Blogin arkisto

Älä yritä niin kovasti niin pärjäät paremmin

Share |

Maanantai 27.1.2014 - Heikki Luoma


heikkiluoma.jpgYmpäristö suorastaan huutaa lisää yrittämistä. Miten voin oikein väittää, ettei pidä yrittää kovasti ja vieläpä, että siten pärjää paremmin?

Brian Tracy on kuuluisa amerikkalainen myynnin guru. Hän on kirjoittanut myynnin opiskelukeinoistaan. Uudessa työpaikassaan hän teki sata kylmää soittoa yrittämättäkään myydä. Hän keskusteli asiakkaittensa kanssa ja asiakkaat olivat hänen opettajiaan, vaikka eivät sitä tienneet. Hän ei murehtinut ostaako asiakas vai ei, eikä hän painostanut itseään kaupan saamiseen ja silti hän myi hyvin. Hän myi hyvin ilman myymisen painetta ja ylsi aina myyntiryhmän kärkeen.

Samalla tavalla toimi Sharon Drew Morgen. Hän ei osannut myydä tietotekniikkaa, joten hän kyseli asiakkailta kaikenlaista ja asiakkaat ostivat häneltä. Sitten hän kehitti oppimansa perusteella oman myynnin filosofiansa.

Miten paljon tennispelaaja ja golfari yrittää lyödä hyvin? Tietääkseni erittäin vähän. He tuskin ollenkaan yrittävät lyödä hyvin. He vain lyövät palloa kuten Tracy ja Drew Morgen vain puhuivat asiakkaiden kanssa.

Liika yrittäminen voi johtaa pakotettuun suorituksen virheettömyyden arviointiin. Arvioijana olet sinä tai joku muu. Menikö kaikki oikein tulee tärkeäksi ja koska se on tärkeää, keskittyy huomio virheisiin. Ei tennispelaaja ja golfari onnistu lyönnissään kun hänellä on mielessä miten välttää virhe mailan heilautuksessa.

Hän onnistuu koska hän kiinnittää huomionsa palloon kuten Drew Morgen ja Tracy onnistuivat kiinnittämällä huomionsa asiakkaisiinsa.

Onnistuminen ei ole kiinni yrittämisen intensiteetistä vaan siitä mihin kiinnität huomiosi. Ja keskeisintä on, kiinnitätkö huomiosi pääsi sisäiseen puheluun vai ulkopuoliseen ympäristöösi.

Kiinnitä huomiosi ulkopuolelle!

Huomiotasi ohjaa oma halusi. Vaimoni on innokas sienestäjä ja hänellä on fantastinen kyky havaita sieniä ja jopa tunnistaa ne liikkuvan auton ikkunasta. Auto on usein pitänyt pysäyttää herkkutatin vuoksi. Hän haluaa herkkutatteja ja myös löytää ne. Mitä sinä haluat? Ellet tiedä mitä haluat, et kykene täysin kiinnittämään huomiotasi. Sinun tulee keksiä mitä haluat oikeasti.

Huomaatko sen mitä et huomaa?

Kysymykseen sisältyy juju. Vastaus on tietenkin, ettet voi huomata sellaista mitä et huomaa. Juju on, että kysymällä itseltäsi tuon kysymyksen kiinnität huomiotasi siihen mitä et huomaa ja laajennat huomiokykyäsi.

Ottamalla tavaksesi kysyä itseltäsi mitä et huomaa, huomiokykysi laajenee ja voit tulla mm paremmaksi myyjäksi tai johtajaksi. Kapealla huomiokyvyllä varustettua kutsutaan putkiaivoksi, koska hän näkee maailman ikään kuin putken läpi.

On toinenkin juju. Kiinnitä huomiota asiaan, joista et pidä ja saatat alkaa pitämään. Jos työstäsi puuttuu motivaatio, kiinnitä huomiosi työn yksityiskohtiin ja kiinnostuksesi herää.

Sinulla on täysi vapaus päättää mihin sinä kiinnität huomiosi. Kukaan ei estä sinua kiinnittämästä huomioitasi haluamiisi asioihin.

Päätös on yksin sinun.

Se mihin kiinnität huomiosi voi toteutua. Kohdista siis huomiosi. Harkitse mitä et ole vielä huomannut. Silloin tietoisuutesi laajenee ja sen jälkeen asiat alkavat toteutua paremmin.

Myönnätkö, ettet tiedä kaikkea? Jos vastauksesi on kyllä, niin huomiokykysi voi terästyä.

—-

Arvostan jos haluat antaa palautetta tai oman mielipiteesi alla olevaan vastauslomakkeeseen tai lähettämällä s-postia.

Heikki Matias Luoma
Actional Oy
www.actional.fi

Avainsanat: Heikki Luoma, esimiestyö, huomio, huomiokyky, huomion kiinnittäminen, huomion kohdistaminen, innostaminen, itsensä johtaminen, johtajuus, johtaminen, johtamisen kehittäminen, käyttäytyminen, motivaatio, toteutus


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini