Blogin arkisto

Tahallinen väärinymmärtäminen on taitolaji

Share |

Maanantai 13.8.2012 - Taru Jousia


tarujousia.jpgSuomessa on valloillaan tahallisen väärinymmärtämisen kulttuuri. Se ei ole eteenpäin vievää rakentavaa vuorovaikutusta, joka kasvattaa osallistujien välistä luottamusta ja uskottavuutta vaan päinvastoin – tahallinen väärinymmärtäminen vie pohjan uskottavuudelta ja luotettavuudelta. Se ei ole hedelmällistä dialogia, joka auttaa oppimaan ja ymmärtämään. Se on asenteiden ja ennakkoluulojen kyllästämien päänsisäisten mörköjen ulospäästämistä. Tahallinen väärinymmärtäminen ei pyri ymmärtämään, mitä toisella on sanottavaa. Se pyrkii vahvistamaan omaa maailmankatsomusta ja omia ennakkoluuloja. Kun tälläinen tapa viestiä ottaa pikkusormen, se vie helposti koko käden, kuten jossain Suomen kolkissa näyttää nyt käyneen.

Tahallisen väärinymmärtämisen vastakohta on aito vuorovaikutus, jossa pyritään ymmärtämään, mitä toinen ajattelee ja tarkoittaa omalla viestillään. Siinä pysähdytään kuuntelemaan toisen viestiä, mutta myös omia päänsisäisiä ajatuksia, asenteita ja luuloja sekä toimintaympäristöä. Mitä tämä viesti tässä yhteydessä tarkoittaa? Mitä tämän viestin lähettäjä haluaa tässä yhteydessä viestillään kertoa?

Viestinnällä voidaan sekä yhdistää että erottaa. Tahallinen väärinymmärtäminen on erottamisen tie, jossa aggressiivisesti huudetaan omaa tuskaa ulos. Se kertoo enemmän väärinymmärtäjästä itsestään kuin väärinymmärrettävästä. Se kertoo, että ihminen ei ole kyvykäs kommunikoimaan itsensä ulkopuolisen maailman kanssa siten, että olisi aidosti osallisena siinä. Tällainen ihminen jää paitsi siitä, mitä maailmassa todella tapahtuu, mitä muut ihmiset todella ajattelevat ja mihin maailma on todellisuudessa menossa. Tahallinen väärinymmärtäminen on suojamuuri, jolla estää itseään näkemästä ja kuulemasta, mitä itsensä ympärillä aidosti tapahtuu.

Jotta tahallinen väärinymmärtäminen hyödyttäisi edes väärinymmärtäjää itseään, tulisi hänen olla vähintäänkin taitava manipuloija, joka saa ihmiset ja ympäristön ensin kehräämään silittämällä näitä myötäkarvaan. Väärinymmärtäjän on ymmärrettävä ensin mistä kukakin tykkää ja mihin lankeaa. Sen jälkeen lievä tahallinen väärinymmärtäminen on vähän kuin pienet valkoiset valheet, jotka saavat maailman maistumaan toisinaan vaaleanpunaisemmalta kuin se todellisuudessa onkaan. Ja silloinkin on pidettävä huoli ettei toinen huomaa.

Nyt vallalla oleva tahallisen väärinymmärtämisen kulttuuri on niin yksittäisten ihmisten kuin muiden yhteiskunnallisten toimijoiden taholta niin ilmeistä, että pahaa tekee, lähisukua naurattaa ja esi-isät kääntyvät haudoissaan.

Taru Jousia
Pedagogisesti pätevä puheviestinnän ammattilainen (FM, pääaineena puheviestintä), kouluttaja, bloggari ja neljän pojan äiti.

Avainsanat: Taru Jousia, puheviestintä, viestintä, vuorovaikutus


Kommentit

13.8.2012 13:55  Totta turiset

Erityisesti politiikassa on tahallisista väärinymmärtämistä. Keltainen lehdistö oikein ruokkii asiaa. Keskustelu ja blogipalstoilla on eniten, sitä, että oman päähänpinttymä puolustaminen on lähinnä tärkeintä kuin päästä eteenpäin asioissa saati löytää totuus.

13.8.2012 20:59  Taru Jousia

Mainio elokuva, joka kertoo paljon ihmisluonteesta on Einstein ja Eddington.

14.8.2012 13:15  Hevimies

Välillä tuntuu ettei nuo poliittiset päättäjämme tajua tuon taivaallista mistä puhuvat.

"Mehän hyödymme siitä että saamme maksaa muiden maiden velat ottamalla itse lisää velkaa ja olemalla eu:ssa netto maksajana. Mehän hyödymme siitä että saamme maksaa. Pakkohan meidän on hyötyä kun ne joille maksamme ovat köyhempiä kn me. Ilman euroa ei ole vientiäkään, vain maat joissa on euro tekevät ulkomaan kauppaa...."

Vai onkohan se sittenkään niin, halua selvittää ei ainakaan ole. Koska galluppien mukaan valtaosa kansasta uskovat tämän.

14.8.2012 14:43  AP

Olen sitä mieltä, että Suomessa on valtava pätemisen kulttuuri. Joka asiasta on jos jonkinlaista asiantuntijaa ja kaikki ovat niin oikeassa, niin oikeassa. Ja ei voi sanoa, että en tiedä, en osaa. Ihan kuin kaikentietävät hihhulihei konsultit.

14.8.2012 22:49  Nimimerkki tyhmä

Mää en kyllä nyt ymmärtänyt

15.8.2012 10:30  Taru Jousia

AP, tuon olen itsekin pannut merkille, että monille on hurjan vaikeaa sanoa, en tiedä tai en osaa. Sen seurauksena, kun työntekijä pyrkii viimeiseen asti välttämään noiden sanomista ja tekee vaan, vaikka ei oikein osaakaan, voi syntyä aivan valtava soppa, mutta se onkin jo aivan eri aihe kuin tahallinen väärinymmärtäminen.

15.8.2012 11:39  AP

Tämä muuten koskee myös johtavassa asemassa olevia. Aivan erityinen ryhmä on erilaiset atk- ja informaatioteknologian alalla toimivat. Vähemmistössä on ne, jotka ovat sen luokan asiantuntijoita, että pystyvät asioita käsittelemään samantien. Tilanne on se, että ilmeisesti näillä ihmisillä ei ole aavistustakaan asiasta ja jos heillä on vähänkään toivoa, että voisivat nopeasti opetella, sanovat, että kyllä se asia hoidetaan. Sitten vasta aletaan oppimaan ja etsimään tietoa asian hoitamisesta. Yleensä homma ei käykään niin vaan, asiat viivästyvät tai ovat jopa täysin eritavalla kuin oli tavoite. Tätä ei kuitenkaan sanota asiakkaalle tai kysyjälle vaan pikemminkin annetaan ymmärtää, että asiasta on asiantuntemusta, tietotaitoa ja resursseja tehdä. Tämä tässä ryhmässä suorastaan karseaa. Kaikenlaista selitystä näiltä sitten tulee.
Kysyjä on muka aina ymmärtänyt väärin.

15.8.2012 13:40  Taru Jousia

Tuo on totta, että myös johtavassa asemassa olevilla voi olla vaikeuksia osata sanoa en tiedä. Kyse mahtaa olla ainakin osittain persoonasta, riippumatta millä alalla ja millä työnkuvalla työskentelee. Joillakin aloilla taas se voi olla osa bisnestä, että ei sanota me emme osaa. Tämä on hieman eri aihetta kuin bloggauksen aihe, mutta tästä voisi kirjoittaa oman bloggauksensa.

15.8.2012 15:12  Pauli Vuorio

Keskustelin tai pikemminkin osalllistuin kommentointiin Uuden Suomen blogeissa juuri vuokratyövoimaan liittyvistä väitteistä.Itse en ole erityisesti kannattava, mutta en vastustavakaan. Voiko olla, että suurin osa näistä vuokratyövoimaa jyrkästi vastustavista ovat saaneet kokea itse tai tuttavan kautta huonon yksittäistapauksen, jossa jokin asia on mennyt pieleen. Tästä sitten yleistetään asia, kuten on monilla kun kokeilevat vaikka myyntityötä.
Esimerkkinä myyntityö on erittäin hyvä esimerkki koska esimerkiksi puhelinmyyntityölllä ja puhelinmyyntityöllä, myyntiedustajan työllä ja myyntiedustajan työllä on valovuosien erot ja myyntityössä voi väärinkäsitykset, kuten myös tuloksenteko johtua myös ihan henkilöstä itsestäänkin.Nämä esimerkkinä senkin takia, että nekin ovat monien vihaamia ammatteja. Näin asiat toimivat muussakin työssä ja elämässä.
Jos ihminen loukkaantuu syystä tai toisesta tai ilman syytä niin siinä sitten kostetaan koko alalle tai joissain tapauksessa koko maailmalle loppuikä.Onko halua ottaa asia puoluettomasti omaan tarkkailuun uudestaan ilman ennakkoluuloja ja vihaa ja tutkia asiaa muistakin lähteistä kuin millä haluaa todistaa oman ennakoluulonsa oikeaksi?
Useasti luotetaan sokeasti ystävän tai tuttavan kertomukseen, kuinka kaikki johtui muusta, kuin hänestä itsestään, vaikka todellisuus on toista.Uskoisin, että kun esimerkiksi myyntityöstä ja yrittämisestä on vallalla hirveän paljon luuloja, yleistyksiä ja vääriä käsityksiä, usein todella vankkumattomasti niin vähän samalla tavalla taitaa olla vuokratyönkin kohdalla.Oleellista tässä ei ole se onko kyse vuoratyövoimasta, puhelinmyynnistä, myyntiedustajista, puolueista, uskonnosta, filosofiasta vaan onko halua ottaa asia puoluettomasti omaan tarkkailuun uudestaan ilman ennakkoluuloja ja vihaa ja tutkia asiaa muistakin lähteistä, kuin millä haluaa todistaa oman ennakoluulonsa oikeaksi?Tämä tuntuu olevan joskus ja saanko sano myös joillekin täysi mahdottomuus, mutta eihän asia niin voi mennä.

http://paulivuorio1.puheenvuoro.uusisuomi.fi/114075-suomalaisen-mieli

16.8.2012 16:15  Taru Jousia

Monestihan ihmiset toimivat niin, että muodostamme ensin mielipiteen jostakin asiasta ja sen jälkeen alamme etsiä mielipidettämme tukevaa tietoa. Vaikka prosessin pitäisi mennä mielummin toisin päin, että ensin hankkisimme erilaista tietoa, jonka pohjalta muodostaisimme mielipiteen.

16.8.2012 16:26  AP

Ei vain monesti, vaan lähes aina.

16.8.2012 19:32  Hevimies

15.8.2012 11:39 AP

Sitä saa mistä maksaa, jos aina ettii sen halvimman ja pienimmän toimijan. Ei voi olettaa että kaikki maailman IT asiat ovat hallussa ja tapahtuvat heti.

Paperilla halvin tuntiveloitus ei monestikkaan ole halvin vaihtoehto jos hommaan kuluu enemmän aikaa kuin suuremmalla toimijalla.

Nyrkkisääntönä on hyvä muistaa että sellasta IT ihmistä ei ole olemassakaan joka koko alasta tietää kaiken.

16.8.2012 21:57  AP

Totta.Kyse ei kuitenkaan ole vain siitä. Kyse on ihmisistä ylipäätään ja varsinkin Suomalaisista ihmisistä.
Ja kunhan löytyisi sellainen IT ihmisiä ennemmän joka myöntäisivät ettei tiedä edes omasta palasestaan kaikkea ja sellainen joka olisi rehellinen siinä mielessä, että sanoisi että otan vasta selvää mistä saa selvää enkä edes tiedä koska sen sijaan, että antaa ymmärtää jotain ihan muuta. Pätee myös laskutukseen suunnitteluvaiheessa.It ihmisen ego lienee oikeasti hemmetin suuri, vaikka muu olisi pientä.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini