Blogin arkisto

Pelkuri vai peluri

Share |

Keskiviikko 2.12.2009 - Maria Lehtiniemi


Toimenkuvaani kuuluu yritysasiakkaiden tavoittelu puhelimitse. En myy mitään, vaan tarjoan mahdollisuutta riskittömään ja maksuttomaan yhteistyöhön. Puhelun alussa esittelen itseni omalla ja yrityksen nimellä, jonka jälkeen pyydän saada langan päähän yrityksen toimitusjohtajan tai markkinoinnista vastaavan.

Useimmiten kaikki etenee jouhevasti, keskusteluyhteys syntyy ja yhteistyöhön joko ryhdytään, tai sitten ei. Toisinaan toki asian päätökseen saattaminen vaatii useammankin kuin yhden keskustelun.

En kuitenkaan mitenkään jaksa ymmärtää näitä pompottelijoita, jotka tavoitettaessa kertovat olevansa kovin kiireisiä, ja pyytävät joko lähettämään sähköpostin tai soittamaan silloin ja silloin uudelleen (mainiten tietyn päivämäärän ja kellonajan).

Kun sitten sovittuna ajankohtana sovitulla tavalla otat uudelleen yhteyttä, et joko saa sähköpostiisi mitään vastausta, tai sitten puheluusi vastaa keskusneiti, joka kertoo kyseisen henkilön olevan poissa/varattuna/kipeänä/lomalla ja antaa uuden ajankohdan. Tätä jatkuu kerrasta toiseen.

Eikö yrittäjillä ole enää selkärankaa sanoa, että asia ei kiinnosta, ei ole juuri nyt ajankohtainen, tai että ei ole aikaa edes kuunnella? Ovatko kyseisenkaltaiset pompottelijat pelkureita vai pelureita?

Haluavatko he väistää kenties ikävää reaktiota ei-vastaukseen, vai haluavatko he vaikuttaa tärkeiltä ja kiireisiltä? Vai ovatko he oikeasti aina viikosta toiseen todellakin niin kiireisiä, että tavoittaminen edes yhden sanan verran on täysin mahdotonta.

Tätä on kovin vaikea uskoa pk-yritysten segmentissä.

Maria Lehtiniemi

Avainsanat: Maria Lehtiniemi, asiakaspalvelu, puhelinkäyttäytyminen, kohteliaisuus


Kommentit

2.12.2009 20.27  Hevimies

Hmm oon kyllä myyny kaikenlaisille yrityksille ja kyllä nuo kiireisimmät painottuu pk seudulle, kuta ylemmäs Suomea soittaa sen enempi aikaa tuntuu löytyvän. Sit on niitäkin pamppuja jotka jakaa väärää singaalia myyjille, vaikka ei ole ostoaikeissa lähiaikoina. Parempi on sanoa että ei nyt vähään aikaan koita vaikka vuoden, puolen päästä uudestaan kun se että soita ens viikolla, ens kuussa.... Rehellisyys puolin ja toisin on parhaan lopputuloksen kannalta tärkeintä ja aika on rahaa kaikille osapuolille.

3.12.2009 20.01  EI

Ihmiset ei vaan osaa uskalla sanoo ei ja ne pakoilee vastuuta ja velvoitteitaan

4.12.2009 7.14  SepeSusi

Höpöhöpö. Työruuhkan ansaan joutuneita yrittäjiä on taatusti muitakin kuin minä.
Meillä on kykyjä esim. tuotannollisissa asioissa, joita ei palkkalaisilta löydy ( kokemusta yli 30 v. ).
Kokemusten mukaan myös työt tulevat välillä ruuhka-aaltoina, jolloin kuviteltu vapaampi aikaa ylihuomenna täyttyy ennalta arvaamatta. Sinänsä positiivista liiketoimien kannalta.

Pompottelu ei kuulu tapoihini, enkä pidä sitä sopivana. Kun työviikon pituus työkoneen ääressä kuitenkin voi olla yli 100-tuntia ja useita viikkoja peräkkäin muuntuen koko ajan, ei kyse ole todellakaan pompottelusta.
Tyrkyttäjien pitäisi tajuta, että tosiasiassa esim. 10 minuutin jaarittelu-ajan kiinni saaminen saattaa viedä päiviä.
Siis rehellisyyttä ja rauhaa molemmin puolin.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini