Jos asiakaslähtöisyydestä on paljon hyötyä, niin miksi yritykset eivät sitten toteuta sitä? Osa 1Torstai 22.1.2015 - Harkki Karkkila Jim Collins toteaa kirjassaan ’Good to Great’ (21), että hyvä on erinomaisen pahin vihollinen – aivan liian usein yrityksessä hykerrellään tyytyväisyydestä ja lopetetaan kehittäminen, kun saadaan hyvää palautetta – eikä siis enää tavoitella erinomaisuutta. Ja kuitenkin vasta erinomaisuus muuttaa asiakkaan ostokäyttäytymistä yritykselle suosiolliseen suuntaan. |
1 kommentti . Avainsanat: Harkki Karkkila, asiakaslähtöisyys, johtaminen, esimiestyö |
Kun kaksi osapuolta riitelevät eivätkä tule toimeen toistensa kanssaMaanantai 19.1.2015 - Heikki Luoma Kaksi osapuolta riitelevät keskenään eivätkä tule toimeen toistensa kanssa. Se on tavallinen tilanne monissa yrityksissä ja julkisen sektorin organisaatioissa. Esimiehille tilanne synnyttää paineen katkaista riitely lopullisesti ja pysyvästi. Usein ensimmäisenä mieleen tuleva ratkaisu on antaa toiselle potkut, tai siirtää hänet toisiin tehtäviin. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, esimies, johtaminen, kemia, potkut, riita, riitely, vastuu, yhteistoiminta |
Kuka kannusti ja auttoi eteenpäin juuri oikealla hetkellä?Perjantai 2.1.2015 - Juha Ahola Kun olin 12-vuotias, jalkapallovalmentajani antoi minulle merkittävästi roolia ja vastuuta joukkueessamme. Hän huomasi vahvuuteni, joilla pystyin auttamaan joukkuetta parhaite. Hänellä oli pelisilmäm myös muuhun. Valmentaja passitti minut seuraavana vuonna erotuomarikursseille ja olin todennäköisesti ainakin Keski-Pohjanmaan piirin nuorin tuomari. Ennen lukiota olinkin erotuomarina ja rajamiehenä (tosiaan silloin ei rajamiestä kutsuttu avustavaksi erotuomariksi) satoja otteluita. Sain erinomaista kokemusta vaikeasta tehtävästä tuomarin roolissa etenkin, kun olin erityisen nuori kyseiseen tehtävään. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: kannustus, rooli, menestyminen, opastus, esimies, esimiestyö |
"Hän kannustaa aina, eikä kampita!"Perjantai 14.11.2014 - Juha Ahola Kuulin juuri tarinan nuoresta myyntiryhmän esimiehestä, joka oli saavuttanut erittäin positiivisia tuloksia ryhmänsä kanssa eritoten esimerkkinsä johdosta. Esimies psyykkasi itseään kovilla tuloksillaan ja tiedosti oman panoksensa merkityksen. Hän avasi asiaa omalle mentorilleen, joka kuuli tarkalla korvalla rivien välistä, että myyntiryhmän esimiehellä oli mahdollisesti kihahtamassa hattuun menestyksen tuoma tulos ja etenkin oman panoksen merkitys. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, esimies, esimiestyö, johtaminen, mentori, |
Hyvä pomo, paha pomo?Tiistai 21.10.2014 - Kari Vahtolammi Aloittelin aamulla töiden tekoa ja jäin pohtimaan sitä, että mikä muuttuu firman kasvaessa isommaksi. Yksi selvä asia on sellainen, että työnteossa pomottamisen suhde muuttuu. Eli hyvästä pomosta pitää tulla se paha pomo. Eli kun joutuu priorisoimaan, aikatauluttamaan ja vaatimaan, niin työnkuva muuttuu. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, työ, esimies, esimiestyö, johtaminen |
Mikromanageeraus voi johtua luonteenpiirteistä, tilanteesta tai se voi olla rakenteellista jolloin mikromanageerauksesta voi toipuaMaanantai 6.10.2014 - Heikki Luoma Mikromanageeraus on johtamisen tyyli, jolla tarkoitetaan, että esimies seuraa ja valvoo läheltä yksityiskohtaisesti alaistensa tekemisiä. Mikromanageerauksella on yleensä kielteinen merkitys eikä sitä yleisesti sitä pidetä toivottavana asiana. Yleensä mikromanageeraajan alaiset tunnistavat ongelman, mutta mikromanageerajat itse eivät tunnista eivätkä hyväksy ongelman olemassa oloa mikä vaikeuttaa korjaamista. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, aikajänne, alaiset, coachaus, esimies, esimiestyö, johtaminen, johtamisjärjestelmä, kyvyt, luonteenpiirre, mikromanageeraus, rakenteellinen, sisäistäminen, tilannekohtainen |
