Blogin arkisto

Pienen yrityksen verkkomarkkinointi ja yrittäjän hyvinvointi

Share |

Keskiviikko 18.3.2015 - Anja Kadziolka


anjakadziolka.jpgPienen yrityksen verkkomarkkinointi lähtee usein liikkeelle kotisivujen perustamisesta. Jokaiselle on selvää, että verkossa on oltava mukana, mutta monelle ei ole selvää se, miten verkkomarkkinoinnin saa toimimaan. Siksi arjen kiireen keskellä verkkomarkkinointi voi aiheuttaa ylimääräistä ahdistusta.

Koska verkkosivujen pystyttämisessä resursseja kuluu paljon jo pelkkään käytännön työhön: kuvien hankkimiseen, sisällön kirjoittamiseen ja tekniikan valitsemiseen, ei aika välttämättä riitä sen syvällisempään miettimiseen. Kuitenkin kunnon suunnitelma vaikuttaa niin verkkomarkkinointisi toimimiseen, kuin omaan hyvinvointiisi.

Mihin pienen yrityksen verkkomarkkinointi strategiaa tarvitsee..?

Koska sisältöä on verkossa paljon, ihmisistä on tullut kriittisiä. Enää ei riitä, että verkkosivuilla on yrityksen esittely, vaan sivuilla täytyy olla jotain, miksi kävijä tulisi takaisin, jakaisi ja suosittelisi sivuja muillekin. Verkkosivujen tärkein tehtävä on kerätä sinulle listaa kohderyhmästäsi, eli tuottaa sinulle liidejä. Tärkeintä ei ole kampanja-ajattelu, vaan pitkäjänteinen sisältötyö, joka tuo näkyvyyttä niin somessa kuin hakukoneissa.

Tähän pienikin yritys tarvitsee strategian.

Oli kyseessä sitten palveluiden tai tuotteiden (verkkokaupan tai kivijalkamyymälän) markkinointi, on strategia hyvä olla mietittynä. Käytännössähän strategia tarkoittaa vain suunnitelmaa siitä, mitä tehdään ja miten. Ja mitä ei tehdä.

Käytännössähän strategia tarkoittaa vain suunnitelmaa siitä, mitä tehdään ja miten. Ja mitä ei tehdä.

Jokaiselle bloggaajalle on varmasti tuttua ahdistus siitä, mistä keksiä aiheita blogiin. Onko sinulla Facebook-sivu? Miten usein pähkäilet sitä, mitä sivulle päivittäisit?

Kun tavoitteet ja kohderyhmä ovat selvillä ja sisältösuunnitelma tehtynä, ei aiheista pitäisi olla pulaa.

Miten strateginen suunnittelu voi auttaa sinua voimaan paremmin?

Otsikko saattaa kuulostaa kaukaa haetulta, mutta jos olet verkkomaailmassa liikkellä ilman strategiaa, tiedät ehkä, mitä tarkoitan. Kun blogi jomottaa tyhjyyttään ja Facebook-sivu autioituu, on ahdistus huipussaan. Kun kiire ja arki kaatuu päälle, on todella vaikea ottaa askel taaksepäin ja miettiä julkaisujen aiheita oman arjen ulkopuolelta.

Kun strategia on suunniteltu, on päivitysten ja artikkelien kirjoittaminen helpompaa kuin uskotkaan. Kun tiedät tarkalleen, kenelle puhut, sinulla on paljon sanottavaa. Onhan sinulla alastasi paljon tietoa! Kun toimit suunnitelmallisesti ja hyödynnät sisältöjesi saaman huomion, saat nopeasti paljon näkyvyyttä, kasvatat listaasi ja menestys on taattu!

Anja Kadziolka
Kirjoittaja on yrittäjä ja kahden lapsen äiti
www.mamaonbis.fi

Avainsanat: Anja Kadziolka, markkinointi, markkinointiviestintä, verkkomarkkinointi, internetsivut, verkkosivut


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini