Blogin arkisto

Itse tehty kiire on kaikkein turhinta

Share |

Maanantai 6.4.2009 klo 8.00 - Kauko Hirvonen


Linnan Tuntemattomasta on ammennettu paljon viisautta työelämään. Olen monesti havainnut, että kaksi vahvasti eroavaa asennetta löytyy tilanteesta, jossa kiskotaan ahkiota upottavassa hangessa.

Lahtinen manaa ja on tyytymätön toveriinsa: "Verä nyt perkele sinäkin. Eihän sun ole edes hiki." Salo vastaa: "En mää täsä mitään hikee koitakkan. Sitä vaan että pulkka liikkuu."

Esimerkkini on autokorjaamosta. Ajelen rippikouluikää lähestyvällä ranskalaisella, joten sinne on joskus asiaa. Merkin pikantteihin ominaisuuksiin kuuluu, että samaan mallisarjaan on asennettu kahden valmistajan sähkölaitteita. Ne eivät käy toistensa tilalle. Merkkiliike lohdutteli, että samaa ongelmaa löytyy kyllä saksalaisissakin.

Auto meni jumiin ja vein sen korjattavaksi. Osaa ei löytynyt Suomesta, vaan se piti tilata Ranskasta. Aikaa tuhraantui toista viikkoa. Kun osa tuli, se paljastui väärän malliseksi.

Töiden vastaanottaja alkoi soitella muihin liikkeisiin ja jostain päin maata saatiin seuraavaksi päiväksi oikea osa. Kun tuuri on kääntynyt huonoksi, se helposti jatkuu. Asentaja onnistui rikkomaan vaivalla hankitun osan. Siispä tilattiin uusi.

Puolentoista viikon päästä työnjohtaja soitti. Arvasin ongelman: varaosamies oli onnistunut tilaamaan uudelleen väärän version.

Uusi soitto tuli parin tunnin päästä. Kohtuullisen linja-automatkan päästä oli löytynyt joutavaksi jäänyt minun autooni sopiva osa. Se saatiin paikalleen ja auto luovutettiin minulle samana päivänä.

Osa maksoi viisi kymppiä, mutta sitä ilman auto ei käynnisty. Auto seisoi korjaamon pihassa kolme ja puoli viikkoa. Suomalaiskansalliseen tapaan viivästystä ei juuri pyydelty anteeksi saati hyvitetty mitenkään.

Jos olisin ajanut ojaan tai kolaroinut, vakuutus olisi korvannut seisonta-ajan. Nyt sain kuusi kymppiä siitä hyvästä, että taksi hinasi auton mökkirannassa käyntiin.

Koko ajan jossain päin Suomea korjaamon asiakas on saman tilanteen edessä. Hänelle on tilattu osa, joka ei käy. Seuraa turhaa soittelua, odottelua ja ylimääräistä harmia. Tyhjäkäynnin maksamme lopulta me nöyrät asiakkaat.

Kahden osan tilauskoodeissa on yhden merkin ero. Tilaajan pitäisi jaksaa lukea koko rimpsu tai opetella tekstinkäsittelyn leikkaa ja liimaa -toiminto. Ei luulisi olevan ylivoimaisen vaikeaa, jos haluaa ottaa hommansa tosissaan.

Annoin ketjuliikkeen paikallispomolle palautetta. Kerroin, ettei homma mennyt ihan putkeen. Hän sentään soitteli ja kävimme myös pitkän, pohtivan puhelinkeskustelun. Yhdessä ihmettelimme valitettavan monen ihmisen tapaa toimia: koskaan ei ole aikaa hoitaa töitään kunnolla, mutta aina ehtii tehdä ne kahteen kertaan, jopa kolmeen.

Hiki on kyllä. Pulkka ei liiku.

Kauko Hirvonen
Kirjoittaja on vapaa toimittaja.

Avainsanat: Kauko Hirvonen, asiakaspalvelu, tilaus, autokorjaamo, kiire, työelämä, asenne


Kommentit

6.4.2009 11.09  AP

Ooompa nähnyt sellasenkin, että henkilö on pyörinyt omassa huoneessaan ja vähän muidenkin tekemättä käytännnössä oikeasti mitään muuta.Kokonaisen yhden työpäivän. Ja kertonut, että kiire on.

7.4.2009 4.17  Ihmettelevä

"Kun tuuri on kääntynyt huonoksi, se helposti jatkuu."


Mikä tuuri ? Eikös kaikki olekaan kiinni vain asenteesta ?

7.4.2009 10.07  Tuuri ja asenne kulkevat käsi kädessä

Kun tekee oikealla asenteella tarpeeksi pitkään tinkimättä asioita järjestelmälliseksi tulee jossain kohtaa väkisinkin sitä hyvää, jota joku sanoo tuuriksi. Jos taas ei tee mitään tai ihan väärällä asenteella tätä "tuuria" ei ikinä tule."Tuurille" ei siis anneta mahdollisutta. Näin sen koen.

8.4.2009 8.53  Asenne kohdallaan

Samaa mieltä edellisen kanssa. Vaikka kuinka homma tökkisi ja ongelmia tulisi ongelmien perään, niin esim. oikealla palveluaasenteella saadaan pelastettua tosi paljon. Asenne on nimittäin siitä metka juttu, että se näkyy ulospäin, niin hyvä kuin huonokin.

19.4.2009 18.44  Kas ?

No, paljonkos se Hirvosen asenne muutti asioita autokorjaamolla tuossa tarinassa ?

20.4.2009 9.06  Että näin

Yksi puhuu aidasta ja toinen aidan seipäästä...

20.4.2009 10.06  Kauko Hirvonen

Jos palautetta ei lainkaan anna, mikään ei koskaan muutu. Siksi kannattaa edes yrittää.
Tällä ketjulla on tapana myös soitella asiakkaille korjaamokäyntien jälkeen. Viesti meni myös sitä kautta. Jos tietoa ei kerätä pelkästään muodon vuoksi, vaikuttanee se jotenkin. Ainakin toivoisi.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini