Blogin arkisto

Kaiken perusta on myynti

Share |

Maanantai 3.11.2014 - Pauli Vuorio


paulivuorioblogi_paakirjoitus.jpgMyynti on yrityksen avaintoimintoja. Kun yritys saa myyntiä, se mahdollistaa sen, että jatkossakin yritys ylipäätään voi pidemmän päälle olla olemassa.

Myynti on se keino, jolla maamme talous voi nousta. Myynti saa aikaan talouskasvua ja työpaikkoja.

Tänä päivänä puhutaan siitä uhasta, että netti, tekoäly tai teknologia ylipäätään korvaa ihmisen, ja että se on uhka erityisesti myyjille.

Ongelma myynnin arvostuksessa on, että myyjiksi kutsutaan kaikkia tilauksen vastaanottamisen ja asiakaspalvelun tehtäviä suorittavia henkilöitä, vaikka he itse omissa tehtävissään suorastaan vierastaisivat sanaa myynti.

Aktiivinen henkilökohtainen myyntityö luo myyntiä, jota ei muulla tavoin synny. Asiakas ei esimerkiksi edes tiedä hyvästä ratkaisusta tai huomaa sitä ilman häneen suunnattua aktiivista myyntityötä.

Aktiivinen henkilökohtainen myyntityö ei olekaan niitä uhattuja ”alimman tason tehtäviä”, vaan erittäin vaativia ja ennen muuta oleellisimpia toimintoja.

Sillä mitä hyötyä on ideasta, jota kukaan ei halua ostaa? Mitä hyötyä on tuotannosta, ellei ole myyntiä? Mistä tulee sitä rahaa, jolla maksetaan palkat ja niiden sivukulut, kiinteät kustannukset sekä niin verot kuin pikkujoulutkin? Niinpä. Siitä, että syntyy myyntiä.

Myyntityö herättää monissa pelkoja, sillä siinä mitataan tunnuslukuja ja myyjäkin joutuu helposti vertailun kohteeksi. Status ei tule paperilla eikä teorian kautta, ja tämäkin saattaa pelottaa. Korkealla koulutustasolla, älykkyydellä tai todistuksilla kun ei itsessään ole painoa myyntityössä.

Ehkä suurin väärinymmärrys on kuitenkin pelkän tuote-esittelyn luuleminen myyntityöksi ja karrikoidut käsitykset yhden alan, yhden yrityksen, jopa yhden myyjän käyttäytymisen perusteella. Kun luulot ovat mitä ovat, myyjät ovat aina yrittäneet keksiä pyörää uudelleen, eli miten saisi isompaa myyntiä ”tekemättä mitään” ja ”ettei ainakaan tarvitsisi soittaa tai tehdä asiakaskäyntejä”. Tämä koskee niin palkansaajina kuin yrittäjinäkin toimivia myyjiä.

Useimmissa myynnin lajeissa kentältä kuuluva viesti niin myyjiltä itseltään, konsulteilta kuin kouluttajilta on kuitenkin äärimmäisen selkeä.

Parhaita tuloksia saavat edelleenkin aikaiseksi he, jotka ottavat ahkerimmin kontakteja ja jotka luovat asiakassuhteita palvelemalla asiakkaita. Ja miten he sen tekevät? Aktiivisella henkilökohtaisella myyntityöllä!

Pauli Vuorio
Kirjoittaja on myyntimies, myyntikouluttaja ja yrittajalinja.fi päätoimittaja

Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyjä, myyntityö,


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini