtoa (fyssareiden käyntikerrat yleensä 50 euroa tai enemmän). Not so bad, jos ajattelee, että yhden viestin lähettää sähköpostin muutoksesta?! Ja kun todellisuudessa tilauksia tuli enemmän.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kauppa, myynti, myyntityö, markkinointiviestintä

Bloggaamisen lyhyt oppimäärä

Tiistai 1.9.2015 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgYhä useammin sosiaainen media alkaa kuulumaan eri työntekijöiden työnkuvaan. Ja aika usein bloggaaminen on ensimmäinen työkalu sosiaaliseen mediaan tutustuttaessa. Bloggaaminen voi olla muutakin kuin pelkkää asioiden viestintää ja blogia voi hyödyntää muutenkin kuin vain kirjoitusten alustana.

Mutta tällä kerralla käydään läpi vain lyhyt oppimäärä bloggaamisesta. Vaikkakin Katleena Kortesuo ehdottelee bloggaamiselle ammattitutkintoa, niin lyhyemmälläkin oppimäärällä pääsee liikeelle.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, bloggaus, blogi, sosiaalinen media, kirjoittaminen, viestintä

Me ollaan sankareita kaikki, kun silmiin katsotaan - vai ollaanko?

Perjantai 17.7.2015 - Juha Ahola

juhaahola.jpgOlet keskustelemassa jonkun henkilön kanssa ja yhtäkkiä hän alkaakin näpelöidä kännykkäänsä tai hänen katseensa suuntautuu ohitsesi jonnekin kaukaisuuteen.

Tuntuu kuin tällaista tapahtuisi yhä useammin –kokouksissa, aterioilla, jopa intiimeillä coctail-kutsuilla. Katsekontaktin väheneminen näyttäisi olevan kasvava ongelma, myös asiakaspalvelualalla.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kommunikointi, viestintä, samaistuminen

Miten tarjoamalla vähemmän voit myydä enemmän?

Keskiviikko 24.6.2015 - Anja Kadziolka

anjakadziolka.jpgKun lapsi kasvaa ulos vaatteistaan tai leluistaan, ne siirretään syrjään uusien tieltä. Joskus ne eivät pääse nurkkaa pidemmälle. Varastoon, kierrätykseen tai kirpparille kaipaavat tavarat tuijottavat meitä syyttävästi nurkistaan, koska emme osaa luopua niistä.

Kun yrittäjä kasvaa ulos palveluistaan, hän luo uusia. Ja kun opimme jotain uutta, voimme lisätä sen palveluvalikoimaan. Tarjoamme silti vielä vanhojakin palveluita, koska emme osaa luopua niistä. Palveluyritykselle kertyykin uusia palveluita samaa tahtia kuin lapsiperheellä tavaraa.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, markkinointi, viestintä, markkinointiviestintä, mainonta, sosiaalinen media, palvelujen markkinointi

Palvelujen markkinointi - 5 tärkeää asiaa

Keskiviikko 17.6.2015 - Anja Kadziolka

anjakadziolka.jpgPalvelujen markkinointi ei koskaan ole ollut helpompaa ja selkeämpää kuin nykyään. Jokainen markkinointia opiskellut tietää, että kyse on tuotteistuksesta, brändäyksestä ja henkilökohtaisesta myyntityöstä. Kysymyksistä: ”Miten tehdä näkymätön tuote näkyväksi?” ja ”Miten erottua kilpailussa?”.

Viime viikolla muistelin erään yrittäjän kanssa, miten palvelujen markkinointi tehtiin ennen internetiä. Silloin ainoa keino markkinoida oli painetuissa medioissa. Maksettiin mainoksista paikallislehdissä. Graafikko suunnitteli ja painotalo painoi esitteet. Sitten pistettiin koko ystäväpiiri hommiin jakamaan esitteitä postilaatikkoihin. Vietiin julisteita ilmoitustauluille. (Miten paljon aikaa tähänkin käytettiin!?)

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, markkinointi, viestintä, markkinointiviestintä, mainonta, sosiaalinen media, palvelujen markkinointi

Sanojen mahtava voima

Tiistai 9.6.2015 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgTuli aamulla kirjoitettua hiukan ilkikurisesti yhteen LinkedIn:n keskusteluun. Taisin pitää psykologisia testejä kristallipallosta ennustamisena ja rekrytointia hatusta vetämisenä. En vain muistanut, että nykysuomessa ilkirinen kirjoittaminen on pannassa. Eli kaikesta pitää keskustella vakavasti ja asiallisesti.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, teksti, kirjoittaminen, viestintä

Pehmittele samastumissilta äläkä päätä toisten puolesta!

Perjantai 5.6.2015 - Juha Ahola

juhaahola.jpgMuutama vuosi sitten ajattelin, että anoppini on niitä viimeisiä, jotka päästäisivät ulkopuolisen siivoojan asuntoonsa.

“Kyllähän se oma huusholli pitää itse siivota!”

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kommunikointi, viestintä, samaistuminen

Instagram yrityksen markkinoinnissa - 5 vinkkiä

Keskiviikko 3.6.2015 - Anja Kadziolka

anjakadziolka.jpgInstagram on kerännyt viime vuosina paljon uusia käyttäjiä. Myös moni yritys on lähtenyt mukaan jakamaan kuvia toiminnastaan. Instagram tarjoaakin yritykselle hyvän tilaisuuden rakentaa kuvallista tarinaa tekstinä kerrotun rinnalle.

Ei ole vain klisee, että kuva kertoo enemmän, kuin tuhat sanaa. Kuvien käytöllä on markkinoinnissa, erityisesti somessa, suuri merkitys yrityksen imagon rakentamisessa. Kuvat lisäävät myös mielenkiintoa yrityksen muita sisältöjä kohtaan. Mieti itseäsi, katsotko mieluummin kuvia vai luetko tekstiä? Tai luetko mieluummin tekstiä, jonka yhteydessä on kuva?

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, markkinointi, viestintä, markkinointiviestintä, mainonta, sosiaalinen media, instagram, latergram

Akateemiset ja muut muka älykkäät kommunikoinnin mestareita?

Perjantai 15.5.2015 - Juha Ahola

juhaahola.jpgKouluttautuminen lisää tiedon määrä. Samalla saattaa lisääntyä nöyryys ja ymmärrys, että mitä enemmän tietää, sitä vähemmän tietää tietävänsä.

Siitä olen varsin pettynyt, että akateemisten (tässä artikkelissa mielelläni sanon) ja muiden muka älykkäiden keskuudessa kommunikoinnin taso on usein todella heikkoa. Vuorovaikutuksessa keskeistä on säilyttää oma mielipide on ainoa oikea ja tavoitteena on pitää siitä kiinni kynsin hampain.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kommunikointi, viestintä, kouluttautuminen, sivistys, koulusivistys

LinkedIn yrityksen markkinoinnissa - 5 vinkkiä

Keskiviikko 22.4.2015 - Anja Kadziolka

anjakadziolka.jpgOletko ajatellut, että LinkedIn voisi olla yrityksellesi tärkein sosiaalisen median kanava? Se nähdään silti yhä usein rekrytointikanavana ja cv:n säilytyspaikkana. Lähes jokaisella on LinkedIn-profiili, mutta harvempi käy siellä säännöllisesti. Moniin kanaviin verrattuna LinkedIn voi tuntua tylsältä ja kuivakalta, koska se on ammatillinen verkostoitumispaikka, mutta se on silti tehokas kanava, jossa yrittäjä voi rakentaa verkostojaan ja markkinoida yritystään.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, markkinointi, viestintä, markkinointiviestintä, LinkedIn, sosiaalinen media

Pienen yrityksen verkkomarkkinointi ja yrittäjän hyvinvointi

Keskiviikko 18.3.2015 - Anja Kadziolka

anjakadziolka.jpgPienen yrityksen verkkomarkkinointi lähtee usein liikkeelle kotisivujen perustamisesta. Jokaiselle on selvää, että verkossa on oltava mukana, mutta monelle ei ole selvää se, miten verkkomarkkinoinnin saa toimimaan. Siksi arjen kiireen keskellä verkkomarkkinointi voi aiheuttaa ylimääräistä ahdistusta.

Koska verkkosivujen pystyttämisessä resursseja kuluu paljon jo pelkkään käytännön työhön: kuvien hankkimiseen, sisällön kirjoittamiseen ja tekniikan valitsemiseen, ei aika välttämättä riitä sen syvällisempään miettimiseen. Kuitenkin kunnon suunnitelma vaikuttaa niin verkkomarkkinointisi toimimiseen, kuin omaan hyvinvointiisi.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, markkinointi, markkinointiviestintä, verkkomarkkinointi, internetsivut, verkkosivut

Näin rakennat verkkosivut itse ja säilytät vapautesi

Keskiviikko 25.2.2015 - Anja Kadziolka

anjakadziolka.jpgVerkkosivut on oltava jokaisella yrityksellä. Tämä on yleensä kaikille selvä juttu. Mutta miten verkkosivut käytännössä saadaan pystyyn? Jos tekniset asiat eivät itselle ole helppoja, voi olla vaikea käsittää prosessia domainista palveluntarjoajan valintaan ja sivuston tekniseen rakentamiseen.

Nykyään voi myös tekniikkaa tuntematon tehdä verkkosivut itse. Olen itse siitä elävä todiste. Ajanhallinnan kannalta järkevää on toki palkata hommaan ammattilainen, mutta hyvä on silti tietää, mistä oikeastaan kannattaa maksaa tai ehkä jotain voisi tehdä itsekin. Jos aikaa ja osaamista ei ole, saatetaan ottaa käyttöön valmiita paketteja, joista sitoudutaan maksamaan kuukausimaksua. Joskus ehkä liikaakin.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, markkinointi, viestintä, markkinointiviestintä, internet, internetsivut, verkkosivut

Vanhemmat kirjoitukset »