Blogin arkisto

Hyvä investointi ei kysy suhdannetta

Share |

Torstai 29.4.2010 klo 14.41 - Heikki Ikonen


Bookmark and Share

Nostamme muutamia aikaisemmin sivustollamme julkaistuja kirjoituksia uudelleen kommentoitaviksi niiden ajankohtaisen teeman takia. Osallistu keskusteluun ja ota kantaa!

 

Yleinen uskomus on, että taloudellisesti tukalina aikoina ei kannata investoida. Näin etenkin kuluttajavetoisissa laskusuhdanteissa: kun kuluttajat ovat velkaantuneet raskaasti, kysyntä laskee, ja se tuhoaa investointien tuotto-odotukset. Totuus on mutkikkaampi – onneksi, sillä siinä tapauksessa kuluttajavetoisista taantumista syntyisi itseään ruokkiva eli päättymätön syöksykierre. Sellaista ei historia tunne. Selitykseen voi törmätä arkiympyröissään.

Tuttuun apteekkiin oli hankittu automaatti, joka toimitti farmaseutin päätteeltään pyytämät reseptilääkkeet putkea pitkin tiskille humauksessa. Vielä joku viikko sitten lääkepaketit noukki hyllyistä farmaseutti käsin. Ei tarvitse olla talousnero tajutakseen, miten paljon kallista työaikaa laite säästää apteekilta, koska lääkekuriirina toiminut farmaseutti voi siirtyä tuottavampaan työhön. Ja laite toimitti lääkkeet todella nopeasti.

Laite ei näyttänyt edes kovin kalliilta, joten investointi maksanee itsensä nopeasti. Eikä sen hyöty riipu siitä, kasvaako lääkkeiden myynti. Apteekki myy joka tapauksessa lääkkeitä, ja automaattinen lääkekerääjä leikkaa kustannuksia markkinatilanteesta riippumatta. Laite lyhentää jonoja ja kohentaa asiakastyytyväisyyttä. Monessa apteekissa siihen on totisesti aihetta.

Tämä kaikki parantaa apteekin kannattavuutta, vaikka liikevaihto ei kasvaisi. Yrityksen tuloshan ei ole liikevaihdon suora johdannainen, vaan tulojen ja menojen yhtälö. Liikevaihdon kasvu ei auta, jos kustannusrakenne ei ole hallinnassa. Kaikki todellinen kasvu perustuu kustannustehokkuuteen eli tuottavuuteen. Automaation tavoite on aina nostaa työn tuottavuutta, muuten siinä ei ole mieltä.

Ihastelin laitetta ääneen minua palvelleelle farmaseutille, mutta hän ohitti kommenttini happamalla hiljaisuudella. Ilmeisesti hän koki laitteen vievän leivän ammattikunnaltaan. Samalla tavalla reagoivat puuvillankehrääjät 1700-luvun lopussa kehruu-Jennyyn, josta muodostui teollisen vallankumouksen virstapylväs. Automaation pelätään aina johtavan kasvavaan työttömyyteen. Mutta työttömyys ei ole kasvanut teollisuusmaissa sitten teollisen vallankumouksen, elintaso kylläkin.

Viime kädessä automaattisesta lääkekerääjästä hyötyvät myös farmaseutit. Lääkkeiden kerääminen on farmaseutin koulutuksen hukkakäyttöä: mekaanista rutiinia, jonka kone voi hoitaa aivan hyvin. Asiakaspalvelussa koulutettu ihminen on korvaamaton.

Eikä apteekeilla ole varaa maksaa parempia palkkoja kuin kannattavuutensa puitteissa. Yrityksen työntekijät ja omistajat saavat elantonsa samasta pussista: yrityksen kassasta. Kakkua kasvattavat vain plusmerkkiset tilinpäätökset.

Samanlaisia investointimahdollisuuksia kehitetään joka hetki kaikilla toimialoilla. Hyvä yritys hyödyntää ne, parhaat yritykset ensimmäisenä.

Heikki Ikonen

Avainsanat: Heikki Ikonen, investointi, tuottavuus, kustannustehokkuus, automaatio, taantuma


Kommentit

31.1.2010 16.19  kehitys etenee

Tuommoinen laitehan on vähänkuin logistiikan kehitystä omassa lajissaan. Kun hevosesta siirryttiin autoon ja purjelaivasta motorisoituun laivaan niin edistystähän se oli. Vaikka nurinaa sekin varmasti nosti, mutta homma hoitui tehokkaammin. Miksei siis apteekissa.

31.1.2010 21.41  Pertsa R

Uusi ja muutos herättää aina jossain vastarintaa

1.2.2010 10.36  hyvät investoinnit jes

Näin se on, ja eturyhmät etunenässä vastustavat muutoksia jos katsovat niiden olevan itseltä pois. Mitä ne eivät aina edes ole, mutta varmuuden vuoksi napistaan. Kun omaa nenää pitkin vaan tuijottaa, kovin kauas ei voi nähdä.

Tyypillistä ayliikkeelle sen puoleen, ainakin sen änkyröille.

Mutta niin se on hyvät investoinnit taloutta vievät eteenpäin enemmän kuin mikään.

1.2.2010 10.57  Tehdään niin kuin ennenkin on tehty

Kyse on myös ruutineista ja niiden rikkoutuminen on joillekin ihmisille kova paikka

2.2.2010 11.19  Hevimies

Tekniikka rulettaa jos on tapa jolla tehdä jokin asia tehokkaammin on typerää olla tekemättä niin. Vähän sama kun käyttäis 500 ihmistä lapioimassa yhden kaivinkoneen sijaan.

3.2.2010 17.34  rulettaa se

Joo, ei porukkaa kannata pitää yhdessä työtehtävässä enempää kuin on pakko. On harhaluulo että se olisi muka hyvää työllistämistä. Ei se ole kenenkään etu. Hyvä tuo Hevimiehen lapiovertaus juuri. Sen takia ei monttuja enää kaiveta käsin, kun tulee halvemmaksi koneella.

3.2.2010 17.58  Joonas

Kiinassa muuten tehdään edelleen isojakin maansiirtotöitä marssittamalla pataljoonittain kiinalaisia lapioiden kanssa paikalle. Ja katso - vuorikin siirtyy nopeasti. Ja halvalla. Pahat kielet nääs kertovat, ettei lapiokiinaliaisella ole oikeasti asiassa valinnavaraa.

Laittaahan Suomessakin yhteiskunta työttömät tekemään töitä ilman palkkaa, tosin sitä ei välttämättä kutsuta työksi vaika se kovasti siltä näyttääkin - jotta siitä ei nimenomaan tarvitse maksaa palkka.

Ei kiinanalaistakaan lohduta tippakaan se nimike millä lapiota heilutetaan.

Joten rationaalisuudesta on usein turha puhua. Usein riittää, että se on poliittisesti tarkoituksenmukaista.

6.2.2010 12.53  Lapioarmeijat katoavaa kansanperinnettä Kiinassakin

Jos nälkäpalkalla teetetään, niin kohtuullisen edullista voi olla. Sotilaiden tekemä työhän ei maksa mitään, kun asevelvollisia ovat muutenkin.

Mutta ei Kiinassakaan maansiirtokone hirveitä maksa, ja sen vuoksihan siellä maa teollistuu hirmu kyytiä, ja sellaista on talouskasvukin, tänä vuonna 10% ainakin. Eli Kiinakin koneistaa, koska se on taloudellisesti järkevää.

Lapioarmeijat ovat sielläkin katoavaa kansanperinnettä, vaikka toistaiseksi sellaisiakin saamme nähdä.

6.2.2010 17.02  Jorma

Lapioarmeijat Kiinassa saattavat olla katoavaa kansanperinnettä, muttta Suomessa sen sijaan ilman palkkaa teetetty työ lisääntyy jatkuvasti.

Uusi innovaatio asian timoilta oli laittaa vuodenvaihteesta lähtien "kuntouttava" työtoiminta pakolliseksi kaikille riittävän pitkään ilman työtä olleille, oli sitten kuntoutettavaa tai ei. Ilman palkkaa, ilman mitän työsuhteen etuja kuten eläkertymä yms.

Vakuuttusyhtiön lääkärit ovat ottaneet itselleen oikeuden julistaa sairaat terveiksi ja työkykyisiksi, ettei vain eläkkeelle pääsisi, mutta nyt on TEM nähtävästi ottanut oikeuden julistaa kaikki riittävän pitkään työttömänä olleet sairaiksi viranomaispäätöksellä. Muttei niin sairaiksi, että eläkkeelle pääsisi. Ainoastaan ilmaisiin töihin.

Tämä maa on muuttunut niin sairaaksi paskaläjäksi, että oma yritykseni omistajineen häpiyy täältä muille maille sopivassa vaiheessa. Verotuksen nyt vielä kestäisi, mutta kun aivan ilmiselvästi aletaan viedä jo joiltakin kansanosilta ihmisarvo ja oikeus toimeentuloon, niin alkaa riittämään. Ennen pitkää tuo leviää hallitsemattomaksi totalitarismiksi.

Tässä maa käy sotaa omia kansalaisiaan vastaan.

6.2.2010 18.13  Haloo

Totta, mutta vain tyhmä tekee ilman palkkaa, ellei ole vapaehtoistyöntekijä

6.2.2010 18.56  Thi is what we call reilu meininki

"Totta, mutta vain tyhmä tekee ilman palkkaa, ellei ole vapaehtoistyöntekijä "

Ei taida tymyydellä ole asian kanssa tekemistä, jos vaihtoehdot ovat joko mennä ilmaiseksi töihin, tai sitten lähtee loppukin työttömyyskorvaus.

Minä sanoisin tuota kiristämiseksi.

6.2.2010 19.01  Luuloja luuloja

Vaihtoehtoja löytyy. Aina.Ainakin pitkäaikaiseksi.

7.2.2010 0.56  ?

"Vaihtoehtoja löytyy. Aina.Ainakin pitkäaikaiseksi. "

Tuota... viitsisitkös vielä suomentaa tämän ?

7.2.2010 10.34  Luuloja, luuloja

Ei kai niitä ilmaishommia kovin pitkään tarvi tehdä, eikä monta kertaa.Voihan sitä pitkällä suunnitelmalla alkaa yrittäjäksikin mieluummin tai ottaa jonkun työn josta otatuttaa loparit, jos ei muu auta. Siis ennen ilmaistöitä.Töitä ei löydy sillä tavalla, siis kunnon töitä, että odottaa, että viranomaistahoilta tulee kotiin kutsu.
Se on työtä se työn etsiminenkin.
Ottaa sairaslomaa ilmaistöitä ennen niin, silläkin voi ketkuilla, jos viranomaiset ketkuilee, niin sinäkin.Jotkut tekee keikkahommia ja jotkut harmaata.
Vain luuserit valittaa sitä mikä tulee eteen, siis aina. Jotkut taas muokkaa olosuhteita. Elämä on. Suhtautumiskysymys.
Vielä muitakin vaihtoehtoja löytyy kuten nimimerkki Jorma antaa ymmärtää ymmärtää rivien välistä, ehkä tahtomattaankin. Maailma on mahdollisuuksia täynnä.

7.2.2010 13.47  Pienestä se alkaa

Mielestäni sillä ei ole väliä, miten opportunismillaan asiaan suhtautua sen osuessa, tai aikoessa osua kohdalle.

Toki jotkut tilanteessa pärjäävät ja jotkut eivät, mutta avainasia mielestäni on, että tuollaista tilannetta ei saa syntyä ollenkaan.

Sehän on aivan ilmiselvästi, kuten edellä mainittu, valtion terroria kansalaisiaan kohtaan. Ei ole millään lailla perusteltavissa, että osa luokitellaan töihin laitettavaksi ilman palkkaa, kun osa saa samasta työstä palkan. Sehän on aivan selkeästi orjuutta.

Nyt yrittäjän näkökulmasta tilanne on erittäin vaarallinen, mielestäni noin selkeä piittaamattomuus kansalaisten hyvinvoinnista ja toimeentulon edellytyksistä kertoo ainakin itselleni, että tämä maa on hyvin, hyvin turvaton jatkossa kahdestakin syystä: Ensiksikin nämä väärin kohdellut saavat aikaan levottomuuksia, mikä on aika itsestäänkin selvä asia, mutta vaarallisempaa on, että tälläinen mielivalta tuppaa leviämään ja koskeamaan yhä suurempia joukkoja. Silloin ollaankin jo täydellisessä totalitarismissa enkä näe moisessa ympäristössä toimimisen onnistuvan kaikilta. Osalta varmaan siinäkin ja silloin tullaankin, mitä luullakseni "luuloja, luuloja" tarkoittikin, niihin "keinoihin", jotka taas eivät välttämättä päivänvaloa kestä ?

Sellainenko on tulevaisuus ?

7.2.2010 15.25  AP

Niin, sellaisia tilanteita syntyy solkenaan, että yrittäjä ei saa työttömäksi jäätyään rahaa mistään, ja toisaalta tehdessään yritystoimintaa riski on täysin hänellä.Kyllä palkansaajan asema on äärimmäisen turvattu tähän verraten.
Asia on vieläpä kärjistynyt ajan myötä. Sitäpaitsi ennenvanhaan jokainen elätti itsensä, useammat kuin nykyään.

7.2.2010 15.42  Pienestä se alkaa

Korostettakoon nyt vielä, että olen hyvin toimeentuleva yrittäjä eikä mitään työttömyyksiä näköpiirissä.

En nyt kirjoittanut siltä kantilta, että yrittäjien työttömyystirvassa (?) olisi puutteita, vaan huomattavasti laajemmin.

Tuollaisten kuvaamieni toimenpiteiden johdosta koko maa ja sen yhteiskunnallinen (vähäinenkin?) oikeudenmukaisuus menettää usokottavuutensa ja sitä kautta kyseenalaistaa koko järjestelmän olemassaolonoikeuden ja säilyvyyden.

Jos kansalainen, oli sitten yrittäjä, työntekijä tai työtön, joutuu mielivaltaisten tai selkeiden riistotoimenpiteiden kohteeksi, se romahduttaa perustan koko järjestelmän oikeutukselta. Hallintoalamainen ei voi luottaa hallintoon vaan joutuu taistelemaan sitä vastaan.

1918 mietittiin samansuuntaisia asioita.

7.2.2010 17.43  liksa työstä

Työstä pitää saada palkkaa, kuntouttava tms nimike ei ole peruste palkattomalle työlle. Työttöömyyskorvaus voidaan tehdä vastikkeellisekikin, mutta palkan pitää vastata sitten normeja. Jos töitä kerran on, siitä pitää saada korvaus. Ilmaistyötä haluaisi varmasti jokainen ottaa vastaan.

7.2.2010 19.51  Joku saa apurahoja, vaikka on rikas

Liksa työstä, totta. Kaikki ryhmät, sosiaaliluokat samaan asemaan tässä mielessä.

7.2.2010 19.55  Joku voittaa aina

Vähän on eksytty aiheesta? Taloudellisesti tukalimmat ajat ovat joillekin taloudellisesti parhaita aikoja. Esim nyt perintätoimistot hurraavat?
Investointi on aina hyvä tai huono investointi oli aika mikä hyvänsä.

8.2.2010 17.32  Heikki Ikonen

Hauska nähdä vilkasta keskustelua. Sen verran haluan kommentoida tässä välissä, että orjatyötä - olkoon asevelvollisten velvoittamista kuten Kiinassa tai työvoimapoliittisena pakotteena kuten Suomessa tai muuta vastaavaa - ei voi laskea normaaliksi työksi, eli siitä aiheutuvat kustannukset eivät ole vertailukelpoisia tarkasteltaessa investoinnin kannattavuutta.

Jos investoinnin vaihtoehtona on teettää orajtyötä, investoinnin tuottolaskelma tietenkin muuttuu. Mutta se ei ole normaali tilanne, eikä koskaan saisikaan olla. Muuten yhteiskunnassa on jotain perustavasti ja raskaasti vialla.

yst. Heikki Ikonen

14.2.2010 22.37  riippuui investoinnista

Kovassa noususuhdanteessa on aika helppo tehdä kohtuullisen kannattavia investointeja, jos tulosta katsoo parin vuoden tähtäimellä. Mutta veri punnitaan vasta kun heikommat ajat ovat käsissä. Jos vaikka kovalla velalla investoi ja saa muutaman prosentin tuoton suhdanteen huipulla, niin laskusuhdanteessa tulee varmasti lujaa takkiin. Tämmöiset firmat tekevät herkästi kupin siinä kohtaa.

Paitsi tietysti jos investointi on jokseenkin suhdanteesta riippumaton. Hyvä laiteinvestointi voi semmoinen olla. Mutta kaikki investoinnit eivät. Kovin helppoahan liiketoiminta muuten olisi.

15.2.2010 11.03  Hyvä on hyvä

Investointi voi tietysti aina olla kannattamaton tai kannattamattomampi kuin joku toinen investointipäätös. Hyvä investointi on tietysti aina hyvä, mutenhan se ei ole hyvä investointi.
Ainahan suureen investointiin kait jotain riskiä liittyy. Varsinkin kun niistä suurin osa tehdään velkarahalla tai leasingsopimuksilla tai muuta vastaavaa.
Vähän samahan se on kuin jos ostat työmatkoja varten auton, sehän voi hajota tai siihen voi tulla vikoja, se voi olla rankkaa vaikka olisikin takuu voimassa. Mikäänhän ei ole täysin varmaa ainakaan sellaissa investoinneissa, jotka ovat käyttöä varten. Jos taas hommaat kiinteistön, niin ainahan on mahdollista, että arvo alenee tai et pysty maksamaan, kun tilanne muuttuu. Jos investoit kouluttamalla henkilöstöä, on aina riski että työntekijä siitä huolimatta vaihtaa paikkaa tai vaikka sairastuu.

15.2.2010 16.55  kyllä mutta

Riskejä on aina, mutta jotkut investoinnit ovat suhdanneherkempiä kuin toiset. Vaikkapa ravintola voi investoida gourmet-tason laitteisiin ja se voi lyödä leiville korkeasuhdanteessa, kun asiakkaita riittää ja he ovat valmiit maksamaan huippuruuasta. Sitten matalasuhdanteessa voi iskeä asiakaskato, kun luksuskulutuksesta leikataan.

Mutta jos ravintola investoi johonkin laitteeseen, jota se varmasti tarvitsee suhdanteesta riippumatta, ja se säästää kustannuksia, niin investoinnin riski on silloin aika pieni. Silloin se varmaan on hyvä investointi ajasta riippumatta.

15.2.2010 18.34  Ken tietäisi sen

Kuka sen varmuudella tietää missä suhdanteet loppu tai alkaa, paitsi Björn Walhroos?

17.2.2010 12.02  katso korkoja ainakin

Ei kai sitä voi tietääkään varmaksi, mutta korkotaso on ainakin hyvä mittari. Kun tämäkin laskusuhdanne lähti liikkeelle kunnolla, korot olivat olleet ensi nousussa ja sitten rysähtivät kattoon kun pankkikriisi pamahti käsiin tosissaan. Nyt korot ovat ihan kellarissa, joten jossain vaiheessa kestävämpi nousu perinteen mukaan on edessä. Rahan hinta on kuitenkin niin iso tekijä.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini