Niin työ- kuin yksityiselämässä kaikkein tukevin jalusta on terve itsetunto. Heikolla itsetunnolla varustettu ihminen heijastaa ympärilleen huonoa oloa, syyllistyy ylilyönteihin ja kohtelee toisia huonosti, jotta pystyisi salaamaan omat heikkoutensa. Tasapainoinen ihminen tietää arvonsa, tuntee voimavaransa, osaa ottaa ne käyttöön ja kehittää itseään. Hän ei helposti loukkaannu eikä häkelly, vaan hallitsee tilanteen kuin tilanteen. Uskallan väittää, että kukaan ei voi tässä toimia ns.saavutetulla edulla. Itsetuntoa täytyy huoltaa.
Niin työ- kuin yksityiselämässä kaikkein tukevin jalusta on terve itsetunto. Heikolla itsetunnolla varustettu ihminen heijastaa ympärilleen huonoa oloa, syyllistyy ylilyönteihin ja kohtelee toisia huonosti, jotta pystyisi salaamaan omat heikkoutensa. Tasapainoinen ihminen tietää arvonsa, tuntee voimavaransa, osaa ottaa ne käyttöön ja kehittää itseään. Hän ei helposti loukkaannu eikä häkelly, vaan hallitsee tilanteen kuin tilanteen. Uskallan väittää, että kukaan ei voi tässä toimia ns.saavutetulla edulla. Itsetuntoa täytyy huoltaa.
Tein aikoinaan noin 30 myyjälle kyselyn siitä, millaisiksi he kokevat taitonsa ja tuloksensa suhteessa muihin. Kaikki myyjät tekivät samaa työtä, ja heillä oli ainakin halutessaan mahdollisuus tietää tarkkaan kaikkien muidenkin tulokset. Olen toistanut tämän myöhemmin, eikä asia ole mihinkään muuttunut. Vastaus voi jonkun mielestä olla yllättävä. Noin 85 prosenttia myyjistä vastasi olevansa keskitasoa taitavampia myyjiä. Noin 75 prosenttia myyjistä arveli saavuttavansa keskitasoa parempia tuloksia.
Vaikka esimerkki on myyjistä pätee idea myös moneen muuhunkin ihmisryhmään, ei pelkästään esimerkiksi johtajiin joita usein käytetään myös esimerkkinä tästä asiasta.
Monien tutkimuksien mukaan autoilijoista noin 80 prosenttia arvioi kuuluvansa kuljettajien parhaaseen kolmannekseen. 80 prosenttia on kuitenkin aika paljon enemmän kuin kolmasosa. Niinpä yli puolet niistä, jotka luokittelevat itsensä parhaaseen ryhmään, arvioi ajotaitonsa väärin, eli liian myönteisesti. Erityisen tulos tulee, jos kysytään tietyn ikäisiltä miehiltä miten hyviä he ovat verrattuna muihin saman ikäisiin miehiin. Tähän vaikuttaa tietenkin myös miten kysytään.
Hyvä itsetunto on myönteisen minäkuvan perusta. Joskus omanarvontunto perustuu kuitenkin vääristyneeseen käsitykseen muiden osaamisesta. Ihmisellä on taipumus ottaa huomioon enemmän omaa käsitystä tukevia tekijöitä kuin sitä kyseenalaistavia seikkoja. Niinpä vaikka näkisimmekin, emme aina usko, koska usko omiin kykyihimme on niin suuri, etteivät edes silminnähtävät todisteet pysty sitä muuttamaan. Itsekriittisyyden on oltava tervettä, mutta sitä on oltava.
Ihmisten myönteinen minäkuva on yllättänyt psykologit. Vielä 1900-luvun puolivälissä oli vallalla näkemys, että mielenterveyttä edisti ja ylläpiti realistinen käsitys omasta itsestä ja asemasta yhteisössä. Sittemmin myönteistä minäkuvaa on alettu pitää terveen mielen tunnusmerkkinä.
Vahva itsetunto voidaan määritellä monin tavoin, mutta sen perustana on joka tapauksessa mieltymys omaan itseen. Vankka omanarvontunto on ihmisellä, joka pitää itsestään ajoittaisista kielteisistä tunteista huolimatta.
Sama pätee ihmisten ajatuksiin omista ihmistuntemustaidoistaan. Suuri osa yliarvioi ihmistuntemustaitonsa, tunnistaa muka heti valehtelijan ja tietää kuka on ns. hyvä kaveri tai tuloksen tekijä. Uskallan väittää, että moni korjaa arviotaan siten että jälkeenpäin parantelee omaa arviotaan siihen suuntaan, miksi se osoittautui. Tiedostamatonta ja tunnustamatonta toimintaa on jokaisella.
Olisiko niin, että ei ainakaan vähiten niillä, jotka väittävät ettei heillä itsellään ole mitään korjattavaa tässä asiassa.
Muuttujia on näissä asioissa paljon. Yksittäiset esimerkit voivat olla millaisia tahansa.
Mutu, eli musta tuntuu kuitenkin heittää käsittääkseni tässä yleensä melkoisesti.
Nämä ovat omia kokemuksiani ja sitä on vahvistanut kun olen monista eri lähteistä tutkinut asiaa.
Ehkä sinulla on samanlaisia tai sitten erilaisia tuloksia?
Pauli Vuorio
Kirjoittaja on yrittäjä, pitkän linjan myyntimies. Aktiivisen henkilökohtaisen myyntikouluttaja, jonka viimeisin kirja on Myynnin Kultainen Kirja.
”Tähän kirjaan kannattaa tarttua jokaisen
bisnesihmisen, joka haluaa menestyä
business-to-business myyntityössä.
Myynnin perusfundamentit eivät ole
muuttuneet sadassa vuodessa ja nämä
opit löytyvät tästä kirjasta. Read on! ”
Esko Reinonpoika Alanko
Hallituksen puheenjohtaja
yrittäjä MicroMedia
www.kultainenkirja.fi