Valittajatyypit - 4 eri tavalla toimivaa valittajatyyppiäMaanantai 24.10.2022 - Juha Ahola Jokainen asiakas kokee palvelun jollain tavalla. Osa asiakkaista on aloitteellisempia ja aktiivisempia antamaan palautetta, osa ei. Tässä kohtaa itse asiassa hiljaisuus ei välttämättä olekaan tyytyväisyyden merkki. |
2 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, myynti, asiakaspalvelu, kauppa, myyjä, kohtaaminen |
Neljä ostamiseen vaikuttavaa asiaa jotka jokaisen myyjän on hyvä tietääPerjantai 1.1.2021 - Heikki Luoma Useimmat b2b myyjät keskittyvät myynnissä kahteen asiaan: järkeen ja kollektiivisuuteen. Noiden kahden asian vastakohtia ovat tunne ja henkilökohtaisuus. Niiden vaikutus ostopäätökseen on suurempi. Tunteeseen ja henkilökohtaisuuteen perustuvat päätökset ovat nopeita. Ne kuluttavat vähän henkistä energiaa. Ne tehdään lonkalta. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myyjä, myynti, myyntityö, asiakaspalvelu, asiakas |
Juntit pois puhelinmyynnistä!Torstai 1.12.2016 - Eila Mäntyjärvi Kännykän soitto herättää minut linja-auton unettavasta hurinasta. "Täällä Päivi Pälättäjä Gyne-Vakuutuksesta hei. Oletko kuullut, että tutkimusten mukaan peräti joka kymmenes suomalainen nainen sairastuu rintasyöpään ja sinun ikäisilläsi riski on peräti…". |
3 kommenttia . Avainsanat: myynti, puhelinmyynti, asiakaspalvelu, yritys, myyjä, asiakaspalvelija, puhelinmyyjä, puhelinmarkkinointi, telemarkkinointi, telemarkkinoija, myyntityö |
Jonotusta, jonotustaKeskiviikko 27.7.2016 - Kari Vahtolammi Kävin paikallisessa isossa marketissa kaupassa. Kassan jälkeen kimppuun sinkosi reipas kyselytutkimuksen tekijä. Hänellä oli harvinaisen lyhyt kysymyspatteri. Taisi olla ammattilaisen suunnittelema. Kolme kysymystä, kolme yksinkertaista kysymystä. Ensimmäinen kysymys oli yksinkertainen: Mikä häiritsi kauppassakäyntikokemusta. Ja vastasin, että kassajonojen pituus. Toinen kysymys oli samanlainen: Mikä oli hyvää kaupassakäynnissä. Ja vastasin, että lihatiskin jono oli lyhyt. Ja lopuksi vielä tulevaisuutta pohtiva kysymys: Mitä muuttaisit, että kaupassakäyntikokemus olisi parempi. Ja vastasin, että vähentäisin jonotusta. |
1 kommentti . Avainsanat: Kari Vahtolammi, palvelu, palvelukokemus, prosessi, jonotus |
Palvelua nopeasti eikä kvartaalin päästäKeskiviikko 22.6.2016 - Kari Vahtolammi Työelämään kaivataan joustavuutta ja ihmisiä patistetaan ottamaan kaiki työ vastaan mitä tarjotaan. Niinhän se pitäisi olla. Kaikki työ pitäisi olla tekijälleen kannattavaa. Ehkä tehokkain keino siihen olisi yksinkertaistaa pykäläviidakkoa teoreettisen työajan pidentämisen sijaan. Olen seurannut tuttujen räpiköintiä TE- toimistojen ja Kelan kanssa. Monikin haluasi tehdä pikkuisia duuneja pysyäkseen elämässä kiinni. Yhdellä kiikastaa Kelan päätöksestä kuntoutustuesta, toisella se että tekee konsultointia. Kolmannella siitä, että keikkaduunien tekeminen vie todellisuudessa leivän pöydästä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, työ, te-toimisto, palvelu, kela, työelämä, joustavuus |
Kun työvoima kohtaa yrityksenKeskiviikko 20.1.2016 - Kari Vahtolammi Yritysten kasvottomasta rekrytoinnista puhutaan paljon, ilmoitus, nippu cv:tä ja hiljaisuus. Se on pitkälti nykyajan trendi eli tilataan rekry-yritys hankkimaan kandidaatteja. Useinmiten hakijan kannalta se on melkoisen tylsää ja kasvotonta toimintaa. Onneksi on aina väliin toisenlaisia tapauksia eli kuten tämän päivän tilaisuus Uratehtaalla. Eatech Oy oli esittelemässä toimintaansa ja mahdollisia työpaikkoja Uratehtaalla. Nämä tilaisuudet ovat aina positiivisiä yllätyksiä ja täälläkin kuuntelijoitakin taisi olla parikymmentä. Se mikä näistä tekee hyviä tilaisuuksia on muutama pieni erityinen asia. |
1 kommentti . Avainsanat: Kari Vahtolammi, työ, rekrytointi, työnteko, työskentely, rekrytointipalvelut |
Miksi lähtisin koruostoksille jatkossa Vantaalle?Perjantai 8.1.2016 - Juha Ahola Oli sunnuntai-iltapäivä. Olin työreissulla pk-seudulla. Pysähdyin matkalla Tikkurilasta Lentoasemalle Jumboon ostamaan lapsille pienet tuliaiset ja samalla kävin syömässä. Syönnin jälkeen tuli ajatus, että käynpäs tuossa Kultajousessa ostamassa vaimolle 15-vuotisen seurustelun kunniaksi jotain kivaa. Astuin liikkeseen sisään ja katsoin tiskille päin. Siellä nuorehko asiakaspalvelija otti välittömästi hymyilevän katsekontaktin ja lähestyimme toisiamme. Kysyin, löytyiskö teiltä Kalevalan lapsikoruja? Asiointi eteni kaikin puolin jouhevasti ja kun homma alkoi olla liki maalissa, myyjä vielä kysyi, mihin järjestykseen korut laitetaan (tyttö-poika-tyttö). Pääsin maksamaan ostokset ja kaikki sujui hienosti. Sinällään tapahtumassa ei tämän kerronnan pohjalta ole mitään ihmeellistä. Näinhän sen pitäisikin mennä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, asiakaspalvelu, kauppa, myyjä, kohtaaminen |
Onko totta että myyjän ensin myytävä itsensä?Maanantai 9.11.2015 - Heikki Luoma Jos olet ollut tekemisissä myynnin kanssa pitkään niin on mahdollista, että olet kuullut, että myyjän on ensin myytävä itsensä ja vasta sitten hän voi myydä tuotteensa ja palvelunsa. Onko todella niin ja mitä sanonta oikein tarkoittaa? Miten myydään itsensä? Ehkä puhelinmyyjät yrittävät myydä itseään. “Hei Heikki, miten kesäsi on mennyt?” Minä vastaan, etten ole kiinnostunut tilaamaan mitään lehtiä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, myyjä. myynti, myyntityö, asiakaspalvelu, asiakas |
Rekrytoinnin ihmemaa 2Tiistai 27.10.2015 - Kari Vahtolammi Edellisessä postauksessa vertasin rekryttävää spitaaliseen eli pidin rekryfirmojen vastausmenetelmiä aika huonoina. Ja olen jutellut aiheesta rekryfirman omistajan kanssa ja saanut hyvän vastauksen heidän toimintaansa. Mutta jäin pohtimaan edelleen sitä miksi näkemykset tiedottamisesta eroavat niin paljon. |
1 kommentti . Avainsanat: Kari Vahtolammi, työ, rekrytointi, työnteko, työskentely, rekrytointipalvelut |
Rekrytoinnin ihmemaaTiistai 20.10.2015 - Kari Vahtolammi Luulin aina, että toimeentulotukea hakevia pidetään yhteiskunnassa melkoisen huonossa asemassa. Jotkuthan jopa puhuvat sosiaalipummeista. Mutta olen hiljalleen oppinut, että he ovat ihmisiä verrattuna erääseen toiseen ryhmään. Ja tämä ryhmä on rekrytointipalveluiden käyttäjät. He lienevät jo niin alhaisella tasolla, että heitä kohdellaan kuin spitaalisia. |
2 kommenttia . Avainsanat: Kari Vahtolammi, työ, rekrytointi, työnteko, työskentely, rekrytointipalvelut |
Paskat autokauppiaat - osa 3 - älä kunnioita sitä, mitä asiakas sanoo!Perjantai 16.10.2015 - Juha Ahola Vuosia sitten auton vaihtaminen tuli itselläni kysymykseen ensimmäisen lapsen synnyttyä. Minulla oli sporttinen perheauto alla, kun menin etsimään sopivaa vaihdokkia. Olin kuitenkin jämäkkänä siitä, että haluan vaihtaa auton päikseen ilman välirahaa. Myyjä ehdotti koeajoa (tämä on muuten harvinaista herkkua =) ) ja hän antoi varsin tehokkaan farkun alle. Kun palasin koeajolta, myyjä kyseli, miltä tuntui ja sanoi sitten välirahaksi 2800 euroa. Sanoin, että kuten sanoin, haluan auton ilman välirahaa ja lähdin kulkemaan. Minua syletytti se, ettei myyjä kunnioittanut sitä, mikä oli edellytykseni kaupanteolle. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, kauppa, autoliike, asiakaspalvelu, myynti, paskat autokauppiaat |
Paskat autokauppiaat - osa 2 - älä myy naiselle!Perjantai 2.10.2015 - Juha Ahola Liki keski-ikäinen pariskunta astuu autokauppaan ja löytää alustavasti mieleisen auton. Mies katsoo, että merkki ja malli ovat kohdallaan ja nainen haluaa valita auton värin. Myyjä liittyy keskusteluun mukaan ja alkaa puhua miehelle autoon liittyvistä ominaisuuksista kuten hevosvoimista katsomatta naista silmiin. Myyjä tekee loistavan olettaman, että naista ei kiinnosta asia millään tavalla, joten häntä ei käytännöllisesti katsottuna ole keskustelussa? Nainen yrittää katsoa myyjää silmiin, mutta myyjä on lumoutunut miesasiakkaan (näennäisestä) kiinnostuksesta ominaisuuksiin. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, kauppa, autoliike, asiakaspalvelu, myynti, paskat autokauppiaat |
Paskat autokauppiaat, osa 1 - älä nosta persettä penkistä potentiaalisen asiakkaan kohdalla!Perjantai 18.9.2015 - Juha Ahola Astelin joulukuussa autoliikkeeseen, josta olin kyseisen auton 5 vuotta aiemmin ostanut. Halusin hinta-arvion firman nimissä olevasta autostani. Etsin oma-aloitteisesti jonkun myyjän, sillä en olettanutkaan, että kukaan olisi kiinnostunut puku päällä astelevasta liki kolmivitosesta kaiffarista, joka kävelee määrätietoisin askelin kaupan ovesta sisään. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, kauppa, autoliike, asiakaspalvelu, myynti, paskat autokauppiaat |
Miten tarjoamalla vähemmän voit myydä enemmän?Keskiviikko 24.6.2015 - Anja Kadziolka Kun lapsi kasvaa ulos vaatteistaan tai leluistaan, ne siirretään syrjään uusien tieltä. Joskus ne eivät pääse nurkkaa pidemmälle. Varastoon, kierrätykseen tai kirpparille kaipaavat tavarat tuijottavat meitä syyttävästi nurkistaan, koska emme osaa luopua niistä. Kun yrittäjä kasvaa ulos palveluistaan, hän luo uusia. Ja kun opimme jotain uutta, voimme lisätä sen palveluvalikoimaan. Tarjoamme silti vielä vanhojakin palveluita, koska emme osaa luopua niistä. Palveluyritykselle kertyykin uusia palveluita samaa tahtia kuin lapsiperheellä tavaraa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, markkinointi, viestintä, markkinointiviestintä, mainonta, sosiaalinen media, palvelujen markkinointi |
Palvelujen markkinointi - 5 tärkeää asiaaKeskiviikko 17.6.2015 - Anja Kadziolka Palvelujen markkinointi ei koskaan ole ollut helpompaa ja selkeämpää kuin nykyään. Jokainen markkinointia opiskellut tietää, että kyse on tuotteistuksesta, brändäyksestä ja henkilökohtaisesta myyntityöstä. Kysymyksistä: ”Miten tehdä näkymätön tuote näkyväksi?” ja ”Miten erottua kilpailussa?”. Viime viikolla muistelin erään yrittäjän kanssa, miten palvelujen markkinointi tehtiin ennen internetiä. Silloin ainoa keino markkinoida oli painetuissa medioissa. Maksettiin mainoksista paikallislehdissä. Graafikko suunnitteli ja painotalo painoi esitteet. Sitten pistettiin koko ystäväpiiri hommiin jakamaan esitteitä postilaatikkoihin. Vietiin julisteita ilmoitustauluille. (Miten paljon aikaa tähänkin käytettiin!?) |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, markkinointi, viestintä, markkinointiviestintä, mainonta, sosiaalinen media, palvelujen markkinointi |
