Valittajatyypit - 4 eri tavalla toimivaa valittajatyyppiäMaanantai 24.10.2022 - Juha Ahola
|
2 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, myynti, asiakaspalvelu, kauppa, myyjä, kohtaaminen |
Niin myötä- kuin vastoinkäymisissä!Perjantai 2.12.2016 - Petri Niskanen Yritys-, organisaatio- ja työyhteisövalmentaja Otsikon sanat ovat kaikille meistä tuttuja vihkiseremoniasta. Parisuhteen kestävyys ja arvopohja punnitaan parhaiten vastamäessä. Sama pätee johtajuuteen. Kevyemmilläkin johtamiskyvyillä ja heikommalla sitoutumisella saattaa pärjätä myötäkäymisissä, hyvinä aikoina. Vastamäessä johtaja punnitaan. |
7 kommenttia . Avainsanat: Johtaja, johtajuus, Petri Niskanen, nuorkauppakamari, organisaatio, työyhteisö, valmentaja, muutos, menestyksen salaisuus, Henry Giessenbier, Viktor Frakl |
Kynätön myyjä on yhtä kuin munaton myyjäPerjantai 20.5.2016 - Juha Ahola
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myyjä, myyntityö, myynti, kauppa |
Asiakaspalvelupuhelun vaiheet - puhelua johtaa asiakaspalvelija!Perjantai 8.4.2016 - Juha Ahola
Asiakas esittäytyy ja kertoo, millä asialla soittaa. – Vastatessasi kerro yrityksesi nimi, osasto ja nimesi – Puhu selkeästi, älä kuitenkaan monotonisesti – Muista: Heti alun ensivaikutelma synnyttää tunteen |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kauppa, myynti, myyntityö |
Bemaria ostamassaKeskiviikko 23.3.2016 - Kari Vahtolammi
Retein elkein pomo meni myyjän luo ja kysyi, että mitä maksaa ja maksetaanko osissa. Myyjä kertoi hinnan, sopi maksuaikataulun ja lupasi toimittaa ajokin. Kaupasta sovittiin, kättä lyötiin päälle ja avaimet luovutettiin pomon käsiin. Ja samalla tehtiin lippusia ja lappusia, joku niistä meni rekisteröintiin ja toisessa sovittiin osamaksuista. |
5 kommenttia . Avainsanat: Kari Vahtolammi, autokauppa, auto, maksu, maksuhuomautus |
3 askelta kohti myyntiäPerjantai 29.1.2016 - Juha Ahola
Valtaosa tuotteista/palveluista (tässä artikkelissa tuote) on sellaisia, että kun ne on tuotteistettu, niillä voi olla selkeä hintalappu. Se, että myyjällä ei ole kertoa hintalappua kuin apteekin hyllyltä, voi olla myyjän taktikointia tms., mutta vallan usein tilanne on se, että tuotteistaminen on tekemättä. Jos hinnan voi sanoa heti kättelyssä, tuotteeen ostaminen helpottuu, eikä myyjän pöydällä oheinen keissi pyöri enää nk. tarjouspyyntönä ja hidasteena/esteenä tehdä uutta myyntiä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kauppa, myynti, myyntityö, tuotteistus, markkinointi |
Miksi lähtisin koruostoksille jatkossa Vantaalle?Perjantai 8.1.2016 - Juha Ahola
Astuin liikkeseen sisään ja katsoin tiskille päin. Siellä nuorehko asiakaspalvelija otti välittömästi hymyilevän katsekontaktin ja lähestyimme toisiamme. Kysyin, löytyiskö teiltä Kalevalan lapsikoruja? Asiointi eteni kaikin puolin jouhevasti ja kun homma alkoi olla liki maalissa, myyjä vielä kysyi, mihin järjestykseen korut laitetaan (tyttö-poika-tyttö). Pääsin maksamaan ostokset ja kaikki sujui hienosti. Sinällään tapahtumassa ei tämän kerronnan pohjalta ole mitään ihmeellistä. Näinhän sen pitäisikin mennä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, asiakaspalvelu, kauppa, myyjä, kohtaaminen |
Idioottimaisen helppo tapa saada lisää tilauksia ja tehdä enemmän kauppaaPerjantai 11.12.2015 - Juha Ahola
Kerro (muistuta) edes olemassaolostasi niin sekin voi lisätä kaupan määrää! Taannoin eräs fysioterapeutti lähetti sähköpostin niille asiakkaille, joiden sähköpostin oli jostain syystä sattunut ottamaan talteen. Rekisterin koko oli noin 200. Hauskaa on se, että sähköpostin sisältö oli niinkin huikea kuin ilmoitus sähköpostiosoitteen vaihtumisesta. Seurauksena fyssari sai seuraavan viikon kalenterin täyteen. 200 asiakkaasta työlukuna voidaan käyttää avaamisprosenttina noin 30 (%), joten viestin avasi kenties noin 67 asiakasta. Jos edes 5 % tilaisi palvelua heti niin se tarkoittaisi vähintään 3 asiakasta, joka tarkoittaa yli 150 euron alv:tonta liikevaihtoa (fyssareiden käyntikerrat yleensä 50 euroa tai enemmän). Not so bad, jos ajattelee, että yhden viestin lähettää sähköpostin muutoksesta?! Ja kun todellisuudessa tilauksia tuli enemmän. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kauppa, myynti, myyntityö, markkinointiviestintä |
Asiakas ei ostanutkaan tapaamisella - mikä meni pieleen? 10 vinkkiä jälkiviisasteluun ja oppimiseenPerjantai 20.11.2015 - Juha Ahola
1) Olinko valmistautunut riittävästi? 2) Toiminko suunnitelman mukaan? Missä poikkesin ja miksi? 3) Tunnistiko asiakas tarpeensa? Miten hän ilmaisi sen? |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kauppa, myynti, myyntityö |
Paskat autokauppiaat - osa 3 - älä kunnioita sitä, mitä asiakas sanoo!Perjantai 16.10.2015 - Juha Ahola
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, kauppa, autoliike, asiakaspalvelu, myynti, paskat autokauppiaat |
Paskat autokauppiaat - osa 2 - älä myy naiselle!Perjantai 2.10.2015 - Juha Ahola
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, kauppa, autoliike, asiakaspalvelu, myynti, paskat autokauppiaat |
Paskat autokauppiaat, osa 1 - älä nosta persettä penkistä potentiaalisen asiakkaan kohdalla!Perjantai 18.9.2015 - Juha Ahola
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, kauppa, autoliike, asiakaspalvelu, myynti, paskat autokauppiaat |
Toinen kauppojen menettämisen syyMaanantai 30.3.2015 - Heikki Luoma
Siksi olet hyvä siinä mitä teet. Mutta kun on puhe myymisestä erinomainen osaamisesi voi toimia myös sinua vastaan niin, että menetät kauppoja. Asiakastapaamisessa teet hyviä kysymyksiä. Asiakas puhuu joistain vaikeuksista, joita hänellä ja hänen organisaatiollaan on. Tsädäm! |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, epäonnistunut tarjous, kaupan menetys, kaupan päättäminen, konsultatiivinen myynti, myyntimalli, myyntiprosessi, ratkaisumyynti, strateginen myynti, varma kauppa |
Syy jonka vuoksi menetät kauppojaMaanantai 23.3.2015 - Heikki Luoma
Kerrot tietenkin, että tarjoat erittäin hyvää palvelua, vastaat asiakkaan tarpeisiin täydellisesti tarjoamallasi ratkaisulla. Kerrot kuinka mahtavia osaajia tiimissäsi on. Kuvaat saamiasi asiakaspalautteita ja asiakastyytyväisyyttä. Kirjoitat tarjouksen, joka vastaa täydellisesti asiakkaan tarpeita, mutta sen lähettämisen jälkeen asiakas ei soita eikä vastaa sähköpostilla. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, epäonnistunut tarjous, kaupan menetys, kaupan päättäminen, konsultatiivinen myynti, myyntimalli, myyntiprosessi, ratkaisumyynti, strateginen myynti, varma kauppa |
Niilon menetelmä kilpailun voittamiseenMaanantai 22.12.2014 - Heikki Luoma
Sattumalta monia vuosia myöhemmin tapasin Niilon lentokoneessa. Hän sanoi olevansa myyntiryhmän esimies ja sitten hän kertoi tarinan. Niilon yritys hävisi paljon kauppoja kilpailijoille, joiden tuotteet eivät olleet yhtään parempia. |
2 kommenttia . Avainsanat: asiakaskontakti, kaupan päättäminen, kauppaan vaikuttavat henkilöt, kilpailu, kontaktirajapinta, määrä, myynti, strateginen myynti, tarjous |
Näin verkkokauppa kasvatti myyntiäänKeskiviikko 26.11.2014 - Anja Kadziolka
Diana Harbour, yrittäjä ja äiti, perusti yrityksensä The Red Dress vuonna 2005. Hän aloitti myynnin kivijalkamyymälässä, mutta vasta verkkokauppa vei hänet menestykseen. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, verkkokauppa, yrittäminen, yritys, myynti, asiakaspalvelu, viestintä, markkinointi |
Asiantuntijamyynnin johtaminen noudattaa joukkulajien valmennusperiaatteitaMaanantai 17.11.2014 - Heikki Luoma
Perinteinen, ja mielestäni jälkeenjäänyt vanhanaikainen myynnin valmennus keskittyy parantamaan yksilön, myyjän suoritusta. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoman, asiantuntijuus, johtaminen, joukkuelaji, joukkuepeli, muutos, myyjä, myynnin johtaminen, myynti, nettikauppa, strategia, taktiikka, transaktio, yksilölaji |
SeksityöMaanantai 19.11.2012 - Lassi Nokelainen
Turhan usein seksipalveluiden myymistä perustellaan sillä että se rumentaa katukuvaa. Nainen jolla on nahkaa päällä, punaiset huulipunat kynsilakkoineen ja turhan pieni minihame häiritsee jonkun silmää - toisen silmää se hivelee. Eikö kadut vallanneet rintaliivi- ja muotivaatemainokset sitten häiritse? Häiritsee toki, mutta niitä on vaikeampi vastustaa kun ne ovat siinä laillisesti. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Lassi Nokelainen, seksityö, seksipalvelut, yksilönvapaus, ihmiskauppa |
Kun asiakas viivyttelee eikä kauppa eteneMaanantai 8.10.2012 - Heikki Luoma
Harva myynnissä työskennellyt on voinut välttyä tuollaiselta. Mitä asialle voi tehdä? |
1 kommentti . Avainsanat: Heikki Luoma, kauppa, muutos, myyminen, myynnin muutos, myynti, myyntiprosessi, |
Päättäjän kuolema ja kollektiivinen ostaminenKeskiviikko 29.8.2012 - Heikki Luoma
Nyt on yhä useammin aivan toisin. Ostaminen on nykyään usein kollektiivista. On joukko ihmisiä, jotka vaikuttavat ostopäätökseen. Vaikutus on usein ennakoimatonta ja tunnistamatonta. Se on iso haaste myyjille. Ostettavat tuotteet ja palvelut ovat teknisesti monimutkaisempia, niitä on haasteellisempaa ottaa käyttöön kuin ennen ja asiakasorganisaation riskit kasvavat. Monimutkaiset ostokset edellyttävät paljon päätöksiä, joihin vaikuttaa yhä suurempi joukko asiantuntijoita, portivartijoita ja komiteoita ja työryhmiä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, kauppa, muutos, myyminen, myynnin muutos, myynti, myyntiprosessi, ostoprosessi, |