Paskat autokauppiaat - osa 3 - älä kunnioita sitä, mitä asiakas sanoo!Perjantai 16.10.2015 - Juha Ahola
Lähdin toiseen liikkeeseen, jossa kokenut myyjä ymmärsi yskän ja ehdotti oikein koeajoa (wautsi!). Hän tarjosi autoa, jossa tietenkin “väliraha” on upotettu vaihtojen väliin niin, että autokauppa saa arvokkaamman auton tilalle. Eihän autokauppa muuten pystyssä pysyisi, pakko sitä katetta on tavalla tai toisella repiä välistä. Kaupat syntyvät ilman välirahaa ja olin tyytyväinen, kun sain riittävän hyvän auton tilalle senhetkisiin tarpeisiin sopivan! Tässä yhteydessä täytyy muistaa, että varsin monelle asiakkaalle olisi saattanut ensimmäisen myyjän välirahavedätys mennä läpi, mutta minun kohdalla se vain ei toiminut. Myyjä ei osannut lukea minua, vaikka asian lyhytsanaisen selvästi esitin. Kenties parannusehdotus olisikin se, että hän olisi voinut tarjota kahta vaihtoehtoa. Sellaisen, jonka saa ilman välirahaa ja sellaisen, jossa pitää maksaa muutama tonni välirahaa, mutta saa “houkuttelevan verran paremman” auton. Näin asiakkaana valintatilanteessa olisin joutunut osoittamaan, olenko tiukka väliraha-asiasta. Autokaupan ongelmat: (luithan jo osat 1 ja 2) 5) Älä kunnioita sitä, mitä asiakas sanoo! Ei muuta kuin koeajolle ja sen jälkeen voi kertoa rivien välissä, että en kunnioita toivettasi, vaan haluan vedättää sinua ja ottaa kuitenkin välirahan. Juha Ahola |
Avainsanat: Juha Ahola, myynti, kauppa, autoliike, asiakaspalvelu, myynti, paskat autokauppiaat |