Millainen mörkö siellä toisessa päässä luuria on? Älä jää hieromaan järvisimpukkaa!Perjantai 8.8.2014 - Juha Ahola
Kategorisoidaanpa prospektit luurin toisessa päässä:1) Reilu ja aidosti kiinnostunut kuuntelemaan, mistä on kyse, lisäksi helposti kuunneltava, aktiivinen vuorovaikutukseen 2) Mahdollisesti kiinnostunut, mutta kiireinen (ei oikea hetki) 3) Näennäisesti kiinnostunut, kiireinen ja se kuultaa läpi (pyytää verukkeena esim. lähettämään sähköpostia perään) 4) Ei kiinnostunut ja kiireinen, yrittää pysyä kohteliaana 5) Ei kiinnosta pätkääkään, epäkohtelias, ei kuuntele 6) Suorastaan töykeä, ei suostu kuuntelemaan sanaakaan tuomitsematta. En väitä, etteikö mihin tahansa kategoriaan voi tehdä kauppaa, mutta väitän, että kannattaa olla tietoinen, millaisen prospektin kanssa on tekemisissä. Näin voi halutessaan ottaa strategisesti myös askeleen takavasemmalle ja käyttää energiansa muuhun, jos prospekti vaikuttaa pelkästään energiasyöpöltä. Älä jää hieromaan järvisimpukkaa! Jos yritys, jossa työskentelet, on päättänyt, millainen asiakassuuntaus myynnissä on tavoitteena, sen pohjalta on hyvä tehdä päätöksiä. Myyjän yksi tärkeimmistä taidoista onkin myyntisuuntaus, eli miten ja mihin hän käyttää energiansa. Ajankäyttö on rajallista, joten se tehokas soitteluaika kannattaa käyttää mahdollismman potentiaalisten prospektien parissa. Myyjän on hyvä olla sitkeä, mutta ei jästipää. Some will, some won’t, so what –> next!
|
Avainsanat: Juha Ahola, puhelinmyynti, kuuntelu, kiinnostus |