Parempaa keskustelukulttuuriaMaanantai 2.2.2015 - Aila Wallin
Jokainen on tietysti vastuussa omasta tavastaan kommunikoida, olla suhteessa toisiin ihmisiin ja asenteestaan ylipäätään. Kaikilla on myös oikeus tunteisiinsa, joiden ilmaiseminen rakentavalla tavalla on haaste. Jokainen voi varsin pitkälle valita, suuntaako katseen eteenpäin vain taaksepäin, hyödyntääkö myönteisyyttä vai kielteisyyttä. Kummallakin on vaikutuksensa, niin itseen kuin ympäristöön. Mutta erityinen vastuu on yrittäjällä, esimiehellä, johdolla: miten se pitää huolta organisaation keskustelukulttuurista ja miten vaikuttaa siihen. Voi aloittaa pienistä yksityiskohdista. Oxfordin johtamisakatemian materiaalia lainatakseni toimivan työyhteisön keskustelukoodisto on aika yksinkertainen: Kuuntele, keskity ja säilytä katsekontakti, puhu lyhyesti ja yksi asia kerrallaan. Sano, mitä tarkoitat ja tarkoita mitä sanot ja ilmaise selkeästi mihin pyrit. Kysy myös hyviä kysymyksiä ja luota siihen, että joku muukin voi tietää. Pyri olemaan kunnioittava ja rakentava. Parempaa keskustelukulttuuria voi opetella ja oppia. Se voimauttaa kaikkia - ja voi jopa muuttaa jotain. Aila Wallin Aila Wallin on organisaatiokonsultti, joka yksinyrittäjänä on jo parin kymmenen vuoden ajan tarjonnut erilaisille julkisen ja kolmannen sektorin sekä pk-yritysten työyhteisöille, esimiehille ja henkilöstölle työnohjausta, työyhteisövalmennusta ja koulutusta. Hän on koulutukseltaan kasvatustieteen maisteri, työnohjaaja ja sosiaalityöntekijä. Hän myös tutkii ja kirjoittaa mm. työstä, työnohjauksesta, työelämästä ja perheistä. Hänen erityinen kiinnostuksen kohteensa on tällä hetkellä monikulttuuriosaaminen. Hän suhtautuu elämään ja sen eri elementteihin yhtä aikaa ihmetellen ja iloitellen, nöyrästi ja ylpeästi. www.awailable.com |
Avainsanat: Aila Wallin, keskustelu, keskustelukulttuuri, vuorovaikutus, hyvinvointi, työ, työpaikka, työyhteisö, johtaminen |