Prosessit valmentavan myynnin johtamisen esteenäMaanantai 8.6.2015 - Heikki Luoma Eräässä yrityksessä, jonka nimen jätän paljastamatta, on monen vuoden ajan yritetty omin voimin ja ulkoisella avustuksella ottaa käyttöön valmentavaa myynnin johtamista onnistumatta siinä. Epäonnistuminen näkyy siten, että myyntijohto on haluton valmentamaan myyjiä ja myyjät ovat haluttomia valmennuskeskusteluihin ja osa myyjistä kokee, ettei myynnin johdolla ole mitään annettavaa heille. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, este, johtaminen, myynnin johtaminen, myynti, prosessi, vaikutusvalta, valmentava johtaminen, valta, yhteistoiminta |
Työelämän trendinä on kokouksiin käytetyn ajan kasvuMaanantai 4.5.2015 - Heikki Luoma Monen mielestä työhön kuuluu jo nyt liikaa kokouksia ja monet kokoukset ovat heidän mielestään turhia. Työelämässä tapahtuu kuitenkin muutoksia, jotka lisäävät eivätkä vähennä kokoustarvetta. Sorvarin kokoustarve on pienempi kuin asiantuntijaorganisaation projektipäällikön kokoustarve. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, aikajänne, aikataulu, asialista, kokous, luottamus, määrä, muistio, päätökset, sitoutuminen, sulkeutuneisuus, valmistelu, yhteistoiminta |
Teknologia start-upit epäonnistuvat yhteistoiminnan puutteen vuoksiMaanantai 16.2.2015 - Heikki Luoma Mika oli teknologia start-upin toimitusjohtaja kun tapasin hänet. Keskustelimme yrityksen historiasta, historia ei ollut pitkä, mutta se oli ehtinyt olla monivaiheinen. Mika oli yksi teknologeista, jotka olivat perustaneet yrityksen. Pian perustamisen jälkeen teknologit olivat huomanneet, että he tarvitsevat henkilön, joka osaa myydä. Siispä he palkkasivat sellaisen henkilön. Myyjän tehtävä on myydä ja teknologien tehtävä on kehittää teknologiaa. Aika selvää. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, johtaminen, kehitys, markkinointi, myyjä, myynti, perustaja, start-up, teknologia, yhteistoiminta |
Kun kaksi osapuolta riitelevät eivätkä tule toimeen toistensa kanssaMaanantai 19.1.2015 - Heikki Luoma Kaksi osapuolta riitelevät keskenään eivätkä tule toimeen toistensa kanssa. Se on tavallinen tilanne monissa yrityksissä ja julkisen sektorin organisaatioissa. Esimiehille tilanne synnyttää paineen katkaista riitely lopullisesti ja pysyvästi. Usein ensimmäisenä mieleen tuleva ratkaisu on antaa toiselle potkut, tai siirtää hänet toisiin tehtäviin. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, esimies, johtaminen, kemia, potkut, riita, riitely, vastuu, yhteistoiminta |
Miksi asiantuntijat pyrkivät välttämään yhteistoimintaa ja ns pehmeä johtaminen on haitta?Maanantai 12.1.2015 - Heikki Luoma Yhteistoiminta on asia, josta puhutaan liian vähän ja silloinkin kun puhutaan, puhutaan yksimielisyydestä, konsensuksesta ja ristiriitojen välttämisestä. Yhteistoiminnan perusperiaatteet ymmärretään väärin. Asiantuntijaorganisaatiossa yhteistoiminnan sujuminen tai sujumattomuus on organisaation tuottavuuden A ja O. Kun asiantuntijat työskentelevät yhdessä tietyn tavoitteen eteen, on mahdollista saavuttaa suuria voittoja. Yhteistoiminta on välttämättömyys. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, asiantuntija, johtaminen, johtoryhmä, pehmeä johtaminen, välttää, yhteistoiminta, yhteistyö |