Bemaria ostamassaKeskiviikko 23.3.2016 - Kari Vahtolammi Hiukan pönäkkä toimitusjohtaja meni bemarikauppaan, kierteli, kaarteli ja katseli. Oli kolmesataasarjalaista, pikkuista avomallia ja tummaa isoa farmaria. Ja silmät kiiluen johtaja jäi katselemaan tummaa isoa farmaribemaria, sellaista joka sopii hyvin menestyvän firman pomolle. Urheillinen ja hiukan ylellinen, sellainen pomon auto. Retein elkein pomo meni myyjän luo ja kysyi, että mitä maksaa ja maksetaanko osissa. Myyjä kertoi hinnan, sopi maksuaikataulun ja lupasi toimittaa ajokin. Kaupasta sovittiin, kättä lyötiin päälle ja avaimet luovutettiin pomon käsiin. Ja samalla tehtiin lippusia ja lappusia, joku niistä meni rekisteröintiin ja toisessa sovittiin osamaksuista. |
5 kommenttia . Avainsanat: Kari Vahtolammi, autokauppa, auto, maksu, maksuhuomautus |
Paskat autokauppiaat - osa 3 - älä kunnioita sitä, mitä asiakas sanoo!Perjantai 16.10.2015 - Juha Ahola Vuosia sitten auton vaihtaminen tuli itselläni kysymykseen ensimmäisen lapsen synnyttyä. Minulla oli sporttinen perheauto alla, kun menin etsimään sopivaa vaihdokkia. Olin kuitenkin jämäkkänä siitä, että haluan vaihtaa auton päikseen ilman välirahaa. Myyjä ehdotti koeajoa (tämä on muuten harvinaista herkkua =) ) ja hän antoi varsin tehokkaan farkun alle. Kun palasin koeajolta, myyjä kyseli, miltä tuntui ja sanoi sitten välirahaksi 2800 euroa. Sanoin, että kuten sanoin, haluan auton ilman välirahaa ja lähdin kulkemaan. Minua syletytti se, ettei myyjä kunnioittanut sitä, mikä oli edellytykseni kaupanteolle. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, kauppa, autoliike, asiakaspalvelu, myynti, paskat autokauppiaat |
Paskat autokauppiaat - osa 2 - älä myy naiselle!Perjantai 2.10.2015 - Juha Ahola Liki keski-ikäinen pariskunta astuu autokauppaan ja löytää alustavasti mieleisen auton. Mies katsoo, että merkki ja malli ovat kohdallaan ja nainen haluaa valita auton värin. Myyjä liittyy keskusteluun mukaan ja alkaa puhua miehelle autoon liittyvistä ominaisuuksista kuten hevosvoimista katsomatta naista silmiin. Myyjä tekee loistavan olettaman, että naista ei kiinnosta asia millään tavalla, joten häntä ei käytännöllisesti katsottuna ole keskustelussa? Nainen yrittää katsoa myyjää silmiin, mutta myyjä on lumoutunut miesasiakkaan (näennäisestä) kiinnostuksesta ominaisuuksiin. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, kauppa, autoliike, asiakaspalvelu, myynti, paskat autokauppiaat |
Paskat autokauppiaat, osa 1 - älä nosta persettä penkistä potentiaalisen asiakkaan kohdalla!Perjantai 18.9.2015 - Juha Ahola Astelin joulukuussa autoliikkeeseen, josta olin kyseisen auton 5 vuotta aiemmin ostanut. Halusin hinta-arvion firman nimissä olevasta autostani. Etsin oma-aloitteisesti jonkun myyjän, sillä en olettanutkaan, että kukaan olisi kiinnostunut puku päällä astelevasta liki kolmivitosesta kaiffarista, joka kävelee määrätietoisin askelin kaupan ovesta sisään. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, kauppa, autoliike, asiakaspalvelu, myynti, paskat autokauppiaat |
Transaktionaalisen b2b myyjän tulevaisuus näyttää pahaltaMaanantai 15.12.2014 - Heikki Luoma Ostajien ja myyjien välillä on ollut perinteisesti tiedon epäsymmetria. Myyjät tietävät enemmän kuin ostajat. Epäsymmetria on nopeasti muuttumassa. Asiakkaat tietävät enemmän kuin koskaan aikaisemmin myytävistä tuotteista ja tuotteita myyvistä yrityksistä. Joskus asiakkaat tietävät enemmän kuin tuotteensa heikosti osaava myyjä. Transaktiomyynti on sitä, että myytävät tuotteet ovat sellaisia, jotka voi ostaa yhdellä myyntitapaamisella. Tyypillisesti asiakas tietää mitä haluaa ja tarvitsee. Transaktiomyynnille on tyypillistä ottaa tilaus saman tien. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: asiakastapaaminen, asiantuntijamyyjä, automaatio, automatisointi, muutos, myyminen, myynti, tilauksen ottaminen, transaktiomyyjä, transaktiomyynti, trendi |
Hyvä investointi ei kysy suhdannettaTorstai 29.4.2010 klo 14.41 - Heikki Ikonen Yleinen uskomus on, että taloudellisesti tukalina aikoina ei kannata investoida. Näin etenkin kuluttajavetoisissa laskusuhdanteissa: kun kuluttajat ovat velkaantuneet raskaasti, kysyntä laskee, ja se tuhoaa investointien tuotto-odotukset. Totuus on mutkikkaampi – onneksi, sillä siinä tapauksessa kuluttajavetoisista taantumista syntyisi itseään ruokkiva eli päättymätön syöksykierre. Sellaista ei historia tunne. Selitykseen voi törmätä arkiympyröissään. |
26 kommenttia . Avainsanat: Heikki Ikonen, investointi, tuottavuus, kustannustehokkuus, automaatio, taantuma |
Katainen, ostetaan Saab Suomeen!Tiistai 15.12.2009 klo 8.00 - Veikko Vallin Suomi ja Ruotsi ovat aina kilpailleet kaikessa, yleisurheilusta kännykänvalmistukseen. Yksi osa-alue kuitenkin on, jossa kilpailua ei ole ollut; autojen valmistus. Takavuosina Uudenkaupungin autotehdas valmisti avo-Saabia, joten yhteistyötä sillä saralla kyllä on tehty. Nyt Ruotsin toinen laatuautomerkki Saab on myynnissä. Samaan aikaan Suomi laittaa miljardeja elvytykseen, kun taloudessa menee huonosti. Turhien rakennushankkeiden, kuten siltarumpujen ja tunnelien, sijasta Suomi voisi elvyttää viisaasti ostamalla Saabin, kun vajaateholla käyvä autotehdaskin on jo valmiina odottamassa. Työpaikkoja syntyisi tuhansia, sekä tehtaalle että alihankintaketjuun. |
5 kommenttia . Avainsanat: Veikko Vallin, Saab, Ruotsi, autotehdas |
Itse tehty kiire on kaikkein turhintaMaanantai 6.4.2009 klo 8.00 - Kauko Hirvonen Linnan Tuntemattomasta on ammennettu paljon viisautta työelämään. Olen monesti havainnut, että kaksi vahvasti eroavaa asennetta löytyy tilanteesta, jossa kiskotaan ahkiota upottavassa hangessa. Lahtinen manaa ja on tyytymätön toveriinsa: "Verä nyt perkele sinäkin. Eihän sun ole edes hiki." Salo vastaa: "En mää täsä mitään hikee koitakkan. Sitä vaan että pulkka liikkuu." |
7 kommenttia . Avainsanat: Kauko Hirvonen, asiakaspalvelu, tilaus, autokorjaamo, kiire, työelämä, asenne |