Henkilökohtaisen arvostelun takana voi olla monenlaisia motiivejaTorstai 29.9.2016 - Juha Ahola Toisinaan asiakkaiden, esimiesten, alaisten, kollegoiden tai yhteistyökumppaneiden toimesta saa kuulla ”kunniansa” ja tosiaan tämä kommunikaatio saattaa lipsahtaa henkilökohtaisen arvostelun puolelle. Tiettyyn rajaan asti tätä voi sietää ja katsoa läpi sormien, mutta mitä tahansa ei tarvitse kuunnella. Miten sitten suhtautua henkilökohtaiseen arvosteluun? Vältä ottamasta arvostelua henkilökohtaisesti! Erota hyödyllinen kritiikki ja tarkoitukselliset hyökkäykset esim. jos arvostelijan tarkoitusperä on vain loukata. Hyödyllistä kritiikkiä voi kuitenkin olla muun ”vuodatuksen” ohessa, joten siksi kannattaa olla tarkkaavainen ja koettaa ohjata näiden asioiden suuntaan keskustelua, kun vuoroin pääsee ääneen. Ohessa syitä, miksi ihminen saattaa hyökätä ja sinä satut vain ”kohdalle”. Näiden ymmärtäminen ja tunnistaminen saattaa antaa kärsivällisyyttä kuunnella.
Mitä paremmin ymmärrät, sitä paremmin pärjäät vuorovaikutustilanteessa. Juha Ahola |
Avainsanat: Juha Ahola, arvostelu, kommunikaatio, viestintä, keskustelu |