Tyhmä työnantaja maksaa tyhjästäkin! Käyttöaste paremmaksi näillä ajatuksilla?Perjantai 6.3.2015 - Juha Ahola Hierojat, fysioterapeutit, parturit, kosmetologit ym. toimivat alalla, jossa käyttöaste on keskeinen mittari. Totta kai on tärkeä, että hinta työtuntia kohtaan on mahdollisimman hyvä, mutta toisaalta on typerää jättää hyppytunteja kalenteriin jatkuvasti. Tällöin resursseja ei ole optimoitu kunnolla. On ymmärrettävää, että rytmitalous, kysynnän vaihtelu sesongeittain alakohtaisesti, on haastavaa, mutta siihen on vain pystyttävä reagoimaan. Jos kartta ja maasto eivät täsmää, maasto on voimassa! |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asiakaspalvelu, käyttöaste, myynti |
VastuunsiirtoaTiistai 23.12.2014 - Kari Vahtolammi Netti oikutteli ja soittelin palveluntarjoajalle asiasta. Eilisiltana asiakaspalvelija kertoi, että tutkii asian ja korjaus kestää tunnin pari. Ja kuusitoista tuntia myöhemmin ongelma oli edelleen korjaamatta. Soitin aamulla ja asiakaspalvelija sanoi ensitöikseen, että siirtää asian edelliselle työntekijälle. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, vastuunsiirto, asiakas, asiakaspalvelu |
Sekatavarakauppa versus erikoisliike - miten netissä?Perjantai 5.12.2014 - Juha Ahola Citymarkeista, Kärkkäisiltä ja Prismoista saa ruoasta, elintarvikkeista muotivaatteisiin ja polkupyöriin sekä kodinkoneisiin. Useilla yrityksillä onkin tarjottavana tuotteita tai palveluita kattavasti, mutta sitä, mikä herättää asiakkaassa luottamusta ja miten oikeat asiakkaat saadaan ostamaan on syytä miettiä? Onko sekatavarakauppa paras vaihtoehto? Onko valikoiman tarkoitus olla "takapuolesta perämoottoriin", kuten hauskasti usein kuulee sanottavan vai olisiko tarkoitus olla erikoisliike? Tämä on strateginen valinta ja asiakkaan kannalta mm. nettisivut antavat osviittaa, onko tekemisissä "moniosaaja helppoheikin" vai kapean sektorin ydinosaajan kanssa? |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, erikoistuminen, asiantuntijuus, ydinosaaminen, asiantuntijapalvelu |
Näin verkkokauppa kasvatti myyntiäänKeskiviikko 26.11.2014 - Anja Kadziolka Onko sinulla verkkokauppa tai kivijalkamyymälä? Oletko ajatellut, miten voisit kasvattaa myyntiäsi digitaalisen markkinoinnin avulla? Tässä esimerkki yrittäjästä, joka kasvatti myyntiään kolmessa vuodessa reilusta 60 tuhannesta eurosta seitsemään miljoonaan! Diana Harbour, yrittäjä ja äiti, perusti yrityksensä The Red Dress vuonna 2005. Hän aloitti myynnin kivijalkamyymälässä, mutta vasta verkkokauppa vei hänet menestykseen. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, verkkokauppa, yrittäminen, yritys, myynti, asiakaspalvelu, viestintä, markkinointi |
Näin jäät tyhjin käsin vastaamalla kyllä! Ryhdy piikkisiaksi pikemmin.Perjantai 31.10.2014 - Juha Ahola Asiakas kysyy: Tuleeko toimitus lähiviikkoina? Asiakas kysyy: Onko tuotetta myös sinisenä? Eihän vastauksissa mitään väärää ole, mutta otetaanpas uusi lähestymistapa asiaan. Kun myyjä vastaa "Kyllä" tai "Onnistuu" tai muutoin selittää tarkemmin, hän ei välttämättä pääse lähemmäksi kauppaa, vaikka mahdollisesti pääsisi. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asiakas, asiakaspalvelu, myynti, myyntityö |