Blogin arkisto

Kuunteleminen ei riitä! Pitää kuulla, mitä signaaleja asiakas viestittää ja tarttua niihin. Älykäs kuuntelu!

Perjantai 2.9.2022 - Juha Ahola

juhaahola.jpgIhmisellä on kaksi korvaa ja yksi suu ja niitä tulisi käyttää tasapuolisesti. Se tarkoittaa sitä, että kun puhut 10 sekuntia, seuraavaksi olet hiljaa 20 sekuntia ja kuuntelet. Ammattimainen myyjä kuuntelee asiakasta ja kysyy oikeat kysymykset. Hän ei painosta, vaan johdattelee.

Kävin vastikään parturissa. Lipsautin keskusteluiden yhteydessä tahallani, että sainpas parkkerattua autoni muutaman korttelin päähän kiekkopaikalle. Osoitin siis olevani turhamaisen pikkutarkka ainakin tietyntyyppisistä kuluista. Samassa kohtaa piilee siis myyjälle mahdollisuus käyttää ”heikkouttani” hyväksi.

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, keskustelu, kuuntelu, kuuntelutaito, älykäs kuuntelu

Mikään ei voita innostavaa ja motivoivaa livekoulutusta

Keskiviikko 20.4.2022 - Pauli Vuorio

paulivuorio_blogi.jpg

Aito vuorovaikutus ja inspiroivat keskustelut mahdollistavat monipuolisen oppimisen ja verkostoitumisen.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: koulutus, livekoulutus, etäkoulutus, vuorovaikutus, keskustelut

Jos sen joku minulle kertoisi

Maanantai 15.7.2019 - Kari Vahtolammi


Useimmat b2b myyjät keskittyvät myynnissä kahteen asiaan: järkeen ja kollektiivisuuteen.

Noiden kahden asian vastakohtia ovat tunne ja henkilökohtaisuus. Niiden vaikutus ostopäätökseen on suurempi.

Tunteeseen ja henkilökohtaisuuteen perustuvat päätökset ovat nopeita. Ne kuluttavat vähän henkistä energiaa. Ne tehdään lonkalta.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, keskustelu, tehokkuus, arvo, työaika, työvoimakustannus, työteho

Henkilökohtaisen arvostelun takana voi olla monenlaisia motiiveja

Torstai 29.9.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgToisinaan asiakkaiden, esimiesten, alaisten, kollegoiden tai yhteistyökumppaneiden toimesta saa kuulla ”kunniansa” ja tosiaan tämä kommunikaatio saattaa lipsahtaa henkilökohtaisen arvostelun puolelle. Tiettyyn rajaan asti tätä voi sietää ja katsoa läpi sormien, mutta mitä tahansa ei tarvitse kuunnella.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, arvostelu, kommunikaatio, viestintä, keskustelu

7 erilaista asiakaspalautekyselyä kerätä palautetta

Perjantai 3.6.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgAsiakaspalautteen keräämiseksi on lukuisia erilaisia menetelmiä. Tässä esittelen 7 erilaista menetelmään.

PLUSSAT JA MIINUKSET

Erilaisia kysymyksiä tai väittämiä, johin asiakas vastaa myöntävästi (+) tai kieltävästi (-). Tällaisella kyselyllä saadaan validoitua, mitkä asiat koetaan toimivina/hyvinä ja mitkä eivät.

+ Nopea vastata. Mitattavaa tietoa. Vastauksista nähdään, mitkä asiat ovat ok ja mitkä vaativat huomiota.

– Pelkkä kyllä (plussa +) / ei (miinus -) on aika raaka ja ehdoton. Sanavalinnat tärkeitä kysymysten asettelussa. Esim. vrt. “Saan hyvää palvelua.” Vs. “Saan erittäin hyvää palvelua.” Vs. “Saan hyvää palvelua aina.”

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, palaute, asiakaspalaute, valitus, keskustelu

Älä hoe omaa totuttasi kuin levysoitin - kuuntele kuuroutuaksesi

Perjantai 19.2.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgMeillä kullakin on omat ongelmamme. Käymme itsemme kanssa Jaakobin painia milloin minkäkin ihmissuhteisiin liittyvän haasteen kanssa – puoliso, vanhemmat, sisarukset, ystävät… Se, joka kokee ongelman, yrittää löytää mielenrauhan selittämällä tilanteita luottamilleen ihmisille. Usein kuitenkin haasteena on se, että vaikka puhuminen, avautuminen, helpottaa niin samalla ongelman omaavalla ihmisellä jää levy päälle. Silmät ja korvat kutistuvat ja suu kasvaa moninkertaiseksi.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kehittyminen, itsensä kehittäminen, keskustelu, dialogi, vuorovaikutus

Rupattelu hyvä pohja keskustelun syntymiselle, eikä paskanjauhantaa!

Perjantai 4.9.2015 - Juha Ahola

juhaahola.jpgSmalltalk on paskanpuhumista, pintaliitoa ja millloin mitäkin, kun suomalaisilta kysytään? Usein törmään mielipiteisiin, että smalltalkin kaltainen rupattelu mielletään amerikkalaiseksi pintaliitämiseksi.

No, miten sitten pitäisi toimia? Tehdä niinkuin eräs NLP:stä höyrähtänyt “syvällinen pohtija”?

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, dialogi, keskustelu, puhekulttuuri, rupattelu, väittely

Parempaa keskustelukulttuuria

Maanantai 2.2.2015 - Aila Wallin

ailawallin.jpgTyöyhteisön tapa keskustella ilmentää varsin usein paitsi työntekijöiden vuorovaikutusta ja hyvinvointia työssä, myös sen toimivuutta ja tehokkuutta. Avoimen keskustelukulttuurin tiedetään lisäävän suorituskykyä. Se rakentaa koko organisaatiota. Ei vain tunnu olevan ollenkaan niin yksinkertaista saada aikaan avointa ja rakentavaa keskusteluilmapiiriä, avointa ja rakentavaa keskustelukulttuuria. Sille ei ole tilaa, ei aikaa eikä paikkaa. Ja kuka siitä sitten on vastuussa? Kun tullaan yhteen ja kokoustetaan, ihmisten vuorovaikutustaidot saattavat olla aika hukassa: yksi ei puhu lainkaan, toinen puhuu toisten päälle. Usein varsinainen keskustelu alkaa vasta kokouksen jälkeen - ja usein vasta, kun esimies ei enää ole paikalla. Ja joskus tuntuu siltä, että todetaan paremmaksi välttää koko keskustelua, ettei synny ristiriitoja, konflikteja ja ikäviä ehdotuksia työkaverin, esimiehen tai organisaation toiminnan muuttamiseksi.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Aila Wallin, keskustelu, keskustelukulttuuri, vuorovaikutus, hyvinvointi, työ, työpaikka, työyhteisö, johtaminen

Suomalainen keskustelumenetelmä - Herne nenään

Tiistai 17.12.2013 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgOsallistun aina silloin tällöin eri palstoilla keskusteluihin ja taidan omata aika kärkevän tavan tuoda esiin omia mielipiteitäni. Mutta minun mielestäni jokaisen ihmisen perustaitoihin pitäisi kuulua taito keskustella, väitellä ja puolustaa omaa kantaansa.

Suomalainen tapa puolustaa omaa kantaansa on kuoreen vetäytyminen, keskustelusta loukkaantuneena poistuminen ja väittäminen ettei kukaan ulkopuolinen voi ymmärtää asian vakavuutta ja oikeaa toimintatapaa. Ja tehokas tapa keskustelun lopettamiseen on myös auktoriteettiperustelu, eli jos muuten ei pärjää niin käytetään asemaa apuna.

Lue lisää »

9 kommenttia . Avainsanat: Kari Vahtolammi, keskustelu, mielipide, vuorovaikutus

Kun asiakkaasi on tietoinen ongelmasta toimi myyjänä näin ja vältä paha virhe

Maanantai 15.7.2013 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgKerron tällä kertaa miten voit myyjänä toimia, kun asiakkaasi on tunnistanut olevansa ongelmissa, mutta ei ole tunnistanut ratkaisua. Ehkä hän luulee, ettei ratkaisua ole olemassakaan.

Asiakkaalla on siis huoli.

Hän tietää, ettei jokin toimi kunnolla, jossain on vikaa, mutta hän ei tiedä miten hän ratkaisisi asian.

Avain tällaiseen tapaukseen on, että myyjänä sympatiseeraat asiakasta. Sinun tulee myötäelää asiakkaan tuskaa, turhautumista, epätoivoa ja jopa vihaa ja pelkoa.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, asiakastapaaminen, asiakkaan ongelma, myynnin suunnittelu, myynti, myyntikäynti, myyntikeskustelu, myyntiprosessi, ratkaisumyynti, ratkaisun tarjoaminen, strategian jalkautus, toteutus, uusasiakashankinta

Eläkkeellejäänti lisää verotuloja

Tiistai 28.6.2011 - Veikko Laamanen

Työuran pidentämis- ja työeläkeiän korottamiskeskustelu on seilaillut eduskunnassa ja hallituksessa edestakaisin. Mielestäni työeläkkeet eivät edes kuulu valtiovallalle. Työeläkejärjestelmä luotiin muistaakseni vuonna 1962, ja kanto-oikeudet jaettiin poliittisia puolueita lähellä oleville vakuutusyhtiöille. Kuinkahan on valvottu näiden yhtiöiden maksukyky tai halukkuus hoitaa vastuitaan?

Lue lisää »

7 kommenttia . Avainsanat: Veikko Laamanen, työura, eläke, eläkekeskustelu, eläkejärjestelmä

Nettikeskustelijan sielun saa parilla eurolla

Torstai 19.8.2010 klo 9.35 - Paavo Vasala

Pitkään Eniron keskustelupalstana toiminut Suomi24 on siirtynyt tanskalaisen aikakauslehtitalo Allerin omistukseen. Nyt tiedämme, mikä on suomalaisen nettikeskustelijan rahallinen arvo. Se on reilu kaksi euroa per sielu.

Lue lisää »

3 kommenttia . Avainsanat: Paavo Vasala, sosiaalinen media, nettikeskustelu, mainosarvo, yritysviestintä, digitaalinen media, perinteinen media, viestintäkanava

Oo mikä nainen!

Torstai 27.8.2009 - Lenita Lehtonen

- Kalatiski on suljettu, sanoo joku vieressäni.

Katson sivulle ja huomaan, että hän puhuu minulle.

- Niin on, vastaan.

Seisomme kylmätiskin edessä ja vaihdamme muutaman sanan, kunnes toivottelemme toisillemme hyvät päivät ja jatkamme matkaa.

Lue lisää »

3 kommenttia . Avainsanat: Lenita Lehtonen, kohteliaisuus, asenne, nainen, kauppakeskus, yllätys, sinuttelu, teitittely, maitohylly, ystävyys, keskustelu, vuorovaikutus

Suvaitsevaisuutta etsimässä

Torstai 21.8.2008 klo 10.01 - Sampo Terho, tietokirjailija ja vapaa toimittaja

Nykypäivän moniarvoisessa yhteiskunnassa arvokeskustelua tarvitaan enemmän kuin koskaan. Kaikilla on oma, jatkuvasti yhä yksilöllisempi näkemyksensä hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä.

Lue lisää »

5 kommenttia . Avainsanat: sampo terho, suvaitsevaisuus, arvokeskustelu, arvot, moniarvoisuus, yhteiskunta