Lauri Järvilehto antaa monessa blogikirjoituksessaan ajattelemisen aihetta. Ei ole ihme, että blogin nimi on Ajattelun Ammattilainen. Yksi hänen
blogiteksteistään käsittelee positiivisten tunteiden suhdetta negatiiviisiin tunteisiin. Ja siellä annetaan suhdeluvuksi 5:1 eli positiivisia tuntemuksia pitää olla viisinkertaisesti verrattuna negatiivisiin. Ja mitenkä tämä sitten liittyy laatuun.
Lauri Järvilehto antaa monessa blogikirjoituksessaan ajattelemisen aihetta. Ei ole ihme, että blogin nimi on Ajattelun Ammattilainen. Yksi hänen blogiteksteistään käsittelee positiivisten tunteiden suhdetta negatiiviisiin tunteisiin. Ja siellä annetaan suhdeluvuksi 5:1 eli positiivisia tuntemuksia pitää olla viisinkertaisesti verrattuna negatiivisiin. Ja mitenkä tämä sitten liittyy laatuun.
Lauri Järvilehto kertoo blogitekstissä siitä, että on todettu että onnellisten hetkie suhde huonoihin pitäisi olla vähintäin 3:1. Ja että pitkissä avioliitoissa suhde on 5:1. Eli viisikertaa enemmän tunnetaan iloa, hämmästystä ja rakkautta kuin stressiä, pelkoa tai vaikkapa kateutta. Hän tukeutuu Barbara Fredricksonin tutkimuksiin.
Mutta miten nämä asiat liittyvät sitten laatuun. Eihän avioliitolla ja laadulla ole mitään tekemistä keskenään. Tai ehkä onkin. Eli onnellisuuden tunne tuo mukanaan monia vaikutuksia ja yksi niistä on se, että positiiviset tunteet auttavat näkemään asiat laaja-alaisemmin ja auttavat silloin ongelmanratkaisua. Eli positiivisesti asioihin suhtautuva ihminen on myös parempi ongelmienratkaisija.
Miksi aina etsiä vikaa, kun positiivinen katsantokanta antaa paremman tuloksen.
Ja tätä olettamusta tukee myös matemaatikko Marcial Losadan tutkimukset yritysten johtoryhmistä. Eli sielläkin sama suhdeluku toimii. Eli kehumisten ja moitteiden suhde on sama 5:1. Eli jos tutkimusten mukaan avioliitto ja suuryritys saadaan samalla periaatteella kukoistamaan, niin miksei sitten muitakin yrityksiä.
Tämä on yksi syy miksi pitää aina muistaa kannustaa vilpittömästi ja ohjata oikeaan suuntaan. Se antaa tekijälle motivaatiota tehdä työnsä paremmin. Eli otetaan opiksi siitä, että hyvä johtaja antaa positiivista palautetta viisi kertaa enemmän kuin negatiivista.
Kuhan pohdin, Kari…
Tämän päivän sosiaalisen median valittajilla suhde negatiivisuuden hyväksi on jotain käsittämätöntä, jota media innolla ruokkii.