Johtajuus on vaikuttamista tunnetasollaPerjantai 12.6.2015 - Juha Ahola Tee lista viidestä johtajasta, joita eniten ihailet. He voivat toimia liiketaloudessa, sosiaalisen median piirissä, politiikassa, teknologian piirissä, tieteessä tai millä hyvänsä alalla. Mikä saa sinut ihailemaan näitä ihmisiä? On enemmän kuin todennäköistä, että ihailusi viime kädessä perustuu johonkin muuhun kuin heidän saavutuksiinsa, olivatpa ne kuinka häikäiseviä hyvänsä. Voisi melkeinpä lyödä vetoa, että jokainen henkilö listalla vetoaa sinuun nimenomaan tunteen tasolla. Kyky tavoittaa ihmisiä tavalla, joka ylittää älyllisen ja rationaalisen lähestymistavan on merkki suuresta johtajuudesta. Kaikilla suurilla johtajilla on tuo kyky. He inspiroivat meitä. Niin yksinkertaista se on. Ja kun tulemme osallisiksi tuosta inspiraatiosta me haluamme antaa parastamme ja yllämme työssämme hienoihin saavutuksiin. Voiko emotionaalisen kyvyn oppia? Voiko innostamisen kyvyn oppia? Kyllä ja ei. Totuus on, että kaikki eivät osaa johtaa, eikä mikään voi korvata synnynnäistä lahjakkuutta. Mutta niiden kohdalla, joilta tuo synnynnäinen ”tähteys” puuttuu (toisin sanoen suurimmalla osalla meistä) johtamistaitoja voidaan oppia, hioa ja täydentää. Tunneäly. Suuret johtajat ymmärtävät empatian merkityksen ja heillä on kyky lukea ihmisten (joskus alitajuisia, usein lausumattomia ) tarpeita ja toiveita. Siksi he voivat vastata näihin tarpeisiin, ja jos suinkin mahdollista, myös täyttää niitä. Kun ihmiset kokevat, että heitä ymmärretään ja kuunnellaan, he reagoivat välittömästi ja voimakas tunnepohjainen side syntyy. Jatkuva oppiminen. Jos tunnet jonkun ”kaikkitietävän ja kaiken osaavan” henkilön, tunnet samalla jonkun, jolla ei ole aavistustakaan siitä, mitä on olla Ihminen. Uteliaisuus ja kyltymätön halu tehdä asioita paremmin on merkki suuresta johtajasta . He ovat harvoin tyytyväisiä vakiintuneeseen asioiden tilaan. Sen sijaan he ovat aina avoimia uudelle tiedolle ja tuoreille (ja myös haastaville) ideoille. He investoivat itseensä, omiin kykyihinsä ja niiden jatkuvaan kehittämiseen. Tilannetaju. Suuret johtajat vastaavat jokaiseen uuteen haasteeseen tuoreella tavalla. He tietävät, että se, mikä toimii yhdessä tilanteessa voi olla täysin hyödytön toisessa. Ennen kuin toimit , varmista, että ymmärrät tilanteen erityispiirteet ja räätälöi sitten toimintasi sen mukaisesti . Päästä irti! Liian usein ajatellaan, että johtamisessa on kysymys kontrolloimisesta. Itse asiassa suuret johtajat toimivat vain inspiraation lähteinä ja astuvat sitten syrjään. He tietävät, että lahjakkaat ihmiset eivät kaipaa pomotusta ja valvontaa ”ylhäältä” käsin. Johtajuus on vaikuttamista, ohjausta ja tukea, ei kontrolloimista. Täytä työsi johtajana ja väisty sitten syrjään ja anna ihmisten tehdä heidän työnsä. Rehellisyys. Kuluu tuskin viikkoakaan, että emme kuulisi niin sanotun ”johtajan” menettäneen uskottavuutensa epärehellisyyden takia. Usein tämä johtuu paineesta yrittää ”olla jotakin enemmän”, jolla ei ole todellista pohjaa – usein se liittyy pelkoon, että ei tule hyväksytyksi sellaisena kuin todella on. Elämme poikkeuksellista läpinäkyvyyden aikaa, joka antaa hyvän syyn olla aina uskollinen totuudelle – tarkoitusperäsi tulevat paljastetuiksi ja se miten käyttäydyt paljastaa motiivisi. Mutta on mentävä vielä syvemmälle. Kysymys on johtajuudesta, joka esimerkillään luo pohjan koko organisaatiolle ja kohottaa sen henkeä ja hoitaa sitä. Jos sinulla on maine rehellisenä johtajana, on paljon helpompi tuoda myös niitä huonoja uutisia ja kohdata koviakin haasteita . Inspiroitko sinä ihmisiä sydämestäsi, rehellisenä ja kannustavana johtajana? Ystävällisyys ja kunnioitus. Mukavat johtajat ( ihmiset ) eivät ole häviäjiä. He ovat voittajia, uudelleen ja uudelleen. Tietämättömyys ja ylimielisyys tappavat johtajuuden. Ne ovat myös merkkejä epävarmuudesta. Kunnioituksen periaate henkilöön katsomatta on ehdoton ja luovuttamaton piirre todellisessa johtajuudessa. Ystävällisyys on lahja, joka antaa omistajalleen runsain mitoin takaisin . Tietenkin on ihmisiä, jotka itse osoittavat, että he eivät ansaitse kunnioitusta. Heidän kanssaan on asiat myös selvitettävä. Mutta sekin on paljon helpompaa eikä organisaatio kärsi siitä niin paljon, jos sinulla on maine ystävällisenä, rehellisenä ja kunnioittavana johtajana. Yhteistyö. Työpaikat ja työurat ovat erottamaton osa ihmisten elämää. Mitä parempia kumppaneita organisaatio pystyy heistä tekemään, sitä loistavampia ovat työn tulokset. Se tarkoittaa äärimmäistä valmiutta, kykyä ja halua keskusteluun organisaation yhteisistä tavoitteista, strategiasta ja haasteista. Se rakentaa yhteenkuuluvuutta ja on jälleen yksi merkki kunnioituksen periaatteesta. Ihmiset eivät jää silloin pimentoon takaiskujen sattuessa koska he ovat aktiivisesti mukana ”remmissä” tasavertaisina organisaation jäseninä. umppanuus. Kuten edellä jo todettiin, työura muodostaa erottamattoman ja hallitsevan osan ihmisten elämää. Tämä voi tuntua itsestäänselvyydeltä, mutta johtajien tulisi pitää se keskiössä ja silmiensä edessä kaikkina aikoina. Selvitä, mitkä työntekijöittesi uratavoitteet ovat ja tee sitten kaikkesi auttaaksesi heitä saavuttamaan ne. Tee niin, vaikka se tarkoittasi sitä, että he jossakin vaiheessa jättävät organisaatiosi. Niin tehdessäsi saat tyytyväisiä ja tuotteliaita työntekijöitä, jotka tekevät työtään intohimolla ja sitoutuneesti ja jotka levittävät yrityksesi hyvää mainetta laajalle. Se on myös mahdollisuus brändätä yrityksesi erinomaista imagoa. Johtajuus on sekä taidetta että tiedettä. Edellä kerrotut asiat ovat ohjeellisia, eivät kiveen hakattuja sääntöjä. Jokainen kehittää oman persoonallisen johtamistyylinsä. Ota nämä ohjeet työkalupakkiisi ja käytä niitä taitavasti pyrkiessäsi saavuttamaan ihmisiä tunnetasolla. Ole Ihminen. Se Ratkaisee. Alkuperäinen kirjoitus: http://www.forbes.com/sites/meghanbiro/2013/12/15/leadership-is-about-emotion/ Artikkelin käänsi Hannu Anttila, hannu.anttila@vauhtipyora.fi. Juha Ahola |
Avainsanat: Juha Ahola, esimies, esimiestyö, johtaminen, vaikuttaminen |