Blogin arkisto

LinkedIn yrityksen markkinoinnissa - 5 vinkkiä

Share |

Keskiviikko 22.4.2015 - Anja Kadziolka


anjakadziolka.jpgOletko ajatellut, että LinkedIn voisi olla yrityksellesi tärkein sosiaalisen median kanava? Se nähdään silti yhä usein rekrytointikanavana ja cv:n säilytyspaikkana. Lähes jokaisella on LinkedIn-profiili, mutta harvempi käy siellä säännöllisesti. Moniin kanaviin verrattuna LinkedIn voi tuntua tylsältä ja kuivakalta, koska se on ammatillinen verkostoitumispaikka, mutta se on silti tehokas kanava, jossa yrittäjä voi rakentaa verkostojaan ja markkinoida yritystään.

Mutta miten? LinkedIn koetaan usein tärkeäksi niille, jotka etsivät työpaikkaa. Me yrittäjäthän emme etsi työpaikkaa, vaan asiakkaita, arvokkaita yhteistyökumppaneita ja laajempaa verkostoa, jonka kautta voimme levittää sanomaa omasta osaamisestamme.

Yrittäjä ei siis puhu LinkedInissä rekrytoijalle, vaan asiakkailleen.

“Becoming well known (at least among your prospects & connections) is the most valuable element in the connection process.” Jeffrey Gitomer

LinkedIn, kuten moni muukin sosiaalisen median kanava, toimii yrityksen julkaisualustana. Kuvittele, että LinkedIn-profiilisi on asiakaslehti, jossa julkaiset sinun toimintaasi liittyviä uutisia. LinkedInissä teet sisältömarkkinointia ja rakennat sekä vahvistat verkostoasi.

LinkedInissä teet sisältömarkkinointia ja rakennat sekä vahvistat verkostoasi.

Sisältömarkkinointi on sinun toimintaasi ja asiantuntemukseesi liittyvän hyödyllisen sisällön jakamista. Sisältömarkkinointi on kohderyhmän auttamista niissä asioissa, joista sinä tiedät parhaiten. Sosiaalisessa mediassa saat sitä enemmän näkyvyyttä, mitä laajempi verkostosi on. Vaikka sisältömarkkinointi ei ole mainostamista, lopullisena tavoitteena sisältömarkkinoinnissakin on myynnin lisääminen.

LinkedIn toimii osittain samalla tavalla kuin Facebook. Sielläkin teet ensin oman profiilin, sitten halutessasi yrityssivun tai ryhmän. LinkenInissä toiminta on kuitenkin ammatillisempaa. LinkedInissä ei julkaista kissakuvia tai mökkikuvia, sillä siellä olevat kontaktit eivät välttämättä ole ”kavereita”. Kuvittele vaikka, että Facebook on mökkisi ja LinkedIn työpaikkasi.

Sinun ei tarvitse perustaa yrityssivua tehdäksesi markkinointia LinkedInissä. Tässä viisi vinkkiä siihen, miten voit markkinoida yritystäsi LinkedIn-profiilissasi.

1. Laita perusasiat kuntoon

Tarkista perusjutut. Varmista, että kuvasi on edustava ja sama kuin muissa somekanavissa käyttämäsi. Tarkista, että yhteystietosi ovat oikein ja kaikkien nähtävissä. Tarkista myös, että olet linkittynyt kaikkiin tuttuihisi, puolituttuihin ja entisiin tuttuihin. Koskaan et voi tietää, mitä kautta uusi asiakas sinut löytää. Varaa oma henkilökohtainen URL:si lyhentämällä siitä numerosarjat pois. Varaa oma nimesi ennen kuin joku muu tekee sen. (Tässä ohje)

2. Käytä avainsanojasi profiilissasi

Mieti, mitkä ovat toimintasi kannalta tärkeitä avainsanoja ja lisää ne profiiliisi: otsikko, yhteenveto, skills-osio ym. Mieti, mitä sanoja asiakkaasi käyttää, kun hän etsii palveluitasi. Mieti myös, etsiikö kohderyhmäsi palveluitasi suomeksi vai englanniksi.

3. Puhu asiakkaallesi esittelyteksteissäsi

Puhu profiilisi yhteenvedossa asiakkaalle, älä käytä esittelevää ansioluettelokieltä. Älä puhu asioista tai tuo esiin kokemuksia, joilla et usko asiakkaallesi olevan merkitystä. Tuo esiin palveluidesi hyödyt ja kerro mihin tarpeisiin palvelusi on tarkoitettu. Vältä kuitenkin ”mainoskieltä”. Kirjoita otsikoksi teksti, jonka haluat jokaisen sinusta tietävän. Älä kirjoita vain titteliä, vaan käytä koko merkkimäärä (140) hyväksesi ja tuo esiin selkeästi se, mitä teet ja mitä hyötyä siitä on asiakkaillesi. Tee 140 merkin hissipuhe!

Täältä voit katsoa, mitä itse kirjoitin >>

4. Avainsanat avaintaidoiksi ja suosituksiksi

Varmista, että Skills-osiossa olet käyttänyt avainsanojasi, ja saanut niille suosittelijoita. Linkedinin vahvin markkinointikeino ovat suosittelut. Jos et niitä pyydä, ei kukaan tule niitä tarjoamaan. Erityisen tärkeää on pyytää suosituksia asiakkailta heti projektin päätyttyä, palvelukokemuksen plussat saattavat unohtua nopeasti. Skills-osiossa yhteytesi voivat klikata suosittelunsa helposti profiiliisi. Recommendations-osioon voit pyytää asiakkaitasi suosittelemaan sinua muutamalla lauseella.

5. Miten teet sisältömarkkinointia LinkedInissä?

Jaa kohderyhmällesi hyödyllistä tietoa. Mistä sitä löydät? Verkossa on tuhansia ja tuhansia paikkoja, joista löytyy laadukasta sisältöä. Mutta yksi niistä on suoraan LinkedInin sisällä. LinkedIn Pulse-palvelusta voit valita, minkälaisesta sisällöstä olet kiinnostunut. Palvelu tarjoaa sinulle laadukkaita artikkeleita, joita voit jakaa omille kontakteillesi. Kun kontaktisi tykkäävät linkistäsi, näkyy se myös heidän kontakteilleen. Näin voit saada näkyvyyttä LinkedIn-profiilillesi, ja jos otsikkosi on kiinnostava, voit saada myös uusia kontakteja.

Anja Kadziolka
Kirjoittaja on yrittäjä ja kahden lapsen äiti
www.mamaonbis.fi

Avainsanat: Anja Kadziolka, markkinointi, viestintä, markkinointiviestintä, LinkedIn, sosiaalinen media


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini