Laatua, leania vaiko asiakasarvoaTiistai 3.11.2015 - Kari Vahtolammi Softapuolella aika usein annetaan ymmärtää, että laatu ja lean kuuluvat olennaisena osana yhteen. Toisaalta tehtaalla lean ja laatu eivät kuulu yhteen vaan laatua mitataan ja synnytetään vaikkapa six sigman avulla. Ja leanilla synnytetään asiakasarvoa. Tylysti voisi sanoa, että leanin tarkoitus ei ole luoda laatua vaan kasvattaa asiakasarvoa. Eli tehdä vain työvaiheita, jotka kasvattavat asiakkaan saamaa arvoa. Eli sen avulla pyritään tunnistamaan ne vaiheet, jotka tuovat lisäarvoa. Ja kaikki muu on hukkaa. Eli sen avulla pyritään prosessin pullunkauloja avartamaan, prosessin soljumista varmistamaan. Eli aika tyypillinen mittari lean-maailmassa on läpimenoaika. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, lean, six sigma, asiakasarvo, laatu, prosessi |
Myynnin kolme kivijalkaa määrä - laatu - suunta -> missä sinulla on parantamisen varaa juuri nyt?Perjantai 23.1.2015 - Juha Ahola MÄÄRÄ Mitattavia määriä ovat mm.
Myyjä, jolla myyntitaito on heikko, mutta kontaktien määrä korkea, yltää määrällä parempaan tulokseen kuin taitava myyjä vähillä kontakteilla. Ahkeruus palkitaan! Ahkera voittaa laiskan! |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asiakassuuntaus, laatu, myyntisuuntaus, määrä, suunta |
Hinnantuijottajan kompastuskivet!Perjantai 19.12.2014 - Juha Ahola Tarkanmarkan miehenä tuijotan todella usein hintaa kuin piru raamattua! Vertaan hintaa tietoon tai perstuntumaan siitä, mitä samainen tuote maksaa ostettuna joltakulta toiselta. Polttoaineen tai maitolitran hintaa on varsin helppoa vertailla, mutta kun puhutaan palveluista, vertailu käy vaikeaksi. Palvelu sisältää muutakin kuin "tuotteen" ja tämän lisäksi palveluun liittyy asiakkaan subjektiivinen kokemus palvelun laadusta. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, hinta, hintavertailu, laatu, arvo |
Oikeaa hintaa ei oleMaanantai 30.1.2012 - Heikki Ikonen Hinnoittelu on yrityksen menestyksessä yksi keskeisistä avaimista, ja toisaalta se hyödykkeen ominaisuus, joka ratkaisee pitkälti kuluttajan ostopäätöksen. Laadusta moni asiakas on valmis maksamaan, osa taas ei. Tarpeeksi halvalla menee usein aika kehnokin tuote, jos se täyttää edes jollain tapaa tarkoituksensa. |
12 kommenttia . Avainsanat: Heikki Ikonen, hinnoittelu, talous, yritys, ostopäätös, laatu |
Tarpeellinen palvelu on hintansa väärtiMaanantai 25.7.2011 - Heikki Ikonen Yksi yrityksen keskeisiä strategisia valintoja on, kilpaileeko se palvelulla vai hinnoilla. Yrittäjälinja-lehdenkin sivuilla on väitelty valinnan eri puolista. Monien kokemuksen mukaan omatoimiset ja säästeliäät suomalaiset eivät ole valmiit maksamaan palvelusta, joten yritysten on pakko panostaa hintakilpailuun ja tinkiä palvelutasosta. |
14 kommenttia . Avainsanat: Heikki Ikonen, hinta, laatu, palvelu, hinnoittelu, hinta-laatu-suhde |
Vie sinä, minä valitan?Perjantai 5.11.2010 - Olli Linjala Terve ihminen haaveilee. Pääsääntöisesti haaveet kohdistuvat parempaan elämään. Onnellisuus, terveys, talous, raittius, vaikuttaminen, arvostus… Luettelo on loputon. Sellaiseksi se myös jää, täyttymättömien haaveiden listaksi. Miten yhden kirjaimen eron ymmärtäminen voi muuttaa koko elämän? Täyttymätön – täyttämätön! |
3 kommenttia . Avainsanat: Olli Linjala, unelmointi, vastuun pakoilu, vastuun ottaminen, elämänhallinta, oma-aloitteisuus, henkinen vahvuus, asenne, tekosyyt, urautuminen, elämänlaatu |
Vasara ja käteistäTiistai 2.3.2010 - Miia Godwin ”It's been quiet, very quiet”, kuvailee moni rakennusalalla työskentelevä mennyttä vuotta. Lama on koetellut englantilaisia yrityksiä ja varsinkin pk-sektoria ankaralla kädellä. Maallikko voikin siis luulla, että nyt remonttimiehiä saisi palkattua lyhyellä varoitusajalla lamanlyömään hintaan, mutta uuden kotimme remontin edetessä totuus on paljastunut toisenlaiseksi.
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Miia Godwin, lama, remontti, rakennusala, laatu |
Arvottomassa työyhteisössä on tuhoon johtavat asenteetMaanantai 11.1.2010 klo 8.00 - Olli Linjala Olin voimakkaasti mukana nujertamassa 1990-luvun lamaa Suomessa. Kiivaimpana vuotena ajoin autolla 124 000 kilometriä ja yövyin 203 yötä hotelleissa. Tärkeimmät viestini olivat jaksamisen ratkaisevan suuri merkitys selviytymisessä, urautuneitten rutiinien rikkominen sekä halu selvitä olemassa olevassa tilanteessa. Henkilökohtaisena jaksamisen käyttövoimana oli pienistäkin onnistumisistani nauttiminen, ihmisiltä saamani palaute sekä erittäin korkea oman työn arvostaminen. |
1 kommentti . Avainsanat: Olli Linjala, työyhteisö, työ, asenne, kehittyminen, etu, rutiinit, urautuminen, laatu, laadukkuus, arvot, luottamus |