Puhelinmyyjä saa liki kirjaimellisesti korvilleen tuon tuostakin! Moni asiakas projisoi turhautumisensa ja itse aiheuttamansa kiireen tai aiemmat heikot kokemukset puhelinmyyjän niskaan. Myyjän tuleekin tunnistaa, milloin vastassa on sellainen mörkö, jonka kanssa jumppaamiseen ei kannata käyttää aikaansa. Nämä möröt tulee erottaa niistä, jotka kuulostavat möröltä, mutta kenties eivät kiinnostu, koska ajoitus on huono tai lähestymistapa ei osunut heti oikeaan.
Puhelinmyyjä saa liki kirjaimellisesti korvilleen tuon tuostakin! Moni asiakas projisoi turhautumisensa ja itse aiheuttamansa kiireen tai aiemmat heikot kokemukset puhelinmyyjän niskaan. Myyjän tuleekin tunnistaa, milloin vastassa on sellainen mörkö, jonka kanssa jumppaamiseen ei kannata käyttää aikaansa. Nämä möröt tulee erottaa niistä, jotka kuulostavat möröltä, mutta kenties eivät kiinnostu, koska ajoitus on huono tai lähestymistapa ei osunut heti oikeaan.
Kategorisoidaanpa prospektit luurin toisessa päässä:
1) Reilu ja aidosti kiinnostunut kuuntelemaan, mistä on kyse, lisäksi helposti kuunneltava, aktiivinen vuorovaikutukseen
2) Mahdollisesti kiinnostunut, mutta kiireinen (ei oikea hetki)
3) Näennäisesti kiinnostunut, kiireinen ja se kuultaa läpi (pyytää verukkeena esim. lähettämään sähköpostia perään)
4) Ei kiinnostunut ja kiireinen, yrittää pysyä kohteliaana
5) Ei kiinnosta pätkääkään, epäkohtelias, ei kuuntele
6) Suorastaan töykeä, ei suostu kuuntelemaan sanaakaan tuomitsematta.
En väitä, etteikö mihin tahansa kategoriaan voi tehdä kauppaa, mutta väitän, että kannattaa olla tietoinen, millaisen prospektin kanssa on tekemisissä. Näin voi halutessaan ottaa strategisesti myös askeleen takavasemmalle ja käyttää energiansa muuhun, jos prospekti vaikuttaa pelkästään energiasyöpöltä.
Älä jää hieromaan järvisimpukkaa!
Jos yritys, jossa työskentelet, on päättänyt, millainen asiakassuuntaus myynnissä on tavoitteena, sen pohjalta on hyvä tehdä päätöksiä.
Myyjän yksi tärkeimmistä taidoista onkin myyntisuuntaus, eli miten ja mihin hän käyttää energiansa. Ajankäyttö on rajallista, joten se tehokas soitteluaika kannattaa käyttää mahdollismman potentiaalisten prospektien parissa. Myyjän on hyvä olla sitkeä, mutta ei jästipää.
Some will, some won’t, so what –> next!