Olet oikeasti esimies, jos vastaat myös alaisillesi delegoimasta suorituksestaMaanantai 29.9.2014 - Heikki Luoma Yrityksen hallitus valtuuttaa eli delegoi vastuun organisaation päälle, joka yleensä on toimitusjohtaja. Ainakin teoriassa toimitusjohtaja on vastuussa kaikesta, mutta hän ei voi itse tehdä kaikkea työtä. Toimitusjohtaja delegoi, valtuuttaa alaisensa tekemään osan työstä. Näin valtuutukset jatkuvat läpi organisaation kerros kerrokselta alemmalle tasolle. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, alainen, delegointi, esimies, tehdä parhaansa, valtuudet, valtuutus, vastuut |
Pitääkö työhyvinvointiakin johtaa?Torstai 25.9.2014 klo 11.15 - Aila Wallin Vanha sanonta kuuluu: jos vanhemmat voivat hyvin, perheessä lapsetkin voivat hyvin. Tämä pitänee paikkansa myös työyhteisössä. Ainakin työhyvinvointiin - tai siitä puhumiseen - on viime vuosina panostettu. Työterveyslaitos julkaisi juuri oman strategiapakettinsa siitä, miten hyvinvointia pitäisi organisaatiossa johtaa ja kuuluisa Himanenkin sanoi kuuluisassa tulevaisuusskenaariossaan (tai ainakin jossakin haastattelussa), että suomalainen työ ja tuottavuus rakentuu työhyvinvoinnin varaan. |
2 kommenttia . Avainsanat: Aila Wallin, työ, työhyvinvointi, työyhteisö, esimies, esimiestyö, johtaminen |
Miten pitkä aikajänne työhösi kuuluu kertoo asemasi organisaatiossaMaanantai 22.9.2014 - Heikki Luoma Mitä pidempi aikajänne tehtäviisi kuuluu, sitä korkeammassa asemassa olet organisaatiossa. Jos aikajänteesi on alle kolme kuukautta, olet alimmalla organisaation tasolla. Yrityksen toimitusjohtajan tehtäviin kuuluu muun muassa yrityksen visio ja strategia, joiden aikajänne on muutamia vuosia. Suurissa yrityksissä toimitusjohtajan aikajänne on pidempi kuin pienissä yrityksissä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, aikajänne, alainen, asema, esimies, johtamisjärjestelmä, organisaatio |
Useimmat esimiehet elävät itse tehdyssä laatikossa joka rajoittaa mitä he voivat tehdäMaanantai 26.5.2014 - Heikki Luoma Osa laatikon seinistä on organisaation rakennuspiirrustuksissa. On hierarkisen suhteet ja tehtävänkuvaukset. Suuri osa laatikosta on itse mielessä rakennettua. Ne ovat itse itselle tehtyjä rajoituksia. Tehdään työtä turvallisessa suojassa. Olemme mukavuusalueellamme tarvitsematta pinnistää. Muutkin voivat haluta, että pysymme laatikossamme. Emme kokeile rakentamamme laatikon seiniä, mikä vain vahvistaa seiniä entisestään. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, esimiestyö, johtajuus, johtaminen, johtamisen kehittäminen, kannustus, laatikko, motivaatio, palkitseminen, seuraukset, tehtävänkuvaus, toteutus, valta, valtaannuttaminen, yhteistyö |
Myyntitaidot ovat perusedellytys hyväksi myynnin johtajaksi, mutta eivät riittäviäMaanantai 17.3.2014 - Heikki Luoma Hyvästä myyjästä ei aina tule hyvä myynnin johtaja. Syykin on melko selvä. Myynnin johtaminen edellyttää muitakin kuin myymisen taitoja, mutta myynnin johtajan on myös osattava myydä. Ilman myynnin osaamista on vaikeaa tulla hyväksi myynnin johtajaksi. Myyntitaidot ovat perusedellytys hyvälle myynnin johtajalle, mutta eivät riittäviä. |
1 kommentti . Avainsanat: Heikki Luoma, asiantuntijamyyjä, coachaus, coaching, esimiestyö, haastajamyyjä, innostaminen, innovaatio, itsensä johtaminen, johtajuus, johtaminen, johtamisen kehittäminen, käyttäytyminen, muutosjohtaminen, myyjä, myyminen, myynti, osaamisen johtaminen |
Miksi johtamisen kehittämisohjelmat epäonnistuvat?Maanantai 10.2.2014 - Heikki Luoma Johtamisen kehittämiseen panostetaan suuria summia. Pelkästään USA:n yritykset satsaavat 14 miljardia dollaria vuosittain johtamisen kehittämiseen. Saavatko yritykset vastinetta rahalleen? Johtamisen kehittämisohjelmien toteutuksessa on McKinseyn mukaan puutteena mm se, etteivät yrityksen välitä kehittämisen yhteydestä yrityksen keskeisiin menestystekijöihin. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, esimiestyö, johtajuus, johtaminen, johtamisen kehittäminen, johtamisjärjestelmä, johtamisprosessi, kehittämisohjelma, muutosjohtaminen |
Älä yritä niin kovasti niin pärjäät paremminMaanantai 27.1.2014 - Heikki Luoma Ympäristö suorastaan huutaa lisää yrittämistä. Miten voin oikein väittää, ettei pidä yrittää kovasti ja vieläpä, että siten pärjää paremmin? Brian Tracy on kuuluisa amerikkalainen myynnin guru. Hän on kirjoittanut myynnin opiskelukeinoistaan. Uudessa työpaikassaan hän teki sata kylmää soittoa yrittämättäkään myydä. Hän keskusteli asiakkaittensa kanssa ja asiakkaat olivat hänen opettajiaan, vaikka eivät sitä tienneet. Hän ei murehtinut ostaako asiakas vai ei, eikä hän painostanut itseään kaupan saamiseen ja silti hän myi hyvin. Hän myi hyvin ilman myymisen painetta ja ylsi aina myyntiryhmän kärkeen. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, esimiestyö, huomio, huomiokyky, huomion kiinnittäminen, huomion kohdistaminen, innostaminen, itsensä johtaminen, johtajuus, johtaminen, johtamisen kehittäminen, käyttäytyminen, motivaatio, toteutus |
Aika kultaa muistot - mutta joskus johtajakin on duunariTiistai 31.12.2013 - Kari Vahtolammi Joskus aika kultaa muistot ja sitä jää pohtimaan, että muistaako asiat oikein. Mutta joskus aikoinaan talvella 1985 ajoin yöllä Ford Transitilla kohti Forssaa vieden lehtilastia ja yöllä oli kohtuullisen kova pakkanen eli yli -30 astetta. Ja tietäänhän sen mitä silloin tapahtuu eli naftasuodatin päätti tukkeutua, kun dieselpolttoaine päätti samentua. Tuo oli aika ilkeä tapahtuma, kun auto alkoi hyytymään Karkkilan ohitetua pimeällä valottomalla suoralla. Ja tietenkään ei edes vaihtosuodatinta ollut mukana. En vain ollut ainoa sinä yönä, joka jäi tien päälle samasta syystä. |
1 kommentti . Avainsanat: Kari Vahtolammi, johto, johtaminen, johtaja, työntekijä, esimies |
7 huomioitavaa asiaa uudelle toimitusjohtajalle (ja vanhalle myös)Maanantai 9.12.2013 - Heikki Luoma On hyvä tunnistaa milloin asiat alkavat mennä vikaan, jotta voi ryhtyä tekemään sille jotakin. Alla olevassa luettelossa* on muutamia huomioitavia asioita uudelle ja vanhalle toimitusjohtajalle. Havaitsetko jotakin seuraavista? |
1 kommentti . Avainsanat: Heikki Luoma, esimiestyö, johtajuus, johtaminen, johtamisen kehittäminen, johtamisjärjestelmä, johtamisprosessi, käyttäytyminen, muutoksen johtaminen, muutosjohtaminen, strategian jalkautus, toimitusjohtaja, toteutus, yritysprosessi |
Miten älyllistä tulivoimaa voi lisätä kaistanleveyden hallinnallaMaanantai 2.12.2013 - Heikki Luoma Kun on nälkä, näkee nälkää. Miten osuvasti suomeksi sanotaankaan kun nähdään nälkää! Nälän näkee sielun silmin. Psykologisen tutkimuksenkin mukaan se mistä on puute, on se mihin mieli keskittyy. Kun on puute rahasta yrityksessä tai omassa elämässä, näkee hinnat ja kustannukset. Se mistä on puute, voi täyttää mielen kaistan koko leveydeltä kuten silloin kun on nälkä näkee nälkää. Syntyy hienosti sanottuna kognitiivinen kuorma, koska puuttuva asia täyttää koko mielen. Kaistanleveytemme tulee täyteen. On analogia tietokoneeseen, jolta puuttuu nopeutta. Kone on hidas koska useita ohjelmia on auki samanaikaisesti. Tietokoneessa ei ole mitään vikaa. Nopeus kasvaa sulkemalla joitakin ohjelmia. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, ajankäyttö, ajattelukaista, älyllinen kapasiteetti, esimiestyö, itsensä johtaminen, johtajuus, johtaminen, johtamisen kehittäminen, johtamisjärjestelmä, johtamisprosessi, kaistanleveys, käyttäytyminen, muutoksen johtaminen, muutosjohtaminen |
Tavoitteiden takaa-ajoKeskiviikko 14.8.2013 - Pasi Rahikka Älykkäät johtajat ymmärtävät että tavoitteiden tavoittelu ja takaa-ajaminen vain niiden itsensä takia ei ole tarkoituksenmukaista tai riittävää. Organisaation kaikentyyppisten tavoitteiden tavoittelun täytyy aina olla tarkoituksellista, fokusoitua, jatkuvaa, toisinaan myös agressiivista ja periksiantamatonta yhteistoimintaa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pasi Rahikka, asenne, itsensä kehittäminen, esimies, johtaja |
Osallistava päätöksenteko on hyödyllistä muista syistä kuin yleensä luullaanMaanantai 5.8.2013 - Heikki Luoma Moni johtaja ajattelee, että ihmisten osallistuttaminen päätöksen tekemiseen on pyrkimystä epämääräiseen demokraattiseen päätöksentekoon ja usein kieltäytyvät sellaisesta. He eivät halua jakaa valtaa, eivät halua olla eri mieltä ja käyttää aikaa osallistuttavasta päätöksenteosta syntyvien erimielisyyksien sovitteluun ja hyvittelyyn. He tekevät kuitenkin tietämättään hallaa itselleen toimimalla tuolla tavalla. Ongelmaksi nimittäin tulee päätöksen toteutumattomuus. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, esimiestyö, innostaminen, johtajuus, johtaminen, johtamisen kehittäminen, johtamisprosessi, käyttäytyminen, motivaatio, motivointi, muutoksen suunnittelu, muutos, muutosjohtaminen, osallistuminen, osallistuttaminen, päätöksenteko, päätös |
Miten asiakasrajapinnassa toimivat generoisivat enemmän liidejä?Maanantai 29.7.2013 - Heikki Luoma Jotkut konsultit saavat liidejä helposti, joillekin se on vaikeaa. Miten liidien generoimista voi systematisoida? Usein halutaan, että asiakasprojekteissa toimivat konsultit generoisivat liidejä yritykselle ja uskotaan, että pelkkä puhuminen johtaa siihen, että konsultit alkavat generoida liidejä. Kun näin ei tapahdukaan turhaudutaan, joka voi johtaa siihen, että onnistumista pidetään toivottomana. Kannattaa sen sijaan miettiä, ovatko käytetyt keinot oikeita. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, asiakasrajapinta, asiakassuhde, esimiestyö, innostaminen, johtaminen, liidien generointi, liidigenerointi, myynnin suunnittelu, myynti, myyntiprosessi, toteutus |
Miksi sinun pitäisi antaa itsellesi potkut?Maanantai 22.7.2013 - Heikki Luoma Kun yrityksen ylin johto vaihtuu, usein vaihtuu myös moni johtoryhmän jäsen. Vaihtumisten selityksiä on monia, mutta jos seuraa selityspolkua alkusyyhyn, saavutaan melkein aina kysymykseen ovatko vanhan johtoryhmän jäsenet mukana muutoksessa vai eivät? Omistajia edustava hallitus vaihtaa toimitusjohtajan saadakseen muutoksen aikaiseksi uuden toimitusjohtajan avulla. Muutoksesta on kyse myös yksiköiden johtoa vaihdettaessa. Muutoksessa haetaan uutta perspektiiviä, näkökulmaa ja päätöksiä. Käytännössä usein on vaihdettava ihmisiä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, esimiestyö, innostaminen, itsensä johtaminen, johtajuus, johtaminen, johtamisen kehittäminen, johtamisjärjestelmä, johtamisprosessi, kannustaminen, kannustus, käyttäytyminen, motivaatio, motivointi, muutoksen johtaminen |